Cyklister i flock

Inställningen "en liten ynka cykel" är just det som är problemet.
En liten ynka cykel kan jag med lätthet kasta över närmsta häck, en personbil, nää icke, en lastbil, nä inte heller den så i sammanhanget är det faktiskt en liten ynka cykel, förd av en idiot som troligen bara hade trasiga leksaker som barn och inte klarade intagningsprovet till polishögskolan.
 
Jo precis.
Nu har inte jag kört så mycket iom att körkortet är nytt och någon bil inte köpts än så jag har inte direkt stött på traktorer när jag kört bil, men det känns som rätt common sense och var typ det första vi lärde oss när vi skulle ut i trafik med traktorerna i skolan, just för att a) vara schysst mot medtrafikanter och b) man får helt enkelt inte ligga och stoppa upp trafiken hur som helst. Fattar inte varför det skulle vara så komplicerat, det är inte raketforskning varesig man sitter i en traktor eller på en cykel.
...Eller när man kör en bil.
När jag kör med hästsläp (i synnerhet med häst i) eller annat släp, så fungerar det inte alltid att hålla normalhastighet för vägen (t.ex. 70 km/t), om det är en kurvig och backig "1,5" väg ( 1,5 väg = en asfaltväg som är så smal så att det inte finns en målad mittlinje och ett möte med en timmerbil alltid känns lite "intressant").

Jag stannar och/eller släpper förbi andra bilar som hamnar bakom mig, så snart jag har möjlighet. Oftast saktar jag ner ordentligt på närmaste raksträcka utan möte, och kör ut så långt åt höger som möjligt, för att ge bakomvarande en säker möjlighet att köra om.

Varför tränande cyklister i flock inte kan utöva motsvarande beteende förstår jag inte.
De allra flesta flockarna hör inte till "äkta" cykelklubbar, utan är kompisgäng, och män i 35-55 års åldern, som är medlemmar i en cykelklubb skapad för att kunna delta i tävlingar. Jag tvivlar på att de har något engagemang i cykel som sport, utan cyklandet inklusive tävlandet är ren egoboost.

De säljer nog vare sig bingolotter, eller jobbar som funktionärer inom sporten.
 
Kan intyga om det. Det verkar finnas ett hat hos många bilister så fort man tar på sig kläder i lycra. Ett exempel är när jag cyklar på en gång och cykelväg avskild från bilvägen. Så ser jag en bil som sänker farten lite och sen pekar både passageraren och föraren finger åt mig? Utan att jag gjort dessa personer någonting mer än att cykla i lycra.
Intressant anekdot!
Hur ofta händer det? Hur har du tid att se det? Hur vet du att det var dig man pekade på/pekade finger åt, och inte något intressant bortom dig?
 
Men då ska väl inte en cyklist på en smal väg behöva kliva ner i diket för att släppa förbi bilar heller? Bilisterna får helt enkelt vänta tills det är fritt att köra om på ett säkert sätt?

Och om vägen inte är tillräckligt bred någonstans för att göra en säker omkörning så får bilisterna vänta till nästa korsning.
Du verkar inte ha sett så många olika sorters vägar?
Här i mina trakter, går smala och slingriga asfaltvägar miltals genom skog och bygd. Innan "nästa korsning" dyker upp, så kan det ta uppåt en timme.
Ska då bilisten köra 30 km/t istället för 70 km/t under en hel timme?
 
Massor med energidryck på cykeln, och så givetvis tempocyklar med ZIPP wheels - plus en otrolig massa pannben.....
En kille cyklade från treriksröset till Smygehuk, 240 mil, helt utan mat, enbart vatten med mineraler, tror han håller på med IM också. Apropå envishet i samband med fysiska prestationer.
 
Cykelbanor är utmärkt, men då måste de vara tillräckligt breda så att både långsamma och snabba cyklister kan ta sig fram på dem. Detta fungerar inte på många ställen i t.ex. Stockholm där cykelbanorna är "hastbyggen" och väldigt smala. Jag tycker dessutom att de s.k GC-banorna är ett otyg. Där många människor rör sig tycker jag att gångtrafik och cykeltrafik ska vara separerad genom t.ex. höjdskillnader. Så ser det ut i Köpenhamn och där cyklar cirka 35 procent av stadens befolkning till jobbet.

På landsbygden är det givetvis en annan sak, men där saknas ofta cykelbanor och cyklister har då inget annat val än att cykla på vägen.
Det finns massor med fina cykelvägar (inte cykelbanor), byggda parallellt med stora landsvägar i landbygdsmiljö. Cykelvägar med samma bredd som en ordinär grusväg, men belagda med asfalt.

Avsikten är att ge folk en möjlighet att cykelpendla säkert mellan t.ex. två mindre landsortstäder som ligger kanske 3-4 mil från varandra.

Man ser ytterst sällan några cyklister på dessa vägar, som kostar mångmiljonbelopp att bygga.
De tränande racercyklisterna kör på "stora vägen" intill, och ingen pendlar, enstaka cykelturister syns dock till ibland.
I småstäderna cyklas det för fullt, men trafikintensiteten är så låg, så det är egentligen inget problem, förutom att enstaka cyklister tror att de har rätt att köra rätt ut på övergångsställen. Men det är inte det tråden handlar om, utan om "flockar med träningscyklister".
 
Varför tränande cyklister i flock inte kan utöva motsvarande beteende förstår jag inte.
De allra flesta flockarna hör inte till "äkta" cykelklubbar, utan är kompisgäng, och män i 35-55 års åldern, som är medlemmar i en cykelklubb skapad för att kunna delta i tävlingar. Jag tvivlar på att de har något engagemang i cykel som sport, utan cyklandet inklusive tävlandet är ren egoboost.
Kan inte svara för hur det är i andra cykelklubbar. Men i den jag cyklar har vi inte det problemet att det bildas långa köer med bilar bakom oss. Dels för att vi väljer tider med mindre trafik och dels kommer det en bil ropar vi bil bakom och klungan drar ihop sig för att bilisterna lättare ska kunna köra om. Appropå omkörningar. På senaste träningen vi tränade när jag satt mitt i klungan så ropade nån "bil bakom, omkörning!" cyklade närmare vägkanten och väntade och väntade. En bra stund senare ser man en väldigt liten bil , alltså en mopedbil . Tittar ner på hastighetsmätaren som visar att vi ligger i 42 km/h. Mopedbilen kör om hela klungan i kanske 46-47 km /h . Så ja vi släpper förbi alla fordon som går fortare :D.
Sen har du nåt emot män i 35-55 års åldern som tränar i lycra ? I våran förening finns även många kvinnor också även om männen är överrepresenterade.
 
Senast ändrad:
Intressant anekdot!
Hur ofta händer det? Hur har du tid att se det? Hur vet du att det var dig man pekade på/pekade finger åt, och inte något intressant bortom dig?
Bara den gången vad jag sett. Brukar inte så ofta titta på mötande trafik.
Jag vet att dom pekade finger åt mig för jag tittade bakåt när bilen hade passerat. Men nej ingen låg bakom mig.
 
Jag tvivlar på att de har något engagemang i cykel som sport, utan cyklandet inklusive tävlandet är ren egoboost.
Många är väldigt engagerade. Det är otroligt givande och häftigt hur en grupp kan samarbeta. Det finns mkt att lära sig av cykelsporten och jag tror inte det handlar om ego. Man blir inget proffs bara för att man har en cykeldräkt i lycra och det är det nog ingen som tror heller. Men det är kul att utmana sig själv och i gruppen. Häftigt också att se hur alla höjer sig själv för varje år som går. Det blir en morot i träningen helt enkelt istället för att harva på ensam hela tiden. Jag kan rekommendera dig att prova på denna ljuvliga sport och bilda dig en egen uppfattning ?
 
Hur har du tid att se det?
Jo, i det här fallet hann jag se det för jag cyklade i en väldigt brant backe på 12% lutning och bilisten kom i låg fart då det är 30 km/H på vägen och dom (en man och en kvinna) . Var verkligen övertydliga med sina långfingrar och tittade rakt på mig. Jag cyklade förövrigt på en MTB och inte racer så det räcker uppenbarligen att ha lycra på sig för att få fingret.
 
Många är väldigt engagerade. Det är otroligt givande och häftigt hur en grupp kan samarbeta. Det finns mkt att lära sig av cykelsporten och jag tror inte det handlar om ego. Man blir inget proffs bara för att man har en cykeldräkt i lycra och det är det nog ingen som tror heller. Men det är kul att utmana sig själv och i gruppen. Häftigt också att se hur alla höjer sig själv för varje år som går. Det blir en morot i träningen helt enkelt istället för att harva på ensam hela tiden. Jag kan rekommendera dig att prova på denna ljuvliga sport och bilda dig en egen uppfattning ?
Jag behöver inte syntetiskt motion. Jag bor på en gård med djur, och har därmed sammanhängande gårdsjobb.

Det är svårt att få mer och mer allsidig motion, än genom att ha en vardagssyssla som gör att man går kilometervis, lyfter tunga saker, och är ute i friska luften, året runt.

Tycker du på allvar, att jag ska ta bilen, åka minst tre mil, men snarare fem mil (där finns närmaste cykelklubb), för att träningscykla? På sommaren så tar jag gärna cykeln några kilometer härs och tvärs över gården för att komma till de olika beteshagarna för daglig tillsyn av djuren.

När jag var yngre, så spelade jag fotboll och ishockey på hög nivå, så jag vet hur stimulerande det är att träna med ett lag, men det är ett för mig passerat livsstadium.
Cykelsporten är inte unik.

Jag tor att du missuppfattar det där med engagemanget. Det finns seriösa cykelklubbar, som har seriösa medlemmar, som jobbar för sporten på olika sätt, och inte enbart för sig själva.
Men så finns de andra cyklisterna:
Essensen i tråden rör de flockar av cyklister i lycra, som dyker upp på våren, och som har ett rövhattsbeteende i trafiken, och, som oftast försvinner från vägarna efter att Vätternrundan avverkats.
Om de tillhör en klubb, så är det för att skaffa sig förmåner, de är sällan engagerade i cykelsporten, utan är enbart engagerade i sin egen prestation. De är påfallande ofta medelålders män, som gärna tar bilen några mil för att träna cykel några mil åt andra hållet med sina kompisar.
Jag har inget särskilt emot män i 35-55 års åldern, jag har något särskilt emot egotrippade typer oavsett kön och ålder. Och de som tränings cyklar p.g.a. något slags 30-50 års kris är ofta egotrippade, och det handlar inte om sporten cykling för dem, utan att visa upp prestation.
 
Jag behöver inte syntetiskt motion. Jag bor på en gård med djur, och har därmed sammanhängande gårdsjobb.

Det är svårt att få mer och mer allsidig motion, än genom att ha en vardagssyssla som gör att man går kilometervis, lyfter tunga saker, och är ute i friska luften, året runt.

Tycker du på allvar, att jag ska ta bilen, åka minst tre mil, men snarare fem mil (där finns närmaste cykelklubb), för att träningscykla? På sommaren så tar jag gärna cykeln några kilometer härs och tvärs över gården för att komma till de olika beteshagarna för daglig tillsyn av djuren.

När jag var yngre, så spelade jag fotboll och ishockey på hög nivå, så jag vet hur stimulerande det är att träna med ett lag, men det är ett för mig passerat livsstadium.
Cykelsporten är inte unik.

Jag tor att du missuppfattar det där med engagemanget. Det finns seriösa cykelklubbar, som har seriösa medlemmar, som jobbar för sporten på olika sätt, och inte enbart för sig själva.
Men så finns de andra cyklisterna:
Essensen i tråden rör de flockar av cyklister i lycra, som dyker upp på våren, och som har ett rövhattsbeteende i trafiken, och, som oftast försvinner från vägarna efter att Vätternrundan avverkats.
Om de tillhör en klubb, så är det för att skaffa sig förmåner, de är sällan engagerade i cykelsporten, utan är enbart engagerade i sin egen prestation. De är påfallande ofta medelålders män, som gärna tar bilen några mil för att träna cykel några mil åt andra hållet med sina kompisar.

Det skulle kunna ge dig en lite bättre bild om varför vi ger hos ut på vägarna med ibland risk för livet från chaufförer med dåligt omdöme och hat i blicken mot män i lycra.

Sen undrar jag hur du kan veta så mkt om cyklister som cyklar i klunga när du aldrig själv hållit på med cykelsporten i fråga ???

Själv har jag cyklat vättern 1 gång i mitt liv. Men har cyklat klungkörning i ca 10 år. Så nej det finns dom som bara cyklar för Vättern och aldrig lär sig riktig klungkörning men de flesta brinner för cykelsporten.
Sen varför skulle man inte vara engagerade i sin egen prestation ? Som jag tolkar det var du det även när du höll på med ishockey och fotboll ?
 
Bara den gången vad jag sett. Brukar inte så ofta titta på mötande trafik.
Jag vet att dom pekade finger åt mig för jag tittade bakåt när bilen hade passerat. Men nej ingen låg bakom mig.

Det är stor betydelse skillnad mellan "bakom" och "bortom".

Bakom brukar betyda just bakom, medan bortom betyder "på sidan om", eller "en bit bortanför".

Hur som helst, så blir det lite konstigt om man generaliserar utifrån en enstaka händelse. Om någon en gång säger eller gör något elakt en gång, så innebär det inte att alla som åker förbi dig i en bil egentligen gör samma sak, eller hur?

Om du har läst tråden, så skrev jag för många sidor sedan, om en knasbubbla till träningscyklist, som la sig och körde i serpentiner över vägbanan framför mig, när jag körde en orolig häst i hästtransport. Jag påstod inte att alla träningscyklister gör så.
 
Det skulle kunna ge dig en lite bättre bild om varför vi ger hos ut på vägarna med ibland risk för livet från chaufförer med dåligt omdöme och hat i blicken mot män i lycra.

Sen undrar jag hur du kan veta så mkt om cyklister som cyklar i klunga när du aldrig själv hållit på med cykelsporten i fråga ???

Själv har jag cyklat vättern 1 gång i mitt liv. Men har cyklat klungkörning i ca 10 år. Så nej det finns dom som bara cyklar för Vättern men de flesta brinner för cykelsporten.
Sen varför skulle man inte vara engagerade i sin egen prestation ? Som jag tolkar det var du det även när du höll på med ishockey och fotboll ?
Jag tror du behöver jobba lite med läsförståelsen.
Läs en gång till om vad jag skriver. Det är skillnad på seriösa sportcyklister, och de där egoboostande medelålders männen.

Jag är inte speciellt intresserad av att cykla, inte av att köra bil heller för den delen.

Men vad avser träningscyklister, som är prestationsfixerade inför Vätternrundan, har jag en hel del förstahandsinsikt, via närstående och arbetskamrater.
 
Det är stor betydelse skillnad mellan "bakom" och "bortom".

Bakom brukar betyda just bakom, medan bortom betyder "på sidan om", eller "en bit bortanför".

Hur som helst, så blir det lite konstigt om man generaliserar utifrån en enstaka händelse. Om någon en gång säger eller gör något elakt en gång, så innebär det inte att alla som åker förbi dig i en bil egentligen gör samma sak, eller hur?

Om du har läst tråden, så skrev jag för många sidor sedan, om en knasbubbla till träningscyklist, som la sig och körde i serpentiner över vägbanan framför mig, när jag körde en orolig häst i hästtransport. Jag påstod inte att alla träningscyklister gör så.

Hehe, ja du behöver inte tro mig om du inte vill. Men det är vad som hände ;). Jag hade svårt att tro det själv! Men det finns puckon i våran värld bara så du vet. Jag såg nedför hela backen och jag kan svära på att ingen annan än jag befann sig på cykelbanan.

Fast det är inte en händelse!! Jag kan lova att jag har varit med om 10 ggr fler incidenter med bilister än vad du har med cyklister! Bilister som kör så nära att nästan backspegeln nuddar. Bilister som medvetet kör nära och sen svänger ut när dom passerat. Trots att dom inte har nån mötande trafik. Bilister som svänger ut på motsatt sida av vägen och rakt mot mig för att visa att dom vill köra över mig. Bilister som tutar mig fast jag är helt ensam på vägen, bilister som kör ut framför mig fast jag har företräde m.m.

Så det lät ju väldigt hemskt att du råkat ut för en knasbubbla till träningscyklist och sen drar alla träningscyklister över en kam.
 
Senast ändrad:
Jag tror du behöver jobba lite med läsförståelsen.
Läs en gång till om vad jag skriver. Det är skillnad på seriösa sportcyklister, och de där egoboostande medelålders männen.

Jag är inte speciellt intresserad av att cykla, inte av att köra bil heller för den delen.

Men vad avser träningscyklister, som är prestationsfixerade inför Vätternrundan, har jag en hel del förstahandsinsikt, via närstående och arbetskamrater.

Fast varför gruppera människor så ? Att människor rör på sig och är prestationsinriktade är väl bra särskilt när vi har en befolkning där över hälften är överviktiga. Dessa medelålders män borde lyftas fram som faktiskt försöker gynna folkhälsan. Cykling är oerhört bra träning för hjärtat och det är mkt lätt förbränna kalorier på sadeln. Jag tycker för övrigt alla sporter ska premieras. Eftersom det gynnar folkhälsan, alla har inte rörliga jobb som du? Själv jobbar jag på kontor och får inte den vardagsmotionen som dig.
 
Senast ändrad:
Jag har cyklat en hel del (landsvägsracer) och även min man, och jag är GLAD att han slutat. Så mycket sk*t och vidrigheter man får uppleva som cyklist - även när man sköter sig in i minsta detalj - går inte att beskriva. Det är livsfarligt att cykla. Var och varannan vecka hör jag om cyklister som dödats och jag mår lika illa varje gång. Om där finns cyklister som beter sig illa, finns det, jag lovar, dubbelt så många bilister som beter sig ännu värre. Och det är bilarna som dödar människor.

Just darfor borde cyklister vara valdigt noga att gora vad de kan for att underlatta omkorningar, kan man tycka.

Jag sa inget om att stanna men att räta in sig i ett led.

Det gor de har. Sa fort man kommer till ett omrade dar omkorning ar tillaten (om det ar ko) glider klungan ner till vagrenen som en rad och man kan latt kora om. Kommer jag upp bakom en klunga som enda bil glider de undan sa jag kan ta mig om aven om det ar heldragen linje. Det gor det betydligt sakrare for alla.


Det ar absolut sant. Jag har kort bil over hela varlden och Sverige ar definitivt ett av de varsta stallena (Cairo i Egypten kan nog vara pa samma niva.:p )

Men nar jag nu korde vilse och hamnade sa att jag maste backa ut i rusningstrafik med en 12 meter lang husvagn var jag mycket glad att det hande i New York och inte nagonstans i Sverige.
 
Jag förstår att det ser ut som det gör nu, efter denna tråd. Cyklister verkar totalt oförmögna att förstå att deras beteende utgör ett stort problem för vissa andra grupper av trafikanter. Istället ska det hela tiden tas upp vad somliga bilister tar sig till (jag hoppas verkligen att hot av den art som beskrivs i tråden polisanmäls, det är bara att tala om reg.nr för polisen).
Att vissa bilister beter sig som skit kan aldrig ge cyklister rätt att bete sig hur som helst mot andra.

Som ryttare har jag faktiskt problem med majoriteten av de träningscyklister som far omkring här, en liten minoritet visar hänsyn. Ger det mig rätt att ta ut min frustration över detta på andra trafikanter? Ska jag i min tur och med hjälp av min häst skrämma gamla tanter med rullatorer? Föräldrar med barnvagnar? Och om någon av dessa tar upp problemet med hänsynslösa ryttare så ska jag minsann tala om hur illa träningscyklisterna beter sig...:angel:
 
Jag förstår att det ser ut som det gör nu, efter denna tråd. Cyklister verkar totalt oförmögna att förstå att deras beteende utgör ett stort problem för vissa andra grupper av trafikanter. Istället ska det hela tiden tas upp vad somliga bilister tar sig till (jag hoppas verkligen att hot av den art som beskrivs i tråden polisanmäls, det är bara att tala om reg.nr för polisen).
Att vissa bilister beter sig som skit kan aldrig ge cyklister rätt att bete sig hur som helst mot andra.

Som ryttare har jag faktiskt problem med majoriteten av de träningscyklister som far omkring här, en liten minoritet visar hänsyn. Ger det mig rätt att ta ut min frustration över detta på andra trafikanter? Ska jag i min tur och med hjälp av min häst skrämma gamla tanter med rullatorer? Föräldrar med barnvagnar? Och om någon av dessa tar upp problemet med hänsynslösa ryttare så ska jag minsann tala om hur illa träningscyklisterna beter sig...:angel:


Jovisst. Folk ur bägge "lägren" beter sig ibland som idioter i trafiken. Jag skulle säga att det är ganska jämnt, efter vad jag erfarit - som både bilist och cyklist.

Det man, som cyklist, här vänder sig mot är att även de som följer alla konstens regler blir bespottade som paria och idioter i lycra och utsätts för livsfara. Det finns flera områden i samhället där liknande generaliseringar uppvisas.......
 
Det går knappast att komma ifrån det faktumet att om jag kör bil en hel dag i ex Stockholm, har en passagerare med mig som noterar varje brott mot trafikreglerna samt noterar alla "close-incidents" så kommer cyklister att vara orsaken till en absolut majoritet av alla noteringar.
Det går ju inte att köra in i en mellansvensk stad utan att råka ut för ngn dåre på cykel som tror sig vara odödlig och att han eller hon äger hela vägen.
När jag numera underhåller mina skogsvägar använder jag sprängstenskross 30 till 50 mm. Bilar och lastbilar klarar detta lätt med vi slipper cyklisterna, av ngn anledning gillar de inte rullstensvägarna ;)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 923
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
2 069
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Secret Santa 2024
  • Pusseltråden
  • 🎄Jul 2024🎄

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp