Cyklister i flock

Ok, jag VET att det finns cyklister (och andra trafikanter) som beter sig illa i trafiken. Men jag skulle önska att alla bilister fick tillbringa några dagar på landsvägsracer ute på vägarna för att själva uppleva hur extremt utsatt man faktiskt är, hur hänsynslöst man så ofta behandlas (även om man följer alla bestämmelser till punkt och pricka och beter sig som man ska). Hur det känns att prejas av nån sk*tnödig snubbe som trycker förbi en på 2 dm avstånd i 120 km/tim. Vilken ångest man upplever när ens älskade partner befinner sig på en träningsrunda. Att hela tiden vråltutas, höttas och viftas åt som om man vore ohyra. Kort sagt - att utsättas för livsfara enbart för att man med all rätt använder landsvägen för att utöva sin älsklingssport. Och använder den korrekt.

Och nej, man kan inte cykla på grusväg med en racer med smala däck. Cykelbanorna är oftast täckta med skräp, kottar, grus - och befolkas självklart av långsamma cyklister, barn på cykel, människor på promenad med hundar, ofta i flexikoppel osv osv.
De flesta har väl gått över till bredare däck för rullmotståndet är ändå samma?

Har attityden ändrats på senare eller beror det på landsdel? Jag hade en racer ett tag för länge sedan men har inget minne av att det var någon direkt skillnad i bemötande mot om jag använde en vanlig cykel.

Bilister och andra som kör om tätt intill i hög hastighet borde få stryk, oavsett om det gäller en cyklist eller fotgängare

Ok, jag VET att det finns cyklister (och andra trafikanter) som beter sig illa i trafiken. Men jag skulle önska att alla bilister fick tillbringa några dagar på landsvägsracer ute på vägarna för att själva uppleva hur extremt utsatt man faktiskt är, hur hänsynslöst man så ofta behandlas (även om man följer alla bestämmelser till punkt och pricka och beter sig som man ska). Hur det känns att prejas av nån sk*tnödig snubbe som trycker förbi en på 2 dm avstånd i 120 km/tim. Vilken ångest man upplever när ens älskade partner befinner sig på en träningsrunda. Att hela tiden vråltutas, höttas och viftas åt som om man vore ohyra. Kort sagt - att utsättas för livsfara enbart för att man med all rätt använder landsvägen för att utöva sin älsklingssport. Och använder den korrekt.

Och nej, man kan inte cykla på grusväg med en racer med smala däck. Cykelbanorna är oftast täckta med skräp, kottar, grus - och befolkas självklart av långsamma cyklister, barn på cykel, människor på promenad med hundar, ofta i flexikoppel osv osv.
Jag tror ändå 100% av sveriges befolkning har cyklat i trafik någon gång här i livet. Det borde inte vara olika erfarenheter eller förmånder bara för att det är en "landsvägscykel".

Själv tog jag körkort vid 28 års ålder och cyklade året runt till jobb, stall ect i både stad och på landsväg. Jag hade inga problem med varken att smälta in i övriga trafiken eller bli dåligt bemött.

Cykelbanorna är oftast täckta med skräp, kottar, grus - och befolkas självklart av långsamma cyklister, barn på cykel, människor på promenad med hundar, ofta i flexikoppel osv osv.

Långsamma cyklister? Jag måste korsa cykelbanor på min promenadväg till jobbet och häpnar i princip dagligen över vilken fart de håller, de som kör till jobbet i träningskläder. De verkar tro att det är ett landsvägslopp de kör - i Göteborgs centrala delar. Och jag har ofta hjärtat i halsgropen. ;)

Och man får inte cykla i 50 km/h på väg som är begränsad till 30 eller 40 km/h.

Problemet skulle vara ett icke-problem om alla cyklister följde samma trafikregler som alla som vistas i trafiken förväntas följa samt om cyklisterna dessutom visar den hänsyn som de kräver från övriga trafikanter.

Ja? Jag vet inte vad det hade med mitt inlägg att göra egentligen eftersom jag inte uppmanat folk att köra snabbare än fartgränsen.

Jag tror skillnaden mellan sportcyklister och övriga cyklister och oskyddade traffikanter är just att detta är en sport som man utövar i trafik.

Man prioriterat resultat före övrigt som lagställda krav på cykeln, hastigheter och samarbete med övriga trafikanter.

Jag personligen har inga som helst problem med cyklister över lag. Jag har aldrig upplevt dem störande i trafiken eller tyckt de visat dålig omdömme eller attityd. De har aldrig blockerat vägen, hyttit med näven, vrålat till mig som fotgående att flytta på mig osv.

Jag tror avigheten mot cykelflockar mycket beror på deras egen attityd i trafiken.

Cykelbanorna är oftast täckta med skräp, kottar, grus - och befolkas självklart av långsamma cyklister, barn på cykel, människor på promenad med hundar, ofta i flexikoppel osv osv.

Det fetmarkerade är ungefär den sämsta ursäkt som finns att som cyklist befinna sig på landsväg när det finns en cykelväg bredvid. Här är dessutom många cykelvägar i bättre skick än bilvägarna. För cyklisten tycker det är helt okej att cykla i 35 km/h (ytterst få cyklister jag träffat på har kommit upp i några hastigheter av 50 km/h) på en 90-bilväg med mycket trafik, men kan inte samsas med andra cyklister som cyklar i kanske 15-20km/h?? Förlåt men det haltar rejält. Var är hänsynen mot sina medtrafikanter om man inte kan anpassa sitt framförande till övriga trafikanter? Varför förväntar sig cyklister att få mer hänsyn visad än de själva är villiga att ge? Och jo tack jag har både promenerat, cyklat och ridit på landsväg. I samtliga fall har sträckan på landsväg endast varit transportsträcka, aldrig träning och alltid har man hållit till kanten, kanske stannat till vid behov eller till och med gått mot diket för att underlätta för övriga trafikanter (oavsett trafikslag) ska kunna passera så enkelt som möjligt. Och väldigt sällan har jag blivit dåligt bemött annat än just av dessa träningscyklister.

Och om det är så att merparten dessutom framför ett olagligt fordon för att spara några gram så är ju idiotin fullkomlig och bekräftar alla mina fördomar.

De får inte cykla på bilvägar i klunga heller.

Det är ju intressant, det visste jag inte och det verkar ju lite larvigt så länge de håller sig inom "busstorlek" och innanför mittlinjen, tänker jag.
Vad definierar en klunga?

Får vi rida i klunga på bilväg? Vi gör det ju ibland så det vore ju intressant att veta om man bryter lagen då.

Kan man hitta detta någonstans i trafikreglerna?

Det fetmarkerade är ungefär den sämsta ursäkt som finns att som cyklist befinna sig på landsväg när det finns en cykelväg bredvid. Här är dessutom många cykelvägar i bättre skick än bilvägarna. För cyklisten tycker det är helt okej att cykla i 35 km/h (ytterst få cyklister jag träffat på har kommit upp i några hastigheter av 50 km/h) på en 90-bilväg med mycket trafik, men kan inte samsas med andra cyklister som cyklar i kanske 15-20km/h?? Förlåt men det haltar rejält. Var är hänsynen mot sina medtrafikanter om man inte kan anpassa sitt framförande till övriga trafikanter? Varför förväntar sig cyklister att få mer hänsyn visad än de själva är villiga att ge? Och jo tack jag har både promenerat, cyklat och ridit på landsväg. I samtliga fall har sträckan på landsväg endast varit transportsträcka, aldrig träning och alltid har man hållit till kanten, kanske stannat till vid behov eller till och med gått mot diket för att underlätta för övriga trafikanter (oavsett trafikslag) ska kunna passera så enkelt som möjligt. Och väldigt sällan har jag blivit dåligt bemött annat än just av dessa träningscyklister.

Det är väl gångtrafikanterna man tänker på i första hand?

Sedan kan jag tycka att alla (oavsett cykel, bil eller gångare) ska uppföra sig. Kan inte se att någon grupp av dessa beter sig värre än en annan grupp.

I inläggen här låter det väldigt mycket som att man drar alla över en kam.

Ja, du hittar det väl strängt taget redan i den här tråden.
Annars finns Trafikförordningen här, där regleras att cyklister skall cykla så långt till höger som möjligt på körbanan, eller på vägrenen om sådan finns och är lämplig, och att cyklister inte får cykla i bredd överhuvudtaget såvida det inte kan ske utan fara eller olägenhet för övrig trafik.

Ja, du hittar det väl strängt taget redan i den här tråden.
Annars finns Trafikförordningen här, där regleras att cyklister skall cykla så långt till höger som möjligt på körbanan, eller på vägrenen om sådan finns och är lämplig, och att cyklister inte får cykla i bredd överhuvudtaget såvida det inte kan ske utan fara eller olägenhet för övrig trafik.

Tack för länken, trots att jag inte kan hitta någonstans det där om klunga och hur många en klunga är, samt om det är samma för hästar.

Att jag skulle hitta det i tråden är ju lite vanskligt då ingen hittills citerat en lagtext. Inte jag heller.

Tack för länken, trots att jag inte kan hitta någonstans det där om klunga och hur många en klunga är, samt om det är samma för hästar.

Att jag skulle hitta det i tråden är ju lite vanskligt då ingen hittills citerat en lagtext. Inte jag heller.
Jo, lagtext finns redan i inlägg #54.
Fast begreppet klunga är nog inte relevant som sådant tror jag, det heta potatisen är ju cyklande i bredd. Som ju inte är lagligt. När 20 cyklister färdas på ett led efter varandra utgör de ju inte någon påtaglig olägenhet.

Det är ju intressant, det visste jag inte och det verkar ju lite larvigt så länge de håller sig inom "busstorlek" och innanför mittlinjen, tänker jag.
Vad definierar en klunga?

Får vi rida i klunga på bilväg? Vi gör det ju ibland så det vore ju intressant att veta om man bryter lagen då.

@Snubbelfot Svarade ditt ju angående cyklisterna.

Angående hästar i trafiken så får du inte rida/köra på cykelväg eftersom du räknas som fordon i tillämpliga delar (när du går/rider) eller som ett fordon (när du kör). Och även här ska man hålla sig så långt till högerkanten det är möjligt. Kan ej hitta något om att rida i bredd på trafikverket. Men jag förstår inte riktigt varför man skulle vilja det?

Jo, lagtext finns redan i inlägg #54.
Fast begreppet klunga är nog inte relevant som sådant tror jag, det heta potatisen är ju cyklande i bredd. Som ju inte är lagligt. När 20 cyklister färdas på ett led efter varandra utgör de ju inte någon påtaglig olägenhet.

Ah, jo det är lagligt om man inte utgör en olägenhet, som du citerade förut.

Sedan är ju frågan om vad lagen säger och vad som egentligen är bra. Personligen kan jag ju tycka att 20 på längden på en krokig, smal väg är betydligt farligare och utgör en större olägenhet än 20 i klunga som torde vara lika stor som en buss och "lättare" att köra om när tillfälle ges.

Fast cyklister får ju vara hur många de vill på rad.... Det är ju när de cyklar i bredd det blir farligt. Tex som de cyklisterna jag mötte i förrgår. De cyklade 2 och 2 i bredd med en tredje som gled ut i vägen när vi skulle köra om, lugnt och försiktigt. På en liten väg där man får köra halvt ner i diket när 2 bilar möts... Det blir farligt.

@Snubbelfot Svarade ditt ju angående cyklisterna.

Angående hästar i trafiken så får du inte rida/köra på cykelväg eftersom du räknas som fordon i tillämpliga delar (när du går/rider) eller som ett fordon (när du kör). Och även här ska man hålla sig så långt till högerkanten det är möjligt. Kan ej hitta något om att rida i bredd på trafikverket. Men jag förstår inte riktigt varför man skulle vilja det?

Blir ju lite OT men....

Det är ju med tanke på att man måste ut i trafiken med häst och inte har andra alternativ vilket gör att man kan vilja skydda en häst under utbildning och ha en annan häst som "Sköld" samt att få ner hastigheten lite på de som kör om. För är det något många bilister gör så är det gasa när de ser att man går ner mot kanten (samma sak som fritt att köra om utan att behöva gå ut i motsatt fil, jämfört med om du går en bit ut och de måste hålla koll på medtrafikanter och kurvor.

Blir ju lite OT men....

Det är ju med tanke på att man måste ut i trafiken med häst och inte har andra alternativ vilket gör att man kan vilja skydda en häst under utbildning och ha en annan häst som "Sköld" samt att få ner hastigheten lite på de som kör om. För är det något många bilister gör så är det gasa när de ser att man går ner mot kanten (samma sak som fritt att köra om utan att behöva gå ut i motsatt fil, jämfört med om du går en bit ut och de måste hålla koll på medtrafikanter och kurvor.

Då har iaf jag bara ridit på sånna ställen där unghästen har kunnat gå i diket och den äldre hästen på vägen.

Långsamma cyklister? Jag måste korsa cykelbanor på min promenadväg till jobbet och häpnar i princip dagligen över vilken fart de håller, de som kör till jobbet i träningskläder. De verkar tro att det är ett landsvägslopp de kör - i Göteborgs centrala delar. Och jag har ofta hjärtat i halsgropen. ;)
Jag avser "vanliga" cyklister, alltså tanter, gamla män, barn, etc etc med vanlig stadscykel med cykelkorg. Eller jag själv när jag cyklar till ICA för att handla. Då vill jag inte att en landsvägsracer ska blåsa förbi i 30 knyck. Och landsvägsracern vill inte heller orsaka olyckor ... eller behöva cykla 10 km i timman.

Som nån skrev, problemet ligger i att det är en sport som inte kan utövas på cykelbanor utan där man måste ut på vanlig landsväg. Alla landsvägar har inte cykelbanor heller. Dessutom är det en markant skillnad i attityden när man t.ex. cyklar i Italien eller på Mallorca, där man visar snabba cyklister en helt annat hänsyn och respekt. Antagligen för att sporten är så mycket större där?

Jag vill bara inte bli ihjälkörd, eller att nån annan ska bli det. Eller utsättas för prejning och andra livsfarliga otrevligheter ÄVEN om jag cyklar precis som jag "ska"..... Man kan liksom inte, som bilist, bete sig otrevligt och riskabelt och skylla på att man är sur och less på cyklister som beter sig illa. Det är liksom inte mitt fel...!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 923
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
2 069
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama