Jag känner, idag, bara till triathlon (som ju i allra högsta grad innefattar cykling) och där är själva klubbtillhörigheten och allt jobb inom klubben jättestort och viktigt. Det finns en underbar anda inom triathlon och jag misstänker att många av de cyklister man ser på vägarna är just trithleter. Dessa färdas dock sällan i klunga eftersom där finns en 15-meterregel inom de flesta triathlongrenarna...
Sen tycker jag också det är lite konstigt med "medelålders män" - jag ser lika många kvinnor, unga som medelålders eller äldre, och tycker definitivt inte det är en Medelålders-man-sport.
Nä, jag skulle inte skriva mer men kände att jag ville ge "min" sport ett litet försvarstal ;-)
Det verkar finnas Triathlon, och cykelsport, som två mycket separat företeelser med väldigt olika kultur.
I den här artikeln i gårdagens DN: http://www.dn.se/sport/norden-vann-sm-och-kritiserade-jamstalldheten/ så påtalas olikheterna.
Så det verkar som om det finns en samarbetskultur, och starka jämställdhetssträvanden, som genomsyrar den ena sporten (Triathlon) men i stort sett motsatsen inom den den andra sporten ("Cykel").
Så bara för att man åker på samma sorts "redskap" (cykel, om än med ett uns olika utrustning beroende på gren), så tillhör man inte samma kultursfär.
Som du säger, klungåkning är förbjuden i den ena grenen...