Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Förklarar också varför det är helt omöjligt att få cykelväg till orten en mil bort, motorvägen går förbi. Den orten vill finansiera en halv cykelväg hit, o har fått ngt slags bidrag också tror jag, men vår kommun vägrar finansera sin del.
Här är en bild på gång och cykelvägar som inte följer bilväg (smala gröna är asfalterat som inte är för bilar.) Korsar inte järnväg eller E6 utan är viadukt under.Hm vet inte om det är det här. Ngn som vet får gärna gå in på det. Men tydligen är allmän väg så att säga det allmänna sättet att ta sig fram på, där "alla" är eller ngt. Cykelbana och gångbana får bara byggas mellan orter som skydd från bilar på den allmänna vägen, för gångtrafikanter och cyklister. Om cykel eller gångbana inte syns eller är i direkt anslutning till den allmänna vägen är det ju inte längre ett skydd från bilarna på vägen utan liksom en egen väg och den är ju inte "allmän" så får inte byggas. Eller ngt.
Det är som sagt bara Trafikverket som inte får bygga cykelvägar utan en "bilväg" bredvid. Kommuner får göra som de vill, turligt nog.Här är en bild på gång och cykelvägar som inte följer bilväg (smala gröna är asfalterat som inte är för bilar.) Korsar inte järnväg eller E6 utan är viadukt under. Visa bifogad fil 148049
Synd bara att kommunen här slutade bry sig för massa år sedan.Det är som sagt bara Trafikverket som inte får bygga cykelvägar utan en "bilväg" bredvid. Kommuner får göra som de vill, turligt nog.
Min bror cyklar dagligen mellan Lindome och typ Nordstan, och det är en prövning varje gång... det funkar ok fram till typ Mölndals Bro men sen är det bara halvkul.Synd bara att kommunen här slutade bry sig för massa år sedan.
Kan tänka mig det. Själv cyklade jag bara Lindome- Åby några år runt slutet av 90 början på 00 talet.Min bror cyklar dagligen mellan Lindome och typ Nordstan, och det är en prövning varje gång... det funkar fram till typ Mölndals Bro men sen är det bara halvkul.
Hur passerar de cyklar? Vågar du gå på en 70-väg? Om ja, vad är skillnaden?Jag skulle aldrig göra det. Jag tycker att det känns för farligt efter att ha sett hur bilister kör när de ska passera en cyklist.
Hur passerar de cyklar? Vågar du gå på en 70-väg? Om ja, vad är skillnaden?
Jag både går och cyklar rätt mycket på 70-väg utan vägren. Det är ganska gles trafik, men också ganska hänsynslösa bilister. Min erfarenhet är att fler bilister kör illa när de passerar mig när jag cyklar, jämfört med när jag går till fots. Nu låter jag inte det hindra mig från att cykla. Det är väldigt tydligt att bilisterna och infrastrukturen tillsammans är en jobbig riskfaktor för cyklister.Hur passerar de cyklar? Vågar du gå på en 70-väg? Om ja, vad är skillnaden?
Ibland behöver man ju ta sig från punkt A till punkt B utan att köra tänker jag? Men vi får väl enas om att vi ser helt olika på risker i trafiken helt enkelt.Varför skulle jag gå på en 70-väg?? Nä, jag skulle inte gå där frivilligt. Finns så många andra trevliga ställen att gå på än vägrenen på en 70/80/90 väg.
Kör för nära? Eller hänsynslösa hur? Jag har varken sett eller upplevt de här vårdslösa bilisterna i den omfattning som beskrivs här. Jag tycker att de är värst på motorvägarna, mot mig som medbilist. Och på 1+2 när de sparar omkörningen tills vägbanorna går ihop .Jag både går och cyklar rätt mycket på 70-väg utan vägren. Det är ganska gles trafik, men också ganska hänsynslösa bilister. Min erfarenhet är att fler bilister kör illa när de passerar mig när jag cyklar, jämfört med när jag går till fots. Nu låter jag inte det hindra mig från att cykla. Det är väldigt tydligt att bilisterna och infrastrukturen tillsammans är en jobbig riskfaktor för cyklister.
Fast det är väl inte så ovanligt att man behöver gå längs en 70-väg för att ta sig någonstans.? Det är ju inte ovanligt att bo längs en 70-vägVarför skulle jag gå på en 70-väg?? Nä, jag skulle inte gå där frivilligt. Finns så många andra trevliga ställen att gå på än vägrenen på en 70/80/90 väg.
Fast det är väl inte så ovanligt att man behöver gå längs en 70-väg för att ta sig någonstans.? Det är ju inte ovanligt att bo längs en 70-väg
Det är ju inte i sig helt omöjligt att bygga en sådan cykelväg. De kan byggas som en del av det kommunala vägnätet där respektive kommun gör markåtkomst med stöd av detaljplan istället för vägplan.
Men förhållandet är fortfarande absurt. Och det visar på vilken syn samhället har på biltrafik respektive cykeltrafik när man låter ett förarbete från typ 50-talet omöjliggöra utbyggnad av hållbar och klimatvänlig infrastruktur. Hade förarbetet gjort det besvärligt för utbyggnaden av biltrafik hade man nog löst problemet för länge sen...
Några exempel vid viltolyckor.Kör för nära? Eller hänsynslösa hur? Jag har varken sett eller upplevt de här vårdslösa bilisterna i den omfattning som beskrivs här. Jag tycker att de är värst på motorvägarna, mot mig som medbilist. Och på 1+2 när de sparar omkörningen tills vägbanorna går ihop .
Som medbilist är jag inte ömtåligare än de andra bilisterna, vilket påverkar rätt mycket. Jag är inte den sorts bilist som tycker särskilt mycket alls när det gäller hur andra kör.Kör för nära? Eller hänsynslösa hur? Jag har varken sett eller upplevt de här vårdslösa bilisterna i den omfattning som beskrivs här. Jag tycker att de är värst på motorvägarna, mot mig som medbilist. Och på 1+2 när de sparar omkörningen tills vägbanorna går ihop .
Extremt svårt, både individuellt och kollektivt.Det är inte utan anledning att bilismen brukar framhållas som ett typexempel på inlåsningseffekt/vägvalsberoende. Det är svårt att göra och tänka annorlunda när samhället har byggts upp kring bilism.