Cyklister i flock

Det har flera vittnat om i tråden, hur bilister helt oprovocerat gjort allt möjligt mot cyklister i lycra så varför skulle det vara så ytterst osannolikt att det har skett här?
För att om cyklisten bara flyttat på sig hade det inte funnits någon tid till det. Hade cyklisten i sitt möte med chauffören genast svängt av för att lämna väg hade lastbilen bara kunnat fortsätta. Men det framgår rätt tydligt i klippet att cyklisten inte vill lämna företräde, att det är det hela problemet ligger.

Han stoppade upp trafiken på en liten bigata inte någon motorväg som vissa påstått. Det cyklisten gör är att tillkalla polis, och mot bakgrund av vad som sägs i filmen kan jag tycka att det var befogat.

Personer som har den rent aggressiva attityden som visas i filmen och som en del i tråden verkar ställa upp på har inget i trafiken att göra.
Det gäller ju helt klart cyklisten också. Han har verkligen ingenting i trafiken och göra. Jag skulle till och med kunna dra det så långt som att de som tycker att cyklisten gör rätt och att den typen av hämndbeteende hör hemma i trafiken inte heller hör hemma i den heller.

Men helt oavsett lastbilschaufförens beteende så drabbas ju andra trafikanter och utsätts för fara (ett plötslig köslut eller trafik som inte flyter är farligt) och är man så barnslig att man ger igen har man inget i trafiken att göra - detta helt oavsett om man går eller framför ett fordon

Ditt sätt att argumentera är ett utmärkt argument för reg nummer på cyklar och körkort på cykel

Eller hur! Vilken jävla idiot rent utav sagt.. Det är väl hur många ggr som helst man får "ge sig" i trafiken även om man har rätt, det kallas att ta hänsyn och att man ska underlätta för sina medtrafikanter.. Vad är det för dåre som inte inser att det är miljoner ggr enklare att flytta på sin cykel gentemot en långtradare?

Det vi vet är att cyklisten inte velat uttala sig om händelsen efteråt, men att klubben vars tröja han bär gått ut och tagit avstånd från hans beteende. Så ibland när man känner sig som en trotsig unge, får man kanske ändå bete sig som en vuxen och inte blockera framfarten för 2 linjebussar och ett 20-tal bilar som inte ens var inblandade från början. Synd att cyklisten inte verkar ha insett det förrän efteråt.

Lite barnsligt beteende av cyklisten absolut. Det som är synd med det här klippet som setts av 1,5 miljoner tittare är att det ger cyklister ett ändå sämre rykte. Cyklisten framstår ju som boven i dramat. Personligen har jag varit med om liknande situationer där jag haft företräde och bilister bara kört rakt ut så att jag fått tvärnita. Många kanske även missbedömmer hur fort det går på en cykel, ibland upp mot hastigheter av 60km/h.

Lite barnsligt beteende av cyklisten absolut. Det som är synd med det här klippet som setts av 1,5 miljoner tittare är att det ger cyklister ett ändå sämre rykte. Cyklisten framstår ju som boven i dramat. Personligen har jag varit med om liknande situationer där jag haft företräde och bilister bara kört rakt ut så att jag fått tvärnita. Många kanske även missbedömmer hur fort det går på en cykel, ibland upp mot hastigheter av 60km/h.
Du tycker alltså inte att cyklisten är boven i dramat? Och ingen har kört ut framför den andra, de möttes på en del där vägen smalnade av. Men ja, många missbedömer säkert hastigheten på cykeln, eller ser den inte eftersom cyklar syns mycket sämre än bilar.

Eller hur! Vilken jävla idiot rent utav sagt.. Det är väl hur många ggr som helst man får "ge sig" i trafiken även om man har rätt, det kallas att ta hänsyn och att man ska underlätta för sina medtrafikanter.. Vad är det för dåre som inte inser att det är miljoner ggr enklare att flytta på sin cykel gentemot en långtradare?
Det är väl en del av problemet. Självklart inser han att det är en miljon gånger enklare för honom att flytta på sig, han bara skiter i det eftersom han tycker att han har rätt.

Du tycker alltså inte att cyklisten är boven i dramat? Och ingen har kört ut framför den andra, de möttes på en del där vägen smalnade av. Men ja, många missbedömer säkert hastigheten på cykeln, eller ser den inte eftersom cyklar syns mycket sämre än bilar.

Vet ej. Tyckte inte klippet gav hela händelseförloppet. Tyckte bara att det är onödigt att spärra vägen för andra bilister även om dessa lastbilschaffisar var skitstövlar.

Vet ej. Tyckte inte klippet gav hela händelseförloppet. Tyckte bara att det är onödigt att spärra vägen för andra bilister även om dessa lastbilschaffisar var skitstövlar.
Gissningsvis hjälper uppfattningen att han inte gjorde fel inte heller synen på cyklister. Lyckligtvis tyckte dock cykelklubben i staden att det var tillräckligt för att ta avstånd så man får väl hoppas att han inte, förutom det han ställde till med på plats, inte förstörde för andra som sköter sig.

Många kanske även missbedömmer hur fort det går på en cykel, ibland upp mot hastigheter av 60km/h.
Det ligger nog väldigt mycket i det här.
Man tror att "aha, cyklist, det går ganska sakta" och gör en manöver. Men ibland är det "oj, den cyklisten kom fort!" och så har situationen uppstått.

Otroligt! :eek: Har du varit med om det här?
Jag har varit med om det. Helt ensam på en jättelång och fin raksträcka kör bilisten över på min sida av vägen. Jag ligger nog i 40-50 km/h och bilen hinner komma så pass nära att jag var tvungen att nita och övervägde att cykla ut i diket. Sjukt läskigt.

Jag har varit med om det. Helt ensam på en jättelång och fin raksträcka kör bilisten över på min sida av vägen. Jag ligger nog i 40-50 km/h och bilen hinner komma så pass nära att jag var tvungen att nita och övervägde att cykla ut i diket. Sjukt läskigt.
Men vad är det för människor som gör så? :eek:
Jag cyklar själv en del, främst då MTB, men inte bara i skogen utan även på grus och asfalt beroende på vad jag känner för den dagen, eller om jag ska transportera mig till skogen. Och jag använder lycra. Jag blir så ledsen över att ett visst beteende hos vissa cyklistindivider får folk att dra alla cyklister över en kam.

Men vad är det för människor som gör så? :eek:
Människor som inte hör hemma i trafiken. De flesta bilister är schyssta har goda marginaler vid omkörningar och kör inte bara rakt ut när man kommer. Men sen finns det alltid dessa knäppjökar i trafiken som tror att dom äger vägen som man kan stöta på om man har otur.

Människor som inte hör hemma i trafiken. De flesta bilister är schyssta har goda marginaler vid omkörningar och kör inte bara rakt ut när man kommer. Men sen finns det alltid dessa knäppjökar i trafiken som tror att dom äger vägen som man kan stöta på om man har otur.

Precis. Och man kan byta ut "bilister" mot "cyklister" i din text så har vi orsaken till hela den här tråden.

Själv utgår jag ifrån att snabbast går först. D v s när jag går släpper jag förbi alla andra. När jag rider försöker jag få bort hästen från vägen om det går. När jag cyklar stannar jag för rött ljus, följer trafikregler och går ut i kanten så mycket som möjligt när det kommer en bil. När jag kör saktar jag ner och försöker hålla ut så mycket som det går i situationen.

Du hoppar alltså ner i diket när du går på en GC-väg för att underlätta för cyklister att passera dig? Och om du cyklar långsamt på en cykelväg så gör du samma sak när det kommer en snabbare cyklist iklädd lycra?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 928
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 566
Senast: mars
·
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
2 069
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama