Cyklister i flock

Kollar man på googlekartan ser man att det rör sig om några få meter lastbilen behövde backa för att släppa fram cyklisten, så det blev väl en prestigesak mellan cyklist och lastbilschaffis och de andra fordonen, ingen ville ge sig. Jag kan förstå att cyklisten inte gjorde det mot bakgrund av hur folk gick på, ruskigt att sådant försvaras tycker jag.
Men snälla nån... En cykel som lätt kan flyttas åt sidan, eller en stor lastbil med kö bakom sig?! Vad är det du försvarar egentligen?
Ärligt talat så tvivlar jag starkt på att så pass många förare tagit sig ur sina fordon om detta inte redan pågått i flera minuter. Sedan är inte det ett korrekt beteende heller. Men den som skulle kunna flytta sig smidigt var cykeln.

Sedan som sagt får du och vi övriga tycka vad vi vill. Det cyklisten gjorde var olagligt - tack och lov.

Har du missat att tråden handlar om cyklister som kör i klunga/flock?
Nä men du missade, i vanlig ordning, att jag svarade på ett inlägg om cyklister på cykelbanor och där kör de normalt aldrig klungkörning. Läs hellre inläggen innan du svarar så blir det kanske mera rätt nästa gång :)

Jag tycker inte det ser ut som hämnd utan att han hävdar vad han anser är rätt.
Då ska jag se till att min passagerare öppnar dörren i min gamla bil, på mitt kommando, när jag ser en cyklist försöka köra om till höger om min bil nästa gång(då vi står i en bilkö i stan..). Det blir en bra bild + en trevlig rättegång där jag får ersättning för min dörr ;)

Kollar man på googlekartan ser man att det rör sig om några få meter lastbilen behövde backa för att släppa fram cyklisten, så det blev väl en prestigesak mellan cyklist och lastbilschaffis och de andra fordonen, ingen ville ge sig. Jag kan förstå att cyklisten inte gjorde det mot bakgrund av hur folk gick på, ruskigt att sådant försvaras tycker jag.

Folk gick på när cyklisten inte valde att lösa det hela som man bör genom att släppa fram lastbilen. Det var inte så att filmen börjar omedelbart när situationen uppstår, det har hunnit gå ett tag och folk börjar alltså bli upprörda. Lastbilen hade släp och bilar bakom sig och även trafikpolisen som uttalat sig i media ansåg att det var cyklisten som skulle flyttat på sig. (Polisen berättade också att polisen aldrig fått något samtal från cyklisten, det var tydligen bara något som han sa för att skrämmas.)

Skånebönderna är lite speciella, jag har varit med om att det blev en kö på nästan en halv mil bakom en traktor med vagnar som trots det inte körde in på någon av de fickor som finns med jämna mellanrum.
Kör inte i Skåne under skördetid men här gör cyklister i grupp likadant som bönder i skåne, som tur är ser jag inte cyklister i grupp så ofta här då vi troligen inte är ute i trafiken vid samma tider.

Lite svårt för lastbilen att backa när det står fler bilar bakom.... du ser inte vad du har bakom, sen minns jag inte om den lastbilen hade släp eller ej.

Ruskigt dåligt att den som har lättast att flytta på sig inte flyttar sig... nä nä den stora tunga fordonet måste flytta sig pga principer.. ja ja, miljö var de ja...:idea:
Det var inte så värst många fordon vad jag läste, en dryg handfull eller så och det hade inte tagit lång stund att backa några meter, men såklart de skulle hävda det de ansåg var rätt, dvs. att det var cyklisten som skulle ge sig. Det kan man tycka olika om men det jag reagerade på var hur de bar sig åt. Tycker du det är ok att kalla någon för idiot, hjärndöd och uppmana till att "kör över den jäveln så har vi en idiot mindre på vägarna" för att man själv inte tycker att man skall behöva backa några meter? Den här tråden gör att jag har fått betydligt mera förståelse för synpunkten att träningscyklister behandlas illa i trafiken.

Tror inte det är så värst många som har en mycket högre genomsnittshastighet än runt 30 km/h vid träning, om ens det, om de inte kör i klunga. Det ser fortare ut än vad det går.
Jag är långsam så jag snittar 26 på en 5-milatur. De flesta jag känner är betydligt snabbare än mig. När min man cyklade sina 18 mil på IM Kalmar tror jag att han snittade 38, och då cyklade han inte allt han orkade eftersom han just simmat 4 km och sen skulle springa ett marathon sedan han ställt ifrån sig cykeln ;)

Om vi nu ska spinna vidare på videon med cyklisten och långtradarchaffisen tidigare i tråden, så roade jag mig (eller oroade jag mig...) med att titta på videos på YouTube med motsatsen, dvs galna bilister som prejar cyklister osv. Jag kan lova att det var betydligt mer skrämmande.

(Men ja, jag anser att cyklisten i videon i tråden här skulle ha varit smidigare och betett sig annorlunda!)

Det var inte så värst många fordon vad jag läste, en dryg handfull eller så och det hade inte tagit lång stund att backa några meter, men såklart de skulle hävda det de ansåg var rätt, dvs. att det var cyklisten som skulle ge sig. Det kan man tycka olika om men det jag reagerade på var hur de bar sig åt. Tycker du det är ok att kalla någon för idiot, hjärndöd och uppmana till att "kör över den jäveln så har vi en idiot mindre på vägarna" för att man själv inte tycker att man skall behöva backa några meter? Den här tråden gör att jag har fått betydligt mera förståelse för synpunkten att träningscyklister behandlas illa i trafiken.

Det handlar inte om vad man anser vara rätt utan om vad som är rätt rent praktiskt och av säkerhetsskäl. Om cyklisten verkligen ringt polisen hade han kunna blivit den som fick en böteslapp. Och ja, jag har full förståelse för att han blir kallad idiot, däremot är det naturligtvis inte ok att hojta till folk att köra över honom.

Ja, varför inte? varför får man inte cykla i 30 - 50 km tim på en vanlig allmän väg? Jag tror inte det finns några trafikregler som förbjuder det. Man får ju köra moped i den hastigheten där.
Självklart får man cykla på allmänna vägar och man får cykla om bilar på höger sida, däremot skall cykelbana användas om det finns och alla cyklar ska ha ringklocka och reflex.

Min kompis blev stoppad av polis en gång när hon var ute med trailern och blev då upplyst om det lämpliga i att stanna till på parkeringsfickor emellanåt för att släppa fram annan trafik för att underlätta för andra om det är svårt att köra om. Man måste inte vara i vägen bara för att man har laglig rätt att köra där. :idea:

Självklart får man inte preja andra trafikanter.

Är du helt go eller? Menar du på fullaste allvar att flera bilar och en lastbil ska backa för att en liten ynka cykel inte kan kliva åt sidan eller köra samtidigt? Vilket tror du är både miljövänligast och enklast?

Den som hävdade sig i detta fallet var cyklisten, men du svarade aldrig på det inlägget där jag hade med det där bra svaret jag läst så här kommer det igen:

"Han har inte lagen på sin sida när det gäller att stoppa upp trafiken. Du har ingen laglig rätt att tvinga en annan person att rätta till sitt misstag, oavsett hur stort fel dom har begått. Du har dock en skyldighet att underlätta för medtrafikanter, om du befinner dig i trafiken, ÄVEN om dina medtrafikanter begår ett brott. Cyklisten skiter i sina skyldigheter i trafiken och har ingen rätt att stoppa trafiken på eget initiativ.""Han har inte lagen på sin sida när det gäller att stoppa upp trafiken. Du har ingen laglig rätt att tvinga en annan person att rätta till sitt misstag, oavsett hur stort fel dom har begått. Du har dock en skyldighet att underlätta för medtrafikanter, om du befinner dig i trafiken, ÄVEN om dina medtrafikanter begår ett brott. Cyklisten skiter i sina skyldigheter i trafiken och har ingen rätt att stoppa trafiken på eget initiativ."

Det finns massor med läskiga filmer på bilister som beter sig hemskt mot cyklister. Det finns också massa läskiga filmer på cyklister som beter sig hemskt mot gångtrafikanter eller är rövhattiga i största allmänhet. Cyklister är förstås väldigt utsatta i trafiken och på så vis är det obehagligt för dem när bilister beter sig som as men jag tror inte vi kommer så långt genom att diskutera vilka som är värst.

Om det är säkert eller inte att backa handlar inte om hur långt utan hur det ser ut där backning sker.

Att backa ut i en korsning ser jag som ett stort NO NO och ännu mer risker där det finns villor och många i rörelse.

Bäst att tillägga att jag tycker samma oavsett om cyklisten haft annat fordon.

Jag är långsam så jag snittar 26 på en 5-milatur. De flesta jag känner är betydligt snabbare än mig. När min man cyklade sina 18 mil på IM Kalmar tror jag att han snittade 38, och då cyklade han inte allt han orkade eftersom han just simmat 4 km och sen skulle springa ett marathon sedan han ställt ifrån sig cykeln ;)
26 km/h låter ganska rimligt för en tränad amatör men, och jag hoppas du inte tar illa upp, jag tror inte på 38 km/h på 18 mil utan att ha kollat upp det själv, det låter otroligt snabbt :)

De allra bästa cyklisterna i korta tempolopp brukar komma upp i runt femtio i snitt men då är precis allting extremt.

Det finns massor med läskiga filmer på bilister som beter sig hemskt mot cyklister. Det finns också massa läskiga filmer på cyklister som beter sig hemskt mot gångtrafikanter eller är rövhattiga i största allmänhet. Cyklister är förstås väldigt utsatta i trafiken och på så vis är det obehagligt för dem när bilister beter sig som as men jag tror inte vi kommer så långt genom att diskutera vilka som är värst.
Nä, för att inte tala om cyklister och gående som är självmordbenägna, dvs cyklar/går rakt ut framför fordon utan att se sig för.... det är något jag avskyr, snälla titta så jag får en ärlig chans att se vad ni tänker ta vägen.

Ja, varför inte? varför får man inte cykla i 30 - 50 km tim på en vanlig allmän väg? Jag tror inte det finns några trafikregler som förbjuder det. Man får ju köra moped i den hastigheten där.
Sorry, men visst får du cykla där, men utan tillstånd ordna racertävling,,nja det skulle ju vara som om jag ordnade travtävlingar på riksvägen...

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 923
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
2 069
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama