Cykling, infrastruktur och trafiksäkerhet (utbruten från Lådcykel istället för bil?)


Att fler skadas i cykeltrafiken samtidigt som att fler dör i biltrafiken är väl inte ett dugg konstigt? Ju högre fart desto större risk och desto värre går det när det går illa. Och inte minst med tanke på hur nedprioriterade cyklister är i förhållande till bilister på de allra flesta platser, och hur vanligt det är att cykla på ett oaktsamt sätt (utan hjälm, utan att kolla sig för osv)

Ja det är vanligare att skadas när man cyklar än när man kör bil. Men av alla skador till följd av cykelolyckor så är det en försvinnande liten del som utgörs av föräldrar som cyklar med sina barn på ett trafiksäkert sätt. Och med tanke på att 90 % av alla cykelolyckor sker i tätorter, att 80 % är singelolyckor varav knappt hälften beror på bristande underhåll på cykeln och att två av tre allvarliga huvudskador hade kunnat undvikas med hjälm så känns det ju ordentligt omotiverat att avråda TS från att cykla med sina barn i lådcykel på grund av bristande säkerhet baserat på statistik.
 
Dom åker skitfort, får hjärtat i halsgropen varje gång man möter en lådcykel, det är så många som far fram i full hastighet på gångvägar här i stan och man får kasta sig åt sidorna, känns inte som att dom ens reflekterar över andra eller över att barnen kan skadas om dom kör på folk. Usch.
Haha, ändå intressant att du är så rädd för cyklar så du behöver kasta dig ur vägen, har ALDRIG hänt mig och då både cyklar och går jag massor i områden med jättemycket människor i omlopp. Jag är mycket mer rädd för bilar… En elcykel går max i 25 km/h (går att komma upp något högre fart om man verkligen trampar på på min..) cyklar på raksträckor typ likadant på min ”vanliga” cykel..
 

Nu jämför du allvarligt skadade istället för döda. Tittar man på gruppen "allvarligt skadade" är det ännu värre att gå/promenera än att cykla.

Tittar du på allvarligt skadade barn (vilket var det du skrev om i ditt inlägg som jag svarade på) är det väldigt få (8 st barn i åldern 0-6 år 2023) som skadades allvarligt i trafiken oavsett färdsätt.
 
Jag hade nog inte velat ha en bebis i en lådcykel, speciellt om den är elcykel, utan att den kan sitta skyddat i bilstol. Går det?
Cyklarna kommer ju ändå upp i en hyfsat hastighet.

Mens en 6 åring sitter nog jättebra i en sån tror jag, om där är bälte och bra sittplats. Vet inte om alla har det. Och dom är ju väldigt smidiga, har lånat mitt syskons nån gång ibland.
Finns säkert möjlighet att sätta en barnstol i en lådcykel med.
Tvivlar inte alltså men har aldrig sett det ^^ värt att kolla upp till bebis på tur tänker jag ☺️
Bebis i lådcykel åker i babyskydd om man ska följa rekommendationerna, ett sådant vanligt som man har i bil, så det är absolut inga konstigheter :)

Rimliga vägar på landet skulle jag säga :) Sprillans ny separat cykelväg till stan. Mindre asfaltsväg till byn och skola/förskola, visserligen 70-väg (antar jag, omarkerad)men folk kör vettigt (den är smal så inbjuder inte till fortkörning och bra sikt hela tiden). Jag cyklade till stallet förr när vi bodde i stan och enda otäcka sträckan är den som blivit egen cykelväg nu.

Då känns det ju som att ni har alla möjligheter! Hade jag haft så nära till stan och fin väg hade jag absolut sett till att ha en bra cykellösning dit, oavsett hur ni gör med bil. Så att skaffa en bra cykellösning, lådcykel låter ändå som att det skulle kunna passa (cykelvagn funkar jättebra med min femåring och jag räknar med att kunna använda den till båda barnen även nästa sommar, men jag hade inte skaffat en ny sådan om ett år när hon är ännu längre liksom) och gör dig av med bilen. Behöver ni skaffa ny bil så småningom så har du ju ändå sparat in något under flera månader utan och cykeln tänker jag att du har stor glädje av oavsett!
 
Tvivlar inte alltså men har aldrig sett det ^^ värt att kolla upp till bebis på tur tänker jag ☺️

Har ingen erfarenhet av att använda det själv men vet att Babboes lådcyklar har fästen för babyskydd (alltså bilstolen för bebisar) att fästa i lådcykeln. Finns även insatssäten för lite större bebisar/barn att sätta i lådcykeln innan de kan använda vanliga sitsarna/bältena. Utgår från att det märket inte är det enda som har sånt :)
 
Ur ett rent livslångt perspektiv och om det finns cykelvägar eller cykelvänliga vägar så är ju självtransport på cykel klart minskande av tidigareförlagd dödlighet för barn.
Jag sade ju att det beror på vilka vägar och vilken trafik? Oavsett hur hälsosamt det är att cykla kontra att åka bil om man tittar på andra aspekter, så hade jag pga säkerhetsaspekten INTE velat cykla med barn (eller ha barn som cyklar själva) på en 70-väg utan vägren och med massor av kurvor, dvs ofta skymd sikt. På andra, ur cykelsynpunkt mer säkra, vägar går det givetvis utmärkt med cykel.
 
Bebis i lådcykel åker i babyskydd om man ska följa rekommendationerna, ett sådant vanligt som man har i bil, så det är absolut inga konstigheter :)



Då känns det ju som att ni har alla möjligheter! Hade jag haft så nära till stan och fin väg hade jag absolut sett till att ha en bra cykellösning dit, oavsett hur ni gör med bil. Så att skaffa en bra cykellösning, lådcykel låter ändå som att det skulle kunna passa (cykelvagn funkar jättebra med min femåring och jag räknar med att kunna använda den till båda barnen även nästa sommar, men jag hade inte skaffat en ny sådan om ett år när hon är ännu längre liksom) och gör dig av med bilen. Behöver ni skaffa ny bil så småningom så har du ju ändå sparat in något under flera månader utan och cykeln tänker jag att du har stor glädje av oavsett!
Jag tänker också att vi borde ha det :D
Bara en jobbigt-tröskel att komma över kanske?
 
Haha, ändå intressant att du är så rädd för cyklar så du behöver kasta dig ur vägen, har ALDRIG hänt mig och då både cyklar och går jag massor i områden med jättemycket människor i omlopp. Jag är mycket mer rädd för bilar… En elcykel går max i 25 km/h (går att komma upp något högre fart om man verkligen trampar på på min..) cyklar på raksträckor typ likadant på min ”vanliga” cykel..
Det är för att jag har hundar och att bilar inte åker på gångstigar. Vanliga i cyklister som cyklar i samma hastighet är också helt vidriga på gångstigar.
 
Jag sade ju att det beror på vilka vägar och vilken trafik? Oavsett hur hälsosamt det är att cykla kontra att åka bil om man tittar på andra aspekter, så hade jag pga säkerhetsaspekten INTE velat cykla med barn (eller ha barn som cyklar själva) på en 70-väg utan vägren och med massor av kurvor, dvs ofta skymd sikt. På andra, ur cykelsynpunkt mer säkra, vägar går det givetvis utmärkt med cykel.
Uh nej verkligen inte. Jag tänkte nog inte att ts hade 70 väg utan vägren.
Jag cyklade iofs sådant någon gång när jag var 14 men så himla kul är det inte.
 
Tråkigt att det inte finns någon statistik på hur ofta de där olyckorna orsakas av rövhattar till bilister. Det är fullkomligt vidrigt att se hur bilister beter sig mot cyklister där jag bor.
Jo och tydligen även ofta av att kommuner bygger farliga cykelundergångar under vägar eller inte lagar hål i cykelvägar eller ställer betongsuggor och stenar i cykelvägen för att sänka hastigheten men inte märker ut dem så de syns när det är mörkt.

https://cykelmagasinet.se/trafikverket-gor-det-igen-utsatter-cyklande-for-dodsrisk/

1718718821405.png
https://www.expressen.se/debatt/trafikverket-placerar-ut-dodsfallor-for-cyklister/

Om man inte har billyktor så reflekterar inte reflexerna och suggorna står precis där skuggan faller efter starkt ljus.
https://www.expressen.se/debatt/trafikverket-placerar-ut-dodsfallor-for-cyklister/

DEBATT. En 60-årig man cyklar in i en gång- och cykeltunnel, där han kolliderar med en betonggris och dör. Senare visar det sig att tunneln varit nedsläckt av besparingsskäl och betonggrisen har placerats där för att förhindra bilister att smita igenom tunneln. Huvudlösa lösningar som kostar mannens liv.
Liknande dödsfall, samt ett stort antal skadade, sker också i Sverige, visar forskning från Väg- och transportforskningsinstitutet (VTI). Alltför ofta placerar väghållarna, det vill säga Trafikverket eller kommunerna, olika typer av bilhinder på landets cykelbanor. Det kan vara stenbumlingar, betonggrisar, grindar eller bommar. De är många gånger placerade på platser med dålig sikt, och inte sällan saknar de reflexer. Gemensamt för dessa hinder är att de är hårda och kan orsaka svåra skador, eller till och med dödsfall. Hinder som ska stoppa regelbrytande bilister blir dödsfällor för cyklister.
 
Senast ändrad:
Jo och tydligen även ofta av att kommuner bygger farliga cykelundergångar under vägar eller inte lagar hål i cykelvägar eller ställer betongsuggor och stenar i cykelvägen för att sänka hastigheten men inte märker ut dem så de syns när det är mörkt.

https://cykelmagasinet.se/trafikverket-gor-det-igen-utsatter-cyklande-for-dodsrisk/

Visa bifogad fil 147628
https://www.expressen.se/debatt/trafikverket-placerar-ut-dodsfallor-for-cyklister/

Om man inte har billyktor så reflekterar inte reflexerna och suggorna står precis där skuggan faller efter starkt ljus.
https://www.expressen.se/debatt/trafikverket-placerar-ut-dodsfallor-for-cyklister/
1718718987474.png
Tänk att cykla in i den suggan och rakt in i en metallpinne.

