Men varför inte tvinga cyklisterna att registrera sina fordon + försäkra dem ..efter ett pris satt i paritet med riskerna, som med motorcyklar Det vore ju både rättvist och bra.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad jag kan se är det huvudled och eftersom trafik bara får ske i ena riktningen för den korta biten där de möts borde det regelmässigt uppstå köer just där. Från det jag ser på kartan och vad jag läst kunde fordonsförarna löst det på mindre än en minut om de velat, och oavsett ursäktar det inte deras beteende mot cyklisten på något sätt.Om det är säkert eller inte att backa handlar inte om hur långt utan hur det ser ut där backning sker.
Att backa ut i en korsning ser jag som ett stort NO NO och ännu mer risker där det finns villor och många i rörelse.
Bäst att tillägga att jag tycker samma oavsett om cyklisten haft annat fordon.
Precis, i trafiken har du inga rättigheter, bara skyldigheter och att visa hänsyn/respekt osv åt BÅDA håll vinner man mycket på.Jag träffar i princip aldrig på större klungor av cyklister när jag kör bil, så har verkligen inget personligt emot det. Men utifrån den här tråden och hur vissa cyklisters beteende försvaras förstår jag att det blir friktioner. Det innebär inte att jag försvarar vissa bilisters beteenden, absolut inte. Jag tar helt avstånd för människor som inte visar respekt för andra i trafiken oavsett färdsätt.
Men det innebär också att jag blir frustrerad när folk försvarar detta med diverse konstiga ursäkter i stil med att jagar man sekunder kan inte ha ringklocka p.g.a. vikt. Eller att man inte vill cykla bland långsammare trafikanter men inte ser några problem med att ta upp ett helt körfält på en 70 väg och vägra flytta på sig. Bara rättigheter, inga skyldigheter. Och mannen på klippet är ju bara ett, om än extremt, bevis på det.
Och nej, det betyder inte att jag skulle försöka köra på någon. Jag vill att alla ska komma hem i ett stycke oavsett hur dumt de beter sig.
Den gamla sanningen är väl att det alltid finns två idioter när ett par ryker ihop om en struntsak....Vad jag kan se är det huvudled och eftersom trafik bara får ske i ena riktningen för den korta biten där de möts borde det regelmässigt uppstå köer just där. Från det jag ser på kartan och vad jag läst kunde fordonsförarna löst det på mindre än en minut om de velat, och oavsett ursäktar det inte deras beteende mot cyklisten på något sätt.
Inställningen "en liten ynka cykel" är just det som är problemet.Är du helt go eller? Menar du på fullaste allvar att flera bilar och en lastbil ska backa för att en liten ynka cykel inte kan kliva åt sidan eller köra samtidigt?
Den vägen är i normala fall inga problem, flyter på väldigt bra där. Kört där både med personbil och lastbil, inga problem med vardera fordon. I just detta fall kan det mycket väl vara så att lastbilschauffören missbedömde avståndet på cykel och inte trodde han kom så fort, sen blir han sittandes där för att det är bilar bakom.Vad jag kan se är det huvudled och eftersom trafik bara får ske i ena riktningen för den korta biten där de möts borde det regelmässigt uppstå köer just där. Från det jag ser på kartan och vad jag läst kunde fordonsförarna löst det på mindre än en minut om de velat, och oavsett ursäktar det inte deras beteende mot cyklisten på något sätt.
Har ingen aning om var gatan i klippet ligger.Vad jag kan se är det huvudled och eftersom trafik bara får ske i ena riktningen för den korta biten där de möts borde det regelmässigt uppstå köer just där. Från det jag ser på kartan och vad jag läst kunde fordonsförarna löst det på mindre än en minut om de velat, och oavsett ursäktar det inte deras beteende mot cyklisten på något sätt.
Jag märker att du märker ord, om du missade det var det en figurativ bild i jämförelse med den STORA lastbilen, eller var lastbilen också liten och ynklig?Inställningen "en liten ynka cykel" är just det som är problemet.
Det handlar inte om vad man anser vara rätt utan om vad som är rätt rent praktiskt och av säkerhetsskäl. Om cyklisten verkligen ringt polisen hade han kunna blivit den som fick en böteslapp. Och ja, jag har full förståelse för att han blir kallad idiot, däremot är det naturligtvis inte ok att hojta till folk att köra över honom.
Jönköping Vättersnäs, men det spelar egentligen mindre roll nu. Det är ju historia nu.Har ingen aning om var gatan i klippet ligger.
Cyklisten hade oxå kunnat lösa det på mindre än en minut så vet inte vad du vill med just det, skillnaden är ju då att cyklisten kan göra det säkare.
Det har jag ju skrivit flera gånger, det blev en prestigesak för båda parter men oavsett vem av dem som hade rätt i sak får man inte bära sig åt som flera gjorde i filmen.Har ingen aning om var gatan i klippet ligger.
Cyklisten hade oxå kunnat lösa det på mindre än en minut så vet inte vad du vill med just det, skillnaden är ju då att cyklisten kan göra det säkare.
Vad jag kan se är det huvudled och eftersom trafik bara får ske i ena riktningen för den korta biten där de möts borde det regelmässigt uppstå köer just där. Från det jag ser på kartan och vad jag läst kunde fordonsförarna löst det på mindre än en minut om de velat, och oavsett ursäktar det inte deras beteende mot cyklisten på något sätt.
Precis det jag själv skrev, fast med andra ord. Det där med att backningen.Du fokuserar envetet på fordonsförarnas beteende och ignorerar att det är en följd av hur cyklisten agerade.
"— Man kan inte backa med ett sådant tungt och långt fordon i den situationen. Man har inte full kontroll och det skulle innebära för stora risker. Självklart är det cyklisten som måste flytta på sig. Å andra sidan hade cyklisten kunnat köra förbi lastbilen i avsmalningen som var över tre meter bred, men det var väl någon princip han skulle visa." (min fetning)
https://www.jp.se/article/cyklisten-kan-fa-boter/
Du har rätt! Jag blev tvungen att kolla. Han cyklade drygt 35 km tim på det senaste IM-loppet vilket inte är illa för en 48-årig amatör med spondylos De snabbare cyklar de 18 milen betydligt snabbare än så. De får inte vara närmare varandra än 15 meter, så klungkörning dvs draghjälp är absolut förbjudet.26 km/h låter ganska rimligt för en tränad amatör men, och jag hoppas du inte tar illa upp, jag tror inte på 38 km/h på 18 mil utan att ha kollat upp det själv, det låter otroligt snabbt
De allra bästa cyklisterna i korta tempolopp brukar komma upp i runt femtio i snitt men då är precis allting extremt.
Racertävling är det ingen som anordnar utan tillstånd! Det måste ansökas av cykelklubben. Det finns massvis med cykeltävlingar att välja bland så ingen anordnar en olagligt. Det vore lika knäppt som att, som du skrev, anordna en travtävling på riksvägen!Sorry, men visst får du cykla där, men utan tillstånd ordna racertävling,,nja det skulle ju vara som om jag ordnade travtävlingar på riksvägen...
Jag tvivlar nog fortfarande men om det stämmer är det otroligt bra gjortDu har rätt! Jag blev tvungen att kolla. Han cyklade drygt 35 km tim på det senaste IM-loppet vilket inte är illa för en 48-årig amatör med spondylos De snabbare cyklar de 18 milen betydligt snabbare än så. De får inte vara närmare varandra än 15 meter, så klungkörning dvs draghjälp är absolut förbjudet.
Jag hittar verkligen inte på!!! Det var han som dessutom tränade hela den säsongen (för ett enda IM-lopp) i garaget på en trainer! Jättekul att cykla 4 - 5 timmar i garaget..... Han tog sig genom alla avsnitten av Breaking Bad bl.a.Jag tvivlar nog fortfarande men om det stämmer är det otroligt bra gjort
Ok jag tror dig, kollade resultaten för senaste IM Kalmar och de låg där. Men kanske de använde en bil med glädjemätare när de mätte upp sträckan? (bara skojar)Jag hittar verkligen inte på!!! Det var han som dessutom tränade hela den säsongen (för ett enda IM-lopp) i garaget på en trainer! Jättekul att cykla 4 - 5 timmar i garaget..... Han tog sig genom alla avsnitten av Breaking Bad bl.a.
Han är dessutom en otroligt snabb simmare men tappar på cyklingen, pga sina ryggbesvär.
Massor med energidryck på cykeln, och så givetvis tempocyklar med ZIPP wheels - plus en otrolig massa pannben.....Ok jag tror dig, kollade resultaten för senaste IM Kalmar och de låg där. Men kanske de använde en bil med glädjemätare när de mätte upp sträckan? (bara skojar)
Tycker det är otroligt att de kan hålla den hastigheten över så lång distans och ännu mer i anslutning till löpningen och simningen.