Cyklister i flock

Jag känner, idag, bara till triathlon (som ju i allra högsta grad innefattar cykling) och där är själva klubbtillhörigheten och allt jobb inom klubben jättestort och viktigt. Det finns en underbar anda inom triathlon och jag misstänker att många av de cyklister man ser på vägarna är just trithleter. Dessa färdas dock sällan i klunga eftersom där finns en 15-meterregel inom de flesta triathlongrenarna...

Sen tycker jag också det är lite konstigt med "medelålders män" - jag ser lika många kvinnor, unga som medelålders eller äldre, och tycker definitivt inte det är en Medelålders-man-sport.

Nä, jag skulle inte skriva mer men kände att jag ville ge "min" sport ett litet försvarstal ;-)

Det verkar finnas Triathlon, och cykelsport, som två mycket separat företeelser med väldigt olika kultur.
I den här artikeln i gårdagens DN: http://www.dn.se/sport/norden-vann-sm-och-kritiserade-jamstalldheten/ så påtalas olikheterna.

Så det verkar som om det finns en samarbetskultur, och starka jämställdhetssträvanden, som genomsyrar den ena sporten (Triathlon) men i stort sett motsatsen inom den den andra sporten ("Cykel").

Så bara för att man åker på samma sorts "redskap" (cykel, om än med ett uns olika utrustning beroende på gren), så tillhör man inte samma kultursfär.

Som du säger, klungåkning är förbjuden i den ena grenen...

Min uppfattning om tråden är att den handlar om cyklister som inte sköter sig i trafiken (började med cyklister i klunga) och dessa försvaras av cyklister som samtidigt påstår att de sköter sig (och säkert gör det också). Det är där någonstans det rimmar illa för mig, att till och med de cyklister som visar respekt i trafiken tar de som inte gör det i försvar.

Att bli irriterad på grund av felaktigt beteende i trafiken blir nog de flesta då och då. Som personen som inte bara körde fel på enkelriktad gata igår när jag var ute med hundarna utan också valde att stanna mitt i vägen för att prata i telefon istället för att rätta till det hela (gissningsvis hade han väl inte förstått att det var enkelriktad trots alla bilar som stod parkerade åt andra hållet). Poängen är att det är inte samma sak som att dessa människor medvetet utsätter andra för fara. Irritation och Road rage är inte samma sak.

Sen finns det självklart de som tar ut sin ilska över cyklister på andra cyklister. Det ska inte försvaras. Det är självklart inte okej. Men "bra" cyklister som försvarar alla cyklister för att de är cyklister bidrar nog till att cyklister ses som en homogen grupp. Jag som bilist (bland mycket annat) tar starkt avstånd från andra bilister som inte visar respekt i trafiken. Just det beteendet, jag har rätt alltså tänker jag inte underlätta för någon annan känns extremt farligt.
Jamenvisst! Jag försvarar absolut inte stroppiga cyklister som beter sig så man blir galen. Det jag hela tiden velat påpeka är, att samtliga cyklister ofta får ta det kollektiva straffet och utsätts för bisarra och livsfarliga beteenden från bilister som ser rött varje gång någon i lycra dyker upp. Jag är fullt medveten om att mycket av ilskan är en reaktion på just "dåliga" cyklisters uppträdande och jag tycker, igen, att cykelklubbar och hela cykelvärlden bör ta itu med oskicket. Men vänligen preja inte ner mig i diket på en bred fin väg för att ta ut den ilskan. Jag tror få som cyklar regelbundet på landsvägsracer har en aning om vilket tillåtet byte man är..... :(

Det verkar finnas Triathlon, och cykelsport, som två mycket separat företeelser med väldigt olika kultur.
I den här artikeln i gårdagens DN: http://www.dn.se/sport/norden-vann-sm-och-kritiserade-jamstalldheten/ så påtalas olikheterna.

Så det verkar som om det finns en samarbetskultur, och starka jämställdhetssträvanden, som genomsyrar den ena sporten (Triathlon) men i stort sett motsatsen inom den den andra sporten ("Cykel").

Så bara för att man åker på samma sorts "redskap" (cykel, om än med ett uns olika utrustning beroende på gren), så tillhör man inte samma kultursfär.

Som du säger, klungåkning är förbjuden i den ena grenen...
Triathlon är underbar! Den enda sport jag vet där absoluta nybörjare tävlar sida vid sida med världsmästare! Och alla hejas på och uppmuntras lika mycket!

Jamenvisst! Jag försvarar absolut inte stroppiga cyklister som beter sig så man blir galen. Det jag hela tiden velat påpeka är, att samtliga cyklister ofta får ta det kollektiva straffet och utsätts för bisarra och livsfarliga beteenden från bilister som ser rött varje gång någon i lycra dyker upp. Jag är fullt medveten om att mycket av ilskan är en reaktion på just "dåliga" cyklisters uppträdande och jag tycker, igen, att cykelklubbar och hela cykelvärlden bör ta itu med oskicket. Men vänligen preja inte ner mig i diket på en bred fin väg för att ta ut den ilskan. Jag tror få som cyklar regelbundet på landsvägsracer har en aning om vilket tillåtet byte man är..... :(

Jag tror inte att nagon bilist kanner sig irriterad eller ser alla cyklister som "lovligt byte" ... snarare tror jag att de allra flesta bilister som kommer upp bakom en cyklist som glider ner mot vagkanten for att lamna rum for omkorning ger en mycket tacksam och ocksa forsiktig bilforare. Jag vet atminstone med mig sjalv hur det kanndes nar jag med viss frustration sag en (eller flera) cyklist mitt i vagen och tacksamheten nar de gick undan sa att jag skulle ha en chans att kora om.

Jag tror inte att nagon bilist kanner sig irriterad eller ser alla cyklister som "lovligt byte" ...
Personligen är jag övertygad om att såna bilister finns och förmodligen är typ samma individer som gärna lägger sig bakom och tutar på hästar eller på annat sätt jävlas med hästekipage. För let's face it, inte en hästmänniska på detta forum kan ha missat vilka stolpskott det finns i trafiken när man själv sitter på (eller bakom) "fel" slags fordon? Varför skulle det gälla hästar men inte cyklar liksom?

Personligen är jag övertygad om att såna bilister finns och förmodligen är typ samma individer som gärna lägger sig bakom och tutar på hästar eller på annat sätt jävlas med hästekipage. För let's face it, inte en hästmänniska på detta forum kan ha missat vilka stolpskott det finns i trafiken när man själv sitter på (eller bakom) "fel" slags fordon? Varför skulle det gälla hästar men inte cyklar liksom?

Något säger mig dessutom att de cyklister som inte uppför sig är precis likadana bakom ratten på en bil... :grin:

Ja

Jag blir aldrig irriterad i trafiken och arg har jag bara blivit en gång när en hel familj, föräldrarna berusade, i mörker stod mitt i vägbanan och pratade med en kompis i bil med ljuset på så mötande inte såg familjen. Jag fick en känsla av att något var konstigt och saktade ned till krypfart så jag hann stanna men det var det absolut läskigaste jag varit med om på väg.
Fast det är inte heller bra att stressa upp sig i trafiken, det är då olyckor lätt händer trots allt.

Jag försöker faktiskt alltid föregå med gott exempel när jag sitter till häst eller kör med hästtransport för att jag vet att allt man gör spiller över på allt annat hästfolk!
Förr i tiden när det bodde mindre folk här så ringdes till alltid till den lokala ridklubben när någon ryttare hade betett sig illa någonstans, då visste ju oftast folket på ridskolan vem det handlade med hjälp av en beskrivning av ryttare och häst.. bara det gjorde ju en livrädd ;) (japp vi tjuvred en gång på golfbanan på vintern när det var snö på våra ponnyer och fick fan för det)
Därför är det helt ofattbart att cyklisten som tom bär klubbens namn på sin tröja inte fattar bättre än att han drar både sig själv och sin klubb i smutsen med detta beteendet? Var finns viljan att föregå med gott exempel och vara en förebild för sin klubb?

Sjalvklart finns det de som vill jaklas med framforvarande mer langsamgaende medtraffikanter, men jag tror att de allra flesta bara inte forstar battre.
Vad det galler att tuta bakom en hast, however, har jag mer an en gang hort folk saga att det tror att de gor ratt. Den vanligaste ar val, "For att tala om att man kommer upp bakom och for att inte skramma hasten nar man kor forbi" ... for att inte tala om de som kommer upp och kor s-a-k-t-a forbi, for att gasa som skjutton och sladda ivag nar de ar i noshojd med hasten.:banghead: Folk ar idioter ... det innebar oftast inte att de gor vansinnes grejor for att jaklas :cautious:

Fast tråden, som skulle handla om cyklister i klunga, handlar ju numera överhuvudtaget om cyklister i lycra på vägarna. Själva klungkörningen är en del av tråden sedan en bra bit tillbaka. Filmen som las upp visar t.ex. inte nån klunga..... ;-) Kan man lägga upp en sån random film i en tråd om klungkörning och mena att -TITTA bara!! så tycker jag att man också kan få kontra med att det också är samtliga cyklister som får ta det kollektiva straffet från irriterade bilister..... Det går liksom åt bägge hållen.

(Mvh en som inte skulle skriva mer... )

Ingen i tråden har, vad jag vet, uttalat några problem med skötsamma cyklister.

Jag kör mycket bil (och rider mycket och cyklar ibland) men känner mig inte det minsta sammanblandad med alla de idioter till bilister som t.ex. du skriver om. Och jag skulle aldrig komma på tanken att försvara dem.

Det där förundrar mig lite faktiskt. Jag som kör så mycket i trafiken har knappt stött på några, speciellt då jag kör med hästtransporten, rider hästen på vägen eller kört långsamtgående fordon.
Har stött på några (lätträknande på en hand) när jag kört långtradare, men inte annars.
Kan de ha något att göra att jag gör något som andra inte gör, nu kan jag inte precisera just vad det skulle vara, men bollar lite på varför jag inte stöter på idioter så ofta, som andra verkar göra det.

Det där förundrar mig lite faktiskt. Jag som kör så mycket i trafiken har knappt stött på några, speciellt då jag kör med hästtransporten, rider hästen på vägen eller kört långsamtgående fordon.
Har stött på några (lätträknande på en hand) när jag kört långtradare, men inte annars.
Kan de ha något att göra att jag gör något som andra inte gör, nu kan jag inte precisera just vad det skulle vara, men bollar lite på varför jag inte stöter på idioter så ofta, som andra verkar göra det.
Du kanske ser sjukt farlig ut? :p
Nä jag vet inte, vet bara att det är vanligt och att jag stött på en del idioter själv, bland annat typen som helt seriöst lägger sig bakom en häst och tutar innan hen kör vidare - turligt nog var hästen rätt obrydd och mer rädd för en specifik brevlåda än för bilar. Senast igår var jag ute och promenerade på en helt vanlig cykelväg när en bil kom körande med en jävla fart utan en ansats att sakta ner ens, jävla dåre :rage:

Du kanske ser sjukt farlig ut? :p
Nä jag vet inte, vet bara att det är vanligt och att jag stött på en del idioter själv, bland annat typen som helt seriöst lägger sig bakom en häst och tutar innan hen kör vidare - turligt nog var hästen rätt obrydd och mer rädd för en specifik brevlåda än för bilar. Senast igår var jag ute och promenerade på en helt vanlig cykelväg när en bil kom körande med en jävla fart utan en ansats att sakta ner ens, jävla dåre :rage:
:eek::eek::eek: Det kanske stämmer, körde på E4:an idag och bilarna vågade knappt köra om.... :eek::eek::eek:
Nä, jag är ingen civilare bara för jag har volvo v70 :p

Kanske är det olika i olika delar av landet? Jag vet att i Jönköping såg jag ett x antal bilar som var helt puckade, dock aldrig mot mig, men mot andra trafikanter... kör i högerfilen, korsar heldraget, tränger sig i rondellen... kör om på motoväg och sen in framför och ut på avfarten... .alltså va håller vissa på me egentligen??

Ja kom å tänka på det där med cykelvägar. Vet jag hört talas om att i Göteborg så finns det bilar som kör på cykelbanan bara för att undvika trängselskatten....... :banghead::banghead::banghead:

:eek::eek::eek: Det kanske stämmer, körde på E4:an idag och bilarna vågade knappt köra om.... :eek::eek::eek:
Nä, jag är ingen civilare bara för jag har volvo v70 :p

Kanske är det olika i olika delar av landet? Jag vet att i Jönköping såg jag ett x antal bilar som var helt puckade, dock aldrig mot mig, men mot andra trafikanter... kör i högerfilen, korsar heldraget, tränger sig i rondellen... kör om på motoväg och sen in framför och ut på avfarten... .alltså va håller vissa på me egentligen??

Ja kom å tänka på det där med cykelvägar. Vet jag hört talas om att i Göteborg så finns det bilar som kör på cykelbanan bara för att undvika trängselskatten....... :banghead::banghead::banghead:
Ja det brukar väl vara olika. Nu har ju inte jag kört en massa och kan inte uttala mig hur som helst (nackdelen med att be en upptagen far att hjälpa en med bilinköp... Tre månader, fortfarande ingen bil :meh:) men man har ju hört om hur man i stockholmstrafiken generellt är bussiga och släpper in folk vid filbyten och sådär exempelvis, vilket folk sägs vara urusla på här uppe av nån jävla anledning. Precis som att stockholmare tenderar att vara bättre på tunnlar och motorvägar än vi är här uppe där sånt inte finns, medan folk här uppe tydligen är bättre på tex landsväg och, eh... Det var nåt mer de nämnde på körskolan, jag minns inte. Men olika trafiksituationer ger ju förare som är olika bra på olika saker tänker jag. Förutom just dårarna som borde få gå överallt då. Men jag kan tänka mig att olika ställen är mer förlåtande? Eller ja, bättre på att rädda situationen menar jag. Ju bättre andra är på att rädda situationen desto mindre märker andra av en dåre, typ? Jag vet inte, bara spekulerar nu.

Näe, det är svårt att göra här för att komma undan. Däremot så kör folk i allmänhet ganska så otrevligt här tycker jag.

Ja det brukar väl vara olika. Nu har ju inte jag kört en massa och kan inte uttala mig hur som helst (nackdelen med att be en upptagen far att hjälpa en med bilinköp... Tre månader, fortfarande ingen bil :meh:) men man har ju hört om hur man i stockholmstrafiken generellt är bussiga och släpper in folk vid filbyten och sådär exempelvis, vilket folk sägs vara urusla på här uppe av nån jävla anledning. Precis som att stockholmare tenderar att vara bättre på tunnlar och motorvägar än vi är här uppe där sånt inte finns, medan folk här uppe tydligen är bättre på tex landsväg och, eh... Det var nåt mer de nämnde på körskolan, jag minns inte. Men olika trafiksituationer ger ju förare som är olika bra på olika saker tänker jag. Förutom just dårarna som borde få gå överallt då. Men jag kan tänka mig att olika ställen är mer förlåtande? Eller ja, bättre på att rädda situationen menar jag. Ju bättre andra är på att rädda situationen desto mindre märker andra av en dåre, typ? Jag vet inte, bara spekulerar nu.
Jo, det sägs att Stockholmare är bättre på att släppa in än t ex Göteborg, men vad jag märkt själv har Göteborgarna var snälla med, eller så är det jag som ser till att hitta en lucka. :angel:
Men visst är det olika i olika delar av landet. Det tror jag definitivt på.

Absolut att det är olika vägkultur i olika delar av landet. Här i Skåne tycker jag det är rätt aggressivt på vägarna, tex, och får även höra det från släktingar som är nere och hälsar på. (Inte bara de som är från folktomma skogen då, utan även de som bor i tex Stockholm.)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 923
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
2 069
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?