Som vid dödsolyckan på Säröbanan 2013: en 63-årig man avled till följd av skadorna, efter att ha cyklat in i en bom tvärs över cykelbanan. Trafikverkets haveriutredare uttalade sig i pressen och meddelade att det finns bättre och säkrare lösningar än grindar av järn. Men nio år senare är bommarna kvar.

Som tur är finns inget sådant där jag cyklar, det verkar vara värst i andra kommuner.
 
Senast ändrad:
Det ryktas då i vissa cykelkretsar att nollvisionen gör att Trafikverket hellre dröjer med att underlätta för cykling eftersom den lättare uppnås om ingen cyklar alls.
Låter helt ologiskt. Nollvisionen har ju med dödsfall att göra och där är cyklister och cykelrelaterade dödsfall i klar minoritet. Eller missförstår jag, hur skulle det resonemanget hänga ihop?
 
Om man tänker att cyklar är en dödsfälla eller ej är nog en kulturfråga framförallt, men också lite av en generationsfråga. Personer födda på 60- till 80-tal boendes på landet cyklar väl knappt alls? Medan yngre och människor i städer ser det som ett självklart färdmedel. Min enda invändning mot lådcyklar är att de framförs i hög hastighet precis intill ej inhägnade lekområden och där behöver lagstiftningen komma ikapp med krav på sänkta hastigheter.

Om jag får möjlighet att jobba dit det går buss kommer jag definitivt att köpa en lådcykel och transportera barn + djur till skola och hundvakt på det sättet. Och sen ställa cykeln på busshållplatsen eller, om vädret tillåter, cyklar hela vägen. Vi har möjlighet att leasa via jobbet, kanske är det också en möjlighet för TS?
 
Om man tänker att cyklar är en dödsfälla eller ej är nog en kulturfråga framförallt, men också lite av en generationsfråga. Personer födda på 60- till 80-tal boendes på landet cyklar väl knappt alls? Medan yngre och människor i städer ser det som ett självklart färdmedel. Min enda invändning mot lådcyklar är att de framförs i hög hastighet precis intill ej inhägnade lekområden och där behöver lagstiftningen komma ikapp med krav på sänkta hastigheter.

Om jag får möjlighet att jobba dit det går buss kommer jag definitivt att köpa en lådcykel och transportera barn + djur till skola och hundvakt på det sättet. Och sen ställa cykeln på busshållplatsen eller, om vädret tillåter, cyklar hela vägen. Vi har möjlighet att leasa via jobbet, kanske är det också en möjlighet för TS?
Född 80talet cyklade massor (senare moped) under 90 talet. Idag samma vägar nej. Trafiken idag har ökat massor under dessa 30 åren, mer stress i trafiken och en helt annan aggressiv körstil.
Pappa född tidigt 50 talet cyklade även han massor som ung ditt han skulle.

Så mindre cyklande ju mer det gått från landet till förort.
 
De allra flesta cyklar ju inte i mörker på 70-vägar alls. Dödligheten är låg för att cyklister och bilar oftast är separerade.

Jag själv spenderar mycket mer tid på cykel än i bil per år. Dödligheten varje gång jag ändå sätter mig i en bil blir ändå högre.
Landsvägar med 70 begränsning "på landet" saknar väldigt ofta breda vägrenar, cykelbana och belysning.

Jag skulle inte vilja vara hänvisad till att cykla längs vägen till vår närmaste busshållplats (ca 12 km) under den del av året när det är mörkt och halt. I praktiken inte heller under den ljusare delen av året eftersom det är smalt och kurvigt och hög frekvens av timmerbilar, grusbilar, samt att "det körs ganska fort".
 
I valet mellan bil och lådcykel (som ju tråden handlar om) hade jag valt bil alla gånger.

Vill folk hellre vara ute i vägtrafiken med kidsen på cykel än i bil, så varsågoda liksom.

Det beror ju på vilken typ av väg man cyklar på. Jag har lätt gjort det om jag hade cykelbana hela vägen. Inte en chans att jag cyklat ens utan barn på landsväg och definitivt inte med barn och lådcykel som tar mer plats! Om det är bilvägar så hade jag definitivt valt bilen! Men det kan ju vara cykelbana som avses och då är det ju lugnt. Här i stan är det många som kör sina barn till förskola/skola med lådelcykel.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 643
Senast: cirkus
·
Småbarn Sonen (fyller 3 om två månader) började på dagis för lite mindre än en månad sedan. Från början var det tänkt och sagt att han skulle gå...
2
Svar
35
· Visningar
4 895
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp