Cyklister i flock

Om det är tävling så ska det finnas flaggvakter vid korsningar och jag antar även övergångsställen. Men ja, de ska ändå följa trafikreglerna. Stod flaggvakt vid en korsning med refug en gång, nästan ingen körde på rätt sida om refugen... Vi försökte ändå stå och peka, någon rättade sig och körde tillbaka men vi skrev upp alla som bara struntade i det. Vet dock inte om tävlingsledningen gjorde något åt saken.

Mamma cyklade ofta med en klubb och har cyklat diverse lopp som Vätternrundan otaliga gånger. Även om kroppen gett upp nu så är hon aktiv i cykelkretsar, så därför dyker sånt här ofta upp på Facebook fortfarande. Tro mig, de vettiga klungorna tycker att de här idiotklungorna ni talar om är dumma i huvudet. De brukar preja andra cyklister och speciellt andra klungor utöver att vara ett problem för bilister.

Så det brukar postas beskrivande text och bilder om hur man ska cykla, hur man ska köra om, hur man ska bete sig där och här och överallt. Men det verkar ju inte gå in i vissas skallar och då får alla cyklister skit.

Enda jag vill säga är väl håll avståndet, oavsett om det är nötter eller vettiga cyklister. Jag har läst om alldeles för många olyckor och hatet från bilister och mådde till slut dåligt när mamma var ute och cyklade.

Jag kan inte tänka mig att de INTE skulle omfattas av samma trafikregler som bilarna i ett sånt fall. Vilket innebär att de inte bara ska stanna vid övergångsställe, de får definitivt inte KÖRA OM ett fordon som stannat vid övergångsställe och DEFINITIVT inte på höger sida. Jävla idioter.
OM det är en riktig tävling som arrangeras som isf skulle ge andra trafikregler så ska sträckan spärras av.
Jo tänkte det, samtidigt inser jag hur svårt de måste ha att stanna, all den farten de jobbat upp och så nära varandra. Man vet ju själv att man inte får upp någon jättefart på cykel om man måste stanna hela tiden. Även om jag blev jätteförvånad över att de körde om.

Det var inga avspärrningar, gissar att det är en tävling eller ngt slags samlat cykelevent eftersom det ca en gång om året, på våren, dyker upp extrema mängder cyklister just där. Och de har pilar med vilket håll de ska cykla åt. Med nummer på ryggen.

Om det är tävling så ska det finnas flaggvakter vid korsningar och jag antar även övergångsställen. Men ja, de ska ändå följa trafikreglerna. Stod flaggvakt vid en korsning med refug en gång, nästan ingen körde på rätt sida om refugen... Vi försökte ändå stå och peka, någon rättade sig och körde tillbaka men vi skrev upp alla som bara struntade i det. Vet dock inte om tävlingsledningen gjorde något åt saken.
Inga sådana utom vid en bro. Det är många övergångsställen längs sträckan på några km, 50-70 väg, 50 vid övergångsställena, men inte så många som går över iofs.

Åh hamnade mitt i ett cykellopp i torsdags. Men hästtransporten på... På slingrig väg med dålig sikt :meh:
Det blev jättejobbigt för jag låg ju bakom klungan länge eftersom jag inte bara kunde "stampa på gasen" och köra om utan behövde extra tid. Sedan när jag väl har sikt och kan köra om så sker precis det som någon annan beskrev - mitt i min omkörning så går en/ett par cyklister ut i bredd till vänster om klungan, alltså under pågående omkörning :eek::confused: De bara gled ut, utan att ge tecken eller ens titta bakåt. Blev skiträdd för jag visste ju inte hur resten skulle bete sig heller...

Jag kör mycket på en väg som är väldigt poppis för cyklister. För det mesta sköter dom sig helt okej, dvs cyklar inte i bredd. Men även om det ligger 5-10 på rad så är det krångligt när man kör 18 m buss. Jag skulle verkligen vilja ha ordentligt skötta vägrenar till sånt här, både för cyklister och dessa j*kla moppebilar :angel:

Som alltid är det idioterna som utmärker sig och de är idioter oavsett om de sitter på en cykel, motorcykel, i en bil, på eller bakom en häst eller om de går. Jag undrar alltid om de tror att de är odödliga för cyklister är ju enormt oskyddade. Hur vågar de bete sig så? Är de inte rädda om sig alls? Att sitta i en bil med en cykelklunga av idioter går ändå an, värre är det att sitta till häst. De stirrar rakt ner och trots vrålanden var de centimeter ifrån att köra in i hästarna. Vem var det som fick en utskällning? Jo vi som hade den dåliga smaken att uppehålla oss på vägen som de tydligen ägde :meh: Att en spark från en skrämd häst hade kunnat innebära slutet för dem fattade de inte och inte heller att en frontalkrock med en hästrumpa hade inneburit mycket smärta för dem. Vi var i vägen och de skulle bara fram. Att det dessutom var på vår väg, ägd av vår vägsamfällighet gjorde saken än mer störande. I trafiken ska alla utan undantag följa trafikreglerna och underlätta för varandra. Det gör inte den här klicken så enligt dem kan man aldrig göra rätt om man är i närheten. Man ska bara hålla sig borta från "deras" väg.

Jag avskyr såna där cykelklungor. Vägen till stallet som är en 80/60 väg är full av sådana nu. De cyklar helt utan någon rimlighet och är alltid 20+ stycken. Tar upp hela vägfilen, cyklar om och runt varandra och är utbredda i säkert 10 meter fram. Ser lite ut som en bisvärm :p De har noll koll. Kommer aldrig förbi dem pga hur vägen ser ut samt att de tar upp 10 meter framåt utan får snällt krypa bakom. Vilket de oftast blir sura över och en gång saktade en till och med ner för att smälla näven i passagerarrutan :confused:

Jag brukar faktiskt köra in på en sidoväg, och parkera en stund där jag kan för att sedan köra tillbaka till vägen jag egentligen ska vara på och åka vidare.

Har varit med om en gång, då på en annan väg, då säkert 30 stycken i klunga körde på samma sätt men såg att jag kom med bilen och hela klungan sögs ihop och komprimerades till en klump. En av de som körde i mitten längst ut vinkade fram mig, och jag kunde köra om utan problem. Önskar att fler cykelklungor kunde göra så...

Vilket de oftast blir sura över och en gång saktade en till och med ner för att smälla näven i passagerarrutan :confused:

Det är det man har spolarvätskan till! :devil: Man får bort allehanda skit :sneaky:

Jag har inga problem med cyklister i klunga som sköter sig. Hittills har jag knappt träffat på några som gör det. Blockerar de hela min körbana får de leva med att jag tutar. Det är skillnad med traktorer etc, de behöver ju hela körbanan. Cyklister behöver inte ligga i klunga hela tiden.

De bara gled ut, utan att ge tecken eller ens titta bakåt. Blev skiträdd för jag visste ju inte hur resten skulle bete sig heller...
Så gjorde ett gäng idiotcyklister för några år sen mitt framför mig på gamla riks-ettan, jag låg med bilen precis vid mittlinjen och skulle passera när dom bara spred ut sig över hela vägbanan och hade det kommit nån i andra filen så hade jag blivit tvungen att meja ner några av cyklisterna. Om det är nån som inte vet hur bred gamla riks-ettan är så får det LÄTT plats 4 tradare i bredd med en traktor på mitten också, det där gjorde cykeldårarna bara för att jävlas för jag såg hånflinet från flera av dom och dom såg att jag kom.

Här hemma brukar cyklisterna köra i klunga ibland men dom är vettiga och skulle aldrig drömma om att köra som om inga andra fordon fanns. Heder åt dom.

Jag har cyklat en hel del (landsvägsracer) och även min man, och jag är GLAD att han slutat. Så mycket sk*t och vidrigheter man får uppleva som cyklist - även när man sköter sig in i minsta detalj - går inte att beskriva. Det är livsfarligt att cykla. Var och varannan vecka hör jag om cyklister som dödats och jag mår lika illa varje gång. Om där finns cyklister som beter sig illa, finns det, jag lovar, dubbelt så många bilister som beter sig ännu värre. Och det är bilarna som dödar människor.

Jag har cyklat en hel del (landsvägsracer) och även min man, och jag är GLAD att han slutat. Så mycket sk*t och vidrigheter man får uppleva som cyklist - även när man sköter sig in i minsta detalj - går inte att beskriva. Det är livsfarligt att cykla. Var och varannan vecka hör jag om cyklister som dödats och jag mår lika illa varje gång. Om där finns cyklister som beter sig illa, finns det, jag lovar, dubbelt så många bilister som beter sig ännu värre. Och det är bilarna som dödar människor.
Om man kunde backa bandet och programmera om mänskligheten till att ta hänsyn till varann så hade vi inte haft detta problemet nu för egentligen är det ett icke-problem, problemet skapades när "jag ska fram, jag ska fram, jag S-K-A fram till varje pris" började ringa i huvudet på vissa människor. Två fel gör inte ett rätt, det finns så många dårar ute i trafiken som öht. aldrig skulle ens cykla på en vanlig cykel men lik förb. så har dom körkort och bil också, tom. på tunga fordonskombinationer.

Här är dom inga större problem, oftast bara 2 bredvid varandra och på väg som inte är problem att mötas på.

Är dom ensamma har jag fått skrämselhicka mer än en gång när dom kommer på högersidan och kör om in i, i eller ut ur en rondell för vet inte hur många det varit nära ögat när dom kommer och kör om på högersidan när jag är på väg ut ur rondell:nailbiting:

En sak jag undrar lite över, kanske även på tävlingar eller event på vanlig väg. Ska cyklisterna stanna vid övergångsställe?

Vi hade kört om en klunga men var tvungna att stanna vid övergångsställe (bilar ska ju det) för att en barnfamilj skulle över. Då blev vi omkörda igen av hela klungan, på båda sidor om bilen, ganska otäckt, sådan tur att barnfamiljen inte hade hunnit börja gå över. Det var ngt slags tävling så ev behöver de inte stanna för övergångsställen och de förlorar mycket fart om de stannar?
Jodå de har skyldighet att stanna vid övergångsställen, även vid Vätternrundan till exempel. Undantaget om det finns flaggvakter om jag inte missminner mig.

Jag avskyr trikå-cyklisterna pga deras idiotiska inställning att bara se sina rättigheter, men aldrig skyldigheter eller att visa hänsyn eller vanligt folkvett. Jag vet att det absolut inte gäller alla cyklister, men som sagt- idioterna sticker ut.

Jag har inte lust att orsaka olyckor, utan brukar försöka byta körfält så gott det går när jag kör om dem, men det vore tacksamt om de visade hänsyn och höll höger och inte cyklade fyra i bredd. Värst är de som pekar finger som tack för att man inte höll ut tillräckligt mycket åt vänster enligt vissa cyklister :grin:

Ja jag hade ju trott att folk här som är ryttare skulle ha lite mer tålamod med att inse att det finns fler på vägarna än vi bilister

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 923
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
2 069
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?