Cyklister i flock

...Eller när man kör en bil.
När jag kör med hästsläp (i synnerhet med häst i) eller annat släp, så fungerar det inte alltid att hålla normalhastighet för vägen (t.ex. 70 km/t), om det är en kurvig och backig "1,5" väg ( 1,5 väg = en asfaltväg som är så smal så att det inte finns en målad mittlinje och ett möte med en timmerbil alltid känns lite "intressant").

Jag stannar och/eller släpper förbi andra bilar som hamnar bakom mig, så snart jag har möjlighet. Oftast saktar jag ner ordentligt på närmaste raksträcka utan möte, och kör ut så långt åt höger som möjligt, för att ge bakomvarande en säker möjlighet att köra om.

Varför tränande cyklister i flock inte kan utöva motsvarande beteende förstår jag inte.
De allra flesta flockarna hör inte till "äkta" cykelklubbar, utan är kompisgäng, och män i 35-55 års åldern, som är medlemmar i en cykelklubb skapad för att kunna delta i tävlingar. Jag tvivlar på att de har något engagemang i cykel som sport, utan cyklandet inklusive tävlandet är ren egoboost.

De säljer nog vare sig bingolotter, eller jobbar som funktionärer inom sporten.
Egoboost.....?? Inte mer egoboost än att sitta upp på en häst, skulle jag påstå (och jag både rider och cyklar... Och kör bil!)
Nu vet jag inte exakt hur det fungerar inom de rena cykelklubbarna, men inom triathlon kan man inte delta i den egna klubbens arrangemang utan förväntas vara med som funktionär, då tävlingarna kräver enormt mycket folk som ställer upp. Det är en oskriven lag som efterföljs.

Vad jag kan se är det huvudled och eftersom trafik bara får ske i ena riktningen för den korta biten där de möts borde det regelmässigt uppstå köer just där. Från det jag ser på kartan och vad jag läst kunde fordonsförarna löst det på mindre än en minut om de velat, och oavsett ursäktar det inte deras beteende mot cyklisten på något sätt.
Men varför hakar du upp dig på petitesser angående vart refugerna står och om det var fem eller tio personer i kö bakom? Du måste väl ändå kunna medge att cyklisten i filmen hade kunnat visat hänsyn och löst situationen på ett väldigt smidigt sätt, eftersom lastbil och släp är ett aningens större ekipage och således lite omständigare att manövrera i centrala stadsdelar?

Han hade kunnat välja på att lätt flytta cykeln, få en tack-vink av lastbilschauffören (som inte såg honom direkt, därav att situationen upstod) och sedan fortsätta sin dag istället för att göra som han gjorde och orsaka förseningar, irritation och frustration hos flertalet människor som blev drabbade i onödan.

Alternativt använda sig av cykelbanan som är bredvid.

Dessutom så bar han den lokala cykelföreningens klubbströja och föreningen i fråga gick snabbt ut i media och meddelade att de inte stödjer detta beteende utan att de jobbar för att alla har skyldigheter och inte rättigheter:up:

Jovisst. Folk ur bägge "lägren" beter sig ibland som idioter i trafiken. Jag skulle säga att det är ganska jämnt, efter vad jag erfarit - som både bilist och cyklist.

Det man, som cyklist, här vänder sig mot är att även de som följer alla konstens regler blir bespottade som paria och idioter i lycra och utsätts för livsfara. Det finns flera områden i samhället där liknande generaliseringar uppvisas.......

Om man nu känner sig "bespottad" som träningscyklist så kanske man borde ta sig en funderare på anledningen.
En grupp trafikanter får knappast dåligt rykte bara genom att visa sig. Men om en stor del av samma grupp beter sig illa så har hela gruppen tyvärr fått dåligt rykte.

Om man nu känner sig "bespottad" som träningscyklist så kanske man borde ta sig en funderare på anledningen.
En grupp trafikanter får knappast dåligt rykte bara genom att visa sig. Men om en stor del av samma grupp beter sig illa så har hela gruppen tyvärr fått dåligt rykte.

En parallell till yrkeslivet: Jag skulle aldrig försvara kollegor som beter sig illa och har full förståelse för att de ger oss alla ett dåligt rykte. Blir en markägare arg när jag kommer med ett undersökningstillstånd/arbetsplan pga att en kollega (i vidare bemärkelse, dvs en geolog men inte nödvändigtvis någon jag jobbat med) betett sig dåligt är det bara att ta det. Jag blir verkligen inte sur och försöker ursäkta kollegan. Det enda jag kan göra är att se till att följa reglerna och förhoppningsvis få till ett samarbete med markägaren så att hen blir nöjd (och förhoppningsvis ändrar inställning till min profession).

Men.... Jag, som gör mitt bästa i alla situationer, ska knappast ta ansvar för vad somliga tar sig till? Eller acceptera att bestraffas för det? Jag sysslar med triathlon och där kör man inte i klunga. Som hästägare och ryttare tar man knappast på sig nån kollektiv bestraffning för att där finns djurplågare i var och varannan buske, att somliga dressyrryttare rider rollkur med blå tungor på hästarna, att fullblod bryter benen under lopp på banan osv osv i det oändliga. Som vettig hundägare vill jag inte bestraffas för att somliga inte plockar upp skiten efter sina hundar. Jag kan dra till med andra, grövre, exempel också men avstår.

Jag inser att jag tydligen bor där cyklister (tränande cyklister) sköter sig för jag har faktiskt aldrig upplevt det problemet som många beskriver här. Det betyder inte att jag inte tror på det, för det gör jag. Kanske problemet är större kring storstäderna? Självklart inser jag att det tydligen är ett problem.

Fortfarande tycker jag dock, att man som bilist har ett större ansvar ute på vägen eftersom man kan döda med sitt fordon. Bilisten blir på sin höjd störd eller irriterad eller rentav lite försenad. Cyklisten skadas eller dör.

Det här är en diskussion som kommer upp ideligen och argumenten är starka på bäda sidorna, inget snack om den saken. Kanske borde cykelklubbarna ta itu med hårdhandskarna gentemot sina medlemmar? Om det nu är så att klungkörningen är så störande? De som vill tävla måste vara anslutna till en klubb.

En parallell till yrkeslivet: Jag skulle aldrig försvara kollegor som beter sig illa och har full förståelse för att de ger oss alla ett dåligt rykte. Blir en markägare arg när jag kommer med ett undersökningstillstånd/arbetsplan pga att en kollega (i vidare bemärkelse, dvs en geolog men inte nödvändigtvis någon jag jobbat med) betett sig dåligt är det bara att ta det. Jag blir verkligen inte sur och försöker ursäkta kollegan. Det enda jag kan göra är att se till att följa reglerna och förhoppningsvis få till ett samarbete med markägaren så att hen blir nöjd (och förhoppningsvis ändrar inställning till min profession).
Ja, absolut. Skillnaden är väl, att som cyklist (skötsam sådan) riskerar man att bli svårt skadad eller dödad. Jag struntar i om nån visar fingret eller svär, det kan jag ta och skaka av mig, att bli prejad eller omkörd på 2 dm avstånd i 90 knyck är nåt annat. Eller nedtryckt i diket av en timmerbil ute på landet på raksträcka med massor av utrymme.

@Lena Furberg: Livet är tyvärr inte rättvist. Jag har ibland fått ta VÄLDIGT mycket skit i mitt yrkesliv pga att andra inte skött sig. Det är naturligtvis inte något jag gillar men det är bara att tugga i sig det. Det skulle inte falla mig in att bli defensiv eller sur/arg eftersom jag minsann sköter mig. Världen fungerar inte så :)

Jag blir vansinnig på ryttare som inte uppför sig också, jag har blivit utskälld för saker andra ryttare gjort när jag hade häst. Nu blev allt lättare av att jag dels skötte mig och dels att de genast blev trevligare när de insåg vem som var min far :angel:

Ja, absolut. Skillnaden är väl, att som cyklist (skötsam sådan) riskerar man att bli svårt skadad eller dödad. Jag struntar i om nån visar fingret eller svär, det kan jag ta och skaka av mig, att bli prejad eller omkörd på 2 dm avstånd i 90 knyck är nåt annat. Eller nedtryckt i diket av en timmerbil ute på landet på raksträcka med massor av utrymme.

Återigen, de är då idioter till bilister/lastbilsförare. Men någonstans måste man fundera på om det alltid är värt risken att hävda sin rätt när man är den som är mest utsatt.

De flesta vill göra rätt. Men som den här tråden visat är det banne mig inte lätt när cyklister är inblandade.

Återigen, de är då idioter till bilister/lastbilsförare. Men någonstans måste man fundera på om det alltid är värt risken att hävda sin rätt när man är den som är mest utsatt.

De flesta vill göra rätt. Men som den här tråden visat är det banne mig inte lätt när cyklister är inblandade.
Nä, jag tycker inte att cyklisten i filmen så hårdnackat skulle hävdat sin rätt. Själv hade jag definitivt varken orkat eller velat.

@Lena Furberg: Livet är tyvärr inte rättvist. Jag har ibland fått ta VÄLDIGT mycket skit i mitt yrkesliv pga att andra inte skött sig. Det är naturligtvis inte något jag gillar men det är bara att tugga i sig det. Det skulle inte falla mig in att bli defensiv eller sur/arg eftersom jag minsann sköter mig. Världen fungerar inte så :)

Jag blir vansinnig på ryttare som inte uppför sig också, jag har blivit utskälld för saker andra ryttare gjort när jag hade häst. Nu blev allt lättare av att jag dels skötte mig och dels att de genast blev trevligare när de insåg vem som var min far :angel:
Ja, jag tror också att livet blir olidligt om man tar åt sig till 100% av allt. Ju äldre jag blir, desto mer låter jag rinna av mig - när det gäller mig själv i alla fall. Men igen - som cyklist är man extremt utsatt, rent fysiskt, oavsett hur man sköter sig. Jag tror att mycket av reaktionerna från cyklister beror på just detta, det är självbevarelsedrift och en reaktion när man känner sig utsatt för livsfara.

Ja, jag tror också att livet blir olidligt om man tar åt sig till 100% av allt. Ju äldre jag blir, desto mer låter jag rinna av mig - när det gäller mig själv i alla fall. Men igen - som cyklist är man extremt utsatt, rent fysiskt, oavsett hur man sköter sig. Jag tror att mycket av reaktionerna från cyklister beror på just detta, det är självbevarelsedrift och en reaktion när man känner sig utsatt för livsfara.

Naturligtvis men att gå på defensiven och mer eller mindre säga att alla ska anpassa sig efter racercyklister gör verkligen inte att man blir så väldigt imponerad (nu säger jag verkligen inte att du gjort det i tråden :)). Man kommer så mycket längre om man visar lite ödmjukhet och förståelse. Jag har verkligen förståelse för att man är väldigt utsatt som cyklist, jag studerade i U-a i rätt många år och var nära att bli mosad av både bilar och bussar (och blev påcyklad av en annan cyklist vid ett tillfälle, jag har fortfarande kvar ärret på ena knäet... :meh:).

Man kommer så mycket längre om man visar lite ödmjukhet och förståelse. .
Var det inte du som skrev att du också skulle gått på cyklisten i klippet och kallat honom diverse öknamn som idiotjävel och liknande? Det är inte riktigt ödmjukhet och förståelse precis kan jag tycka, men vi har väl olika uppfattningar om hur man beter sig :)

Var det inte du som skrev att du också skulle gått på cyklisten i klippet och kallat honom diverse öknamn som idiotjävel och liknande? Det är inte riktigt ödmjukhet och förståelse precis kan jag tycka, men vi har väl olika uppfattningar om hur man beter sig :)

Fint tjuvnyp där. Du menar att du inte hade blivit rätt upprörd om du stått i trafikstockningen som uppkom pga att han vägrade ge sig (och verkligen inte betedde sig speciellt väl själv)? Jag sa att jag i ren affekt förmodligen hade kallat honom "j-la idiotj-l" men inte något grövre än det eller önskat livet ur honom. Det erkänner jag eftersom jag är medveten om att jag faktiskt inte är perfekt.

Men det måste vara trevligt att i alla situationer handla oklanderligt :up: Kan inte påstå att jag sett det här dock.

Varför lägger du till en :) varje gång du är otrevlig? Det är ett väldigt bisarrt beteende... Är du ute efter att provocera mer? Jag tror inte riktigt det behövs, men om det är målet: varför?

Men.... Jag, som gör mitt bästa i alla situationer, ska knappast ta ansvar för vad somliga tar sig till? Eller acceptera att bestraffas för det? Jag sysslar med triathlon och där kör man inte i klunga. Som hästägare och ryttare tar man knappast på sig nån kollektiv bestraffning för att där finns djurplågare i var och varannan buske, att somliga dressyrryttare rider rollkur med blå tungor på hästarna, att fullblod bryter benen under lopp på banan osv osv i det oändliga. Som vettig hundägare vill jag inte bestraffas för att somliga inte plockar upp skiten efter sina hundar. Jag kan dra till med andra, grövre, exempel också men avstår.

Jag inser att jag tydligen bor där cyklister (tränande cyklister) sköter sig för jag har faktiskt aldrig upplevt det problemet som många beskriver här. Det betyder inte att jag inte tror på det, för det gör jag. Kanske problemet är större kring storstäderna? Självklart inser jag att det tydligen är ett problem.

Fortfarande tycker jag dock, att man som bilist har ett större ansvar ute på vägen eftersom man kan döda med sitt fordon. Bilisten blir på sin höjd störd eller irriterad eller rentav lite försenad. Cyklisten skadas eller dör.

Det här är en diskussion som kommer upp ideligen och argumenten är starka på bäda sidorna, inget snack om den saken. Kanske borde cykelklubbarna ta itu med hårdhandskarna gentemot sina medlemmar? Om det nu är så att klungkörningen är så störande? De som vill tävla måste vara anslutna till en klubb.

Du har aldrig träffat på träningscyklister som beter sig illa. Du är lyckligt lottad, eller kanske inte ser problemet pga ditt eget intresse?

På samma sätt kan jag ju nämna att jag aldrig sett bilister som betett sig på sådana horribla sätt som du beskriver upprepade gånger.
Dock vet jag att somliga bilister beter sig väldigt illa överhuvudtaget, jag bevittnade t.ex. två regelvidriga omkörningar i tät följd bara under gårdagens hemfärd (har dock med egna ögon sett hur poliser fullständigt nonchalerat omkörning där mötande tvingades ut på vägrenen...). Och jag skulle aldrig bortförklara detta i en ev. tråd där någon försöker ta upp problemet med hänsynslösa bilister genom att vinkla över det till andra trafikanters ev fel och brister.

Ska man bagatellisera problemet med hänsynslösa träningscyklister bara för att en del andra beter sig illa? Ska alla anpassa sig efter cyklisternas behov att träna bara för t.ex. du känner dig hotad av somliga bilister? Ska t.ex. jag som ryttare behöva sota för att t.ex. du som cyklist känner dig hotad av en del bilister?

Jag förstår frustrationen. Det är som du nämnt fler grupper som buntas ihop på samma vis. Ex jägare, men jag tror du ville göra en hint om mer än så.

I alla fall så håller jag med om att det är fel att bunta ihop en hel grupp. Jag tror även att det är olika cykelkulturer i olika delar av landet. Därav tror jag precis som du skriver att cykelklubbarna bör ta i med hårdhandskarna mot vissa felaktiga beteenden. Skulle fler cyklister bete sig som han i klippet så blir ju cyklister som grupp drabbade.

Jag tror inte att så pass många bilister hakat upp sig om det inte blir som det extrema i klippet eller om det blir en vana av flertalet aktiva cyklister.

Du har aldrig träffat på träningscyklister som beter sig illa. Du är lyckligt lottad, eller kanske inte ser problemet pga ditt eget intresse?

På samma sätt kan jag ju nämna att jag aldrig sett bilister som betett sig på sådana horribla sätt som du beskriver upprepade gånger.
Dock vet jag att somliga bilister beter sig väldigt illa överhuvudtaget, jag bevittnade t.ex. två regelvidriga omkörningar i tät följd bara under gårdagens hemfärd (har dock med egna ögon sett hur poliser fullständigt nonchalerat omkörning där mötande tvingades ut på vägrenen...). Och jag skulle aldrig bortförklara detta i en ev. tråd där någon försöker ta upp problemet med hänsynslösa bilister genom att vinkla över det till andra trafikanters ev fel och brister.

Ska man bagatellisera problemet med hänsynslösa träningscyklister bara för att en del andra beter sig illa? Ska alla anpassa sig efter cyklisternas behov att träna bara för t.ex. du känner dig hotad av somliga bilister? Ska t.ex. jag som ryttare behöva sota för att t.ex. du som cyklist känner dig hotad av en del bilister?
Nejdå, jag inser verkligen att detta ÄR ett problem. Jag försöker absolut inte förneka det. När jag cyklade runt Vättern, på racerhoj, träffade jag själv på cyklister, både i klunga och enstaka, som betedde sig väldigt hänsynslöst och obegripligt.

Det enda jag vill säga är, att man som cyklist är väldigt väldigt utsatt och att det är ett livsfarligt problem med alltför många - inte alla!! - bilister. INGEN ska behöva sota för andras dåliga beteende. Jag efterlyser mindre road rage och mer hänsyn i trafiken, och det gäller precis samtliga. Cyklister, bilister, fotgängare. Ryttarna är nog de som sköter sig bäst redan nu.

Varje gång min dotter eller min man är ute på vägarna på cykel, vill jag bara att de ska komma hem igen oskadda.

Hade jag haft bråttom hade jag svängt av på en av sidogatorna och kört den mycket långa omvägen på ca. 100 m, vilket de flesta säkert också gjorde. Jag hade definitivt inte gått fram och börjat kalla cyklisten för jävla idiotjävel och liknande.

Ursprunget till händelsen var en lastbil som trots väjningsplikt och fri sikt väljer att köra rakt mot cyklisten för att mot trafikreglerna tvinga honom att vika undan, och sedan överöses cyklisten med grova okvädningsord och dessutom riktigt aggressivt av flera. Cyklisten bryter nog också mot reglerna när han stoppar trafiken men det ursäktar inte på något sätt övriga inblandades beteenden.

Det här har säkert någon skrivit redan, men jag förstår inte hur cyklister i flock kan vara så nonchalanta inför riskerna i trafiken som de är, i alla fall häromkring. Varför köra över HELA vägbanan på små slingriga landsvägar? Vad är vitsen? Otroligt dålig attityd har en del av dem också. Mot alla andra fordon, inte bara bilar.
De stressar andra trafikanter och bara det är en trafikfara. Om de höll sej bara två i bredd skulle det inte vara ett problem.
En vän som cykeltävlar säger att de inte ska vara mer än två i bredd, om det är smal väg och mycket trafik. Men det är de oftast ändå. I flock är de otroligt nonchalanta. Ensamma är de lite mer sansade oftast. Cykelförbund borde verkligen ta det här på större allvar och gå ut till sin medlemmar med hur de ska köra i trafiken.

Nejdå, jag inser verkligen att detta ÄR ett problem. Jag försöker absolut inte förneka det. När jag cyklade runt Vättern, på racerhoj, träffade jag själv på cyklister, både i klunga och enstaka, som betedde sig väldigt hänsynslöst och obegripligt.

Det enda jag vill säga är, att man som cyklist är väldigt väldigt utsatt och att det är ett livsfarligt problem med alltför många - inte alla!! - bilister. INGEN ska behöva sota för andras dåliga beteende. Jag efterlyser mindre road rage och mer hänsyn i trafiken, och det gäller precis samtliga. Cyklister, bilister, fotgängare. Ryttarna är nog de som sköter sig bäst redan nu.

Varje gång min dotter eller min man är ute på vägarna på cykel, vill jag bara att de ska komma hem igen oskadda.

Det är dessa hänsynslösa cyklister som är problemet, inte bara i klungor utan överhuvudtaget. Jag har blivit skrämd och prejad som gående. Jag har fått min häst skrämd såååå många gånger nu att jag faktiskt har härsknat till, det är så himla onödigt, dels riskera skador på henne genom rivstarter och kast, dels så mår ingen cyklist bra av närkontakt med ca 600 kg häst. Det har gått så långt att jag vid uteritter har maken med (på cykel!) och vi tillämpar MC-förarnas taktik, omlott"körning" plus dressyrspö petandes rätt ut. Det är enda sättet att tvinga fartcyklister att ge sig till känna. För övriga trafikanter håller vi oss självklart till sidan, vi har inga som helst problem med t.ex. bilister (de som tar mest hänsyn är killarna som leker kung på vägen faktiskt...).

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 923
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
2 069
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama