Här har vi inte något problem med stora klunngor, men även 1 - 4 cyklister kan ställa till en hel del elände. Jag får uppfattningen att merparten av träningscyklisterna som far fram genom t.ex. vår by verkligen går in för att skapa så mycket irritation hos sina med - (mot?)- människor som möjligt. Som ryttare har jag nästan enbart problem med träningscyklister. Så gott som samtliga övriga trafikanter (bilister, bussförare, lastbilsförare, crossåkare mm mm) visar stor hänsyn genom att sakta ned och hålla undan. Men nästan INGA träningscyklister gör det. Jag kan, på 11 år i byn, erinra mig tre (3) träningscyklister som använt ringklocka (som ju faktiskt alla cyklar ska ha enligt lag) eller rösten. Samtliga övriga träningscyklister svischar förbi på vilken sida som helst, de saktar inte ned ett dugg, de håller inte undan, de ger ingen signal överhuvudtaget. Detta resulterar i en rädd häst som kastar sig framåt, så j-a onödigt! Det absolut enda sättet att freda sig här är att ta så mycket plats att enda vägen förbi för cyklisterna är i diket.
Som bilist har jag fått väja för många träningscyklister som fullständigt struntar i stoppskyltar, väjningsplikt, som helt sonika kör rätt ut i bilköer utan något som helst tecken, jag har träffat på cyklister på 100-väg (2+1 väg) trots att det funnits massvis med andra, mer lämpliga, vägar i trakten att träna på.
Som gående har jag prejats på övergångsställe, jag har skrämts av förbisvischande cyklister som inte hörs, prejats av träningscyklister i korsningar då de genar för att ta snabbaste vägen (ev bilister får rädda situation genom att möta på fel sida). Jag har tom råkat ut för en cyklist som svischade fram mellan mig och maken som ledde vår unghäst (hon är som tur är en godmodig varelse, men vi såg ut så här
alla tre) trots att plats fanns att köra om på rätt sida.
Att somliga privatbilister och yrkesförare beter sig som idioter kan ju aldrig ge cyklister rätten att fullständigt strunta i alla trafikregler (fast det kanske är dessa cyklister som sedan också beter sig väldigt illa bakom ratten i sin bil...) och bete sig så illa som de gör mot sina medtrafikanter. Att inte fler olyckor sker beror helt enkelt på att övriga trafikanter är observanta och kan rädda de situationer som uppstår allt för ofta.
Att bete sig så hänsynslöst som väldigt många träningscyklister gör ger ju tyvärr hela gruppen väldigt dåligt rykte, men det verkar inte bekymra dessa personer alls.