Cykling, infrastruktur och trafiksäkerhet (utbruten från Lådcykel istället för bil?)

Fast "lämpar sig" innefattar nog ändå ett rätt stort mått av subjektivitet. Mitt intryck är att det handlar mycket om bekvämlighet. Med bra kläder och skor, och det finns bra grejor nuförtiden, ska det mycket till för att det funktionellt skall vara problematiskt att cykla året runt. Hardcore cykelpendlare kör med dubbdäck. Det finns ett stort utbud av effektiva LED-cykelbelysningar, batteridrivna och dynamodrivna och elcykel-batteridrivna, som både låter cyklisten se och synas.

Men behöver man brottas med snövallar och dåligt grundplanerade cykelvägar i tillägg till vinterns (förvisso) lägre bekvämlighet så är det nog lätt att låta cykeln stå.
Du glömmer att man också behöver vara i hyfsad kondition, frisk och stark, och ha bra balans för att cykelpendla. Det är tyvärr inte alla människor i arbetsför ålder förunnat.
 
Du glömmer att man också behöver vara i hyfsad kondition, frisk och stark, och ha bra balans för att cykelpendla. Det är tyvärr inte alla människor i arbetsför ålder förunnat.
Det spelar absolut också in, men jag tror ändå inte att det exkluderar så väldigt stor andel. Och det är ju inget specifikt svenskt eller nordeuropeiskt. På samma sätt är det inte alla förunnat att kunna ta körkort, äga bil, eller ens ha råd att åka kollektivt. Min grundtanke är att det finns samhällsvinster i om de som kan cykla skulle göra det.
 
Jag är säker på att du vet hur långt söderut Skåne län ligger från Stockholms. Det blir alltså inte lika mörkt där, och heller inte lika kallt, snöigt och värst av allt, isigt. De få gånger jag varit i Malmö, Sveriges tredje stad, har jag slagits av hur liten och överskådlig den är.

Du är van vid Skåneförhållanden och argumenterar utifrån dem, vilket jag förstår. Håller med om att det definitivt går mycket bättre att cykla där än i Stockhom, där det också kan blåsa, och där det bor fler människor.

Jag förstår överhuvudtaget inte varför du började diskutera utifrån ditt Stoclholmsperspektiv från första början. Sverige är större än bara Stockholm.
 

Jag är säker på att du vet hur långt söderut Skåne län ligger från Stockholms. Det blir alltså inte lika mörkt där, och heller inte lika kallt, snöigt och värst av allt, isigt. De få gånger jag varit i Malmö, Sveriges tredje stad, har jag slagits av hur liten och överskådlig den är.

Du är van vid Skåneförhållanden och argumenterar utifrån dem, vilket jag förstår. Håller med om att det definitivt går mycket bättre att cykla där än i Stockhom, där det också kan blåsa, och där det bor fler människor.
Jag cykelpendlar året om i Sthlm. Mycket sällan något problem. Och tror nog ändå en majoritet av personerna är (eller kan bli..) i tillräckligt bra fysisk form för att kunna cykelpendla. Om inte annat lär man ju snabbt träna upp sig. Jag är verkligen inte särskilt vältränad i övrigt men cyklar man bara hyfsat regelbundet går det snabbt lätt. Så klart kan inte alla cykla, men alla kan verkligen inte köra bil heller.
 
Jag tycker inte att det är ett dugg ologiskt eller konstigt.

Både gående och cyklister har både rent allmänt och i förhållande till bilister på tok för liten del av trafikmiljön (och budgeten för den delen). När biltrafiken har tagit det den behöver enligt VGU's alla paragrafer så får cyklister och gående snällt samsas om det som blir över. Vilket dels leder till inbördes "strider" dem emellan då ingen av dem har tillräckligt med utrymme, och dels att trafikanter flyttar sig till utrymmen de idealiskt inte ska befinna sig och orsakar irritation där.

Jag har aldrig varit med om att en bilväg tvärt är avhuggen utan skyltning eller någonstans att ta vägen och istället övergår i en cykelväg eller trottoar eftersom det inte råkade finnas plats eller pengar till båda. Bara en sån sak.
Ej heller har man varit med om att olika trafikskyltar plötsligt står mitt i bilbanan. Det sker inte helt sällan på cykelbanor.

Jag förflyttar mig regelbundet i tre olika städer av olika storlek. Jag är van både som bilist, cyklist, gående och med kollektivtrafik. Det står fullständigt klart för mig att cykel konsekvent är det mest missgynnade trafikslaget.

Dels för att infrastrukturen helt enkelt inte byggs för cyklister, trots alla miljöskäl för detta.

Dels för att bilister påfallande ofta är fullständigt hänsynslösa mot just cyklister. Går man till fots, uppför sig bilisterna något bättre. Men på cykel är mdn tydligen helt osynlig för bilister.

Dock, det är intressantare att jobba med infrastruktur än med bilisters mindset. Problemet är ju politiskt, och bör hanteras så.
 
Det spelar absolut också in, men jag tror ändå inte att det exkluderar så väldigt stor andel. Och det är ju inget specifikt svenskt eller nordeuropeiskt. På samma sätt är det inte alla förunnat att kunna ta körkort, äga bil, eller ens ha råd att åka kollektivt. Min grundtanke är att det finns samhällsvinster i om de som kan cykla skulle göra det.
Visst finns det fler som kan cykelpendla än som gör det, men jag tror inte gruppen är så stor att den gör någon större skillnad. Dels har vi dem som har för långt till jobbet (mer än 8-10 km) eller har orimligt farliga cykelvägar, typ tätt trafikerad, slingrig 70-väg utan belysning och vägren.

Sedan finns det många vältränade människor för vilka cykelpendling inte ger någon träningseffekt. De vill satsa tiden på att träna på sin riktiga sport stället, (och Gud bevare oss från tävlingscyllister som cyklar till jobbet bland cykelpendlare ...).

Det är fler människor som inte kan eller bör cykla, än de som inte kan eller bör köra bil.
Jag förstår överhuvudtaget inte varför du började diskutera utifrån ditt Stoclholmsperspektiv från första början. Sverige är större än bara Stockholm.
Därför att det är det område där det bor flest människor i Sverige, där befolkningstätheten är störst, och som ligger relativt långt söderut i Sverige. Det borde alltså vara det perfekta stället för cykelpendling och infrastruktur för cykling. Men det är det inte. Och allt norr om Stockholm (utom universitetsstäderna U och U) har ännu sämre förutsättningar.

Ditt sydligaste Sverige-perspektiv är alltså på tok för för snävt.
 
Det spelar absolut också in, men jag tror ändå inte att det exkluderar så väldigt stor andel. Och det är ju inget specifikt svenskt eller nordeuropeiskt. På samma sätt är det inte alla förunnat att kunna ta körkort, äga bil, eller ens ha råd att åka kollektivt. Min grundtanke är att det finns samhällsvinster i om de som kan cykla skulle göra det.
Och böterna för att fuskåka kollektivt måste inte vara två, tre gånger högre än parkeringsböterna. Lite ot, men säger något om prioriteringar.
 
Jag cykelpendlar året om i Sthlm. Mycket sällan något problem. Och tror nog ändå en majoritet av personerna är (eller kan bli..) i tillräckligt bra fysisk form för att kunna cykelpendla. Om inte annat lär man ju snabbt träna upp sig. Jag är verkligen inte särskilt vältränad i övrigt men cyklar man bara hyfsat regelbundet går det snabbt lätt. Så klart kan inte alla cykla, men alla kan verkligen inte köra bil heller.
Men nämnde inte du att du hör till den priviligierade minoritet som bor i innerstan med jobb inom cykelavstånd? Brukar du bli utträngd från en helt mörk 70-väg av grusbilar som kör snabbare än så på daglig basis? När jag cyklade till mitt innerstadsjobb var ljust dygnet runt tack vard utmärkt gatubelysning innanför tullarna.
 
Men nämnde inte du att du hör till den priviligierade minoritet som bor i innerstan med jobb inom cykelavstånd? Brukar du bli utträngd från en helt mörk 70-väg av grusbilar som kör snabbare än så på daglig basis? När jag cyklade till mitt innerstadsjobb var ljust dygnet runt tack vard utmärkt gatubelysning innanför tullarna.
Tror du verkligen en majoritet av Sveriges befolkning bara har 70 vägar med grusbilar på sin väg till jobbet? Jag är uppväxt i småstad i Värmland, cyklade 1,5 mil enkel väg även där. Inga problem där heller. Och ja, jag bor i innerstan - jobbar inte där dock, cyklar ut från stan varje dag. Cyklar hyfsat regelbundet både till Täby, Hässelby och söderförort.. har inga problem att ta mig fram säkert där heller
 
Därför att det är det område där det bor flest människor i Sverige, där befolkningstätheten är störst, och som ligger relativt långt söderut i Sverige. Det borde alltså vara det perfekta stället för cykelpendling och infrastruktur för cykling. Men det är det inte. Och allt norr om Stockholm (utom universitetsstäderna U och U) har ännu sämre förutsättningar.

Ditt sydligaste Sverige-perspektiv är alltså på tok för för snävt.

Det bor 2,5 milj i Stockholms län. Det betyder att 7,5 miljoner bor någon annanstans. Stockholm är inte default setting...

Jag bara tog upp min geografiska placering eftersom du tog upp Stoclholm som att det var sanningen för alla i Sverige. Stockholmscentrismen är rätt tröttsam...
 
Det bor 2,5 milj i Stockholms län. Det betyder att 7,5 miljoner bor någon annanstans. Stockholm är inte default setting...

Jag bara tog upp min geografiska placering eftersom du tog upp Stoclholm som att det var sanningen för alla i Sverige. Stockholmscentrismen är rätt tröttsam...
+ helt säker på att många i Stockholm har bra förutsättningar att cykla också, möter massvis av människor på cykel varje dag i min jobbpendling.
 
Vad baserar du det här på? Och vilka parametrar väger du in. Jag tror kanske många tror sig inte kunna cykla, men är säker på att många fler än vad som gör det skulle kunna. Och att det antagligen vore ett lyft för både miljön och folkhälsan
Parametrar: Dålig syn: varken bil eller cykel. Dålig hörsel: Bil kan funka, cykel blir för farligt. Dålig balans: bil ok, inte cykel. Rullstolsburen: anpassad bil ok, cykel nej. Man behöver helt enkelt vara friskare för att cykla på ett sätt som är mindre farligt för en själv och omgivningen.

Här i 08-området är det inte ofarligt att cykla på cykelbanor, och det största hotet efter ens egna misstag är andra cyklister. Har en cyklande kollega som fick genomgå en komplicerad ansiktsrekonstruktion över flera år sedan han körts på, på vägen till jobbet av en annan cyklist som smet. Räknar inte upp de okomplicerade frakturer som cyklande bekanta drabbats av. Och gör verkligen elcyklar att hjärt/kärlhälsan förbättras så att subventionerna för att köpa dem betalar sig hälsomässigt?
 
Det bor 2,5 milj i Stockholms län. Det betyder att 7,5 miljoner bor någon annanstans. Stockholm är inte default setting...

Jag bara tog upp min geografiska placering eftersom du tog upp Stoclholm som att det var sanningen för alla i Sverige. Stockholmscentrismen är rätt tröttsam...

Har som sagt antytt att ditt boendelän kan ha att gör med din positiva syn på cykling, vilket jag har all förståelse för. Vore det inte intellektuellt hederligare att också räkna bort all befolkning norr om Uppsala från de där 7,5 miljonerna du nämner?
 
Parametrar: Dålig syn: varken bil eller cykel. Dålig hörsel: Bil kan funka, cykel blir för farligt. Dålig balans: bil ok, inte cykel. Rullstolsburen: anpassad bil ok, cykel nej. Man behöver helt enkelt vara friskare för att cykla på ett sätt som är mindre farligt för en själv och omgivningen.

Här i 08-området är det inte ofarligt att cykla på cykelbanor, och det största hotet efter ens egna misstag är andra cyklister. Har en cyklande kollega som fick genomgå en komplicerad ansiktsrekonstruktion över flera år sedan han körts på, på vägen till jobbet av en annan cyklist som smet. Räknar inte upp de okomplicerade frakturer som cyklande bekanta drabbats av. Och gör verkligen elcyklar att hjärt/kärlhälsan förbättras så att subventionerna för att köpa dem betalar sig hälsomässigt?
Jag lägger ner, jag tycker du är helt ute och cyklar..(haha..) vi har inte alls samma bild av verkligheten. Så långt från varandra att jag känner jag lika gärna kan släppa det.

Finns för övrigt inget elcykelbidrag, försvann för längesen. Och om du vill kan jag berätta om en av mina vänner som omkom i en bilolycka, men det tänker jag vore att slå in öppna dörrar…
 
De flesta länder i Europa har klimat- och mörkerförhållanden som lämpar sig bättre för cykling. I Sverige fungerar det bara under maximalt det ljusa halvåret, april-september. Dessutom är majoriteten av europeiska länder mer tättbefolkade, vilket gör att det är försvarbart att satsa allmänna medel på infrastruktur för cykling.

Det finns alltså helt rationella skäl till varför det ser ut så i Sverige.
Fast nej. Jag bor i södra Sverige och cyklar året om. Bara man tar sig över gränsen till Köpenhamn så är cykelbanor och cykeltrafik behandlade på ett helt annat vis.
 
@Liran

Här kommer en kartläggning över de ”fåtalet priviligierade höginkomsttagarnas” potentiella möjligheter till att cykelpendla till arbetet inom Stockholms län.

Och för att iaf försöka undvika att folk går bananas och pekar på uppenbara orimligheter:

Detta är en potentialstudie med allt vad det innebär. Syftet är att visa på vilka möjligheter till det finns till arbetspendling om investeringar i cykelinfrastruktur görs. Det innebär inte att författarna anser att alla dessa personer fysiskt eller praktiskt kan cykla eller att alla vägar är rimliga cykelvägar ur alla aspekter. Utan att utifrån avstånd och pendlingsmönster titta på potentialen.

Ur resultatet

- 50 % av förvärvsarbetarna i Stockholms län har möjlighet att cykla till jobbet på 30 minuter idag
- 70 % skulle ha samma möjlighet om cykling tilläts på alla vägar.
- Det är i samtliga delar av länet så att det är de med lägst inkomst som har störst möjlighet att cykla till jobbet.

https://sll.maps.arcgis.com/apps/MapSeries/index.html?appid=6d0733c7ed6b431a921ff792f4c772fe

Är en interaktiv karta över resultatet. Jag har inte hittat hela studien tillgänglig.

Utöver denna så gjorde GIH en studie ett par år tidigare där man kom fram till att ca en tredjedel av de som bilpendlar skulle ha möjlighet att cykla till jobbet på mindre än en halvtimme. Parametar var bostad, arbetsplats, ålder och fysik förmåga. Ska se om jag hittar den också.
 
Senast ändrad:
Bor i Stockholms län och hade mindre än 3 km till skolan tills jag fyllde 11. Sedan dess har jag aldrig haft närmare än 10 km till skola eller arbete, trots att jag under majoriteten av tiden bott i tätort, (bara gått i den kommunala skolan). När jag pluggade och hade sommarjobb cyklade jag utan vidare 10 km och 15 km till arbetet. Det är inga problem så länge det är ljust och över noll.

När du pratar om små avstånd som tre kilometer till skolan, och fem km till jobbet, måste du tänka på att det bara gäller ekonomiskt priviligierade människor boende i innerstad eller närförort, när vi pratar om den majoritet av den svenska befolkningen som bor i huvudstadslänet.
Vore det ett problem för dig om de priviligierade cyklade så att de med längre avstånd kan få bättre plats på vägen eller i kollektivtrafiken? Och betydligt mer utrymme att sprida koldioxid? (det bästa är ju att de i så fall ställer en Suv.)

Tänk vad vi skulle spara om 1/3 av Sveriges befolkning cyklade till jobbet. Även om det är en priviligierad 1/3.

https://www.scb.se/pressmeddelande/var-tredje-har-hogst-15-minuters-cykelavstand-till-jobbet/

Sverige är visserligen ett land med stora avstånd – men 87 procent av landets befolkning bor i tätorter. Tillsammans upptar dessa endast 1,6 procent av Sveriges landareal.

– Nästan 1,2 miljoner av landets anställda har en teoretisk möjlighet att cykla till arbetet inom 15 minuter om man utgår från avståndet mellan bostaden och arbetsplatsen. Det motsvarar en tredjedel av de som har anställning.

Det är i mindre kommuner som störst andel av de anställda kan cykla till arbetet inom 15 minuter. Flera av kommunerna med kortare cykelavstånd kännetecknas av en liten befolkning och få tätorter.

Sämst var det om man bodde i en kommun utanför Uppsala/Stockholm som tex Knivsta. Det kan man också förstå eftersom tex Uppsala vägrar hålla sin del av att bygga cykelväg mellan Uppsala/Knivsta som många är intresserade av.

För boende i Stockholm kunde 30% ta sig till jobbet på 15 minuter cykling.

I det här räknar de ju inte folk som mig som kan cykla i 17 minuter till ett tåg som tar mig till jobbet.

15 minuter är knappt 5 km, jag har 6 km.

De har räknat att man cyklar 18 km i timman, det är inte långsamt (15 km i timman) eller snabbt (på 20 km i timman cyklar man 5 km på 15 minuter.) de har räknat med trafikljus osv och cykelvägar.


 
Senast ändrad:
Jag är säker på att du vet hur långt söderut Skåne län ligger från Stockholms. Det blir alltså inte lika mörkt där, och heller inte lika kallt, snöigt och värst av allt, isigt. De få gånger jag varit i Malmö, Sveriges tredje stad, har jag slagits av hur liten och överskådlig den är.

Du är van vid Skåneförhållanden och argumenterar utifrån dem, vilket jag förstår. Håller med om att det definitivt går mycket bättre att cykla där än i Stockhom, där det också kan blåsa, och där det bor fler människor.
Själv bor jag norr om Stockholm och vidhåller att jag klarar av att cykla 6 km alla dagar 8 månader om året och övriga 4 månader kan välja att åka buss vissa dagar. Grejen med cykel o bil är att varken cykeln eller bilen fastnar i ändan så man kan nästan alltid välja att cykla och åka annat om vartannat. Tex cykla 8 månader varje dag och sedan cykla varannan dag 2 månader o bara köra bil två månader.

Med månadsavgift på kollektivtrafik är det kanske trixigare om man vill utnyttja den maximalt. Men det är fortfarande månadskort inte årskort man har vanligen. Så man kan cykla 8 månader och åka buss 4 månader eller liknande.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 656
Senast: cirkus
·
Småbarn Sonen (fyller 3 om två månader) började på dagis för lite mindre än en månad sedan. Från början var det tänkt och sagt att han skulle gå...
2
Svar
35
· Visningar
4 895
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hjälmar
  • Sömstorlek
  • HJÄLP

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp