Cyklister i flock

Men olägenhet i trafiken betyder inte att man som cyklist inte får ta plats på vägen.
Givetvis får man det men du har ju nyss läst vad RedHyuuga nyss letade upp. Lagar är lagar och regler ska följas av alla, blir yttre cyklisten påkörd så är den cyklisten rättslös eftersom den cyklisten betecknas som vållande. Reglerna är glasklara där.
 
Här brukar cyklisterna svischa förbi genom byn i full fart. Det värsta är ju att man inte hör dem innan. Är faktiskt mer rädd att en cyklist ska köra på katten än en bil, för bilarna hör han.

@escodobe - jag tror aldrig jag stött på ryttare i klungor längs vägarna på samma sätt som jag stött på cyklister i klungor. Snarare brukar ryttare vara duktiga på att rida i led när det kommer bilar. Såklart finns det säkert undantag där med, men jag stöter definitivt på fler cyklister som inte visar hänsyn än ryttare som gör inte gör det.
 
Även om det är bilarna som dödar, så måste ju bilisterna få en rimlig chans att göra rätt. Jag ser så gott som dagligen under sommarhalvåret cyklister som inte följer trafikreglerna vars hälsa räddas av observanta och snabbtänkta bilister. När jag kommer ifatt cyklister på vägen blir jag alltid orolig över vilka trafikregler de ska bryta mot denna gång eftersom jag har så dålig erfarenhet.
Samma här. Efter jag fick en cyklist på motorhuven så hoppar mitt hjärta, 3.5 år senare, fortfarande högt när jag ser cyklister.
Och då gick det ändå bra med cyklisten och jag kom från hans höger. Det klassades som ren olycka (vilket det också var) men det sitter fortfarande i.
 
Varför kan inte fler cyklister lägga sig på rad och dela lite luckor i raden för att underlätta för omkörande bilar?
Ett fåtal klungor jag kört om här på vår väg har gjort så och det går utmärkt. Samarbete!!
Men merparten gör ingenting öht.
 
Men olägenhet i trafiken betyder inte att man som cyklist inte får ta plats på vägen. Lika lite som en traktor, en EPA-traktor eller en häst. Det är snarare farligare för cyklister att hålla sig långt långt ute på vägrenen så att bilarna kan blåsa förbi utan hänsyn, än att ta upp lite mer plats och på så sätt tvinga bilisterna att köra om först när där finns plats, dvs inte i samband med möte på smal väg. Till exempel. Vi brukar säga detsamma till dottern, när hon kör moped: Ligger hon superlångt ut på kanten, nån dm från vägrenens grus, struntar bilisterna i henne och tränger sig förbi även vid möte. Det är LIVSfarligt - för henne. Ligger hon däremot en liten bit ut i vägbanan MÅSTE bilisterna vänta några sekunder extra innan de kör om, dvs inte passera när de har möte. Överlevnadsstrategi.
Jag har inte tolkat reglerna utan bara postat dom i sin helhet, det är du som gör tolkningen nu. :)

Ska vi vara sådana är det farligt för cyklisterna att cykla mitt i vägbanan också då de riskerar att bli påkörda bakifrån. Finns i det läget inget ideal. Tro mig jag är ute i trafiken (mitt jobb är på vägarna) och ser en hel del bra som dåligt, själv visar jag alltid hänsyn, för jag lever på den gyllene regeln.

Bästa i trafiken är om ALLA kan visa hänsyn åt ALLA. Det hade ALLA vunnit på.
 
Men olägenhet i trafiken betyder inte att man som cyklist inte får ta plats på vägen. Lika lite som en traktor, en EPA-traktor eller en häst. Det är snarare farligare för cyklister att hålla sig långt långt ute på vägrenen så att bilarna kan blåsa förbi utan hänsyn, än att ta upp lite mer plats och på så sätt tvinga bilisterna att köra om först när där finns plats, dvs inte i samband med möte på smal väg. Till exempel. Vi brukar säga detsamma till dottern, när hon kör moped: Ligger hon superlångt ut på kanten, nån dm från vägrenens grus, struntar bilisterna i henne och tränger sig förbi även vid möte. Det är LIVSfarligt - för henne. Ligger hon däremot en liten bit ut i vägbanan MÅSTE bilisterna vänta några sekunder extra innan de kör om, dvs inte passera när de har möte. Överlevnadsstrategi.
Jag har också fått lära mig det där av min cykelmamma. Plus av erfarenhet. Lillebror höll på att bli överkörd när han, jag och pappa gick på led längst till vänster på en smal grusbilväg på Åland. Lillebror snubblade på en gömd sten och eftersom bilisterna körde som om vi inte fanns så blåste en bil förbi så att den snuddade hans kalufs. Efter det började vi gå i bredd med pappa längst ut, och alla bilister saktade in och vi gick åt sidan så att de fick komma förbi.
 
Jag har också nästan bara dåliga erfarenheter av cyklister. Sorgligt men sant.
Inne i stadstrafiken sköter de sig och då håller jag mest andan på grund av bilisterna.. men området ute på landet där jag bor är något av ett 'cyklisternas Mecca' och det både på landsvägen OCH i skogen där de sysslar med utförscykling.
Det sistnämnda är vansinnigt läskigt då de verkligen kommer i hög hastighet och varken har ringklocka eller vett att hojta så att man kan kasta sig ur vägen! Som sagt hörs de inte. Ofta kan de helt enkelt inte stanna heller. Hundarna vågar jag knappt promenera med i populära cykelområden längre, de skulle dö på fläcken om de blev påkörda.
Det är en stor del av turistindustrin här och jag förstår att det uppmuntras, men lite vett och ödmjukhet skulle uppskattas.
 
Senast ändrad:
Är nybliven (och troligen inte så långlivad) cyklist och min känsla är att som cyklist har man inte någon plats alls att vara på utan att medtrafikanter av olika sort surar.

Cyklar man på cykelbana anser gångtrafikanter att man ska vara någon annanstans, typ på bilvägen. Cyklar man på bilvägen, ja då är man i vägen och borde flytta på sig och cykla på cykelbanan.
Ärligt är detta en anledning till att jag mest troligt inte kommer fortsätta med cykling efter vätternrundan för mer ovälkommen överallt har jag aldrig känt mig. Både verbalt och fysiskt.
Ja, lite är det ju så att håller man på med sportutövning så bör man göra det på för ändamålet avsedda områden. Eller följa trafikreglerna om man vistas på allmän väg. Dvs INTE CYKLA ASFORT på cykelbanorna, och underlätta omkörning om man kör på vägen.


Dvs motsatsen till det trafikbeteende som uppvisas av majoriteten av klungorna jag mött.
 
Det värsta jag varit med om avseende cyklist i lycra på allmän väg, var när jag skulle köra hem ett sto från betäckning. Vägen, är en vanlig landsväg, 70 km/t fart begränsad, av typen 1,5 körfält och ytterst begränsat antal platser lämpliga för omkörning.
En "träningscyklist" dök upp framför mig, jag körde mycket behärskat med hästen i släpet på den kurviga vägen, och när en ev de fåtaliga raksträckorna utan backe eller svacka dök upp, började cyklisten köra i serpentiner framför mig, och fullständigt omöjliggjorde en omkörning!
Med hästen i släpet kunde jag ju inte dra på av bara den och ta minsta chans för att komma om.

Där kan man verkligen ifrågasätta om vederbörande (vuxen karl) var mogen nog att framföra något som helst fordon i trafik.

Den goda saken är att dessa medelålders män som behöver visa upp sin manlighet genom att cykla Vätternrundan, sällan tar ett endaste pedaltag efter tävlingen, så då slipper man både enskilda knäppgökar, samt dito i klungor...

Det är lite av ett säsongfenomen, och jag är bekant med några som cyklat vätternrunda som resultat av 40 eller 50 års kris, snarare än någon kärlek till cykling som sport.
 
Ja, lite är det ju så att håller man på med sportutövning så bör man göra det på för ändamålet avsedda områden. Eller följa trafikreglerna om man vistas på allmän väg. Dvs INTE CYKLA ASFORT på cykelbanorna, och underlätta omkörning om man kör på vägen.


Dvs motsatsen till det trafikbeteende som uppvisas av majoriteten av klungorna jag mött.

Nu gör jag vare sig det ena, cyklar asfort på cykelbana, eller det andra, försvårar omkörning, och blir ändå illa bemött oavsett var jag befinner mig.

Har x antal ggr redan mött/försökt passera folk som gått i uppmärkt cykelbana som blivit skitsura när jag hållt mig på min sida och tyckt att jag kan väl cykla förbi på gångbanan eller ut i gruset vid sidan av.
Är ärligt helt chockerad över hur gångtrafikanter beter sig.
 
Men olägenhet i trafiken betyder inte att man som cyklist inte får ta plats på vägen.
Jo, faktiskt.

Jag inser att det i praktiken kan vara en överlevnadsstrategi att cykla flera i bredd trots väntande trafik bakom, eller att cykla mitt i körfältet, men jag tror att man som cyklist behöver vara medveten om att beteendet helt enkelt inte är förenligt med gällande lagstiftning och därför kan vara provocerande och irriterande.
 
I sådana lägen brukade jag och min häst som var väldigt säker i såna lägen ta oss lite längre ut i vägen så dom var tvugna att stanna till. Vägen vid stallet är smal och kurvig och dålig sikt, det är 30 som gäller dessutom. Eftersom det sluttar så kör dom flesta cyklister betydligt högre än 30, dom har till och med kört ikapp bilen när jag kört i 30 och försökt köra om, totalt livsfarligt.

Nu har dock dom flesta som jag stött på i klungor stannat till när jag har gjort tecken att dom måste sakta ner när jag var med hästen där. Dock så finns med många som kör totalt livsfarligt där. Förstår inte hur dom vågar, dom skulle aldrig hinna få stopp om dom mötte en bil i dom kurvorna.
Ja, det kanske är värt att försöka eftersom min häst blir livrädd och galopperar på stället så fort dom dyker upp. Det låter faktiskt mer lockande än att hoppa ner i diket.
 
Här har vi inte något problem med stora klunngor, men även 1 - 4 cyklister kan ställa till en hel del elände. Jag får uppfattningen att merparten av träningscyklisterna som far fram genom t.ex. vår by verkligen går in för att skapa så mycket irritation hos sina med - (mot?)- människor som möjligt. Som ryttare har jag nästan enbart problem med träningscyklister. Så gott som samtliga övriga trafikanter (bilister, bussförare, lastbilsförare, crossåkare mm mm) visar stor hänsyn genom att sakta ned och hålla undan. Men nästan INGA träningscyklister gör det. Jag kan, på 11 år i byn, erinra mig tre (3) träningscyklister som använt ringklocka (som ju faktiskt alla cyklar ska ha enligt lag) eller rösten. Samtliga övriga träningscyklister svischar förbi på vilken sida som helst, de saktar inte ned ett dugg, de håller inte undan, de ger ingen signal överhuvudtaget. Detta resulterar i en rädd häst som kastar sig framåt, så j-a onödigt! Det absolut enda sättet att freda sig här är att ta så mycket plats att enda vägen förbi för cyklisterna är i diket.

Som bilist har jag fått väja för många träningscyklister som fullständigt struntar i stoppskyltar, väjningsplikt, som helt sonika kör rätt ut i bilköer utan något som helst tecken, jag har träffat på cyklister på 100-väg (2+1 väg) trots att det funnits massvis med andra, mer lämpliga, vägar i trakten att träna på.

Som gående har jag prejats på övergångsställe, jag har skrämts av förbisvischande cyklister som inte hörs, prejats av träningscyklister i korsningar då de genar för att ta snabbaste vägen (ev bilister får rädda situation genom att möta på fel sida). Jag har tom råkat ut för en cyklist som svischade fram mellan mig och maken som ledde vår unghäst (hon är som tur är en godmodig varelse, men vi såg ut så här :eek::nailbiting: alla tre) trots att plats fanns att köra om på rätt sida.

Att somliga privatbilister och yrkesförare beter sig som idioter kan ju aldrig ge cyklister rätten att fullständigt strunta i alla trafikregler (fast det kanske är dessa cyklister som sedan också beter sig väldigt illa bakom ratten i sin bil...) och bete sig så illa som de gör mot sina medtrafikanter. Att inte fler olyckor sker beror helt enkelt på att övriga trafikanter är observanta och kan rädda de situationer som uppstår allt för ofta.

Att bete sig så hänsynslöst som väldigt många träningscyklister gör ger ju tyvärr hela gruppen väldigt dåligt rykte, men det verkar inte bekymra dessa personer alls.
 
Nu står det i trafikboken på bilskolan att man SKA tuta som uppmärksamhet på cyklister eftersom de i många fall inte hör bilar då vindraget är ganska stort. Grannen som är cyklist tyckte att det var jättebra.

Jag som har häst ser bara det farliga i det då man kan bli så förvånad/rädd att man rycker till och börjar svaja och få obalans.

Men annars........jag måste säga att jag har sällan problem med varken cyklistklungor, hästar, EPA-traktorer eller annat långsamtgående fordon. Jag som själv kör häst och vagn i trafiken är bra förvånad över att folk verkar ha så in i bängen bråttom att de tycker allt är i vägen.
Och, ja, det är några gånger jag åker ut i min fil med häst och vagn mot mittlinjen lite försynt när jag märker att det är en bilist på gång som har väldigt dåligt med tålamod. Det för att jag inte ska bli tryckt ner i diket och att den andra hästen ska kunna gå bredvid och vi bli kortare samt försöka få bilisten att sakta ner. Vilket verkar vara ett jätteproblem.

Det få gånger jag haft problem med cyklister är när mina medtrafikanter i bil får för sig att köra om både mig, som ligger bakom och väntar på fri sikt, och alla cyklister. Jag kan säga att det en gång var en hårsmån från en olycka med 10-20 cyklister, den omkörande, den i motsatt fil och mig med bil och hästtransport med häst i. Det var bara den mötandes skicklighet i bilkörande som räddade hela situationen genom att åka ner i sitt dike.

Jag är dessutom ÖVERTYGAD att den som var mest irriterad på cyklisterna, som inte tog upp mer plats än en eller två bilar på längden och höll sig i rätt fil, var han som höll på att ta död på oss alla för att han hade så förbannat bråttom. När han satt hemma på kvällen kan jag garantera att han svor över både cyklisternas vara på vägen i allmänhet och bil med hästsläp i synnerhet. Jag tror inte han satt och ojjade sig över att han var klumpig, otålig och för tillfället en riktigt jävla usel bilförare.
 
Det beror kanske på tidigare erfarenhet?

När jag började köra bil regelbundet för en tio år sedan trodde jag att den första sådana cyklist jag stötte på var en självmordsbenägen tokstolle utan förmåga till konsekvenstänk. Jag förstod inte att man medvetet kunde utsätta sig själv och andra trafikanter för de faror som det innebär att cykla i bredd på smala kurviga vägar utan vägren. Detta var väg 276 från Åkersberga till Östanå. Där finns typ tre bra ställen att passera på 2 mil. Att cykla flera i bredd är faktiskt inte okej eftersom man ska underlätta för varandra i trafiken, inte försvåra.
Samtidigt har jag faktiskt läst att vägverket ibland till och med anvisat cyklister till 2+1 väg i flera kilometer när de byggt om. Dvs de bygger om landsväg till 2+1 väg och höjer farten till 90-100 och är fullt medvetna om att det är ett markerat cykelstråk just där. Men de har inte lust eller råd att lägga till cykelbana så de hänvisar helt sonika cyklisterna till 2,5 km 2+1 väg med skyltar. De är inte riktigt kloka.

(Enda haken här är att det är väl iofs ingen vits att bygga cykelvägar bredvid landsväg för jag tror inte lycracyklister använder cykelvägar. Jag vet inte exakt varför eftersom de numera verkar vara av bättre kvalitet än tidigare, inga rötter och hål, och längs med landsväg borde det inte vara så mycket taxar och pensionärer heller. Men det finns säkert en orsak.)

Förra veckan körde jag genom Stockholm på söder och upptäckte till min chock att jag för att kunna svänga höger skulle snedda rakt över en markerad cykelbana :eek: den var markerad bara med små streck och typ 2 m bred högst och så skulle jag snedda tvärs över. Undrans hur många cyklister som smätts i döda vinkeln där för bilisten kanske inte lagt märke till cykelbanan.
 
Fast nu tänker jag inte på cyklister som beter sig illa. Utan bilister som fylls av HAT så fort de ser en cyklist, framförallt en cyklist på en racer. Man kallar dem Mamils (Middle Aged Men in Lycra) och annat nedlåtande och prejar dem av vägen eller kör ihjäl dem om det går utan att åka fast. Lite som manshat mot kvinnor som vågar göra nåt utöver normen. Ja, jag är arg. Klart jag cyklar i lycra, likaväl som ryttare rider i ridbrallor eller killar går runt i jeans. Eller tjejer eller vem som helst. Man klär sig efter behov.
Cyklar man i lång rad tar det längre tid för en bilist att köra om. Cyklar man i bredd får bilisten vackert vänta tills där finns ett bra ställe att passera. Cyklister är väldigt medvetna om att de ständigt är utsatta för livsfara, kanske det är därför somliga beter sig illa? Själv känner jag INGA cyklister som beter sig som idioter, "hånflinar" eller vinglar runt framför bilar. Jag gör det definitivt inte, jag vill inte utsätta mig för värre risker än där redan är.
Den här hade jag kunnat gilla om det inte vore så att cyklister i allmänhet uttrycker ogillande när folk går i bredd. Om cyklisterna själva kunde godta att vänta tills tillfälle gavs att köra om säkert...Det ger friktion när man själv gör saker som man inte tillåtet andra.

Jag tror att mycket av bekymren med cyklister är just sammanblandningen träning och fortskaffningsmedel. Tränar man vill man ligga på rulle - ha ett flöde och ta i. Samtidigt så är det inte alltid förenligt med den hänsyn och uppmärksamhet som krävs för att framföra ett fordon i trafik.
 
Kan det vara så att vissa är nya cyklister ;) som överför sitt beteende från när de kör bil till cykeln? För jag tycker inte jag känner igen stilen på händelserna i kommentarerna från cyklister så mycket som från bilister.

Jag först, inte flytta sig, försvåra omkörningar osv, men det är så vanligt att man knappt tänker på det.

(tänk att den där cyklisten satt i en suv istället så blir väl beteendet "normalt" istället för farligt. Störst går först och jag har en Suv! flytta värdelösa Ford/buss/vad som. Men så hade han inte det... glömde bara... van att ta upp plats.)

Måste tillägga att inga andra landsvägscyklister än de under "tävlingen" har varit otrevliga eller så mot mig, de har betett sig hyggligt förutsägbart och som typ traktorer el dyl. Men bor i cykelstad.
 
Senast ändrad:
Min man är aktiv hobbycyklist och jag får ofta höra om hur de blir trängda och ignorerade. Att bilar kastar sig ut någon meter framför dem så de får hänga sig på bromsen och med god tur undgå att bli krockade.
Jag tänkte delge lite av den info som jag har angående hur och varför de cyklar som de gör :)

1. De har svårt att köra på cykelbanor då cykelbanorna ofta är dåligt underhållna (sprickor i asfalten och massa grus och annan skit). Har man sådana däck som racercyklister har kan man få lätt få punka och det är dessutom väldigt stötigt och obekvämt.

2. Många cykelbanor har trottoarkanter och att man måste över vägar och dylikt vilket inte ger ett bra flyt i cyklingen. Ska man hela tiden behöva bromsa och gasa får man inte den jämna träningen man vill ha.
3. Inga gångare eller vardagscyklister vill ha racercyklister på gångbanan.

4. De ligger i olika typer av klungor beroende på vad de tränar och vilken vind de är. Ofta roterar hela klungan som en kedja för att ingen ska behöva ligga längst fram och dra det tyngsta lasset hela tiden. Därför kanske ni upplever att de plötsligt kör ut, de byter position i gruppen.

5. De har oftast ingen ringklocka, de här är människor som jagar gram i sin utrustning. En klocka känns då inte prioriterad.

6. Den som är sist ska varna de andra för bilister bakom. De har även olika typer av tecken som de visar med händerna när det tex ligger hinder i banan och de måste svänga ut en bit. Kolla gärna här för mer info: http://goingecyklisterna.se/vett-etikett-i-klungkorning-2/

Sen är cyklister också människor, vissa idioter och vissa väldigt duktiga. Häromkring vill jag påstå att de kör ganska snällt och försöker hålla undan. :)
 
Jag tror att mycket av bekymren med cyklister är just sammanblandningen träning och fortskaffningsmedel. Tränar man vill man ligga på rulle - ha ett flöde och ta i. Samtidigt så är det inte alltid förenligt med den hänsyn och uppmärksamhet som krävs för att framföra ett fordon i trafik.
Det tror jag också!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 923
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
2 069
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp