En bråkdel av alla cykelolyckor med allvarliga eller dödliga skador som följd orsakas av bilister. Jag tror att nästan hälften förorsakas genom sk. singelolyckor där cyklister dansar i backen eller kör på stillastående objekt. Alltså ligger skulden, statistiskt sett hos cyklisterna.
tittar man på statistiken så verkar det ju som om majoriteten av dem som dör eller skadas tror eller trodde att de ägde vägen. Sätt en daschbord-camera i en bil, kör genom en universitetsstad en fredagseftermiddag och konstatera vilka som kör som svin och vilka som inte gör det. En grupp särskiljer sig genom att köra mot rött ljus, köra om på höger sida, strunta i enkelriktat, högerregeln etc etc. gissa vilken
Det märks att du inte har så bra koll på trafikplanering eller olycksstatistik. Det finns inga belägg för det du påstår. Googla VTI+cykelolyckor och läs deras rapport. 70 % av alla dödsolyckor på cykel sker i kollision med motorfordon, oftast för att förare av fordon som svänger höger inte ser cyklisten (den sk döda vinkeln).
I Sverige sker allt trafiksäkerhetsarbete utifrån nollvisionen. Den innebär att man ska bygga bort samtliga dödsorsaker i trafiken. Devisen för nollvisionen är att människor alltid kommer att göra fel, men även om de gör fel så ska ingen behöva dö. 2+1 vägar är väldigt speciellt för Sverige och började byggas just för att de minskar dödsolyckorna markant. Detsamma gäller rondeller istället för stora rödljuskorsningar.
Allvarliga singelolyckor på cykel sker framför allt för att cykelvägarna är dåligt underhållna gällande halkbekämpning på vintern och sopning på sommaren. Rullgrus som motverkar halka på vintern blir jättehalt när snö och is smälter på våren. Även lövhalka är ett problem på hösten. Sverige har inte alls kommit lika långt när det gäller nollvisionen applicerad på cykelinfrastruktur, eftersom bilen är norm. Förhoppningsvis kan Sverige börja snegla på framgångsrika cykelstäder som Köpenhamn och Amsterdam, där vet de hur man bygger ändamålsenlig infrastruktur för cykel.