Cyklister i flock

Det kan tom med vara så att det inte ens finns en åldersgräns för att köra traktorer på allmän väg utan det är upp till föräldrarna att avgöra om barnet klarar trafiken, inte riktigt säker men som jag läste kan det vara så. Där kan man verkligen tala om särställning för bönder i trafiken.
Nja, när jag tog mitt traktorkörkort så var man tvungen att vara 16. Du fick inte köra på allmänväg även om det låg "mellan fält" utan ett a- körkort.

I söder så är det väldigt mycket trafik även på landsvägarna, så körs traktorerna mellan 6-9 på morgonen så agerar dem stoppkloss i rusningstrafiken.
 
Nja, när jag tog mitt traktorkörkort så var man tvungen att vara 16. Du fick inte köra på allmänväg även om det låg "mellan fält" utan ett a- körkort.

I söder så är det väldigt mycket trafik även på landsvägarna, så körs traktorerna mellan 6-9 på morgonen så agerar dem stoppkloss i rusningstrafiken.
Är det så att man arbetar inom (familje)jordbruket tror jag det ganska ofta ges dispens från 15 år.
Som jag läste reglerna på transportstyrelsens hemsida får man köra utan traktorkort på allmän väg om det är mellan fält gården brukar och idag kan de ligga mer än en mil bort.
 
Är det så att man arbetar inom (familje)jordbruket tror jag det ganska ofta ges dispens från 15 år.
Som jag läste reglerna på transportstyrelsens hemsida får man köra utan traktorkort på allmän väg om det är mellan fält gården brukar och idag kan de ligga mer än en mil bort.
Ja dispens kan ges från 15 år. Men du behöver ju inte kortet för att köra på privatmark? Kan ju såklart ha ändrats från det att jag tog det. Men då fick man köra utan.

Däremot så känns det ju vanskligt att man för köra på allmänväg (vilket här betyder både samhälle och väl trafikerad 90 väg) när man ska ta sig hem eller till annat fält.
 
Nu tycker jag att det ar ofta bilar gar ner pa vagrenen aven om linjen ar heldragen, jag gor det dock inte da jag ar mycket ovan att kora pa vagren over huvud taget.
Vad det galler att andra forvantar sig att man gar undan ar ju inte nagot jag kan gora nagot at. Men tutar, eller blinkar, nagon lite hysteriskt bakom en nar de kommer korande upp bakifran forutsatter jag att det ar i en forvantan att jag ska ga undan sa de kan fortsatta i sin mycket snabbare hastighet. Vad jag gor at det ar en helt annan historia.;)

Vi har valdigt mycket traktorer och jordbruks fordon har, men bade i Sverige och har nar jag kommer upp bakom en traktor ar det korta distanser de ligger pa vagen ... eller sa gar de undan dar det gar och later kon kora forbi. Dessutom ar ju inte de ute och nojeskor sa de flesta har nog lite mer talamod med dem an en klunga cyklister som ar ute och nojeskor.
Fast du skrev att det är tillåtet att korsa heldraget i Sverige men inte utomlands, heldraget är aldrig lagligt att korsa annat än i nödfall.
 
Fast du skrev att det är tillåtet att korsa heldraget i Sverige men inte utomlands, heldraget är aldrig lagligt att korsa annat än i nödfall.

Jag trodde det da det ar sa ofta man ser det handa. ;) Har ar det alltid heldraget till vagrenen och aldrig tillatet att kora dar da den ska anvandas till stillastaende fordon, cyklister, och sa ...
 
Däremot så känns det ju vanskligt att man för köra på allmänväg (vilket här betyder både samhälle och väl trafikerad 90 väg) när man ska ta sig hem eller till annat fält.
Visst låter det vanskligt men rätten utnyttjas med omdöme, jag har faktiskt aldrig hört talas om något fall där det missbrukats.
 
Det beror på vilka marker du har om du använder dubbelmontage. Hur känslig marken är för tryck. Så på vissa ställen är det ovanligare.
Just av den anledningen att jag skrev att det inte är vanligt här... Jag vet vad dubbelmontage är och vad det används till, vi har det även på lastbilarna (dock inte så stora däck som traktorerna).
 
Det

Det är ju bara ibland de behöver dubbelmontage och problemet är ofta för dem att det kan finnas någon passage på vägen som är för smal så de inte kommer igenom, sen kör dem ju såklart oftast tidigt på morgonen när det inte är så många bilar. Det funkar faktiskt bra, bönderna kör ju inte någon nöjeskörning och att backa en liten bit med bilen till närmsta ställe man kan köra av vägen är ingen stor sak.

Det är samma sak med att en femtonåring får köra ett lika stort ekipage som de allra största lastbilarna och femtonåringen behöver inte ens köra upp för sitt tillstånd, bara skriva ett enkelt teoriprov. Men det fungerar bra, de unga som kör dessa traktorer kör bra och ansvarsfullt trots sin ringa ålder och avsaknad av utbildning.

Läste precis att det inte ens behövs ett traktorkort om det är mellan olika fält, och det kan vara ganska långt mellan dem idag.
Då får man vackert ha lite tålamod som trafikant, det hjälper föga att stressa upp sig och bli irriterad - been there done that. :angel::o
 
Ja
Då får man vackert ha lite tålamod som trafikant, det hjälper föga att stressa upp sig och bli irriterad - been there done that. :angel::o
Jag blir aldrig irriterad i trafiken och arg har jag bara blivit en gång när en hel familj, föräldrarna berusade, i mörker stod mitt i vägbanan och pratade med en kompis i bil med ljuset på så mötande inte såg familjen. Jag fick en känsla av att något var konstigt och saktade ned till krypfart så jag hann stanna men det var det absolut läskigaste jag varit med om på väg.
 
Jag trodde det da det ar sa ofta man ser det handa. ;) Har ar det alltid heldraget till vagrenen och aldrig tillatet att kora dar da den ska anvandas till stillastaende fordon, cyklister, och sa ...
Jag är osäker på om jag ens sett någon göra det när det gäller just vägren, att andra idioter kör över både heldraget och spärrzon vid filkörningar eller att folk inte vet att man ligger i högerfilen om man inte gör en omkörning är tyvärr däremot vanligt. Streckad vägren får korsas för att underlätta omkörning, men den får inte användas som ett extra körfält och det är på eget ansvar om man gör det. Man är skyldig att lämna företräde för annan trafik när man går tillbaka ut på vägen igen, händer det en olycka när man ska tillbaka så ses man som vållande.

Nu har vi hamnar väldigt långt bort från cykelklungor på allmän väg. :idea:
 
Tror det bara är bönder som har rätt att köra med hur breda ekipage som helst på allmän väg utan särskilt tillstånd, även sådana som tar upp båda(!) vägbanorna men såklart måste det göras med lite förstånd. Möjligen har försvarsmakten liknande rättigheter men jag är inte säker, för alla andra är det max 2,6 m i bredd.
Man får använda kombinationer upp till 4 meter. beroende på att vägarna går genom jordbrukslandskapet och därför medges dessa regler.
 
Men tutar, eller blinkar, nagon lite hysteriskt bakom en nar de kommer korande upp bakifran forutsatter jag att det ar i en forvantan att jag ska ga undan sa de kan fortsatta i sin mycket snabbare hastighet. Vad jag gor at det ar en helt annan historia.;)
En kompis som jobbar på blåljusmyndighet och jag blev omkörda av en sån som först tutade som en idiot och blinkade frenetiskt, vi kom ikapp honom vid nästa rödljus och då vevade kompisen ner rutan knackade på hans ruta som han vevade ner bara ytterst lite och kompisen sa "jaså har du också vunnit en sån här" och tutade på min tuta, jag trodde gubben (för det var en sån) skulle krevera. :rofl:
 
Egoboost.....?? Inte mer egoboost än att sitta upp på en häst, skulle jag påstå (och jag både rider och cyklar... Och kör bil!)
Nu vet jag inte exakt hur det fungerar inom de rena cykelklubbarna, men inom triathlon kan man inte delta i den egna klubbens arrangemang utan förväntas vara med som funktionär, då tävlingarna kräver enormt mycket folk som ställer upp. Det är en oskriven lag som efterföljs.
Men jag menar inte att man är funktionär och deltar i en tävling samtidigt, utan att ibland är man funktionär, och avstår sitt tävlande för den sakens skull, eller så jobbar man förberedelser inför en tävling (eller flera) på olika sätt, eller så städar man upp efter en tävling.

Så gör många inom de allra flesta sporter. Man kan vara lagledare/tränare/skjutsa åt ett ungdomslag, och dessutom själv delta i klubbens vuxenaktiviteter.
Hur många hjälper inte till på ponnytävlingar, tvättar fotbollströjor, eller fyller bilen med "andras ungar" för att möjliggöra för ungdomar att delta?

Det görs ju inom varenda sport, förutom av en liten klick, som bara utnyttjar andras oftast ideella engagemang.

De där medelålders männen jag talar om de bildar ibland en ny, egen klubb, om det krävs en klubbtillhörighet för att delta i tävlingar.
De har inget intresse av att utveckla sporten eller möjliggöra för fler att delta. De vill bara delta för sin egen räkning.
 
Det

Det är ju bara ibland de behöver dubbelmontage och problemet är ofta för dem att det kan finnas någon passage på vägen som är för smal så de inte kommer igenom, sen kör dem ju såklart oftast tidigt på morgonen när det inte är så många bilar. Det funkar faktiskt bra, bönderna kör ju inte någon nöjeskörning och att backa en liten bit med bilen till närmsta ställe man kan köra av vägen är ingen stor sak.

Så här tycker du plötsligt att det är rimligt att den med mindre fordon (bilen) ska backa och göra plats (för det "är ingen stor sak"), men i klippet med lastbilen och cyklisten så är det minsann lastbilen som ska backa, istället för att cyklisten skulle ha fortsatt på cykelvägen (fast det skulle ha varit en ännu "mindre sak" att göra) :confused:
 
Så här tycker du plötsligt att det är rimligt att den med mindre fordon (bilen) ska backa och göra plats (för det "är ingen stor sak"), men i klippet med lastbilen och cyklisten så är det minsann lastbilen som ska backa, istället för att cyklisten skulle ha fortsatt på cykelvägen (fast det skulle ha varit en ännu "mindre sak" att göra) :confused:

Ja, precis. Och lastbilen var ju inte heller ute på någon "nöjeskörning" utan med varor/tjänster som vi alla har nytta av.
 
Men jag menar inte att man är funktionär och deltar i en tävling samtidigt, utan att ibland är man funktionär, och avstår sitt tävlande för den sakens skull, eller så jobbar man förberedelser inför en tävling (eller flera) på olika sätt, eller så städar man upp efter en tävling.

Så gör många inom de allra flesta sporter. Man kan vara lagledare/tränare/skjutsa åt ett ungdomslag, och dessutom själv delta i klubbens vuxenaktiviteter.
Hur många hjälper inte till på ponnytävlingar, tvättar fotbollströjor, eller fyller bilen med "andras ungar" för att möjliggöra för ungdomar att delta?

Det görs ju inom varenda sport, förutom av en liten klick, som bara utnyttjar andras oftast ideella engagemang.

De där medelålders männen jag talar om de bildar ibland en ny, egen klubb, om det krävs en klubbtillhörighet för att delta i tävlingar.
De har inget intresse av att utveckla sporten eller möjliggöra för fler att delta. De vill bara delta för sin egen räkning.
Jag känner, idag, bara till triathlon (som ju i allra högsta grad innefattar cykling) och där är själva klubbtillhörigheten och allt jobb inom klubben jättestort och viktigt. Det finns en underbar anda inom triathlon och jag misstänker att många av de cyklister man ser på vägarna är just trithleter. Dessa färdas dock sällan i klunga eftersom där finns en 15-meterregel inom de flesta triathlongrenarna...

Sen tycker jag också det är lite konstigt med "medelålders män" - jag ser lika många kvinnor, unga som medelålders eller äldre, och tycker definitivt inte det är en Medelålders-man-sport.

Nä, jag skulle inte skriva mer men kände att jag ville ge "min" sport ett litet försvarstal ;-)
 
Senast ändrad:
Ingen i tråden har påtalat några problem med laglydiga och hänsynsfulla cyklister. Det är inte de det handlar om.
Fast tråden, som skulle handla om cyklister i klunga, handlar ju numera överhuvudtaget om cyklister i lycra på vägarna. Själva klungkörningen är en del av tråden sedan en bra bit tillbaka. Filmen som las upp visar t.ex. inte nån klunga..... ;-) Kan man lägga upp en sån random film i en tråd om klungkörning och mena att -TITTA bara!! så tycker jag att man också kan få kontra med att det också är samtliga cyklister som får ta det kollektiva straffet från irriterade bilister..... Det går liksom åt bägge hållen.

(Mvh en som inte skulle skriva mer... )
 
Fast tråden, som skulle handla om cyklister i klunga, handlar ju numera överhuvudtaget om cyklister i lycra på vägarna. Själva klungkörningen är en del av tråden sedan en bra bit tillbaka. Filmen som las upp visar t.ex. inte nån klunga..... ;-) Kan man lägga upp en sån random film i en tråd om klungkörning och mena att -TITTA bara!! så tycker jag att man också kan få kontra med att det också är samtliga cyklister som får ta det kollektiva straffet från irriterade bilister..... Det går liksom åt bägge hållen.

(Mvh en som inte skulle skriva mer... )
Min uppfattning om tråden är att den handlar om cyklister som inte sköter sig i trafiken (började med cyklister i klunga) och dessa försvaras av cyklister som samtidigt påstår att de sköter sig (och säkert gör det också). Det är där någonstans det rimmar illa för mig, att till och med de cyklister som visar respekt i trafiken tar de som inte gör det i försvar.

Att bli irriterad på grund av felaktigt beteende i trafiken blir nog de flesta då och då. Som personen som inte bara körde fel på enkelriktad gata igår när jag var ute med hundarna utan också valde att stanna mitt i vägen för att prata i telefon istället för att rätta till det hela (gissningsvis hade han väl inte förstått att det var enkelriktad trots alla bilar som stod parkerade åt andra hållet). Poängen är att det är inte samma sak som att dessa människor medvetet utsätter andra för fara. Irritation och Road rage är inte samma sak.

Sen finns det självklart de som tar ut sin ilska över cyklister på andra cyklister. Det ska inte försvaras. Det är självklart inte okej. Men "bra" cyklister som försvarar alla cyklister för att de är cyklister bidrar nog till att cyklister ses som en homogen grupp. Jag som bilist (bland mycket annat) tar starkt avstånd från andra bilister som inte visar respekt i trafiken. Just det beteendet, jag har rätt alltså tänker jag inte underlätta för någon annan känns extremt farligt.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 923
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
2 069
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp