Cyklister i flock

En bråkdel av alla cykelolyckor med allvarliga eller dödliga skador som följd orsakas av bilister. Jag tror att nästan hälften förorsakas genom sk. singelolyckor där cyklister dansar i backen eller kör på stillastående objekt. Alltså ligger skulden, statistiskt sett hos cyklisterna.
tittar man på statistiken så verkar det ju som om majoriteten av dem som dör eller skadas tror eller trodde att de ägde vägen. Sätt en daschbord-camera i en bil, kör genom en universitetsstad en fredagseftermiddag och konstatera vilka som kör som svin och vilka som inte gör det. En grupp särskiljer sig genom att köra mot rött ljus, köra om på höger sida, strunta i enkelriktat, högerregeln etc etc. gissa vilken ;)

Det märks att du inte har så bra koll på trafikplanering eller olycksstatistik. Det finns inga belägg för det du påstår. Googla VTI+cykelolyckor och läs deras rapport. 70 % av alla dödsolyckor på cykel sker i kollision med motorfordon, oftast för att förare av fordon som svänger höger inte ser cyklisten (den sk döda vinkeln).

I Sverige sker allt trafiksäkerhetsarbete utifrån nollvisionen. Den innebär att man ska bygga bort samtliga dödsorsaker i trafiken. Devisen för nollvisionen är att människor alltid kommer att göra fel, men även om de gör fel så ska ingen behöva dö. 2+1 vägar är väldigt speciellt för Sverige och började byggas just för att de minskar dödsolyckorna markant. Detsamma gäller rondeller istället för stora rödljuskorsningar.

Allvarliga singelolyckor på cykel sker framför allt för att cykelvägarna är dåligt underhållna gällande halkbekämpning på vintern och sopning på sommaren. Rullgrus som motverkar halka på vintern blir jättehalt när snö och is smälter på våren. Även lövhalka är ett problem på hösten. Sverige har inte alls kommit lika långt när det gäller nollvisionen applicerad på cykelinfrastruktur, eftersom bilen är norm. Förhoppningsvis kan Sverige börja snegla på framgångsrika cykelstäder som Köpenhamn och Amsterdam, där vet de hur man bygger ändamålsenlig infrastruktur för cykel.
 
Det märks att du inte har så bra koll på trafikplanering eller olycksstatistik. Det finns inga belägg för det du påstår. Googla VTI+cykelolyckor och läs deras rapport. 70 % av alla dödsolyckor på cykel sker i kollision med motorfordon, oftast för att förare av fordon som svänger höger inte ser cyklisten (den sk döda vinkeln).

I Sverige sker allt trafiksäkerhetsarbete utifrån nollvisionen. Den innebär att man ska bygga bort samtliga dödsorsaker i trafiken. Devisen för nollvisionen är att människor alltid kommer att göra fel, men även om de gör fel så ska ingen behöva dö. 2+1 vägar är väldigt speciellt för Sverige och började byggas just för att de minskar dödsolyckorna markant. Detsamma gäller rondeller istället för stora rödljuskorsningar.

Allvarliga singelolyckor på cykel sker framför allt för att cykelvägarna är dåligt underhållna gällande halkbekämpning på vintern och sopning på sommaren. Rullgrus som motverkar halka på vintern blir jättehalt när snö och is smälter på våren. Även lövhalka är ett problem på hösten. Sverige har inte alls kommit lika långt när det gäller nollvisionen applicerad på cykelinfrastruktur, eftersom bilen är norm. Förhoppningsvis kan Sverige börja snegla på framgångsrika cykelstäder som Köpenhamn och Amsterdam, där vet de hur man bygger ändamålsenlig infrastruktur för cykel.
Då börjar vi
"Motpart De flesta cykelolyckor är singelolyckor (82 %) och den vanligaste förekommande motparten är en annan cyklist (8 %). Kollisioner med personbil förekommer i sju procent av cykelolyckorna. " https://www.msb.se/RibData/Filer/pdf/27022.pdf
Så enkelt sagt, så är bilisterna skyldiga till cykelskador i 6% av alla olyckor.(då 3 av 4 bil/cykelkollisioner anses bero på bilisten.
Andra cyklister i 8% av olyckorna och cyklisten själv i 82% av alla olyckor...
För att minska antalet olyckor så bör man alltså rikta sig till bilisterna ? ;)
 
Då börjar vi
"Motpart De flesta cykelolyckor är singelolyckor (82 %) och den vanligaste förekommande motparten är en annan cyklist (8 %). Kollisioner med personbil förekommer i sju procent av cykelolyckorna. " https://www.msb.se/RibData/Filer/pdf/27022.pdf
Så enkelt sagt, så är bilisterna skyldiga till cykelskador i 6% av alla olyckor.(då 3 av 4 bil/cykelkollisioner anses bero på bilisten.
Andra cyklister i 8% av olyckorna och cyklisten själv i 82% av alla olyckor...
För att minska antalet olyckor så bör man alltså rikta sig till bilisterna ? ;)

Om du hade läst resten av inlägget så ska man för att minska olyckorna förbättra infrastrukturen för cyklister så att den blir säkrare (i enlighet med nollvisionen). Det cyklisterna själva kan göra är att använda hjälm och dubbdäck.

https://www.vti.se/sv/Publikationer/Publikation/statistik-over-cyklisters-olyckor_694821
 
Om du hade läst resten av inlägget så ska man för att minska olyckorna förbättra infrastrukturen för cyklister så att den blir säkrare (i enlighet med nollvisionen). Det cyklisterna själva kan göra är att använda hjälm och dubbdäck.

https://www.vti.se/sv/Publikationer/Publikation/statistik-over-cyklisters-olyckor_694821
Om inte om vore så vore jag miljonär..
Naturligtvis skulle olyckorna minska med bättre vägar . Men jag talar om situationen idag..Och kan inte cyklisterna anpassa sig till grundregel nr ett i trafiken (den att anpassa fart o körning till väg o väder) så har de inte i trafiken att göra !
 
Om inte om vore så vore jag miljonär..
Naturligtvis skulle olyckorna minska med bättre vägar . Men jag talar om situationen idag..Och kan inte cyklisterna anpassa sig till grundregel nr ett i trafiken (den att anpassa fart o körning till väg o väder) så har de inte i trafiken att göra !
Fast ni pratar om lite olika saker, de flesta dödsolyckorna har en bil involverad, inte de flesta olyckorna i sig.
 
Fast ni pratar om lite olika saker, de flesta dödsolyckorna har en bil involverad, inte de flesta olyckorna i sig.
Att de flesta dödsolyckorna sker vid kollisioner med bilar o bussar är de flesta övereens om. Men vad som är svårare att finna är vem som är vållande i dessa olyckor.
Så länge man inte har dessa siffror kan man ju hävda att bilisterna eller cyklisterna är boven.
Men när man ser hur cyklisterna respekterar trafikreglerna i stan så blir man inte förvånad om de råkar illa ut. Blundar man inte för högerregeln,att man inte kör om en stillastående bil som blinkar till vänster så klarar man sig längre...det är min erfarenhet på mc....
 
En positiv sak är att antalet dödade cyklister har minskat

dodade_cyklister_1998-2016.jpg
 
Ja är det inte så, ca 6 till 8% är kollisioner mellan bil o cykel och ca 80%, ja där är bara cyklar inblandade har jag fått siffrorna fel?
Och vem som är vållande i de kollisionerna mellan bus/bil och cykel framgår ju inte..men ser man hur cyklisterna respekterar trafikreglerna i stan så kan man ju dra sina slutsatser.
 
Ja är det inte så, ca 6 till 8% är kollisioner mellan bil o cykel och ca 80%, ja där är bara cyklar inblandade har jag fått siffrorna fel?
Och vem som är vållande i de kollisionerna mellan bus/bil och cykel framgår ju inte..men ser man hur cyklisterna respekterar trafikreglerna i stan så kan man ju dra sina slutsatser.
Jag bara visade att de två inläggen jag citerade var tvärtemot varandra.
 
Jag har inte orkat läsa hela tråden ens, men fan vad ledsen jag blir när jag läser inlägg som helt frankt deklarerar att "de (cyklister) minsann tror att de äger hela vägen och att inga regler gäller dem," och så får de inläggen 30-40 likes här?:confused: Tror ni det är så på riktigt eller är det bara kul med billiga poäng? Särskilt läskigt är det eftersom jag antar att väldigt många här rider och väntar sig någon slags grundläggande respekt i trafiken.
Respekt får du inte i trafiken gratis, du måste ge respekt tillbaka, mer översatt till hänsyn. Det är skrämmande många som förväntar sig att få det gratis utan att ge något tillbaka, det funkar inte så i trafiken..
 
Varför tror du de här tråden återkommer varje år? Är det för att de sköter sig och gör det lätt för alla i trafiken?
I och för sig ska man nog inte dra alla över en kam, men visst sjutton är det dom cyklister som inte sköter sig som märks. De andra märks inte.
Ungefär lika som vi som kör lastbil, så länge vi sköter oss är det ingen som tänker på oss, men fan ta om vi gör något fel.... oj oj oj, då hängs det ut direkt osv. Är nog samma sak för alla som inte sköter sig, de syns mer än de som sköter sig och drar således det dåliga ryktet över dom som sköter sig också.
 
Om du hade läst resten av inlägget så ska man för att minska olyckorna förbättra infrastrukturen för cyklister så att den blir säkrare (i enlighet med nollvisionen). Det cyklisterna själva kan göra är att använda hjälm och dubbdäck.

https://www.vti.se/sv/Publikationer/Publikation/statistik-over-cyklisters-olyckor_694821
Har du kollat om mina siffror stämmer eller ej?
Att du kan ändra siffrorna genom ett vettigare uppförande från cyklisternas sida är klart men mina siffror är inte uppskattning av framtid utan redovisning av dåtid...och den ändrar du inte på
 
Respekt får du inte i trafiken gratis, du måste ge respekt tillbaka, mer översatt till hänsyn. Det är skrämmande många som förväntar sig att få det gratis utan att ge något tillbaka, det funkar inte så i trafiken..
Men vänta här nu, så om en del cyklister är respektlösa så har bilister rätt att vara respektlösa mot cyklister generellt? Känns spontant som att det är just det tankesättet som absolut inte under några omständigheter hör hemma i trafiken.
 
Men vänta här nu, så om en del cyklister är respektlösa så har bilister rätt att vara respektlösa mot cyklister generellt? Känns spontant som att det är just det tankesättet som absolut inte under några omständigheter hör hemma i trafiken.
Det skrev jag aldrig, nu är det DU som tolkar in något helt annat än det jag skrev och menade.
 
Det skrev jag aldrig, nu är det DU som tolkar in något helt annat än det jag skrev och menade.
Men det är ju precis det du skriver. Som cyklist ska jag (exempelvis) inte förvänta mig någon respekt eller hänsyn för cyklister har kort och gott inte visat det själva?
Även om jag skulle vara världens mest respektlösa arsle så jo, en bilist ska visa respekt och ta hänsyn. Om jag brister i mitt ansvar ger det inte dig rätt att brista i ditt liksom.

Sen kan man ju ha i åtanke att en cykel inte kräver körkort också. Trafikregler i all ära men det finns gott om folk som inte suttit och pluggat körkortsteori. Bristen på visad hänsyn kan lika gärna vara ren okunskap från cyklistens sida.
 
Men det är ju precis det du skriver. Som cyklist ska jag (exempelvis) inte förvänta mig någon respekt eller hänsyn för cyklister har kort och gott inte visat det själva?
Även om jag skulle vara världens mest respektlösa arsle så jo, en bilist ska visa respekt och ta hänsyn. Om jag brister i mitt ansvar ger det inte dig rätt att brista i ditt liksom.

Sen kan man ju ha i åtanke att en cykel inte kräver körkort också. Trafikregler i all ära men det finns gott om folk som inte suttit och pluggat körkortsteori. Bristen på visad hänsyn kan lika gärna vara ren okunskap från cyklistens sida.

Nej, det var inte alls vad hon sa.
Jag haller dock med om att bristande kunskap om trafikregler kan vara en orsak till vissa konstigheter som cyklister gor ... dock att kora mot rott ljus eller stop skyltar, att hoppa over mittdelare for att "slinka over" vagen genom motande trafik, eller att kora om nar nagot stannat vid overgangsstalle borde vara sjalv explanatory.

Nar jag spenderade 3 veckor i centrala Stockholm (lanade kompis lagenhet med mina tva hundar) och gick over hela sta'n var det precis vad jag sag. Jag holl pa bli nermejad av cyklister som korde fortare an bilarna pa gatan mer an en gang ... sarskilt vid overgangsstallen dar Jag fick gron gubbe men cyklisterna kom i 30-40 kmh just nar hundar och jag skulle ga over. Super laskigt.
Nar jag far gron gubbe kollar jag att det inte kommer bilar pa tvargan (om det finns en) och ser sjalvklart cyklar ocksa da. Da bilarna star snallt vid rott ljus forvantar jag mig inte en cykel, sarskilt inte i de hastigheterna, som kor forbi bilarna och kor mot rott. Den forsta veckan var jag chockad och holl rakning pa hur manga ganger det hande, men det var sa frekvent att jag slutade att halla rakning ... bara insag att det hande var och varannan gang vi skulle ga over vagen.
Det allra laskigaste var nar det inte fanns tvargata och jag tryckte pa ljusknappen och en lastbil stannade langst fram ... da syntes inte alltid cyklisten forran den var precis vid overgangsstallet.
 
Men det är ju precis det du skriver. Som cyklist ska jag (exempelvis) inte förvänta mig någon respekt eller hänsyn för cyklister har kort och gott inte visat det själva?
Även om jag skulle vara världens mest respektlösa arsle så jo, en bilist ska visa respekt och ta hänsyn. Om jag brister i mitt ansvar ger det inte dig rätt att brista i ditt liksom.

Sen kan man ju ha i åtanke att en cykel inte kräver körkort också. Trafikregler i all ära men det finns gott om folk som inte suttit och pluggat körkortsteori. Bristen på visad hänsyn kan lika gärna vara ren okunskap från cyklistens sida.

Det har inte alls påståtts att bilister har rätt att vara respektlösa mot cyklister bara för att dessa skiter i trafikreglerna. Hur lyckades du få det till det?

Man har faktiskt skyldighet att hålla reda på trafikreglerna när man ger sig ut i trafiken, oavsett i bil, på cykel, till häst, till fots eller vad det nu är. Cyklister har inte någon alldeles egen rätt att cykla mot rött, strunta i stoppskyltar, väjningsregler, de får inte preja gående på övergångsställen, köra om på fel sida osv. Hur får du in körkortsteorin i det här? Menar du att bara de som tagit körkort behöver följa trafikreglerna? Det finns bötesbelopp för cykelförseelser, kan man slippa undan om man säger att man inte visste....?
 
Det har inte alls påståtts att bilister har rätt att vara respektlösa mot cyklister bara för att dessa skiter i trafikreglerna. Hur lyckades du få det till det?

Man har faktiskt skyldighet att hålla reda på trafikreglerna när man ger sig ut i trafiken, oavsett i bil, på cykel, till häst, till fots eller vad det nu är. Cyklister har inte någon alldeles egen rätt att cykla mot rött, strunta i stoppskyltar, väjningsregler, de får inte preja gående på övergångsställen, köra om på fel sida osv. Hur får du in körkortsteorin i det här? Menar du att bara de som tagit körkort behöver följa trafikreglerna? Det finns bötesbelopp för cykelförseelser, kan man slippa undan om man säger att man inte visste....?
Vad menar du med att köra om på fel sida? Både cykel och moped får köra om på höger sida på vanlig väg, även bilar får köra om i höger fil upp till och med 70 km/h.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 923
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
2 069
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Atletix
  • Sabotage?
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp