A
Anders
De flesta har väl gått över till bredare däck för rullmotståndet är ändå samma?Ok, jag VET att det finns cyklister (och andra trafikanter) som beter sig illa i trafiken. Men jag skulle önska att alla bilister fick tillbringa några dagar på landsvägsracer ute på vägarna för att själva uppleva hur extremt utsatt man faktiskt är, hur hänsynslöst man så ofta behandlas (även om man följer alla bestämmelser till punkt och pricka och beter sig som man ska). Hur det känns att prejas av nån sk*tnödig snubbe som trycker förbi en på 2 dm avstånd i 120 km/tim. Vilken ångest man upplever när ens älskade partner befinner sig på en träningsrunda. Att hela tiden vråltutas, höttas och viftas åt som om man vore ohyra. Kort sagt - att utsättas för livsfara enbart för att man med all rätt använder landsvägen för att utöva sin älsklingssport. Och använder den korrekt.
Och nej, man kan inte cykla på grusväg med en racer med smala däck. Cykelbanorna är oftast täckta med skräp, kottar, grus - och befolkas självklart av långsamma cyklister, barn på cykel, människor på promenad med hundar, ofta i flexikoppel osv osv.
Har attityden ändrats på senare eller beror det på landsdel? Jag hade en racer ett tag för länge sedan men har inget minne av att det var någon direkt skillnad i bemötande mot om jag använde en vanlig cykel.
Bilister och andra som kör om tätt intill i hög hastighet borde få stryk, oavsett om det gäller en cyklist eller fotgängare