Cykelhjälm - Tonåringar

Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

Hej den här tråden har blivit riktigt intresant många inlägg berör den stenhårda verklighet som gäller min son har nog hällre slängt cyckeln i sjön än haft hjälm nu lever han i moppeåldern och då känns cyckelhjälmen som en fis i en snöstorm det kändes underbart när polisen jagade moppar då hade föräldrarna stöd

Förlåt mig, men så länge du inte delar in din text i meningar så förstår jag inte alls vad du skriver.
Din son vill inte ha hjälm, utan slänger hellre cykeln. Och nu har han moped och har blivit jagad av polis???

jag förstår inte...
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

min uttryksförmåga är hopplös .när polisen jagade moppar och tog en del ,blev alla rädda nu är den slut och fri fart gäller i praktiken då är det inte enkelt att sätta i mot.detta är en cyckelhjälmtråd som jag spåeat ur, det finns en moppetråd som jag startat,detpassar bättre där
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

Vaddå går inte? Det är en fråga om att sätta ner foten som förälder. Varför finns det en lag om hur fort man får köra på moppe och varför ska man följa lagen, det borde ni kanske fundera på.

Det är väl knappast polisen som ska uppfostra din son.
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

jag ska börja åttan nu i höst och har inte cyklat med hjälm sen i sexan. det är helt enkelt fult, obekvämt och omodernt.

Vi lever på 2000 talet nu för tiden, det finns moderna hjälmar...
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

visst e det bra med cykelhjälm... men jag tycker men läser fler olycker om människor som blivit påkörda när dom e ute o går än när dom cyklar.

Så bara däför är det dummt att skydda det man har? Var en artikel i aftonbladet/expressen igår om en som slutar första klass nu, som 33 åring... Han fick alltså börja om att lära sig läsa, skriva, räkna och allt han en gång i livet lärt sig, så kul var det inte i skolan att jag skulle vilja ägna 12 år till av livet till gå där...
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

Och själv börjar jag i nian i höst och använder en hjälm som både är snygg, bekväm och modern. Det blir vad man gör det till, man behöver ju inte köpa hjälmen i leksaksaffären.
(nu cyklar jag inte till skolan eftersom den ligger så långt bort, men när vi snackat om det i skolan har jag stått för att jag gör det och jag har aldrig fått höra något negativt när jag lagt ut någon bild. är absolut inte mobbad, tillhör snarare "de populära")

:bow::bow:
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

Det är klart som korvspad inte ungarna tar hjälmen på sig när inte vuxna har det heller. Har ni aldrig hört att barn gör som man gör, inte som man säger ;)
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

Det är klart som korvspad inte ungarna tar hjälmen på sig när inte vuxna har det heller. Har ni aldrig hört att barn gör som man gör, inte som man säger ;)

Just precis. Och kommer man sedan till det året man fyller 15 så behöver inte alla klasskompisarna ha det heller eftersom de som redan fyllt 15 och inte omfattas av lagen. Detta gör att lagen blir väldigt tandlös.

Visst önskar jag att mina barn hade cykelhjälm (de stora är ju nu över 15, och den minsta är 9 och använder sin hjälm som en självklarhet. Än så länge......). Men jag är inte lika duktig som ni andra tonårsföräldar. Jag orkar helt enkelt inte ta konflikt om varenda sak. När jag ändå vet att hjälmen åker av så fort dom kommit utom synhåll, lämnade jag den konflikten.
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

Så bara däför är det dummt att skydda det man har? Var en artikel i aftonbladet/expressen igår om en som slutar första klass nu, som 33 åring... Han fick alltså börja om att lära sig läsa, skriva, räkna och allt han en gång i livet lärt sig, så kul var det inte i skolan att jag skulle vilja ägna 12 år till av livet till gå där...

du kan gärna bära hjälm när du e ute o går också.......

det händer ju betydligt många fler olycker med "gånglister".(ändå e det inte många som går ute på gatan/vägen)

tycker dom kan ändra lagen till 12år(om där nu måste va en lag),då räknas dom som mogna i trafiken.
kan inte förstå vadför gränsen är satt vid 15år?

inte många som kan få på en cykelhjälm på sin tonåring(fast man e en bra förälder) även om ni här verkar väldigt duktiga på det,men kolla ute på stan el vid skolan... "inte många i verkligheten i den ålden som bär hjälm".
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

Tja... Jag köpte en hjälm till min pojkvän igår. Han är definitivt äldre än 15 . Men cyklar jämt, i Stockholms innerstad.
Jag är ju rätt förtjust i honom, och tycker det vore synd om han blev en grönsak eller dog. Det är liksom skäl nog.
Hellre lite töntig hjälm och levande. Han har den ju inte på jämt:D
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

Risken för att råka ut för en olycka är väll betydligt större i en storstad en i en lantort.... I stockholms innerstad skulle jag behöva hockyutrustning för att känna mig säker på en cykel.. Livsfarligt!

Lättstressad lantråtta som jag är...
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

Både och. Man är ju konstant medveten om faran. Hos mina föräldrar tror jag aldrig att det ska komma en bil, och cyklar dumt nog ofta mitt i vägen och med mp3:n i öronen. Det gör jag inte på S:t Eriksgatan...
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

Alla städer är ju inte som Stockholms innerstad. Tycker knappast att den ska vara en norm för hela landet.
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

Kontenta: Blir man påkörd spelar det ingen roll var man befinner sig. Likaså om man trillar med huvudet före.
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

Självklart är det så.. När olycker väl händer är det lika illa oavsett var dem händer!

Men traditioner och rutiner styrs av risker.. Där det finns större risker finns det mer skyddsutrustning...

Jag för min del skulle nog inte komma på tanken att cykla i stan, men det är ju min personliga riskuppfattning och bedömmning:angel:...

Man kanske skulle införa lag på cykel hjälm för ALLA oavsett ålder? Eller är det ok att som vuxen få ta ansvar över sitt eget "förstånd"?

Jag vet inte, men det känns som lite överförmynderi och dubbelmoral när en 14 åring skall ha hjälm och en 15 åring inte behöver..

Jag anser nog att skall det vara hjälmtvång så skall det gälla barn upp till 12 år eller ALLA..

Man får liksom bestämma sig...För att säga till en 14 åring ( i alla fall i vår omgivning) att hon måste ha hjälm gör ingen nytta.. Den åker av runt nästa knut i alla fall... Och de över 15 har lagen som argument för att skita i hjälmen... Man kommer liksom ingenstans med det.. Vi kommer aldrig att kunna skapa en hjälmtradition på det här viset, som någon skrev: att barn gör som de äldre...
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

du kan gärna bära hjälm när du e ute o går också.......
Jag har iaf reflexer på mig när jag är ute och går, om det är från skymning till gryning, ÄVEN i stan, det är det få gångare som har...

inte många som kan få på en cykelhjälm på sin tonåring(fast man e en bra förälder) även om ni här verkar väldigt duktiga på det,men kolla ute på stan el vid skolan... "inte många i verkligheten i den ålden som bär hjälm".

Men om föräldrarna själva tar på sig hjälmen, kanske det är lite lättare att få på tonåringarna... Men som sagt vad, frigolit inuti behöver inte frigolit utanpå...
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

"hånande" utryck gör inte att fler börjar använda cykel hjälm..
Tvärtom!

Som tonåring hade jag idiotförklarat folk med sådana uttryck. Och konstaterat att det är verkligen urtöntar som känner att de är osäkra på en cykla...
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 322
Övr. Barn Jag ska försöka fatta mig kort. Vi är separerade sedan drygt 8 år. Barnen bor 50/50, gemensam vårdnad. Barnen är skrivna hos mig. Vi...
2
Svar
26
· Visningar
5 473
Senast: nyttnick
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
16 412
Senast: Badger
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
61 860
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp