Cykling, infrastruktur och trafiksäkerhet (utbruten från Lådcykel istället för bil?)

Jag vet inte om jag fattar trögt, men går det inte att som vuxen cykla på 70-väg längre? När jag gick i mellanstadiet cyklade jag själv på 90-vägen som pappa bodde vid. Förvisso med en vägren av mått som man inte längre ser idag, men en bit av sträckan var på en smal 70-väg. Båda de här vägarna har kraftigt sänkt hastighet idag (80 resp 40 (!)). Vilket är min erfarenhet generellt, det går långsammare nu än då. Mer trafik kan nog stämma dock, i alla fall på vissa vägar.

Jag cyklar också för lite, men promenerar desto mer och tvekar faktiskt inte en sekund om att promenera med både ystert lågstadiebarn och två hundar i flexikoppel längs 70-vägar. Jag är mer nervös när jag kör på motorvägarna E6 och E22 i rusningstid. Där sker det olyckor nästan dagligen...
 
Jag vet inte om jag fattar trögt, men går det inte att som vuxen cykla på 70-väg längre? När jag gick i mellanstadiet cyklade jag själv på 90-vägen som pappa bodde vid. Förvisso med en vägren av mått som man inte längre ser idag, men en bit av sträckan var på en smal 70-väg. Båda de här vägarna har kraftigt sänkt hastighet idag (80 resp 40 (!)). Vilket är min erfarenhet generellt, det går långsammare nu än då. Mer trafik kan nog stämma dock, i alla fall på vissa vägar.

Jag cyklar också för lite, men promenerar desto mer och tvekar faktiskt inte en sekund om att promenera med både ystert lågstadiebarn och två hundar i flexikoppel längs 70-vägar. Jag är mer nervös när jag kör på motorvägarna E6 och E22 i rusningstid. Där sker det olyckor nästan dagligen...
Jag skulle säga att det går att cykla på 70-vägar, även idag, men huruvida man känner sig säker på sträckan beror på omständigheter. I vissa fall är det troligt att folk kör mer hänsynslöst än förr, i vissa fall kan det vara på grund av att ovana. Ju färre som cyklar på en väg, desto färre som förväntar sig cyklister, samt att cyklisterna kanske inte heller är vana att cykla i trafik.

Jag misstänker att det inte är så farligt att cykla som vissa tror, men även att det är i viss mån beror på hur bilister uppträder. Nu har jag visserligen ingen hårt trafikerad 70-sträcka jag cyklar på, men på de sträckor jag brukar motionscykla på, kan jag inte påminna mig om att jag känt mig otrygg på grund av motorfordon (då cyklar jag visserligen oftast ensam, så ingen klunga med 20 personer som tar upp hela vägen).
 
Jag vet inte om jag fattar trögt, men går det inte att som vuxen cykla på 70-väg längre? När jag gick i mellanstadiet cyklade jag själv på 90-vägen som pappa bodde vid. Förvisso med en vägren av mått som man inte längre ser idag, men en bit av sträckan var på en smal 70-väg. Båda de här vägarna har kraftigt sänkt hastighet idag (80 resp 40 (!)). Vilket är min erfarenhet generellt, det går långsammare nu än då. Mer trafik kan nog stämma dock, i alla fall på vissa vägar.

Jag cyklar också för lite, men promenerar desto mer och tvekar faktiskt inte en sekund om att promenera med både ystert lågstadiebarn och två hundar i flexikoppel längs 70-vägar. Jag är mer nervös när jag kör på motorvägarna E6 och E22 i rusningstid. Där sker det olyckor nästan dagligen...

Jag skulle aldrig göra det. Jag tycker att det känns för farligt efter att ha sett hur bilister kör när de ska passera en cyklist.
 
Visst cyklas det överlag på 70-vägar, det är ju fortfarande bashastigheten på vägar utanför tätort. Motions- och tävlingscyklister, pendlare och även skolbarn cyklar på 70-vägar varje dag. Min pendlarväg till jobbet är till övervägande del 70- och 80-väg. Riskexponeringen, framför allt på morgonen, är minimal eftersom trafikintensiteten är nära noll så tidigt på morgonen.

Min kommun har en strukturerad plan för cykelleder, men det går långsamt och är inte jättehögt prioriterat. Nyligen färdigställdes en knapp mil(!) ny fin cykelbana precis min väg. Likväl väljer jag ofta bilkörbanans vägren, av flera skäl.
Dels är cykelbanan, förstås, i verkligheten en GC-bana vilket betyder att fotgängare, barnvagnar, cyklande pensionärer och barn etc, alla skall samsas dubbelriktat på knappt 3 m (2,5 mellan sidomarkeringarna) bredd. Det kan tyckas okomplicerat men är det inte. Prioriteringarna och behoven skiljer stort mellan trafikantgrupperna och hastighetsskillnaderna vid möten och omkörning är stora.
Dels är sträckningen av GC-banan suboptimal. Trots säkerligen goda föresatser är det gott om omvägar, svängar, chikaner, korsning över väg för sidbyte m m. Jag förstår orsakerna, men det blir inte roligare för det.
Dels ligger det en hel del grus uppdraget på GC-banan, som förstås inte är prioriterat för kommunen att sopa undan.
Totalt sett upplever jag paradoxalt nog en både säkrare och mer effektiv/ändamålsenlig cykling i vägrenen.

Man behöver börja ta cykelpendling på allvar. Det behövs cykel-expressleder, miljöer där cyklister kan hålla åtminstone 20-25 km/h och faktiskt ta sig någonstans, utan att behöva vävas in i ett flöde tillsammans med fotgängare och långsamma nöjescyklister. Kan man inte cykla effektivt så är cykel inte ett tilltalande alternativ.
 
Angående 70-vägar så beror det väl på hur förhållandena ser ut. Framför allt sikten och hur bred vägrenen är och hur mycket trafik det är. Del av sträckan jag cyklar till jobbet är 70-väg. Den biten känns som den tryggaste delen av min väg till jobbet (förutom där det är cykelbana). Men alla 70-vägar är ju verkligen inte så.
 
Angående 70-vägar så beror det väl på hur förhållandena ser ut. Framför allt sikten och hur bred vägrenen är och hur mycket trafik det är. Del av sträckan jag cyklar till jobbet är 70-väg. Den biten känns som den tryggaste delen av min väg till jobbet (förutom där det är cykelbana). Men alla 70-vägar är ju verkligen inte så.

Och hur trafikerad den är.
 
Min kommun har en strukturerad plan för cykelleder, men det går långsamt och är inte jättehögt prioriterat. Nyligen färdigställdes en knapp mil(!) ny fin cykelbana precis min väg. Likväl väljer jag ofta bilkörbanans vägren, av flera skäl.
Dels är cykelbanan, förstås, i verkligheten en GC-bana vilket betyder att fotgängare, barnvagnar, cyklande pensionärer och barn etc, alla skall samsas dubbelriktat på knappt 3 m (2,5 mellan sidomarkeringarna) bredd.

Men oj 2,5 meters bredd för en nyanlagd cykelbana... då hade man inte några ambitioner direkt. Jag hoppas inte att det var i enlighet den strukturerade planen!
 
Angående 70-vägar så beror det väl på hur förhållandena ser ut. Framför allt sikten och hur bred vägrenen är och hur mycket trafik det är. Del av sträckan jag cyklar till jobbet är 70-väg. Den biten känns som den tryggaste delen av min väg till jobbet (förutom där det är cykelbana). Men alla 70-vägar är ju verkligen inte så.

Och hur trafikerad den är.

;) ;)
 
Och jag känner en hel del som inte kommer lång alls utan att behöva cykla på 70 väg.
Detta tom inom storGöteborg.
Och jag tycker ju att man ska bygga ut cykelvägarna så att det inte överhuvud taget handlar om att cykla på, eller ens bredvid, en 70 väg.

Nu verkar det finnas en regel om att cykelvägar ska byggas bredvid huvudvägnätet men det finns de som arbetar på att de ska kunna byggas oberoende av det. (Dvs tex en bit in i skogen där det är mindre avgaser och mindre risk att få en bil på cykelbanan och en rakare snabbare väg.)

Många 70 vägar är numera också ombyggda till 2+1 och det är ju nästan omöjligt att cykla på. Även om vissa är markerade som cykelleder :(

kn: men å tredje sidan så finns många som har fina cykelvägar och har 5 km till jobbet som inte cyklar för att de tror att det tar så lång tid att cykla. Att cykla är i paritet med att promenera. När cykling och bil, i stad, på sträckor under en mil, är jämförbara i hastighet. Det kräver ju dock att cykeln tillåts komma upp i hastighet.

Att folk tror så mycket negativt om cykling gör ju att det är svårt att få igång arbete kring cykling. Det blir alltid en sådan rundgång.
 
Senast ändrad:
Nu verkar det finnas en regel om att cykelvägar ska byggas bredvid huvudvägnätet men det finns de som arbetar på att de ska kunna byggas oberoende av det. (Dvs tex en bit in i skogen där det är mindre avgaser och mindre risk att få en bil på cykelbanan.)

