Egoboost.....?? Inte mer egoboost än att sitta upp på en häst, skulle jag påstå (och jag både rider och cyklar... Och kör bil!)...Eller när man kör en bil.
När jag kör med hästsläp (i synnerhet med häst i) eller annat släp, så fungerar det inte alltid att hålla normalhastighet för vägen (t.ex. 70 km/t), om det är en kurvig och backig "1,5" väg ( 1,5 väg = en asfaltväg som är så smal så att det inte finns en målad mittlinje och ett möte med en timmerbil alltid känns lite "intressant").
Jag stannar och/eller släpper förbi andra bilar som hamnar bakom mig, så snart jag har möjlighet. Oftast saktar jag ner ordentligt på närmaste raksträcka utan möte, och kör ut så långt åt höger som möjligt, för att ge bakomvarande en säker möjlighet att köra om.
Varför tränande cyklister i flock inte kan utöva motsvarande beteende förstår jag inte.
De allra flesta flockarna hör inte till "äkta" cykelklubbar, utan är kompisgäng, och män i 35-55 års åldern, som är medlemmar i en cykelklubb skapad för att kunna delta i tävlingar. Jag tvivlar på att de har något engagemang i cykel som sport, utan cyklandet inklusive tävlandet är ren egoboost.
De säljer nog vare sig bingolotter, eller jobbar som funktionärer inom sporten.
Nu vet jag inte exakt hur det fungerar inom de rena cykelklubbarna, men inom triathlon kan man inte delta i den egna klubbens arrangemang utan förväntas vara med som funktionär, då tävlingarna kräver enormt mycket folk som ställer upp. Det är en oskriven lag som efterföljs.