I och för sig skrev jag aldrig något om vanligt, bara att jag hört talas om att det förekom.Knappast vanligt iallafall, sen finns det folk som kör på cykelbanor och genar hit och dit oavsett.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
I och för sig skrev jag aldrig något om vanligt, bara att jag hört talas om att det förekom.Knappast vanligt iallafall, sen finns det folk som kör på cykelbanor och genar hit och dit oavsett.
Absolut att det är olika vägkultur i olika delar av landet. Här i Skåne tycker jag det är rätt aggressivt på vägarna, tex, och får även höra det från släktingar som är nere och hälsar på. (Inte bara de som är från folktomma skogen då, utan även de som bor i tex Stockholm.)
Absolut att det är olika vägkultur i olika delar av landet. Här i Skåne tycker jag det är rätt aggressivt på vägarna, tex, och får även höra det från släktingar som är nere och hälsar på. (Inte bara de som är från folktomma skogen då, utan även de som bor i tex Stockholm.)
Min bror som bor i Skåne säger detsamma. När jag bodde i Stockholm tyckte jag "det är ju bara att blinka när man vill byta fil så öppnar sig en lucka", min bror skrattade rått och menade att om man blinkade så ansträngde sig skåningarna lite extra för att INTE släppa in en.
Å andra sidan kör vi lugnar än uppe i StockholmMin bror som bor i Skåne säger detsamma. När jag bodde i Stockholm tyckte jag "det är ju bara att blinka när man vill byta fil så öppnar sig en lucka", min bror skrattade rått och menade att om man blinkade så ansträngde sig skåningarna lite extra för att INTE släppa in en.
Rätt sjukt egentligen att man ska behöva vara fräck i trafiken, t ex blinkar sen förflyttar sig fjuttelite åt gången och vips så måste bakomvarande släppa in en... *host* *host*.. gjort så några gånger både som personbil och lastbil..Min bror som bor i Skåne säger detsamma. När jag bodde i Stockholm tyckte jag "det är ju bara att blinka när man vill byta fil så öppnar sig en lucka", min bror skrattade rått och menade att om man blinkade så ansträngde sig skåningarna lite extra för att INTE släppa in en.
Min bror som bor i Skåne säger detsamma. När jag bodde i Stockholm tyckte jag "det är ju bara att blinka när man vill byta fil så öppnar sig en lucka", min bror skrattade rått och menade att om man blinkade så ansträngde sig skåningarna lite extra för att INTE släppa in en.
Å andra sidan kör vi lugnar än uppe i Stockholm
Jag tyckte folk var snälla här jag också (södra dalarna), men det kan såklart bero på att bilen varit både stripead med en körskolelogga och haft den där fina gröna skylten. Önskar att jag kunde ha den på som standardJo, det sägs att Stockholmare är bättre på att släppa in än t ex Göteborg, men vad jag märkt själv har Göteborgarna var snälla med, eller så är det jag som ser till att hitta en lucka.
Men visst är det olika i olika delar av landet. Det tror jag definitivt på.
Oftast brukar de va snälla oavsett bil, här nere gör de ingen skillnad på korskolebil eller "vanliga" så att säga.Jag tyckte folk var snälla här jag också (södra dalarna), men det kan såklart bero på att bilen varit både stripead med en körskolelogga och haft den där fina gröna skylten. Önskar att jag kunde ha den på som standard
Inte cykelrelaterat men väl livsfarlig framfart, tänk dig stenblock, stooort stenblock och skogsväg som svänger ganska mycket runt stenblocket alltså noll sikt runt kurvan. Jag stod efter kurvan med skotaren och lastade och en galning på fyrhjuling kom runt kröken, han "parkerade" rätt i midjan på skotaren och skrotade fyrhjulingen rejält. Killen klarade sig, skotaren likaså och han har aldrig mer synts till här. Vägen var dessutom privat skogsväg, skylt med "lastning pågår" fanns vid infarten så det hade kunnat sluta mycket värre för killen än en skrotad fyrhjuling.Håller de sig på vägar o cykelbanor + att de kör med förstånd så är det väl inget problem. Men som sagt, jag höll på att halshugga en individ i våras när vi körde in vindfällen.
Dåren kom på en liten stig, i hög fart med musik i lurarna. Han varken så eller hörde min traktor eller vajern jag spelade in stockarna med..som tur var såg jag honom och hann slacka på vajern så han körde över den...annars hade det nog blivit en intressant dag i rätten. Får nog grusa upp den traktorstigen med sprängsten också..så man slipper dem där...
Så är det, sedan har jag lärt mig, att som mc åkare ska man betrakta allt med fyra hjul med största misstänksamhet och göra allt för att undvika fysisk kontakt, oavsett vem som har rätt. En insikt som alltför många pedaltrampande individer borde ta till sig...för sin egen skullInte cykelrelaterat men väl livsfarlig framfart, tänk dig stenblock, stooort stenblock och skogsväg som svänger ganska mycket runt stenblocket alltså noll sikt runt kurvan. Jag stod efter kurvan med skotaren och lastade och en galning på fyrhjuling kom runt kröken, han "parkerade" rätt i midjan på skotaren och skrotade fyrhjulingen rejält. Killen klarade sig, skotaren likaså och han har aldrig mer synts till här. Vägen var dessutom privat skogsväg, skylt med "lastning pågår" fanns vid infarten så det hade kunnat sluta mycket värre för killen än en skrotad fyrhjuling.
Vissa ska aldrig äntra nåt som går med motor eller har hjul.
Ungefär som här då, här är det en skön blandning av hillbillys, white-trash, "Holger 92", white-traschyngel med dubbla baslådor, 3-tums avgassystem men resten fallfärdigt, EPA-gängen som aldrig brytt sig och så nysvenskarna som kör på sysslingens körkort, han som bor kvar i långtbortistan ni vet och knappt kan köra bil m.fl. galningar så på 1,5 mil till stan har man chansen att uppleva precis vad som helst. Inne i tätorterna ska vi bara inte tala om kaoset.Lugnare? Jag har aldrig blivit omkörd så mycket som när jag var i Skåne. Jag utgår ifrån att det var lokalbefolkning för de hade perfekt koll på var alla fartkameror satt. Idiotomkörningar på smala, krokiga vägar var standard. Eller att de körde upp i häcken på en och la sig på tutan. Jag kan också säga att jag kör inte direkt sakta, jag har en relativt tung gasfot men jag tänker dels inte få böter och dels inte linda mig kring något träd för att någon annan har bråttom.
Jag var kring Höör, Osby och Skurup.
Exakt, det hjälper inte mycket att hävda att man hade rätt när man ligger på intensiven. "Tänka efter före" och "riskbedömning" borde alla lära sig, inte bara i trafiken utan i övriga livet också, då blir det lite (mycket) lättare att leva för alla.Så är det, sedan har jag lärt mig, att som mc åkare ska man betrakta allt med fyra hjul med största misstänksamhet och göra allt för att undvika fysisk kontakt, oavsett vem som har rätt. En insikt som alltför många pedaltrampande individer borde ta till sig...för sin egen skull
Så är det, sedan har jag lärt mig, att som mc åkare ska man betrakta allt med fyra hjul med största misstänksamhet och göra allt för att undvika fysisk kontakt, oavsett vem som har rätt. En insikt som alltför många pedaltrampande individer borde ta till sig...för sin egen skull
Och ser man på olycksstatistiken vad det gäller vanliga cyklister så är väl nästan hälften singelolyckor och nästa större grupp är när cyklister dunkar på varandra. Vilket nog visar vems felet är när de flesta cyklister hamnar på akuten eller bårhuset.....Det ar vad min son som kor MC sager ... Det spelar absolut ingen roll vem som har ratt ... pa en MC maste man kora defensive och forutsatta att andra inte gor ratt.
Varför tror du de här tråden återkommer varje år? Är det för att de sköter sig och gör det lätt för alla i trafiken?Jag har inte orkat läsa hela tråden ens, men fan vad ledsen jag blir när jag läser inlägg som helt frankt deklarerar att "de (cyklister) minsann tror att de äger hela vägen och att inga regler gäller dem," och så får de inläggen 30-40 likes här? Tror ni det är så på riktigt eller är det bara kul med billiga poäng? Särskilt läskigt är det eftersom jag antar att väldigt många här rider och väntar sig någon slags grundläggande respekt i trafiken.
En bråkdel av alla cykelolyckor med allvarliga eller dödliga skador som följd orsakas av bilister. Jag tror att nästan hälften förorsakas genom sk. singelolyckor där cyklister dansar i backen eller kör på stillastående objekt. Alltså ligger skulden, statistiskt sett hos cyklisterna.Jag har inte orkat läsa hela tråden ens, men fan vad ledsen jag blir när jag läser inlägg som helt frankt deklarerar att "de (cyklister) minsann tror att de äger hela vägen och att inga regler gäller dem," och så får de inläggen 30-40 likes här? Tror ni det är så på riktigt eller är det bara kul med billiga poäng? Särskilt läskigt är det eftersom jag antar att väldigt många här rider och väntar sig någon slags grundläggande respekt i trafiken.