Det där är ju ett gissel (på statliga nätet) som är helt absurt och talade för att det är biltrafiken som är huvudfokus :rage:

(Handlar ju inte bara om avgaser och säkerhet utan också om att förutsättningarna för vad som är ett gent och effektivt cykelnät blir något helt annat om man inte hela tiden måste förhålla sig till att det också måste finnas en bilväg där.
 
Det där är ju ett gissel (på statliga nätet) som är helt absurt och talade för att det är biltrafiken som är huvudfokus :rage:

(Handlar ju inte bara om avgaser och säkerhet utan också om att förutsättningarna för vad som är ett gent och effektivt cykelnät blir något helt annat om man inte hela tiden måste förhålla sig till att det också måste finnas en bilväg där.

Jag tror att de dras längst med bilvägar för att det är enklare. Då blir den befintliga sträckningen breddad istället för att man ska dra en helt ny sträckning.
 
Cykling går snabbt och är effektivt och är bra för hälsa, motion, miljö, samhällskostnader -vi borde bygga ut möjligheterna att cykla för folk som har under 5 km, eller rent av under en mil till jobbet. -Nej! jag tycker inte det! Jag vill Inte cykla 1,5 mil längs en 70-väg utan cykelbana! i Snöstorm! Stoppa därför allt utbyggandet av cykelbanor! (man bara, om du har en mil 70 väg till jobbet och ofta snöstorm så känn dig inte träffad.)

Cykla från KTH till Trafikverket tar 27 minuter 7,8 km, köra bil tar 19 och är 7,7 km långt, om du har tur med trafiken (har man otur tar det 40 minuter att köra genom Solna.)
 
Jag tror att de dras längst med bilvägar för att det är enklare. Då blir den befintliga sträckningen breddad istället för att man ska dra en helt ny sträckning.
Nej det är inte bara det, det är ngn slags lag, hävdar cyklister, som jag inte förstått. I många fall finns ju grusvägar och annat man skulle kunnat fixa till och binda ihop.
 
Jag bara slänger in en fråga här var cyklister verkar ha samlats. Trafikverket ska göra om "våran" väg till bygdeväg. Dvs enfilig med breda vägrenar som bilister ska köra ut på vid möte. Det är en trafiksäkerhetshöjning menar de, i väntan på att kanske bygga ut med GC-väg.

Är det någon som har erfarenhet av att cykla på sådan väg? Känns det tryggt vid möten?

Idag går bilarna över på mötande sida när de kör om cyklister, känns tryggt och bra. Lite orolig över att bilister kommer tycka att de kan ligga kvar i körfältet efter bygdevägsmålningen. De kommer ju mycket närmare en då?

Majoriteten av vägen är 80 och 60. En del av sträckan är 40.
 
Vi bor längs med en 80-väg och vi cyklar på den, sen väljer jag att vika av när jag kan, mest för att jag tycker att kanten är lite läskig som går sönder då och då när lastbilar och traktorer kör där. På vägen brukar även tävlingscyklisterna träna så på våren kommer de förbi i stora klungor.

Mina barn var tidigare tvungna att korsa en 100 väg för att ta sig till sina vänner, de första åren var jag med vid vägen för att hjälpa dem att förstå vad de ska titta efter. Nu är de stora och vi har dessutom flyttat till samma sida av vägen. Sen bor vi ganska långt ut på landet från cykelperspektiv. Jag har 20 min med bil till jobbet och det skulle ta 1 h 40 min på cykel eftersom det är 100 väg 2+1 som inte är så bra att cykla på utan man måste ta omvägar. Men jag cyklar till grannen, med hunden och för att bada.
 
Jag tror att de dras längst med bilvägar för att det är enklare. Då blir den befintliga sträckningen breddad istället för att man ska dra en helt ny sträckning.
Hm vet inte om det är det här. Ngn som vet får gärna gå in på det. Men tydligen är allmän väg så att säga det allmänna sättet att ta sig fram på, där "alla" är eller ngt. Cykelbana och gångbana får bara byggas mellan orter som skydd från bilar på den allmänna vägen, för gångtrafikanter och cyklister. Om cykel eller gångbana inte syns eller är i direkt anslutning till den allmänna vägen är det ju inte längre ett skydd från bilarna på vägen utan liksom en egen väg och den är ju inte "allmän" så får inte byggas. Eller ngt.

I senare förarbeten hardetta kommit att uttryckas som att det ska finnas ett påtagligt funktionellt samband med allmän väg för att Trafikverket ska kunna bygga en allmän friliggande cykelväg.

9 En sådancykelväg ses som en väganordning som anläggs till skydd för cyklister och fotgängare.
Kandet funktionella sambandet inte påvisas är kravet på allmän samfärdsel inte uppfyllt varför envägplan inte kan tas fram och cykelvägen därmed inte kan anläggas som en allmän statlig väg.

I Trafikverkets riktlinje cykel10, har Trafikverket definierat det funktionella sambandetgenom att bland annat skriva att cykelbanan till huvuddelen av sin sträckning bör varasynlig från vägen.

Viktigt att notera är att detta inte är ett krav, utan ett försök till attexemplifiera/synliggöra kravet på funktionellt samband. Cykelvägen ska vara så nära denallmänna vägen att dess syfte, att avlasta den allmänna vägen, ska vara uppenbar.

Vidareframgår att cykelvägen och den allmänna vägen är så sammankopplade att det förtrafikanter ter sig naturligt att enkelt växla mellan dem. I riktlinjen finns dock ettåtkomstkrav – det måste finnas en möjlighet att via allmän väg/gata nå den tilltänkacykelvägen.
 
Jag tror att de dras längst med bilvägar för att det är enklare. Då blir den befintliga sträckningen breddad istället för att man ska dra en helt ny sträckning.

Ja och nej. Delsvis har du rätt men det förhållandet är ju ett problem i sig och hur skevt det är i prioritering mellan trafikslagen.

Men det är tyvärr mycket stolpigare än så.

Trafikverket bygger allmän väg enligt väglagen. Enligt samma lag (eller tolkningarna av den) är allmän väg till för allmän samfärdsel vilket innebär motortrafik.

Man kan bygga gång- och cykelväg längs allmän väg men då måste den anses tillhöra den allmänna vägen. Det innebär att det måste finnas ett funktionell och praktiskt samband med den allmänna vägen OCH att cykelvägen ska byggas i syfte att avlasta bilvägen från cykeltrafik (göra det bättre för bilisterna...)

Det innebär i sin tur att Trafikverket inte få bygga friliggande gång- och cykelvägar längs med motorvägar eller motortrafikleder. Eftersom man inte får cykla på dessa vägar så finns det ingen cykeltrafik att avlasta bilvägen med och alltså behövs ingen cykelväg 🙄.
 
Ja och nej. Delsvis har du rätt men det förhållandet är ju ett problem i sig och hur skevt det är i prioritering mellan trafikslagen.

Men det är tyvärr mycket stolpigare än så.

Trafikverket bygger allmän väg enligt väglagen. Enligt samma lag (eller tolkningarna av den) är allmän väg till för allmän samfärdsel vilket innebär motortrafik.

Man kan bygga gång- och cykelväg längs allmän väg men då måste den anses tillhöra den allmänna vägen. Det innebär att det måste finnas ett funktionell och praktiskt samband med den allmänna vägen OCH att cykelvägen ska byggas i syfte att avlasta bilvägen från cykeltrafik (göra det bättre för bilisterna...)

Det innebär i sin tur att Trafikverket inte få bygga friliggande gång- och cykelvägar längs med motorvägar eller motortrafikleder. Eftersom man inte får cykla på dessa vägar så finns det ingen cykeltrafik att avlasta bilvägen med och alltså behövs ingen cykelväg 🙄.
Huh det betyder ju att om man har en landsväg där folk går, cyklar och kör bil och där bygger en motorväg så har man effektivt byggt bort behovet av cykelväg och gångväg :(

Förklarar också varför det är helt omöjligt att få cykelväg till orten en mil bort, motorvägen går förbi. Den orten vill finansiera en halv cykelväg hit, o har fått ngt slags bidrag också tror jag, men vår kommun vägrar finansera sin del.
 
Huh det betyder ju att om man har en landsväg där folk går, cyklar och kör bil och där bygger en motorväg så har man effektivt byggt bort behovet av cykelväg och gångväg :(

Förklarar också varför det är helt omöjligt att få cykelväg till orten en mil bort, motorvägen går förbi. Den orten vill finansiera en halv cykelväg hit, o har fått ngt slags bidrag också tror jag, men vår kommun vägrar finansera sin del.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 656
Senast: cirkus
·
Småbarn Sonen (fyller 3 om två månader) började på dagis för lite mindre än en månad sedan. Från början var det tänkt och sagt att han skulle gå...
2
Svar
35
· Visningar
4 895
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hjälmar
  • Stora shoppingtråden II
  • Sömstorlek

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp