Cyklister i flock

Om det är en smal och slingrig väg är det förmodligen inte så hög hastighet på den heller. Vänta snällt tills det är fritt och lång raksträcka så du kan köra om. Varför så brottom i trafiken? Jag stöter på traktorer, hästar, moppebilar i trafiken. Vi får väl alla anpassa oss och samsas om vägen :).
Det är ju det som är problemet, det finns oftast väldigt få raksträcka och är ofta 70 som hastighet.

Det är ju det som är problemet, det finns oftast väldigt få raksträcka och är ofta 70 som hastighet.
Då är det bara att snällt vänta tills det blir en raksträcka? Gäller väl alla fordon/trafikanter som ska köras om? Jag förstår inte problemet.

Om det är en smal och slingrig väg är det förmodligen inte så hög hastighet på den heller. Vänta snällt tills det är fritt och lång raksträcka så du kan köra om. Varför så brottom i trafiken? Jag stöter på traktorer, hästar, moppebilar i trafiken. Vi får väl alla anpassa oss och samsas om vägen :).

Det är 70-sträcka med få raksträckor. Om du läser ordentligt ser du att jag försöker krypa bakom cyklister som inte kan läsa vägen och inte förstår att en bil inte kan gå ut i mötande fil i en kurva med skymd sikt. Skulle vi alla vänta tills raksträckan kommer skulle det ha bildats så lång kö bakom cyklisten att alla inte skulle hinna om. Det är oerhört onödigt att skapa trafikfarliga situationer bara för att försöka hävda någon slags rätt istället för att göra vad man kan för att det ska flyta så smidigt som möjligt för alla.

Synd att det sällan är cyklister i flock som anpassar sig, det hade du insett om du läst tråden.

Det är 70-sträcka med få raksträckor. Om du läser ordentligt ser du att jag försöker krypa bakom cyklister som inte kan läsa vägen och inte förstår att en bil inte kan gå ut i mötande fil i en kurva med skymd sikt. Skulle vi alla vänta tills raksträckan kommer skulle det ha bildats så lång kö bakom cyklisten att alla inte skulle hinna om. Det är oerhört onödigt att skapa trafikfarliga situationer bara för att försöka hävda någon slags rätt istället för att göra vad man kan för att det ska flyta så smidigt som möjligt för alla.

Ok, men bry dig inte om vinkande cyklister. Det viktigaste är ju att du gör en säker omkörning. Om du inte tror dig klara omkörningen ska du ju inte göra den heller. Sen ligger de flesta klunger i snitt mellan 30-40 km/h. Så om du förlorar 1 minut bakom i tid? Är det värt mödan att bli irriterad ?

Fast alla ska tydligen anpassa sig till cyklisterna :meh:

Ok, men bry dig inte om vinkande cyklister. Det viktigaste är ju att du gör en säker omkörning. Om du inte tror dig klara omkörningen ska du ju inte göra den heller. Sen ligger de flesta klunger i snitt mellan 30-40 km/h. Så om du förlorar 1 minut bakom i tid? Är det värt mödan att bli irriterad ?

Med en attityd som din hoppas jag det blir totalförbud mot cyklister på 70-vägar. Det är inte din sak att bestämma hur jag ska spendera min tid.

I Sverige vinglar de, byter platser hipp som happ, kör i långa led utan glapp, hjälper inte till med omkörningar, tackar inte och följer inte trafikreglerna.
Haha ja, är inte för intet som min kära far kallar dem vingelpittar :D. Jag övningskör med honom och alltid när vi hamnar bakom en stor klunga suckar han högt och säger "passa dig för de här jävla vingelpittarna nu, man vet aldrig vad de hittar på".

Med en attityd som din hoppas jag det blir totalförbud mot cyklister på 70-vägar. Det är inte din sak att bestämma hur jag ska spendera min tid.
Näe, absolut inte. Har du funderat på din egen attityd ? Såklart det finns dåliga cyklister men du behöver inte dra alla över en kam för det ?
Du har nog spenderat mer tid på det här forumet till att irritera dig på cyklister än du gjort bakom en klunga. Så den verkar ju vara väldigt värdefull.

Det mest korkade kan man se på vintern. Man sitter i en lastbil med släp. Det är ngr minusgrader så att inte saltet gör nytta, man kör genom en mindre stad i en nedförsbacke och 15, 20 meter framför dig så trycker en nybliven mamma ut sin barnvagn vid övergångsstället med en självklarhet som gränsar till imbecillitet.
Visst jag är skyldig att ge henne företräde.
Visst jag kommer att fällas vid den påföljande rättegången om jag inte mot all förmodan lyckas stanna
Men vad hjälper det barnets far? Han blir av med familjen pga. hennes stolleprov.

Kör man om en cyklist - eller häst! - på så nära håll att en stingpinne klipper till, ska man inte ha körkort överhuvudtaget. Bilister kör om på nån decimeters avstånd ÄVEN om man cyklar helt ensam, ute på kanten, på ödslig väg utan cykelbana. De kan också, mycket lustigt, köra rakt emot en på fel sida av vägen och "hota" att köra över en. Jättekul.
En cykel är inga problem att köra om..men när packet kör i klunga, 5 till 6 cyklister i bredd...då är "inpiskaren" befogad ;) Nu har vi inte praktiserat detta. Men väl att koppla strålkastarspolningen till ett munstycke som sprayar till höger. Och sedan hålla en hög halt av T-sprit i behållaren. Den smaken sitter i länge ;) Det blir en fin dimma som fyller näsa och mun...

En cykel är inga problem att köra om..men när packet kör i klunga, 5 till 6 cyklister i bredd...då är "inpiskaren" befogad ;) Nu har vi inte praktiserat detta. Men väl att koppla strålkastarspolningen till ett munstycke som sprayar till höger. Och sedan hålla en hög halt av T-sprit i behållaren. Den smaken sitter i länge ;) Det blir en fin dimma som fyller näsa och mun...

5-6 i bredd brukar bara ske vid motionslopp eller om en klunga kör om en annan klunga. Dvs, ytterst sällan. jag hoppas ni inte börjar praktisera detta, för det låter helt sjukt i så fall och kommer inte att gynna någon.

Tack för att du ser till att se till att även de hänsynslösa bilförarna är representerade så att vi får en bra balans i debatten ;)

Det hör närmast till vanligheten, dvs nästan alltid, iaf på mindre vägar.
Ok, då tycker jag du kan föra en diskussion med cykelföreningen/klubben. Jag vet inte hur det ser ut i andra. Men i våran cyklar vi i ett eller två led och har styrt upp de olika fartgrupperna för att det ska bli så få omkörningar som möjligt för att minimera riskerna med mötande trafik . Sen har vi en gräns för hur stora grupperna får bli så att bilisterna inte ska få så jobbigt att köra om. Men jag kan ju förstå att det inte är lika strukterat i alla föreningar.

5-6 i bredd brukar bara ske vid motionslopp eller om en klunga kör om en annan klunga. Dvs, ytterst sällan. jag hoppas ni inte börjar praktisera detta, för det låter helt sjukt i så fall och kommer inte att gynna någon.
Det ska enligt gällande trafikregler inte hända alls.Men när det sker... så är T-dojan är synnerligen effektiv, smaken sitter i länge ;)

Ok, då tycker jag du kan föra en diskussion med cykelföreningen/klubben. Jag vet inte hur det ser ut i andra. Men i våran cyklar vi i ett eller två led och har styrt upp de olika fartgrupperna för att det ska bli så få omkörningar som möjligt för att minimera riskerna med mötande trafik . Sen har vi en gräns för hur stora grupperna får bli så att bilisterna inte ska få så jobbigt att köra om. Men jag kan ju förstå att det inte är lika strukterat i alla föreningar.
ta en sväng runt Vättern den vecka stollarna bryter mot allt vad trafikregler heter. bara det att man sanktionerar att köra i närmare ett dygn i sträck borde rendera höga böter!!!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 923
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 566
Senast: mars
·
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
2 069
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17