Cykling, infrastruktur och trafiksäkerhet (utbruten från Lådcykel istället för bil?)

Förklarar också varför det är helt omöjligt att få cykelväg till orten en mil bort, motorvägen går förbi. Den orten vill finansiera en halv cykelväg hit, o har fått ngt slags bidrag också tror jag, men vår kommun vägrar finansera sin del.

Det är ju inte i sig helt omöjligt att bygga en sådan cykelväg. De kan byggas som en del av det kommunala vägnätet där respektive kommun gör markåtkomst med stöd av detaljplan istället för vägplan.

Men förhållandet är fortfarande absurt. Och det visar på vilken syn samhället har på biltrafik respektive cykeltrafik när man låter ett förarbete från typ 50-talet omöjliggöra utbyggnad av hållbar och klimatvänlig infrastruktur. Hade förarbetet gjort det besvärligt för utbyggnaden av biltrafik hade man nog löst problemet för länge sen...
 
Hm vet inte om det är det här. Ngn som vet får gärna gå in på det. Men tydligen är allmän väg så att säga det allmänna sättet att ta sig fram på, där "alla" är eller ngt. Cykelbana och gångbana får bara byggas mellan orter som skydd från bilar på den allmänna vägen, för gångtrafikanter och cyklister. Om cykel eller gångbana inte syns eller är i direkt anslutning till den allmänna vägen är det ju inte längre ett skydd från bilarna på vägen utan liksom en egen väg och den är ju inte "allmän" så får inte byggas. Eller ngt.
Här är en bild på gång och cykelvägar som inte följer bilväg (smala gröna är asfalterat som inte är för bilar.) Korsar inte järnväg eller E6 utan är viadukt under.
Screenshot_20240625_101248_Maps.jpg
 
Hur passerar de cyklar? Vågar du gå på en 70-väg? Om ja, vad är skillnaden?
Jag både går och cyklar rätt mycket på 70-väg utan vägren. Det är ganska gles trafik, men också ganska hänsynslösa bilister. Min erfarenhet är att fler bilister kör illa när de passerar mig när jag cyklar, jämfört med när jag går till fots. Nu låter jag inte det hindra mig från att cykla. Det är väldigt tydligt att bilisterna och infrastrukturen tillsammans är en jobbig riskfaktor för cyklister.
 
Varför skulle jag gå på en 70-väg?? Nä, jag skulle inte gå där frivilligt. Finns så många andra trevliga ställen att gå på än vägrenen på en 70/80/90 väg.
Ibland behöver man ju ta sig från punkt A till punkt B utan att köra tänker jag? Men vi får väl enas om att vi ser helt olika på risker i trafiken helt enkelt.
 
Jag både går och cyklar rätt mycket på 70-väg utan vägren. Det är ganska gles trafik, men också ganska hänsynslösa bilister. Min erfarenhet är att fler bilister kör illa när de passerar mig när jag cyklar, jämfört med när jag går till fots. Nu låter jag inte det hindra mig från att cykla. Det är väldigt tydligt att bilisterna och infrastrukturen tillsammans är en jobbig riskfaktor för cyklister.
Kör för nära? Eller hänsynslösa hur? Jag har varken sett eller upplevt de här vårdslösa bilisterna i den omfattning som beskrivs här. Jag tycker att de är värst på motorvägarna, mot mig som medbilist. Och på 1+2 när de sparar omkörningen tills vägbanorna går ihop :banghead:.
 
Det är ju inte i sig helt omöjligt att bygga en sådan cykelväg. De kan byggas som en del av det kommunala vägnätet där respektive kommun gör markåtkomst med stöd av detaljplan istället för vägplan.

Men förhållandet är fortfarande absurt. Och det visar på vilken syn samhället har på biltrafik respektive cykeltrafik när man låter ett förarbete från typ 50-talet omöjliggöra utbyggnad av hållbar och klimatvänlig infrastruktur. Hade förarbetet gjort det besvärligt för utbyggnaden av biltrafik hade man nog löst problemet för länge sen...

Det är inte utan anledning att bilismen brukar framhållas som ett typexempel på inlåsningseffekt/vägvalsberoende. Det är svårt att göra och tänka annorlunda när samhället har byggts upp kring bilism.
 
Kör för nära? Eller hänsynslösa hur? Jag har varken sett eller upplevt de här vårdslösa bilisterna i den omfattning som beskrivs här. Jag tycker att de är värst på motorvägarna, mot mig som medbilist. Och på 1+2 när de sparar omkörningen tills vägbanorna går ihop :banghead:.
Några exempel vid viltolyckor.
70 väg, på vägen står en flyttbar skyllt viltolycka sedan två bil med varningsblikers och saftblandare på och mellan dessa 2 bilar ligger kroppen av en död älg men benen sticker ut från mellan dessa bilar. En bilist kör så nära att hen kör över benen på älgen.

Annan 70väg. Dött vildsvin fullvuxet på vägen, bil står med varningsblinker alldeles brevid vildsvinet. 2 bilar kommer i sådan hastighet att dom kör över vildsvinet, ännu fler får göra snabba manövrar för att inte köra på. Lång raksträcka utan skymd sikt.

Iofs motorväg. Hjortar på vägen. 2 assistansbilar finns på vägen så bilister måste sänka farten när hjortar ska fösas till rätt sida viltstängsel. En hjort är kvar när en bilist bestämmer sig för att trycka plattan i mattan så fort det blir 2 filer igen efter vägassistansbilarna och får upp hjorten på motorhuven.

Är väl dessa jag kommer på nu förutom alla oj det var nära.
 
Kör för nära? Eller hänsynslösa hur? Jag har varken sett eller upplevt de här vårdslösa bilisterna i den omfattning som beskrivs här. Jag tycker att de är värst på motorvägarna, mot mig som medbilist. Och på 1+2 när de sparar omkörningen tills vägbanorna går ihop :banghead:.
Som medbilist är jag inte ömtåligare än de andra bilisterna, vilket påverkar rätt mycket. Jag är inte den sorts bilist som tycker särskilt mycket alls när det gäller hur andra kör.

Men ja, jag känner mig otrygg på smal 70-väg när bilar kommer i betydligt högre hastigheter än 70, och ännu mer när det ser ut som om de faktiskt tävlar (gäller även motorcyklar).
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 643
Senast: cirkus
·
Småbarn Sonen (fyller 3 om två månader) började på dagis för lite mindre än en månad sedan. Från början var det tänkt och sagt att han skulle gå...
2
Svar
35
· Visningar
4 895
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp