Cyklister i flock

Fast varför gruppera människor så ? Att människor rör på sig och är prestationsinriktade är väl bra särskilt när vi har en befolkning där över hälften är överviktiga. Dessa medelålders män borde lyftas fram som faktiskt försöker gynna folkhälsan. Cykling är oerhört bra träning för hjärtat och det är mkt lätt förbränna kalorier på sadeln. Jag tycker för övrigt alla sporter ska premieras. Eftersom det gynnar folkhälsan, alla har inte rörliga jobb som du? Själv jobbar jag på kontor och får inte den vardagsmotionen som dig.

Så alla ska förlåtas för allt , och få ha vilka attityder till sin omgivning de vill, bara de håller på med "sport", i synnerhet cykling?

Och de där gubbarna, som bara utnyttjar, aldrig ger något tillbaka, får absolut inte identifieras?

Men.... Jag, som gör mitt bästa i alla situationer, ska knappast ta ansvar för vad somliga tar sig till? Eller acceptera att bestraffas för det? Jag sysslar med triathlon och där kör man inte i klunga. Som hästägare och ryttare tar man knappast på sig nån kollektiv bestraffning för att där finns djurplågare i var och varannan buske, att somliga dressyrryttare rider rollkur med blå tungor på hästarna, att fullblod bryter benen under lopp på banan osv osv i det oändliga. Som vettig hundägare vill jag inte bestraffas för att somliga inte plockar upp skiten efter sina hundar. Jag kan dra till med andra, grövre, exempel också men avstår.

Jag inser att jag tydligen bor där cyklister (tränande cyklister) sköter sig för jag har faktiskt aldrig upplevt det problemet som många beskriver här. Det betyder inte att jag inte tror på det, för det gör jag. Kanske problemet är större kring storstäderna? Självklart inser jag att det tydligen är ett problem.

Fortfarande tycker jag dock, att man som bilist har ett större ansvar ute på vägen eftersom man kan döda med sitt fordon. Bilisten blir på sin höjd störd eller irriterad eller rentav lite försenad. Cyklisten skadas eller dör.

Det här är en diskussion som kommer upp ideligen och argumenten är starka på bäda sidorna, inget snack om den saken. Kanske borde cykelklubbarna ta itu med hårdhandskarna gentemot sina medlemmar? Om det nu är så att klungkörningen är så störande? De som vill tävla måste vara anslutna till en klubb.
Ansvaret i trafiken är lika oavsett du kör långtradare eller cykel. Att påföljder av en eventuell olycka blir större har egentligen bara med ev. straffpåföljd och ersättning att göra. det är lika för en bilist eller långtradare att köra mot rött exempelvis.

Och just det du säger "Bilisten blir på sin höjd störd eller irriterad eller rentav lite försenad. Cyklisten skadas eller dör." visar ju bristen på bokstavskombination (IQ) och självbevarelsedrift hos många cyklister...om man ser till hur de agerar i trafiken.

Hehe, ja du behöver inte tro mig om du inte vill. Men det är vad som hände ;). Jag hade svårt att tro det själv! Men det finns puckon i våran värld bara så du vet. Jag såg nedför hela backen och jag kan svära på att ingen annan än jag befann sig på cykelbanan.

Fast det är inte en händelse!! Jag kan lova att jag har varit med om 10 ggr fler incidenter med bilister än vad du har med cyklister! Bilister som kör så nära att nästan backspegeln nuddar. Bilister som medvetet kör nära och sen svänger ut när dom passerat. Trots att dom inte har nån mötande trafik. Bilister som svänger ut på motsatt sida av vägen och rakt mot mig för att visa att dom vill köra över mig. Bilister som tutar mig fast jag är helt ensam på vägen, bilister som kör ut framför mig fast jag har företräde m.m.

Så det lät ju väldigt hemskt att du råkat ut för en knasbubbla till träningscyklist och sen drar alla träningscyklister över en kam.
Återigen, läsförståelse!

Jag ifrågasätter inte din upplevelse av den händelsen. Jag försökte förklara att ordet "bortom" inte betyder samma sak som "bakom".

Senast ändrad:
Varför lägger du till en :) varje gång du är otrevlig? Det är ett väldigt bisarrt beteende... Är du ute efter att provocera mer? Jag tror inte riktigt det behövs, men om det är målet: varför?
Troll funkar så, "med en dåres envishet" vet du.

Hade jag haft bråttom hade jag svängt av på en av sidogatorna och kört den mycket långa omvägen på ca. 100 m, vilket de flesta säkert också gjorde. Jag hade definitivt inte gått fram och börjat kalla cyklisten för jävla idiotjävel och liknande.

Ursprunget till händelsen var en lastbil som trots väjningsplikt och fri sikt väljer att köra rakt mot cyklisten för att mot trafikreglerna tvinga honom att vika undan, och sedan överöses cyklisten med grova okvädningsord och dessutom riktigt aggressivt av flera. Cyklisten bryter nog också mot reglerna när han stoppar trafiken men det ursäktar inte på något sätt övriga inblandades beteenden.

Och cyklisten bidrog inte ett dugg till att lösa situationen utan gjorde den värre.

Det är jätteenkelt att som en icke närvarande vid tillfället säga efteråt hur man skulle ha gjort. När man är i situationen är det inte riktigt lika självklart eller enkelt.

Ansvaret i trafiken är lika oavsett du kör långtradare eller cykel. Att påföljder av en eventuell olycka blir större har egentligen bara med ev. straffpåföljd och ersättning att göra. det är lika för en bilist eller långtradare att köra mot rött exempelvis.

Och just det du säger "Bilisten blir på sin höjd störd eller irriterad eller rentav lite försenad. Cyklisten skadas eller dör." visar ju bristen på bokstavskombination (IQ) och självbevarelsedrift hos många cyklister...om man ser till hur de agerar i trafiken.
Igen - och detta blir mitt sista inlägg i tråden - jag pratar inte om cyklister som beter sig illa och korkat och därmed utsätter sig själva för livsfara, utan helt laglydiga, sansade cyklister som tränar på racerhoj men som får ta på sig oresonlig ilska och vidrigt, livsfarlig beteende från bilister utan att ha gjort nåt. Ett slags grupphat oavsett vad jag själv gör.

Over and out.

Hehe, ja du behöver inte tro mig om du inte vill. Men det är vad som hände ;). Jag hade svårt att tro det själv! Men det finns puckon i våran värld bara så du vet. Jag såg nedför hela backen och jag kan svära på att ingen annan än jag befann sig på cykelbanan.

Fast det är inte en händelse!! Jag kan lova att jag har varit med om 10 ggr fler incidenter med bilister än vad du har med cyklister! Bilister som kör så nära att nästan backspegeln nuddar. Bilister som medvetet kör nära och sen svänger ut när dom passerat. Trots att dom inte har nån mötande trafik. Bilister som svänger ut på motsatt sida av vägen och rakt mot mig för att visa att dom vill köra över mig. Bilister som tutar mig fast jag är helt ensam på vägen, bilister som kör ut framför mig fast jag har företräde m.m.

Så det lät ju väldigt hemskt att du råkat ut för en knasbubbla till träningscyklist och sen drar alla träningscyklister över en kam.

Du har stora problem med läsförståelsen. Jag skrev ju att jag inte förutsätter att alla träningscyklister är knäppa, bara för att jag mött en knäppgök.
Ta och läs igenom tråden, och begrunda.

Det där med folk som dödshotar cyklister genom att svänga upp framför, har jag aldrig sett, och det ska man polisanmäla direkt. Bilar är inte anonyma, de har registreringsnummer.

Om din upplevelse är just du ständigt blir utsatt för det där med att du tutas på, eller att "bilar" kör framför dig fast du har företräde, är du verkligen säker på att din tolkning är korrekt?
Du kanske har missat en skylt någonstans, eller missuppfattat någon regel?

Vad vet du om vad jag mött eller inte mött i trafiken?

Jag har bott i Stockholm längre än vad jag bott på landet.

Under 10 års tid så cyklade jag dagligen mellan min bostad i centrala Stockholm, och min arbetsplats i Rissne, utom när det var för snöigt, halkigt och slaskigt.

Bilister som kör så nära att nästan backspegeln nuddar. Bilister som medvetet kör nära och sen svänger ut när dom passerat. Trots att dom inte har nån mötande trafik. Bilister som svänger ut på motsatt sida av vägen och rakt mot mig för att visa att dom vill köra över mig. Bilister som tutar mig fast jag är helt ensam på vägen, bilister som kör ut framför mig fast jag har företräde m.m.
En del av detta är nog ett generellt problem med bristande hänsyn till oskyddade trafikanter och inte direkt riktat mot cyklister. Bilar och ännu värre lastbilar som kör nära och i full hastighet är vanligt att uppleva som fotgängare och tror jag ibland också för ryttare. Jag skrev innan i något inlägg att förare som kör så borde få stryk för det är verkligen livsfarligt.

Igen - och detta blir mitt sista inlägg i tråden - jag pratar inte om cyklister som beter sig illa och korkat och därmed utsätter sig själva för livsfara, utan helt laglydiga, sansade cyklister som tränar på racerhoj men som får ta på sig oresonlig ilska och vidrigt, livsfarlig beteende från bilister utan att ha gjort nåt. Ett slags grupphat oavsett vad jag själv gör.

Over and out.

Ingen i tråden har påtalat några problem med laglydiga och hänsynsfulla cyklister. Det är inte de det handlar om.

Over and out.
10-4 men det ändrar inte det faktumet att det sällan är ens fel när 2 träter ;)

En del av detta är nog ett generellt problem med bristande hänsyn till oskyddade trafikanter och inte direkt riktat mot cyklister. Bilar och ännu värre lastbilar som kör nära och i full hastighet är vanligt att uppleva som fotgängare och tror jag ibland också för ryttare. Jag skrev innan i något inlägg att förare som kör så borde få stryk för det är verkligen livsfarligt.

Är det mer ok att säga att någon som inte betett sig som den ska borde få stryk jämfört med att medge att man i stridens hetta sas skulle kalla någon för idiot?

Så alla ska förlåtas för allt , och få ha vilka attityder till sin omgivning de vill, bara de håller på med "sport", i synnerhet cykling?

Och de där gubbarna, som bara utnyttjar, aldrig ger något tillbaka, får absolut inte identifieras?

Du har uppenbara problem med läsförståelse.
För ingenting av det jag skrev gick in i din skalle.

Lämnar också denna tråd.
Men vill avsluta med följande länk om cykling i grupp och varför det bör lyftas fram inte minst för säkerheten! Vore ju fint om trafikverket gick ut med liknade rekommendationer i Sverige :).
https://www.vicroads.vic.gov.au/newsmedia/2017/cycling-side-by-side-in-pairs-is-a-safer-way-to-ride

Så säger inte lagen utan oskyddade trafikanter, och dit räknas cyklister, har en särställning i trafiken. Bönder har faktiskt också det fast inte på samma områden som cyklister.

Hade jag haft bråttom hade jag svängt av på en av sidogatorna och kört den mycket långa omvägen på ca. 100 m, vilket de flesta säkert också gjorde. Jag hade definitivt inte gått fram och börjat kalla cyklisten för jävla idiotjävel och liknande.

Ursprunget till händelsen var en lastbil som trots väjningsplikt och fri sikt väljer att köra rakt mot cyklisten för att mot trafikreglerna tvinga honom att vika undan, och sedan överöses cyklisten med grova okvädningsord och dessutom riktigt aggressivt av flera. Cyklisten bryter nog också mot reglerna när han stoppar trafiken men det ursäktar inte på något sätt övriga inblandades beteenden.

Lite jobbigt för de som behövt backa över 50 meter för att komma till en av de där sidogatorna. För att inte tala om bussen, den kan liksom inte bara hoppa över en hållplats.

Lastbilschauffören menar att han inte såg cyklisten eftersom denne kom i så hög fart. Det är lite fult att påstå att han gjorde det hela med uppsåt när ingen som var närvarande vid händelsen verkar komma med sådana anklagelser. Och cyklisten bröt definitivt mot reglerna även om du vägrar inse det. En del av det som sas är inte acceptabelt, men cyklisten provocerade fram det hela genom sitt beteende. Jag hade inte klandrat honom heller om han släppt förbi lastbilen men ropat "idiot!" till chauffören innan han cyklade vidare. Bryter man mot trafikregler kommer folk nämligen att bli irriterade, oavsett om man sitter i en lastbil eller på en cykel.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 923
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
2 069
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama