https://cykelframjandet.se/nyheter/...nt-kan-cykla-till-jobbet-pa-under-30-minuter/Yes! Ser fram emot tillförlitlig statistik om avstånd till skolor och arbetsplatser dit folk tar sig i Stockholms län. Kanske är jag färgad av mina egna och mina bekantas vedermödor för vardagsresandet.
Studien genomfördes under hösten och vintern 2018/2019 och resvägen för samtliga arbetande stockholmare har analyserats.
– Att hela 70 procent kan cykla till jobbet på under 30 minuter visar att det går att göra stora vinster för samhället utan att individen förlorar i tid.
70% på 30 minuter gäller om cykelvägarna utvecklats och folk cyklar 20 km/h. Dvs de har i det scenariot räknat att man även kan cykla på alla bilvägar.
Mina förslag har ju gällt 15 minuter o 18 km i timman så det är ju typ 4,5 km och långsammare. Känner att befolkningen nog ska ha bättre kondis än de har om det skulle gå att cykla 20 km i timman i 30 minuter. Det är iof bra med bättre kondis såklart.
https://sll.maps.arcgis.com/apps/MapSeries/index.html?appid=6d0733c7ed6b431a921ff792f4c772fe
Potentialstudien utgår från att den genomsnittliga hastigheten för cykeltrafiken är 20 km/tim.
Scenario låg innebär att cykling är tillåten endast på cykelvägar och i blandtrafik med skyltad hastighet upp till 40 km/tim. Det är ett försiktigt scenario som bygger på GCM-handbokens riktlinjer för blandtrafik.
Scenario medellåg innebär att cykling är tillåten på cykelvägar och gångvägar samt i blandtrafik med skyltad hastighet upp till 60 km/tim. Detta scenario innebär flera intressanta färdvägsalternativ för cyklister.
Scenario medelhög innebär att cykling är tillåten på cykelvägar och gångvägar samt i blandtrafik med skyltad hastighet upp till 80 km/tim. Detta scenario medför ytterligare färdvägsalternativ för cyklister.
Scenario hög innebär att cykling är tillåten på samtliga länkar i vägnätet, inklusive motorvägar. Detta ska ses som ett teoretiskt scenario som visar en hypotetisk potential för cykelpendling.