Cykla med Grandis

leanita

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av att cykla med Grandis? Jag är medveten om att man inte ska motionera henne med cykel förrän hon är 1 och ett halvt år, men vill att hon ska kunna det här med cykling ordentligt och då gäller att börja så tidigt som möjligt..måste man ha sele och varför? Ska man ha nån speciell anordning på cykelen?

Sv: Cykla med Grandis

Du behöver ju inte cykla på en gång, lär henne cykelvett först. Dvs gå ordentligt vid sidan av cykeln, inte för långt fram eller för långt bak.
En regel jag har är att man får inte stanna och kissa medan vi cyklar. Det får man chans att göra innan och när jag säger till. Detta för att det inte ska bli tvärstopp när man cyklar.
Det är också viktigt att man inte får nosa eller hamna på fel sida om lyktstolpar. Här gäller även att sätta sig ner när jag stannar. En hel del att öva med andra ord.

Man kan skaffa en sk springer till sin cykel, som en stor "krok" som man fäster under sadeln och som går ut en liten bit från cykeln så hunden ska hamna på rätt avstånd. Tycker den har fungerat bra, men upplever att min hund gärna drar i kopplet när vi har den, så brukar köra utan.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 725
Senast: fixi
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 260
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 984
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 170

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka