Cyklister i flock

Så du menar att högerregeln och stopplikt inte gäller för cyklister...skulle förklara en hel del i så fall ll Och på vilket vis har bönder en särställning? ;) ;)
Tror det bara är bönder som har rätt att köra med hur breda ekipage som helst på allmän väg utan särskilt tillstånd, även sådana som tar upp båda(!) vägbanorna men såklart måste det göras med lite förstånd. Möjligen har försvarsmakten liknande rättigheter men jag är inte säker, för alla andra är det max 2,6 m i bredd.

Ja, jag tror också att livet blir olidligt om man tar åt sig till 100% av allt. Ju äldre jag blir, desto mer låter jag rinna av mig - när det gäller mig själv i alla fall. Men igen - som cyklist är man extremt utsatt, rent fysiskt, oavsett hur man sköter sig. Jag tror att mycket av reaktionerna från cyklister beror på just detta, det är självbevarelsedrift och en reaktion när man känner sig utsatt för livsfara.

Jag forstar sa val att du reagerar for att bli utsatt for livsfara och Jag har sett manga exempel pa det i trafiken. Problemet som jag ser det ar att cyklisterna, de som vet hur det kanns att bli, just utsatt for livsfara, sa ofta driver pa det genom att medvetet hindra biltrafiken bakom att kora om.
Nar jag kor bil pa Svenska landsvagar forvantas jag ga ner pa vagrenen nar det kommer andra bakom som vill kora om. Det ar en heldragen vit linje (som det pa manga andra stallen i varlden ar ett lagbrott att kora over) och min bil far ofta plats pa andra sidan, eller atminstone delvis plats och vagen har samma, eller battre, kvalitet pa asfalten pa vagrenen. Jag undrar sa VARFOR cyklister inte gar ner och lagger sig dar? Da borde de ju kanna sig betydligt sakrare och kunna focusera pa sitt cyklande pa ett battre satt.

Nar jag kor upp bakom en klunga cyklister ligger de lugnt kvar mitt i korbanan, inte nagon funderar pa att glida ner pa vagrenen. Det ar inte enstaka handelser (atminstone i Dalarna och vagar mellan Stockholm, Vasterbotten och Dalarna) nar klungan cyklister ligger i hogra delen av vagbanan sa lange det ar heldragen linje och man inte kan kora om pa grund av dalig sikt, men sa fort sikten finns och det ar lagligt att kora om lagger sig klungan sa langt i mitten av vagen som mojligt.
Ar det da ett parlband av motande trafik riskerar man definitivt att det blir bade vansinnes omkorningar och prejningar ... da biltrafiken helst vill kora fortare an 35-45 kmh pa 70-90 vagar. Jag som ar i Sverige sa pass sallan har sett det sa mycket ... och DET (skulle jag tro) ar huvudorsaken till att biltrafikanterna blir vansinniga bara vid tanken pa klungor av cyklister.

Nar jag kor bil pa Svenska landsvagar forvantas jag ga ner pa vagrenen nar det kommer andra bakom som vill kora om. Det ar en heldragen vit linje (som det pa manga andra stallen i varlden ar ett lagbrott att kora over) och min bil far ofta plats pa andra sidan, eller atminstone delvis plats och vagen har samma, eller battre, kvalitet pa asfalten pa vagrenen. Jag undrar sa VARFOR cyklister inte gar ner och lagger sig dar? Da borde de ju kanna sig betydligt sakrare och kunna focusera pa sitt cyklande pa ett battre satt.
Först och främst, vägrenskörning bestämmer du själv helt och hållet själv och är inget som någon annan ska förvänta sig eller kräva av dig när du är bilist. För det andra, det är inte tillåtet att korsa heldraget! Vägrenskörning är tillåtet där det är streckat.

"Vad gäller vid en vägren med heldragen linje?

Är vägrenen avgränsad med en heldragen linje (heldragen kantlinje) ska den användas av gående, cyklister, mopedister eller LGF-fordon. Till skillnad från en vägren med streckad linje får en vägren med heldragen linje inte användas för att underlätta omkörning."

Tror det bara är bönder som har rätt att köra med hur breda ekipage som helst på allmän väg utan särskilt tillstånd, även sådana som tar upp båda(!) vägbanorna men såklart måste det göras med lite förstånd. Möjligen har försvarsmakten liknande rättigheter men jag är inte säker, för alla andra är det max 2,6 m i bredd.
Nu blir jag nyfiken på vad det är på sorts ekipage du stött på som tar upp 2 vägbanor, de jag har stött på har varit något bredare än min lastbil, men inte mycket mer än så. :)

Hade jag haft bråttom hade jag svängt av på en av sidogatorna och kört den mycket långa omvägen på ca. 100 m, vilket de flesta säkert också gjorde. Jag hade definitivt inte gått fram och börjat kalla cyklisten för jävla idiotjävel och liknande.

Ursprunget till händelsen var en lastbil som trots väjningsplikt och fri sikt väljer att köra rakt mot cyklisten för att mot trafikreglerna tvinga honom att vika undan, och sedan överöses cyklisten med grova okvädningsord och dessutom riktigt aggressivt av flera. Cyklisten bryter nog också mot reglerna när han stoppar trafiken men det ursäktar inte på något sätt övriga inblandades beteenden.
För övrigt vet vi inte hela historien till varför det blev som det blev gällande lastbilen och cyklisten. Oavsett så hände ingen olycka, möjligen några förseningar men inte värre än så. Det vi kan lära oss av händelsen är att:
Med HÄNSYN kommer du riktigt långt och då menar jag från BÅDA HÅLL. :)

Jag hoppas inte att du tror att cyklister är ensamma om att få grova okvädningsord och aggressivitet mot dom, det kan jag lova att det inte stämmer, alla i trafiken kan utsättas för det. Fördelen är i ett fordon att du kan låsa dörren. Det är väl egentligen den enda skillnaden.

Nu blir jag nyfiken på vad det är på sorts ekipage du stött på som tar upp 2 vägbanor, de jag har stött på har varit något bredare än min lastbil, men inte mycket mer än så. :)
Jag skrev i och för sig bara att bönder, eller rättare sagt för traktorer med redskap på allmän väg finns i lag inga begränsningar för bredd, men här nere är det inte ovanligt att möta sådana på lite mindre landsvägar

dubbelmontage_foto_JanneAndersson.jpg

Förhoppningsvis bötesfäller de alla de ser som inte respekterar stopplikten, oavsett vilket humör de är på. 1000 kronor är beloppet som gäller för cyklister för den förseelsen, så det svider nog för de flesta.
Man kan ju hoppas, men jag tänker på en kollega som körde över stopp (egentligen blir man av med körkortet) men han fick bara en varning och inga böter.. det var mer det jag riktade mitt "vilket humör de är på".

Jag skrev i och för sig bara att bönder, eller rättare sagt för traktorer med redskap på allmän väg finns i lag inga begränsningar för bredd, men här nere är det inte ovanligt att möta sådana på lite mindre landsvägar

dubbelmontage_foto_JanneAndersson.jpg
Sådana är väldigt ovanliga häromkring, trots att det är gott om bönder i området. :)

Det
Sådana är väldigt ovanliga häromkring, trots att det är gott om bönder i området. :)
Det är ju bara ibland de behöver dubbelmontage och problemet är ofta för dem att det kan finnas någon passage på vägen som är för smal så de inte kommer igenom, sen kör dem ju såklart oftast tidigt på morgonen när det inte är så många bilar. Det funkar faktiskt bra, bönderna kör ju inte någon nöjeskörning och att backa en liten bit med bilen till närmsta ställe man kan köra av vägen är ingen stor sak.

Det är samma sak med att en femtonåring får köra ett lika stort ekipage som de allra största lastbilarna och femtonåringen behöver inte ens köra upp för sitt tillstånd, bara skriva ett enkelt teoriprov. Men det fungerar bra, de unga som kör dessa traktorer kör bra och ansvarsfullt trots sin ringa ålder och avsaknad av utbildning.

Läste precis att det inte ens behövs ett traktorkort om det är mellan olika fält, och det kan vara ganska långt mellan dem idag.

Senast ändrad av en moderator:
Först och främst, vägrenskörning bestämmer du själv helt och hållet själv och är inget som någon annan ska förvänta sig eller kräva av dig när du är bilist. För det andra, det är inte tillåtet att korsa heldraget! Vägrenskörning är tillåtet där det är streckat.

"Vad gäller vid en vägren med heldragen linje?

Är vägrenen avgränsad med en heldragen linje (heldragen kantlinje) ska den användas av gående, cyklister, mopedister eller LGF-fordon. Till skillnad från en vägren med streckad linje får en vägren med heldragen linje inte användas för att underlätta omkörning."

Nu tycker jag att det ar ofta bilar gar ner pa vagrenen aven om linjen ar heldragen, jag gor det dock inte da jag ar mycket ovan att kora pa vagren over huvud taget.
Vad det galler att andra forvantar sig att man gar undan ar ju inte nagot jag kan gora nagot at. Men tutar, eller blinkar, nagon lite hysteriskt bakom en nar de kommer korande upp bakifran forutsatter jag att det ar i en forvantan att jag ska ga undan sa de kan fortsatta i sin mycket snabbare hastighet. Vad jag gor at det ar en helt annan historia.;)

Vi har valdigt mycket traktorer och jordbruks fordon har, men bade i Sverige och har nar jag kommer upp bakom en traktor ar det korta distanser de ligger pa vagen ... eller sa gar de undan dar det gar och later kon kora forbi. Dessutom ar ju inte de ute och nojeskor sa de flesta har nog lite mer talamod med dem an en klunga cyklister som ar ute och nojeskor.

Det kan tom med vara så att det inte ens finns en åldersgräns för att köra traktorer på allmän väg utan det är upp till föräldrarna att avgöra om barnet klarar trafiken, inte riktigt säker men som jag läste kan det vara så. Där kan man verkligen tala om särställning för bönder i trafiken.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 923
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
2 069
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama