April till September? Om man inte vill cykla på vinterhalvåret och vill cykla helt besvärsfritt o tryggt så kan man cykla maj till halva november normalt i den ände jag bor i och merparten av befolkningen i Sverige bor där eller nedåt. Speciellt som det finns ljus i de flesta städer och småstäder, och de flesta bor i städer och småstäder. Men egentligen skulle jag säga att när jag känner mig väldigt bekväm så föredrar jag att växla med buss 3-4 månader, december, januari, februari, ev mars. (så tänkte jag dock inte när jag var 40 eller under). Som tur är kan jag göra det, dvs välja buss en morgon istället för cykel. Och har halva min cykelväg sopsaltad många år.
April o delar av maj har problem med rullgrus (där det inte är sopsaltat), vilket kan orsaka fler olyckor än halka, som kommunerna inte gärna tar bort.
Om det dock vore så som du skriver och människor i Sverige cyklade april till september om de hade under 5 km till jobbet och under 3 km till skolan skulle det dock vara en oerhörd vinst för klimatet, miljön, landstingets kostnader för sjukvård och kostnader för vägunderhåll. Mm kanske lägre skatt.