Cykling, infrastruktur och trafiksäkerhet (utbruten från Lådcykel istället för bil?)

Yes! Ser fram emot tillförlitlig statistik om avstånd till skolor och arbetsplatser dit folk tar sig i Stockholms län. Kanske är jag färgad av mina egna och mina bekantas vedermödor för vardagsresandet.
https://cykelframjandet.se/nyheter/...nt-kan-cykla-till-jobbet-pa-under-30-minuter/

Studien genomfördes under hösten och vintern 2018/2019 och resvägen för samtliga arbetande stockholmare har analyserats.

– Att hela 70 procent kan cykla till jobbet på under 30 minuter visar att det går att göra stora vinster för samhället utan att individen förlorar i tid.

70% på 30 minuter gäller om cykelvägarna utvecklats och folk cyklar 20 km/h. Dvs de har i det scenariot räknat att man även kan cykla på alla bilvägar.

Mina förslag har ju gällt 15 minuter o 18 km i timman så det är ju typ 4,5 km och långsammare. Känner att befolkningen nog ska ha bättre kondis än de har om det skulle gå att cykla 20 km i timman i 30 minuter. Det är iof bra med bättre kondis såklart.

https://sll.maps.arcgis.com/apps/MapSeries/index.html?appid=6d0733c7ed6b431a921ff792f4c772fe

Potentialstudien utgår från att den genomsnittliga hastigheten för cykeltrafiken är 20 km/tim.

Scenario låg innebär att cykling är tillåten endast på cykelvägar och i blandtrafik med skyltad hastighet upp till 40 km/tim. Det är ett försiktigt scenario som bygger på GCM-handbokens riktlinjer för blandtrafik.



Scenario medellåg innebär att cykling är tillåten på cykelvägar och gångvägar samt i blandtrafik med skyltad hastighet upp till 60 km/tim. Detta scenario innebär flera intressanta färdvägsalternativ för cyklister.



Scenario medelhög innebär att cykling är tillåten på cykelvägar och gångvägar samt i blandtrafik med skyltad hastighet upp till 80 km/tim. Detta scenario medför ytterligare färdvägsalternativ för cyklister.



Scenario hög innebär att cykling är tillåten på samtliga länkar i vägnätet, inklusive motorvägar. Detta ska ses som ett teoretiskt scenario som visar en hypotetisk potential för cykelpendling.
 
Du glömmer att man också behöver vara i hyfsad kondition, frisk och stark, och ha bra balans för att cykelpendla. Det är tyvärr inte alla människor i arbetsför ålder förunnat.
Man får ju hyfsad kondition och blir frisk och stark och får god balans av att cykla. Det finns absolut personer som inte kan få det naturligtvis, men det är ju sannolikt inte en majoritet.

Förstår inte varför svaren på -många kan! (cykla 5 km de flesta av årets månader) nästan alltid blir -men min faster Agda som är 80+ kan inte cykla till sitt jobb i februari för det är minst en mil och oplogat. Man bara -jo men många kan! (cykla 5 km på hösten i november innan det fryst till)
 
Visst finns det fler som kan cykelpendla än som gör det, men jag tror inte gruppen är så stor att den gör någon större skillnad. Dels har vi dem som har för långt till jobbet (mer än 8-10 km) eller har orimligt farliga cykelvägar, typ tätt trafikerad, slingrig 70-väg utan belysning och vägren.

Sedan finns det många vältränade människor för vilka cykelpendling inte ger någon träningseffekt. De vill satsa tiden på att träna på sin riktiga sport stället, (och Gud bevare oss från tävlingscyllister som cyklar till jobbet bland cykelpendlare ...).

Det är fler människor som inte kan eller bör cykla, än de som inte kan eller bör köra bil.

Därför att det är det område där det bor flest människor i Sverige, där befolkningstätheten är störst, och som ligger relativt långt söderut i Sverige. Det borde alltså vara det perfekta stället för cykelpendling och infrastruktur för cykling. Men det är det inte. Och allt norr om Stockholm (utom universitetsstäderna U och U) har ännu sämre förutsättningar.

Ditt sydligaste Sverige-perspektiv är alltså på tok för för snävt.
https://svenska.yle.fi/a/7-10016724

Var fjärde resa på två hjul – så har Uleåborg lyckats bli Finlands cykelhuvudstad​

En cykelstad där folk cyklar året om - även små barn. Det har väckt uppmärksamhet också internationellt.

Att förbättra cykelinfrastrukturen är ju en självklarthet i diskussionen.

(vanligt argument mot cykling-det är ingen vits att förbättre cykelinfrastrukturen eftersom det ändå inte går att cykla på vintern och det är så dålig cykelinfrastruktur så folk kan inte cykla.)
 
Man får ju hyfsad kondition och blir frisk och stark och får god balans av att cykla. Det finns absolut personer som inte kan få det naturligtvis, men det är ju sannolikt inte en majoritet.

Förstår inte varför svaren på -många kan! (cykla 5 km de flesta av årets månader) nästan alltid blir -men min faster Agda som är 80+ kan inte cykla till sitt jobb i februari för det är minst en mil och oplogat. Man bara -jo men många kan! (cykla 5 km på hösten i november innan det fryst till)

Jag håller med. Majoriteten av friska personer över 12 års ålder kan cykla 5 km de flesta månader på året. Man behöver inte vara vältränad för att kunna det.
 
Jag håller med. Majoriteten av friska personer över 12 års ålder kan cykla 5 km de flesta månader på året. Man behöver inte vara vältränad för att kunna det.
Exakt min gammelfarbror kunde cykla de flesta dagar de flesta månader till sitt jobb, typ 3 km, norr om Stockholm, när han var 80, nu runt 85 så går det inte längre men... (han kan å andra sidan inte heller längre köra bil, utan det blir buss) :)
 
https://cykelframjandet.se/nyheter/...nt-kan-cykla-till-jobbet-pa-under-30-minuter/



70% på 30 minuter gäller om cykelvägarna utvecklats och folk cyklar 20 km/h. Dvs de har i det scenariot räknat att man även kan cykla på alla bilvägar.

Mina förslag har ju gällt 15 minuter o 18 km i timman så det är ju typ 4,5 km och långsammare. Känner att befolkningen nog ska ha bättre kondis än de har om det skulle gå att cykla 20 km i timman i 30 minuter. Det är iof bra med bättre kondis såklart.

https://sll.maps.arcgis.com/apps/MapSeries/index.html?appid=6d0733c7ed6b431a921ff792f4c772fe

Det var samma som jag länkade till :)
 
https://svenska.yle.fi/a/7-10016724



Att förbättra cykelinfrastrukturen är ju en självklarthet i diskussionen.

(vanligt argument mot cykling-det är ingen vits att förbättre cykelinfrastrukturen eftersom det ändå inte går att cykla på vintern och det är så dålig cykelinfrastruktur så folk kan inte cykla.)

Ja att jag inte tänkte på Uleåborg!

Här är mer specifikt om vintercykling i Uleåborg. En stad som ligger i höjd med Piteå ungefär.
 
Exakt min gammelfarbror kunde cykla de flesta dagar de flesta månader till sitt jobb, typ 3 km, norr om Stockholm, när han var 80, nu runt 85 så går det inte längre men... (han kan å andra sidan inte heller längre köra bil, utan det blir buss) :)
Här kan man ju trösta sig med att de flesta gammelfarbröder i 80+ åldern är ålderspensionärer och slipper cykla till jobbet av det skälet.

Kollektivtrafik, vanlig taxi och färdtjänst låter lämpligt i dessas fall!
 
Ja att jag inte tänkte på Uleåborg!

Här är mer specifikt om vintercykling i Uleåborg. En stad som ligger i höjd med Piteå ungefär.
Fint, och det är så underbart att cykla på hårdpackad snö också. Tyvärr är det sällan så under längre perioder hos oss längre. Vi har ju varmare och mer varierande vintrar nu :(
 
Här kan man ju trösta sig med att de flesta gammelfarbröder i 80+ åldern är ålderspensionärer och slipper cykla till jobbet av det skälet.

Kollektivtrafik, vanlig taxi och färdtjänst låter lämpligt i dessas fall!
Slipper? Han skulle inte jobba om han inte ville och får nog ingen lön längre antar jag, men jobbet förser med skrivbord, professor. Men det är ju onekligen så att de flesta i 80-årsåldern inte jobbar.
 
Det stora problemet med cykelinfrastruktur, är att man prioriterar framkomlighet för motorfordon först, sedan försöker man få cyklister och gående att få plats på den lilla yta som blir över, inkl tvingas att byta sida av bilvägar upprepade gånger, eller trånga, tvära svängar för att bilisterna behöver kunna svänga utan att behöva sänka farten.
Uleåborg visar att det går utmärkt att cykla året runt, Nederländerna visar att det går att bygga infrastruktur som funkar bra även för andra än förare av motorfordon.
 
Det stora problemet med cykelinfrastruktur, är att man prioriterar framkomlighet för motorfordon först, sedan försöker man få cyklister och gående att få plats på den lilla yta som blir över, inkl tvingas att byta sida av bilvägar upprepade gånger, eller trånga, tvära svängar för att bilisterna behöver kunna svänga utan att behöva sänka farten.
Uleåborg visar att det går utmärkt att cykla året runt, Nederländerna visar att det går att bygga infrastruktur som funkar bra även för andra än förare av motorfordon.
Känns ibland som att främsta motivationen när det gäller gång och cykel är att de personerna som tar sig fram så ska vara ur vägen för biltrafiken. Trots att en person som går är lika mycket en person som en person i en bil.
 
Cyklade som barn och ungdomar har väl alla gjort tills nu, men plötsligt "går" det inte längre för vissa.

Alltså vägar och bilar är inte sämre nu än då. Tvärtom. Samma gäller cyklarna, lampor, reflexer och hjälmar. Säkerheten är långt mycket högre nu, men ändå är vi räddare. Men rädslan för det diffusa klimathotet, luftföroreningar som vi orsakar med vår bilkörning (https://www.forskning.se/2024/03/20/renare-luft-i-svenska-stader-ger-stora-halsovinster/), de faktiska riskerna med att krocka, de ignorerar vi. Vi sitter där vi våra SUVar och känner oss trygga och bekväma. Lite absurt faktiskt.

(Sen är ju tiden en faktor som är svår att förändra. Fler är singlar, fler förväntas göra mer per dygn. Kan man spara en timme eller mer om dagen på att köra är det nog ett svårt hinder att komma över)
Snarare så vet jag hur farlig vägarna är då jag vet statistiken på viltolyckor längs vägarna hemma omkring. Utöver att samma sträcka så kör folk ihjäl sig själva genom att ha för hög hastighet och glömer att svänga (alltid samma kurva) så dom kör rakt in i träden eller alla dom oräkneliga gångerna som någon står mitt i rondellen pga för hög hastighet.

Så ja jag har en rädisa för att cykla vissa vägar och andra vägar bara under vissa tider.
 
Tror du verkligen en majoritet av Sveriges befolkning bara har 70 vägar med grusbilar på sin väg till jobbet? Jag är uppväxt i småstad i Värmland, cyklade 1,5 mil enkel väg även där. Inga problem där heller. Och ja, jag bor i innerstan - jobbar inte där dock, cyklar ut från stan varje dag. Cyklar hyfsat regelbundet både till Täby, Hässelby och söderförort.. har inga problem att ta mig fram säkert där heller
Även jag cyklade under min uppväxt och då även på 70-vägar. Exakt samma vägar idag har betydligt tyngre trafik, mer trafik och snabbare (nej hastigheten har inte ökat på vägen men fler bilister väljer högre hastighet).

Tror man får skilja på nu och då. Förr hade vi även olåst dörr på huset och nu låser vi uthusen.
 
Även jag cyklade under min uppväxt och då även på 70-vägar. Exakt samma vägar idag har betydligt tyngre trafik, mer trafik och snabbare (nej hastigheten har inte ökat på vägen men fler bilister väljer högre hastighet).

Tror man får skilja på nu och då. Förr hade vi även olåst dörr på huset och nu låser vi uthusen.
Kanske? Jag cyklade inte på 70 vägar varken under min uppväxt eller nu. Oavsett hur trafiken ev. ändrats senaste åren är jag ändå säker på att massor av människor som idag åker bil kan cykla (utan att behöva cykla på livsfarliga vägar..). Mina föräldrar låser fortfarande inte, vad nu det har med saken att göra…
 
Kanske? Jag cyklade inte på 70 vägar varken under min uppväxt eller nu. Oavsett hur trafiken ev. ändrats senaste åren är jag ändå säker på att massor av människor som idag åker bil kan cykla (utan att behöva cykla på livsfarliga vägar..). Mina föräldrar låser fortfarande inte, vad nu det har med saken att göra…
Låsa var ett exempel på att det finns fler saker som har förändrats under åren🙂
 
Låsa var ett exempel på att det finns fler saker som har förändrats under åren🙂
Jag fattade det så att säga…Men tänker att det säger inget om att det blivit farligare att cykla, allt blir liksom inte bara värre och värre..säkert mer trafik på vissa vägar, mindre på andra. Framför allt bor väl långt från alla med 70 vägar som alternativ cykelväg. Jag känner ungefär hur många som helst som skulle kunna cykla men ändå väljer att ta bil även löjligt korta sträckor.
 
Jag fattade det så att säga…Men tänker att det säger inget om att det blivit farligare att cykla, allt blir liksom inte bara värre och värre..säkert mer trafik på vissa vägar, mindre på andra. Framför allt bor väl långt från alla med 70 vägar som alternativ cykelväg. Jag känner ungefär hur många som helst som skulle kunna cykla men ändå väljer att ta bil även löjligt korta sträckor.
Och jag känner en hel del som inte kommer lång alls utan att behöva cykla på 70 väg.
Detta tom inom storGöteborg.
 
Jag är en av dom som enligt Google maps har nära att cykla till jobbet. Men det kräver cykling i väggren på 70 sträcka minst 5 km. Resten är en snirklingslösning.

Har cyklat någon gång och då valt säkra vägen dvs cykelvägen. Men då tar det 15 min till. Börjar man jobbet kl 6 känns det helt orimligt att cykla hemifrån dåtidigt tyvärr. Bilen blir då mitt val
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 656
Senast: cirkus
·
Småbarn Sonen (fyller 3 om två månader) började på dagis för lite mindre än en månad sedan. Från början var det tänkt och sagt att han skulle gå...
2
Svar
35
· Visningar
4 895
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hjälmar
  • Sömstorlek
  • Betäckning 2024 - föl 2025

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp