Cykling, infrastruktur och trafiksäkerhet (utbruten från Lådcykel istället för bil?)

Jag cyklar massor med mina hundar. Jag blir irriterad på cyklister för att dom far fram skitfort och har närapå kört på mig och hundarna flera gånger. Har noll problem med cyklister som bilförare. Det är när jag är ute och går som dom är farliga.

Och då syftar jag främst på lådcyklar med motor eller elcyklar inne i stan på gångvägar.
Jag bor inne i stan i Stockholm, går eller cyklar typ överallt med mina små barn. Har ALDRIG upplevt att jag varit nära att bli påkörd av en cykel. Inte ens mina barn som inte alltid beter sig helt rationellt i trafiken utan kan hoppa plötsligt åt en sida på gemensamma gång/cykelstråk utan att se sig för :)
 
Jag bor inne i stan i Stockholm, går eller cyklar typ överallt med mina små barn. Har ALDRIG upplevt att jag varit nära att bli påkörd av en cykel. Inte ens mina barn som inte alltid beter sig helt rationellt i trafiken utan kan hoppa plötsligt åt en sida på gemensamma gång/cykelstråk utan att se sig för :)

Jag cyklar också mycket. I en mindre stad. Mitt enda bekymmer är att när jag ska cykla in till centrum så korsar bilvägar cykelvägen hela tiden! Alltså, med några hundra meters mellanrum är det en bilväg så att jag måste sakta ner, hoppa av cykeln, vänta på att det ska gå att gå/cykla över vägen. Har jag tur och det är lite trafik kan det räcka att sakta in för att kontrollera att det inte kommer nån bil. Sjukt irriterande... men andra människor är inga problem alls!
 
Nu har jag letat lite och alla cykelolyckor ingår i etappmålet för vägtrafiken. Något separat etappmål för cykeltrafik har jag som sagt inte hittat.

Det sista håller jag verkligen med om och det är bedrövligt hur biltrafiken konstant prioriteras i förhållande till Vägtrafiken. Hos Trafikverket (som dock inte är enda aktören) finns det massor som kunde göras annorlunda och med andra prioriteringar. Tro mig det är en daglig frustration hos mig. Men att gå därifrån till att tro att de motverkar cyklism för att uppnå sina interna mål det blir mest foliehatt.
Ja som sagt läst i forum. Det är nog mest en frustrerad känsla kanske, som kommer fram när Trafikverket byggt om en cykelväg som var rak till en 1 km omväg runt en ny trafikknut. Som de gjorde ngnstans i Stockholm, eller när de misslyckats få in cykling på en bro där den varit lovad. Som om det inte vore bättre att köra 1 km extra med en bil än en cykel. :( men bra att någon försöker om det är så att du har bra insikt!

Här är det dock faktiskt bra med cykling eftersom inte så stor storstad och det är lätt att undvika de underliga vägar som är gjorda ibland.

(jag har dock inte personligt blivit drabbad av just det, bara av illa designade Helt nybyggda vägundergångar där man inte ser någonting alls och är rädd för möte, eller cykelväg som är markerad 10 cm bred totalt söndertrasad asfalt på väg ned i ett dike. Hemskt att cykla med en 9 åring.)
 
Senast ändrad:
Ja som sagt läst i forum. Det är nog mest en frustrerad känsla kanske, som kommer fram när Trafikverket byggt om en cykelväg som var rak till en 1 km omväg runt en ny trafikknut. Som om det inte vore bättre att köra 1 km extra med en bil än en cykel. :( men bra att någon försöker om det är så att du har bra insikt. Här är det dock faktiskt bra med cykling eftersom inte så stor storstad och det är lätt att undvika de underliga vägar som är gjorda ibland.

Såklart att det är frustrerande. Och jag är så cynisk att jag utifrån det du berättar ändå tänker att det var ju positivt att de faktiskt byggde den där cykelomvägen. Alldeles för ofta så kapas cykelinvesteringarna helt när budgeten behöver stramas åt. Finns otaliga exempel.. Cyklister har goda skäl att ifrågasätta massvis av det som Trafikverket, och inte minst billobbyn, gör. Jag ser bara inte hur det har något med nollvisionen att göra.
 
Såklart att det är frustrerande. Och jag är så cynisk att jag utifrån det du berättar ändå tänker att det var ju positivt att de faktiskt byggde den där cykelomvägen. Alldeles för ofta så kapas cykelinvesteringarna helt när budgeten behöver stramas åt. Finns otaliga exempel.. Cyklister har goda skäl att ifrågasätta massvis av det som Trafikverket, och inte minst billobbyn, gör. Jag ser bara inte hur det har något med nollvisionen att göra.
Ah men bra att Trafikverket inte tänker så i alla fall :D (ibland måste foliehatten på lite i alla fall)
 
Jag tänker att det är två olika, om än likartade, problembilder kring infrastruktur runt cykling. Dels på landsbygdssidan, där Trafikverket är dominerande aktör, dels på den kommunala sidan där allt visserligen inte är lika tungrott men där kontinuitet och riktigt långsiktig planering ofta verkar saknas.
För egen del när jag cykelpendlar uppfattar jag att de största riskerna finns inom tätort, alltså där kommunen som regel råder. Framför allt är trafikmiljöerna mer komplexa och möjligheterna till missförstånd och ouppmärksamhet större. Det är där jag skulle se stora vinster på flera plan med att utveckla dedikerade cykelleder. Det funkar inte riktigt att blanda gångtrafikanter och cyklister; knappt ens att blanda cykelpendlare med vinglande cykelbarn och cykelpensionärer (för att inte tala om elsparkcyklar). Därför ratar jag ofta GC-banor och väljer att cykla i bilkörfält istället. Det måste vara möjligt att hålla minst 20 km/h på ett rimligt säkert sätt för att cykel skall kunna vara ett intressant transportmedel, imho.
På landsbygden är allt enklare - det är enklare att synas som cyklist, färre distraktioner för andra trafikanter, bättre sikt, oftast bättre asfalt, helt enkelt lättare att avverka avstånd.
 
Ok, jag kan ju kontra isf med att jag oftare har probem med hundpromenerare än med andra när jag cyklar. Eftersom det är väldigt svårt att ta sig förbi när de tagit upp både gång och cykelväg och om det då är träd eller växtlighet mot bilvägen så man inte kan hoppa in i trafiken framför en bil så måste man försöka cykla på gräs, i lera eller liknande för att komma förbi. Om man skulle säga någonting eller plinga blir de sura och det tar jättelång tid att samla ihop hund(arna) så man kan cykla förbi (för de har flexikoppel och måste liksom hala in det bit för bit som när man metar upp en fisk, eller i det här fallet en motsträvig tax.) Helt ok om man söndagscyklar men om man ska till tåget är det inte lika kul. En orsak till att helt enkelt inte cykla på cykelvägen om man hade bråttom där jag bodde förut. Så det kan komma in bland orsaker till att cyklisten inte är på cykelvägen utan bilvägen.
Fascinerande att det är bilföraren det är fel på när den tycker att det är jobbigt att lätta på gasen och svänga på ratten när cyklister är i vägen, men för cyklister som har bråttom så är det dom som går som det är problem med. :laugh:
 
Fascinerande att det är bilföraren det är fel på när den tycker att det är jobbigt att lätta på gasen och svänga på ratten när cyklister är i vägen, men för cyklister som har bråttom så är det dom som går som det är problem med. :laugh:
Det var två helt olika situationer. Som bilförare ändrar jag hela tiden hastighet och yta i förhållande till andra bilister på vägen. Att göra exakt samma sak för en cyklist som tar upp motsvarande yta eller en mindre yta är bara att göra samma sak som för en bil.

Men om någon promenerade på vägen där jag körde och tog upp hela min fil där jag körde och även filen för trafiken i andra riktningen så jag inte kunde byta fil och köra om, och gjorde det varje morgon. Då hade det inte hjälpt att lätta på gasen eller svänga på ratten utan man är tvungen att helt enkelt bara vänta tills personen har samlat ihop sig och gått åt sidan.

Självklart ska man kunna driva hästar, får och renar på vägen, de tar upp mycket plats och är många och de har inget val, och förekommer mer sällan i städer i Sverige. Men att bre ut sig på samma sätt över en hel cykelväg och en hel gångväg dagligen känns mer onödigt. Det går att ta upp bara gångvägens plats och ha hunden på gräsmattan/buskarna till höger om en men har valt att inte göra.

Det är ju mer att jämföra med att helt enkelt gå i ena filen på gatan och ha hunden i andra filen på gatan och tänka att bilisterna kan tuta om de vill förbi.
 
Senast ändrad:
Jag cyklar massor med mina hundar. Jag blir irriterad på cyklister för att dom far fram skitfort och har närapå kört på mig och hundarna flera gånger. Har noll problem med cyklister som bilförare. Det är när jag är ute och går som dom är farliga.

Och då syftar jag främst på lådcyklar med motor eller elcyklar inne i stan på gångvägar.
Japp håller med, kastar man sig inte i diket när man promenerar när det kommer cyklister (främst dessa tävlingscyklister) ligger man illa till. Plingar el hojtar sällan. Många gånger man är nära hjärtinfarkt trots att man håller sig längst ut på sin kant. Vi har en många mil lång kombinerad gång och cykelväg där det även är tillåtet med ridning. Den korsas på många ställen av bilvägar, men ytterst sällan en cyklist saktar el ens slänger en blick åt sidan när de kör över. Spelar ju ingen roll hur mkt företräde den har, jag hade aldrig vågat cykla så.
 
Fascinerande att det är bilföraren det är fel på när den tycker att det är jobbigt att lätta på gasen och svänga på ratten när cyklister är i vägen, men för cyklister som har bråttom så är det dom som går som det är problem med. :laugh:

Jag tycker inte att det är ett dugg ologiskt eller konstigt.

Både gående och cyklister har både rent allmänt och i förhållande till bilister på tok för liten del av trafikmiljön (och budgeten för den delen). När biltrafiken har tagit det den behöver enligt VGU's alla paragrafer så får cyklister och gående snällt samsas om det som blir över. Vilket dels leder till inbördes "strider" dem emellan då ingen av dem har tillräckligt med utrymme, och dels att trafikanter flyttar sig till utrymmen de idealiskt inte ska befinna sig och orsakar irritation där.

Jag har aldrig varit med om att en bilväg tvärt är avhuggen utan skyltning eller någonstans att ta vägen och istället övergår i en cykelväg eller trottoar eftersom det inte råkade finnas plats eller pengar till båda. Bara en sån sak.
 
Japp håller med, kastar man sig inte i diket när man promenerar när det kommer cyklister (främst dessa tävlingscyklister) ligger man illa till. Plingar el hojtar sällan. Många gånger man är nära hjärtinfarkt trots att man håller sig längst ut på sin kant. Vi har en många mil lång kombinerad gång och cykelväg där det även är tillåtet med ridning. Den korsas på många ställen av bilvägar, men ytterst sällan en cyklist saktar el ens slänger en blick åt sidan när de kör över. Spelar ju ingen roll hur mkt företräde den har, jag hade aldrig vågat cykla så.
Jag plingar och hojtar inte varje gång jag cyklar förbi någon, sänker inte heller hastigheten om det inte är trångt utan håller bara ett avstånd som är tryggt och säkert. Likaså vrålar jag inte eller plingar när jag cyklar om en annan cyklist och som cyklist själv vet jag absolut direkt när det kommer upp en cyklist bakom mig och kör om, trots att jag faktiskt ofta har hörlurar på (det är on-ear hörlurar som man hör alla stadsljud igenom), jag vet inte exakt hur jag vet det, men har aldrig blivit Oh no! chock, omkörd när jag cyklat eller gått och har aldrig blivit omkörd på ett sätt som känns otryggt. Utom ev en gång nyligen av en elsparkcykel, men jag kommer nog lära mig dem också.

Tävlingscyklister är ju väldigt duktiga, jag tror att de har på långt avstånd sett att det inte är bilar eller hästar vid övergången och att de inte behöver sakta ned, eller har tagit ögonkontakt med bilisten och sett hen sakta in.

Det händer ofta där jag cyklar varje dag på vår snabbcykelväg i staden, man ser en bil på avstånd, har ögonkontakt, den saktar in, man cyklar över utan att stanna. Om man hade stannat och envisats med att bilen ska stå still innan man cyklar trots att man haft ögonkontakt (men är lite osäker) blir de faktiskt sura.

Så att döma den cyklisten och bilisten som du ser på avstånd och deras agerande gentemot varandra, när du inte vet vilken kontakt de har och om de är nöjda och glada eller inte, är lite udda.
 
Senast ändrad:
Vidare Sverige ligger oerhört mycket efter många övriga länder i Europa när det gäller cykling och cykelvägar.
De flesta länder i Europa har klimat- och mörkerförhållanden som lämpar sig bättre för cykling. I Sverige fungerar det bara under maximalt det ljusa halvåret, april-september. Dessutom är majoriteten av europeiska länder mer tättbefolkade, vilket gör att det är försvarbart att satsa allmänna medel på infrastruktur för cykling.

Det finns alltså helt rationella skäl till varför det ser ut så i Sverige.
 
De flesta länder i Europa har klimat- och mörkerförhållanden som lämpar sig bättre för cykling. I Sverige fungerar det bara under maximalt det ljusa halvåret, april-september. Dessutom är majoriteten av europeiska länder mer tättbefolkade, vilket gör att det är försvarbart att satsa allmänna medel på infrastruktur för cykling.

Det finns alltså helt rationella skäl till varför det ser ut så i Sverige.

Nåja.

Det finns absolut stora delar av Sverige som lämpar sig betydligt sämre för cykling än andra delar av Europa på grund av klimat och demografi.

Men framför allt så finns det stora delar av Sverige som hade lämpat sig mycket bättre för cykling trots klimat och demografi om man bara hade gjort relevanta investeringar i infrastrukturen och prioriteringar mellan trafikslagen.
 
De flesta länder i Europa har klimat- och mörkerförhållanden som lämpar sig bättre för cykling. I Sverige fungerar det bara under maximalt det ljusa halvåret, april-september. Dessutom är majoriteten av europeiska länder mer tättbefolkade, vilket gör att det är försvarbart att satsa allmänna medel på infrastruktur för cykling.

Det finns alltså helt rationella skäl till varför det ser ut så i Sverige.

April till September? Om man inte vill cykla på vinterhalvåret och vill cykla helt besvärsfritt o tryggt så kan man cykla maj till halva november normalt i den ände jag bor i och merparten av befolkningen i Sverige bor där eller nedåt. Speciellt som det finns ljus i de flesta städer och småstäder, och de flesta bor i städer och småstäder. Men egentligen skulle jag säga att när jag känner mig väldigt bekväm så föredrar jag att växla med buss 3-4 månader, december, januari, februari, ev mars. (så tänkte jag dock inte när jag var 40 eller under). Som tur är kan jag göra det, dvs välja buss en morgon istället för cykel. Och har halva min cykelväg sopsaltad många år.

April o delar av maj har problem med rullgrus (där det inte är sopsaltat), vilket kan orsaka fler olyckor än halka, som kommunerna inte gärna tar bort.

Om det dock vore så som du skriver och människor i Sverige cyklade april till september om de hade under 5 km till jobbet och under 3 km till skolan skulle det dock vara en oerhörd vinst för klimatet, miljön, landstingets kostnader för sjukvård och kostnader för vägunderhåll. Mm kanske lägre skatt.
 
Senast ändrad:
April till September? Om man inte vill cykla på vinterhalvåret och vill cykla helt besvärsfritt o tryggt så kan man cykla maj till halva november normalt i den ände jag bor i och merparten av befolkningen i Sverige bor där eller nedåt. Speciellt som det finns ljus i de flesta städer och småstäder, och de flesta bor i städer och småstäder. Men egentligen skulle jag säga att när jag känner mig väldigt bekväm så föredrar jag att växla med buss 3-4 månader, december, januari, februari, ev mars. (så tänkte jag dock inte när jag var 40 eller under). Som tur är kan jag göra det, dvs välja buss en morgon istället för cykel. Och har halva min cykelväg sopsaltad många år.

April o delar av maj har problem med rullgrus (där det inte är sopsaltat), vilket kan orsaka fler olyckor än halka, som kommunerna inte gärna tar bort.

Om det dock vore så som du skriver och människor i Sverige cyklade april till september om de hade under 5 km till jobbet och under 3 km till skolan skulle det dock vara en oerhörd vinst för klimatet, miljön, landstingets kostnader för sjukvård och kostnader för vägunderhåll. Mm kanske lägre skatt.
Bor i Stockholms län och hade mindre än 3 km till skolan tills jag fyllde 11. Sedan dess har jag aldrig haft närmare än 10 km till skola eller arbete, trots att jag under majoriteten av tiden bott i tätort, (bara gått i den kommunala skolan). När jag pluggade och hade sommarjobb cyklade jag utan vidare 10 km och 15 km till arbetet. Det är inga problem så länge det är ljust och över noll.

När du pratar om små avstånd som tre kilometer till skolan, och fem km till jobbet, måste du tänka på att det bara gäller ekonomiskt priviligierade människor boende i innerstad eller närförort, när vi pratar om den majoritet av den svenska befolkningen som bor i huvudstadslänet.
 
Senast ändrad:
När du pratar om små avstånd som tre kilometer till skolan, och fem km till jobbet, måste du tänka på att det bara gäller ekonomiskt priviligierade människor boende i innetstad eller närförort, när vi pratar om den majoritet av den svenska befolkningen som bor i huvudstadslänet.

Så är det inte alls, det har det forskats på ett antal gånger. Kan återkomma senare när jag har tid att leta reda på det.
 
Så är det inte alls, det har det forskats på ett antal gånger. Kan återkomma senare när jag har tid att leta reda på det.
Yes! Ser fram emot tillförlitlig statistik om avstånd till skolor och arbetsplatser dit folk tar sig i Stockholms län. Kanske är jag färgad av mina egna och mina bekantas vedermödor för vardagsresandet.
 
Bor i Stockholms län och hade mindre än 3 km till skolan tills jag fyllde 11. Sedan dess har jag aldrig haft närmare än 10 km till skola eller arbete, trots att jag under majoriteten av tiden bott i tätort, (bara gått i den kommunala skolan). När jag pluggade och hade sommarjobb cyklade jag utan vidare 10 km och 15 km till arbetet. Det är inga problem så länge det är ljust och över noll.

När du pratar om små avstånd som tre kilometer till skolan, och fem km till jobbet, måste du tänka på att det bara gäller ekonomiskt priviligierade människor boende i innerstad eller närförort, när vi pratar om den majoritet av den svenska befolkningen som bor i huvudstadslänet.

Fast alla bor inte i Stockholms län. Här i min stad på Skånes västkust går det utmärkt att cykla året runt om man har regnkläder och inte är känslig för vind. Några enstaka dagar om året kanske man behöver åka kollektivt om kommunen inte hunnit ut och skottat cykelbanorna om man ska iväg tidigt på morgonen.
 
De flesta länder i Europa har klimat- och mörkerförhållanden som lämpar sig bättre för cykling. I Sverige fungerar det bara under maximalt det ljusa halvåret, april-september. Dessutom är majoriteten av europeiska länder mer tättbefolkade, vilket gör att det är försvarbart att satsa allmänna medel på infrastruktur för cykling.

Det finns alltså helt rationella skäl till varför det ser ut så i Sverige.
Fast "lämpar sig" innefattar nog ändå ett rätt stort mått av subjektivitet. Mitt intryck är att det handlar mycket om bekvämlighet. Med bra kläder och skor, och det finns bra grejor nuförtiden, ska det mycket till för att det funktionellt skall vara problematiskt att cykla året runt. Hardcore cykelpendlare kör med dubbdäck. Det finns ett stort utbud av effektiva LED-cykelbelysningar, batteridrivna och dynamodrivna och elcykel-batteridrivna, som både låter cyklisten se och synas.

Men behöver man brottas med snövallar och dåligt grundplanerade cykelvägar i tillägg till vinterns (förvisso) lägre bekvämlighet så är det nog lätt att låta cykeln stå.
 
Fast alla bor inte i Stockholms län. Här i min stad på Skånes västkust går det utmärkt att cykla året runt om man har regnkläder och inte är känslig för vind. Några enstaka dagar om året kanske man behöver åka kollektivt om kommunen inte hunnit ut och skottat cykelbanorna om man ska iväg tidigt på morgonen.
Jag är säker på att du vet hur långt söderut Skåne län ligger från Stockholms. Det blir alltså inte lika mörkt där, och heller inte lika kallt, snöigt och värst av allt, isigt. De få gånger jag varit i Malmö, Sveriges tredje stad, har jag slagits av hur liten och överskådlig den är.

Du är van vid Skåneförhållanden och argumenterar utifrån dem, vilket jag förstår. Håller med om att det definitivt går mycket bättre att cykla där än i Stockhom, där det också kan blåsa, och där det bor fler människor.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 655
Senast: cirkus
·
Småbarn Sonen (fyller 3 om två månader) började på dagis för lite mindre än en månad sedan. Från början var det tänkt och sagt att han skulle gå...
2
Svar
35
· Visningar
4 895
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hjälmar
  • Sömstorlek
  • Betäckning 2024 - föl 2025

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp