Cykla med Grandis

leanita

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av att cykla med Grandis? Jag är medveten om att man inte ska motionera henne med cykel förrän hon är 1 och ett halvt år, men vill att hon ska kunna det här med cykling ordentligt och då gäller att börja så tidigt som möjligt..måste man ha sele och varför? Ska man ha nån speciell anordning på cykelen?

Sv: Cykla med Grandis

Du behöver ju inte cykla på en gång, lär henne cykelvett först. Dvs gå ordentligt vid sidan av cykeln, inte för långt fram eller för långt bak.
En regel jag har är att man får inte stanna och kissa medan vi cyklar. Det får man chans att göra innan och när jag säger till. Detta för att det inte ska bli tvärstopp när man cyklar.
Det är också viktigt att man inte får nosa eller hamna på fel sida om lyktstolpar. Här gäller även att sätta sig ner när jag stannar. En hel del att öva med andra ord.

Man kan skaffa en sk springer till sin cykel, som en stor "krok" som man fäster under sadeln och som går ut en liten bit från cykeln så hunden ska hamna på rätt avstånd. Tycker den har fungerat bra, men upplever att min hund gärna drar i kopplet när vi har den, så brukar köra utan.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 065
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 263
Senast: Otherside
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 618
Senast: Digbil
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 402
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka