Cyklister i flock

Jag bor in till en 1,5 mil lång, smal landsväg som är mycket poppis för cykelflocker. Vägen är dessutom backig och kurvig. Det är inte ovanligt att man får ligga bakom dem i flera kilometer för man kommer inte om.
Var enda traktor el liknande kör åt sidan och släpper förbi när de märker att kön växer bakom dem men cyklisterna kan inte ens tänka sig att smalna av gruppen så bilarna kan köra förbi utan fortsätter att trampa på i bred klunga. DET tycker jag är både störande och lite otäckt då det tillslut lockar till att någon lessnar och gör en idiotisk omkörning.

Jag har cyklat en hel del (landsvägsracer) och även min man, och jag är GLAD att han slutat. Så mycket sk*t och vidrigheter man får uppleva som cyklist - även när man sköter sig in i minsta detalj - går inte att beskriva. Det är livsfarligt att cykla. Var och varannan vecka hör jag om cyklister som dödats och jag mår lika illa varje gång. Om där finns cyklister som beter sig illa, finns det, jag lovar, dubbelt så många bilister som beter sig ännu värre. Och det är bilarna som dödar människor.
Men är det inte så att dessa grupper på fler än 20 cyklister blivit vanligare? Jag har i princip aldrig sett mer än 3-4 stycken i flock och då är det ju inget problem. Här i tråden finns ju fler exempel på cyklister som verkligen inte tar hänsyn och/eller ser sig för alls. Jag skulle aldrig våga cykla på det viset.

Jag har cyklat en hel del (landsvägsracer) och även min man, och jag är GLAD att han slutat. Så mycket sk*t och vidrigheter man får uppleva som cyklist - även när man sköter sig in i minsta detalj - går inte att beskriva. Det är livsfarligt att cykla. Var och varannan vecka hör jag om cyklister som dödats och jag mår lika illa varje gång. Om där finns cyklister som beter sig illa, finns det, jag lovar, dubbelt så många bilister som beter sig ännu värre. Och det är bilarna som dödar människor.

Även om det är bilarna som dödar, så måste ju bilisterna få en rimlig chans att göra rätt. Jag ser så gott som dagligen under sommarhalvåret cyklister som inte följer trafikreglerna vars hälsa räddas av observanta och snabbtänkta bilister. När jag kommer ifatt cyklister på vägen blir jag alltid orolig över vilka trafikregler de ska bryta mot denna gång eftersom jag har så dålig erfarenhet.

Men är det inte så att dessa grupper på fler än 20 cyklister blivit vanligare? Jag har i princip aldrig sett mer än 3-4 stycken i flock och då är det ju inget problem. Här i tråden finns ju fler exempel på cyklister som verkligen inte tar hänsyn och/eller ser sig för alls. Jag skulle aldrig våga cykla på det viset.
Här har de ökat rätt mycket bara på de få år jag har bott här.
De drar sig heller inte för att cykla in på våran uppfart en hel flock för vätskepaus. Vi bor i en brant, seg backe det är tydligen lagom att ta en paus på vår tomt. Hundarna blir lika glada varje gång :meh:

Usch, jag är mest rädd när jag möter dom då jag är ute och rider. Dom saktar inte ner utan med blicken i backen fortsätter dom i 60 km/h. Vågar knappt rida ut mer eftersom hästen inte hör cyklisterna innan dom far förbi. Ytterst sällan så saktar cyklisterna in.:rage:
I sådana lägen brukade jag och min häst som var väldigt säker i såna lägen ta oss lite längre ut i vägen så dom var tvugna att stanna till. Vägen vid stallet är smal och kurvig och dålig sikt, det är 30 som gäller dessutom. Eftersom det sluttar så kör dom flesta cyklister betydligt högre än 30, dom har till och med kört ikapp bilen när jag kört i 30 och försökt köra om, totalt livsfarligt.

Nu har dock dom flesta som jag stött på i klungor stannat till när jag har gjort tecken att dom måste sakta ner när jag var med hästen där. Dock så finns med många som kör totalt livsfarligt där. Förstår inte hur dom vågar, dom skulle aldrig hinna få stopp om dom mötte en bil i dom kurvorna.

När jag kom ledande en av mina hästar kom en flock cyklister i högt tempo från andra hållet. Så snabbt har nog aldrig en grupp tvärnitat då jag helt enkelt gjorde halt och vände henne 90 grader med rumpan ut mot vägen. Inte ett ord sas av någon när de lite blekare om nosen cyklade i lugnt tempo förbi hennes bakben. Det fanns gott om plats att passera, men hellre att jag ställer upp henne och de tvingas tänka till än att de kommer i det vanliga självmordstempot och ska hetsa förbi oss. :D

Är nybliven (och troligen inte så långlivad) cyklist och min känsla är att som cyklist har man inte någon plats alls att vara på utan att medtrafikanter av olika sort surar.

Cyklar man på cykelbana anser gångtrafikanter att man ska vara någon annanstans, typ på bilvägen. Cyklar man på bilvägen, ja då är man i vägen och borde flytta på sig och cykla på cykelbanan.
Ärligt är detta en anledning till att jag mest troligt inte kommer fortsätta med cykling efter vätternrundan för mer ovälkommen överallt har jag aldrig känt mig. Både verbalt och fysiskt.

Även om det är bilarna som dödar, så måste ju bilisterna få en rimlig chans att göra rätt. Jag ser så gott som dagligen under sommarhalvåret cyklister som inte följer trafikreglerna vars hälsa räddas av observanta och snabbtänkta bilister. När jag kommer ifatt cyklister på vägen blir jag alltid orolig över vilka trafikregler de ska bryta mot denna gång eftersom jag har så dålig erfarenhet.
Fast nu tänker jag inte på cyklister som beter sig illa. Utan bilister som fylls av HAT så fort de ser en cyklist, framförallt en cyklist på en racer. Man kallar dem Mamils (Middle Aged Men in Lycra) och annat nedlåtande och prejar dem av vägen eller kör ihjäl dem om det går utan att åka fast. Lite som manshat mot kvinnor som vågar göra nåt utöver normen. Ja, jag är arg. Klart jag cyklar i lycra, likaväl som ryttare rider i ridbrallor eller killar går runt i jeans. Eller tjejer eller vem som helst. Man klär sig efter behov.
Cyklar man i lång rad tar det längre tid för en bilist att köra om. Cyklar man i bredd får bilisten vackert vänta tills där finns ett bra ställe att passera. Cyklister är väldigt medvetna om att de ständigt är utsatta för livsfara, kanske det är därför somliga beter sig illa? Själv känner jag INGA cyklister som beter sig som idioter, "hånflinar" eller vinglar runt framför bilar. Jag gör det definitivt inte, jag vill inte utsätta mig för värre risker än där redan är.

Nu har det börjat dyka upp flockar med cyklister på lilla 70-vägen hem till mig, såna som är ute och tränar. Och hur jag än gör så verkar det vara fel... Om jag lägger mig bakom är inte det bra, försöker jag köra om är inte det bra heller, tutar jag för att signalera omkörning så blir de arga, och tutar jag inte så blir de arga då också. :crazy: Ofta är de dessutom svåra att köra om, eftersom de cyklar 2-3 stycken i bredd. Finns det någon code of conduct som är rätt här?
Vad jag kommer ihåg från teroiboken får man tuta på cyklister som cyklar två i bredd, undra om jag kan hitta det stycket bara.

Det är också lite märkligt att det upplevs som bilister vs cyklister. Jag tänker att minst 99% av cyklisterna OCKSÅ är bilister och därmed högst medvetna om trafiken för bägge parter. Jag kör bil och cyklar och jag kanske bor vid världens ände, vad vet jag, men jag har aldrig haft problem med cyklister. Inte med ryttare heller. Jag kanske ser dem med andra ögon???

Vad jag kommer ihåg från teroiboken får man tuta på cyklister som cyklar två i bredd, undra om jag kan hitta det stycket bara.
Man får säkert tuta lite, för att uppmärksamma dem. Men 2 i bredd gör att bilisten måste behandla dem som t.ex. en traktor, dvs avvakta och köra om när det är lämpligt. Kör man 2 i rad blåser bilisten ofta förbi där det är trångt och cyklisterna prejas i diket.

Detta hittade jag nu:

Vad gäller för regler kring att cykla i bredd?
3 kap. (1998:1276) Bestämmelser för trafik med fordon

7 § Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet. Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används.

Detta skulle rent teoretiskt innebära att cyklar som är konstruerade för en hastighet över 40 kilometer i timmen såsom landsvägscyklar / racercyklar får färdas på allmän väg och behöver inte framföras nära den högra kanten av väggrenen.

6 kap. (1998:1276) Bestämmelser för trafik med cykel och moped

1 § Cyklande skall färdas efter varandra. När det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken får de dock färdas i bredd.

Detta gäller samtliga cyklister oavsett vilken hastighet cykeln är anpassad för.

Man får säkert tuta lite, för att uppmärksamma dem. Men 2 i bredd gör att bilisten måste behandla dem som t.ex. en traktor, dvs avvakta och köra om när det är lämpligt. Kör man 2 i rad blåser bilisten ofta förbi där det är trångt och cyklisterna prejas i diket.
Se det svar jag postade över den här, hittade reglerna. :D

"1 § Cyklande skall färdas efter varandra. När det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken får de dock färdas i bredd."

Senast ändrad:
Ja jag hade ju trott att folk här som är ryttare skulle ha lite mer tålamod med att inse att det finns fler på vägarna än vi bilister
Skulle ryttare bete sig som cyklisterna gör på vägarna skulle jag avsky dem precis lika mycket. Men faktum är att ryttarna inte är ett bekymmer på vägarna här, det är bara cyklisterna som är det.

Fast nu tänker jag inte på cyklister som beter sig illa. Utan bilister som fylls av HAT så fort de ser en cyklist, framförallt en cyklist på en racer. Man kallar dem Mamils (Middle Aged Men in Lycra) och annat nedlåtande och prejar dem av vägen eller kör ihjäl dem om det går utan att åka fast. Lite som manshat mot kvinnor som vågar göra nåt utöver normen. Ja, jag är arg. Klart jag cyklar i lycra, likaväl som ryttare rider i ridbrallor eller killar går runt i jeans. Eller tjejer eller vem som helst. Man klär sig efter behov.
Cyklar man i lång rad tar det längre tid för en bilist att köra om. Cyklar man i bredd får bilisten vackert vänta tills där finns ett bra ställe att passera. Cyklister är väldigt medvetna om att de ständigt är utsatta för livsfara, kanske det är därför somliga beter sig illa? Själv känner jag INGA cyklister som beter sig som idioter, "hånflinar" eller vinglar runt framför bilar. Jag gör det definitivt inte, jag vill inte utsätta mig för värre risker än där redan är.

Det beror kanske på tidigare erfarenhet?

När jag började köra bil regelbundet för en tio år sedan trodde jag att den första sådana cyklist jag stötte på var en självmordsbenägen tokstolle utan förmåga till konsekvenstänk. Jag förstod inte att man medvetet kunde utsätta sig själv och andra trafikanter för de faror som det innebär att cykla i bredd på smala kurviga vägar utan vägren. Detta var väg 276 från Åkersberga till Östanå. Där finns typ tre bra ställen att passera på 2 mil. Att cykla flera i bredd är faktiskt inte okej eftersom man ska underlätta för varandra i trafiken, inte försvåra.

Se det svar jag postade över den här, hittade reglerna. :D

"1 § Cyklande skall färdas efter varandra. När det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken får de dock färdas i bredd."
Men olägenhet i trafiken betyder inte att man som cyklist inte får ta plats på vägen. Lika lite som en traktor, en EPA-traktor eller en häst. Det är snarare farligare för cyklister att hålla sig långt långt ute på vägrenen så att bilarna kan blåsa förbi utan hänsyn, än att ta upp lite mer plats och på så sätt tvinga bilisterna att köra om först när där finns plats, dvs inte i samband med möte på smal väg. Till exempel. Vi brukar säga detsamma till dottern, när hon kör moped: Ligger hon superlångt ut på kanten, nån dm från vägrenens grus, struntar bilisterna i henne och tränger sig förbi även vid möte. Det är LIVSfarligt - för henne. Ligger hon däremot en liten bit ut i vägbanan MÅSTE bilisterna vänta några sekunder extra innan de kör om, dvs inte passera när de har möte. Överlevnadsstrategi.

Jag kör ju en del moped också och fått en hel del sura kommentarer/annan skit för att jag kör på cykelbanor av "vän av ordning" så jag har kopierat upp lappar där det står vad som gäller, bla. gäller detta: "Trafikreglerna för moped klass II är desamma som för cykel. Du ska därför köra din moped klass II på cykelbana, såvida inte cykelbanan har en tilläggstavla under vägmärket för påbjuden cykelbana där det står "ej moped".
Källa: Transportstyrelsen.

Jag brukar bli ännu mindre poppis när "vän av ordning" insett att dom har fel MEN jag tar hänsyn, buskör aldrig och kör om cyklisterna där det är vettigt och säkert. Gångtrafikanterna, dom som joggar m.fl. medmänniskor (det är en kombinerad cykel och gångväg på 1,5 mil) tas också hänsyn till, det är mest medelålders tjurskallar som har invändningar, inga andra. Alternativet annars är bilen eller att köra på 100-vägen med vajerräcken men det är inte ens lagligt med en klass 2-moppe här.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 923
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
2 069
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?