Har du kollat om mina siffror stämmer eller ej?
Att du kan ändra siffrorna genom ett vettigare uppförande från cyklisternas sida är klart men mina siffror är inte uppskattning av framtid utan redovisning av dåtid...och den ändrar du inte på
Så här skriver forskarna på VTI (Sveriges främsta i ämnet) om hur man kan minska cykelolyckorna:
"Utifrån analyser av de orsaker som bedöms ligga bakom cykelolyckorna, anses en förbättrad halkbekämpning och vinterdäck till cykeln vara de åtgärder som har störst potential att minska antalet allvarligt skadade cyklister, liksom användning av cykelhjälm och skyddsjacka/-byxor. Andra viktiga åtgärder är borttagande av lösgrus, bra barmarksunderhåll och justering av kantstenar, följt av separerade cykelbanor, säkra cykelöverfarter och att ta bort fasta föremål på och i anslutning av cykelvägen. Många allvarliga skador hos cyklister kan också undvikas genom att åtgärda brister på cykeln och dess utrustning. För att minska antalet omkomna cyklister är de viktigaste insatserna en ökad hjälmanvändning och att förhindra kollisioner med motorfordon eller att minska krockvåldet vid dessa, genom separering, säkra cykelöverfarter, nödbroms och/eller utvändig krockkudde på bilarna och varningssystem i lastbilar för cyklister i ”döda vinkeln”."
Ingenstans nämns att "cyklisternas uppförande" skulle minska olyckorna. Svenskt trafiksäkerhetsarbete fungerar inte så! Jag litar mer på deras slutsatser än på dina.
För övrigt intressant att det finns en annan tråd på detta forum om att krocka med bil, där folk erkänner vitt och brett att de gjort (potentiellt livsfarliga) misstag i trafiken. Men om en cyklist kör om på "fel sida" (vilket dessutom är lagligt som någon påpekade) så är de vårdslösa och okunniga.
Alla gör fel i trafiken, hela tiden. Därför är det bästa sättet att undvika olyckor att bygga bort dem i så stor utsträckning som möjligt.