Cykelhjälm - Tonåringar

Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

:bow::bow:
Varför dansa efter mobbarnas pipa och sätta dem som norm? Hellre uppfostrar jag ett barn som blir så jagstarkt att han kan med att bära cykelhjälm trots tråkningar och går stärkt ut i livet, för ärligt talat är tonårstiden en begränsad del av sitt liv, man ska rusta sig för att klara även resten av livet. Jag vill inte ha ett barn som måste göra som alla andra, se ut som alla andra, klä sig som alla andra etc för vilken hemskt tråkig och osäker vuxen han då riskerar att bli.

Jag tillhörde själv varken poppisgänget eller de töntigaste men hade ett starkt kompisgäng så vi tex stod emot att måsta supa sig full flera år. Vi hade inte cykelhjälm men det hade man inte på vår tid.

"And if you say they will be bullied in school
It means you let the bullies set the rules"
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

Ni som har barn (tonåringar) under 15 år, får de cykla utan hjälm för er föräldrar?
Ställer frågan då jag har en STOR konflikt med grabben, 14 år.
Han totalvägrar att cykla för det är såååå skämmigt om någon från skolan skulle se honom med hjälm.
Men, jag ger mig INTE:devil: ska han cykla så är det hjälm som gäller.
Enligt honom så har ingen annan i hans klass/skola hjälm på sig.
Men, det är ju lag på det, under 15 år!!!1
Hur gör ni???

Ställ in cyckeln. Låt honom inte få använda cyckeln
Jag är nu inne på mitt 4 barn. Han är 16
Jag har varit sten hård.
Skall han köra moppem utan hjöälm också ??
stå på dig bra med föräldrar som bryr sig
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

Japp, men som jag skrev tidigare idag så cyklade han iväg på fm. med hjälmen på.
Har varit en lång dust med honom, han fick ju minsann cykla utan hjälm när han var 5 år. (För er som inte vet så är denna 14-åring en pojke som är familjehemsplacerad hos oss).
Kändes så himla bra idag då han kom och sa att:- Jag tänkte åka nu!! Jaha, hur då, sa jag? -Cykla, med hjälm, och ett stort leende från honom.:)
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

KL

Jag är 18 år och har cyklat med hjälm i hela mitt liv. Mina föräldrar har varit stenhårda. Jag är ingen tönt. Mina föräldrar cyklar båda två med hjälm för att skydda sig. Varför inte föregå med gått föredöme? Jag förstår inte det svåra och jobbiga med att använda hjälm faktist. Det är ju bara att sätta den på huvudet!

Jag kan hålla med om att under högstadiet tycke jag att det var pinsamt att cykla med hjälm, cyklade några gånger utan men mina föräldrar blev bekymrade och pratade med mig. De förklarade riskerna med att cykla utan och det kändes ju som ett mycket enkelt val när man insåg vilka skador det kan bli! Ni föräldrar som låter era barn cykla utan hjälm för att ni inte orkar stå på er och bry er om era barn - skulle ni kunna förlåta er själva om erat barn fick en skallskada och fövandlades till ett kolli? Det är NI som har ansvaret. Det finns en anledning till man blir myndig vid 18 års ålder och inte vid 12. Man är helt enkelt inte mogen och färdigutvecklad förens senare. Så fram tills att barnet är 18 är det NI som bestämmer!

Dessutom så kan jag säga det att min relation till mina föräldrar har snarare förbättrats, de visar ju att de bryr sig!

Stå på er!
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

Det är ju just det.
Hur tänker föräldrar som inte orkat ta en konflikt?
Hur mår de den dagen det händer någonting?
Jag kommer att fortsätta kräva hjälm vid cykling även efter 15, likväl som att barnen har hjälm vid ridning, när de kör ATV, osv.
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

Detta är en tråd på ett forum där man har rätt att tycka och tänka hur ovissentligt det än är.. Det var fler än jag som diskuterade...

Och har jag någonstans i tråden skrivit att det är ok att skita i vissa lagar? Nä du ställ den frågan till någon annan! :cool:

Ja på sätt o vis så har du ju det.
Du kommer inte strida för att dina tonåringar har hjälm. Så då skiter du ju i lagen.
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

Ja på sätt o vis så har du ju det.
Du kommer inte strida för att dina tonåringar har hjälm. Så då skiter du ju i lagen.

Jag skrev att jag kommer att insistera på att hjälm skall användas till och med 15 års ålder.. Och vill de inte ha hjälm får de vell gå.. Det är inte mycket att strida och bråka om!

Vill tonåringar strida får dem gå till någon annan... eller slänga cykelhjälmen i diket som de flesta andra i trakten gör... Eller menar ni att man skall åka efter och kolla så hjälmen är på?


Hur deffinerar du en strid?
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

Jag undrar lite. Om barnen inte använder hjälm på cyckeln. Där hastigheten kan bli ganska hög.
Ta en cycklist som kör i full fart.
Men man SKALL bära hjälm på sin moppe när man är 15. Cyckeln kan gå lika fort som en moppe.
Mina barn cycklade ofta med sina kompisar som åkte moppe. Mina 4 barn har inte fått moppe. En kanon cyckel i stället + hjälm 3 killar 1 tjej
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

Vill bara ge massa :bow::bow::bow: till alla tonåringar här som bär hjälm utan att skämmas!
Är själv mitt i tonåren, är fjorton år och använder inte hjälm. Vet ej varför, använde den ibland i sexan och hela tiden i femman. Men inte nu. Är absolut ingen fjortis och är verkligen inte mobbad, men jag är inte sån som sminkar mej, ägnar en timme varje dag åt min utseénde, jag går inte så mkt på fester osv, så jag är inte bland de "populära" i skolan. Är väl därför, vill verkligen inte bli mobbad, hade en lite svår period i sexan, visst jag hade kompisar men alla var de fjortisar. Jag bryr mej eg. inte om de som tittar snett, men man vill ju inte bli uttittad frivilligt?

Vet inte vad jag menade med dethär, menmen ;)
:bow::bow::bow: till alla som står på sej!!
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

Du kan tala om för dig, det finns vuxna som också använder hjälm... Man är helt enkelt rädd om det man har...
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

Nu har jag inte läst hela tråden eftersom den var så lång men hängde med lite i början så . Jag är inte nu förälder utan en tonåring , jag använder alltid hjälm, cykel som ridhjälm ! . Varken min mamma eller pappa tillåter mig att cykla utan och det betyder ju bara att dom bryr sig . Det är nog bara 15-20% (ganska liten skola , 150 på högstadiet.) på min skola i högstadiet som använder hjälm, mest sjuor men även åttor , en enda nia med hjälm har jag nog inte sett! . Jag går inte efter vad mina kompisar tycker då de flesta inte använder hjälm, vill dom riskera livet mer så visst, det är inte mitt liv! . Många tycker nog jag är nördig eftersom jag använder hjälm, men då får de tycka det för det är bara att stå på sig och skita i vad andra säger. Själv har jag inte hört någon som sakt något då vår skola är väldigt inriktad på mobbig mm.. ! Alla som lärt känna mig när dom inte viste att jag använde hjälm har blivit förvånade, för jag är inte den "typen" som alla förknippar med hjälm. Det är ju mycket grupptryck i denna åldern, men själv har jag fått min kompis att använda hjälm igen, dBåde min mamma och pappa andvänder hjälm, dock inte mina syskon men dom är ju som dom är :angel: D Men jag tycker du bara ska stå på dig, som min mamma&pappa . Värken min syster,bror eller jag fick/får cykla utan hjälm innan vi fyllt 15 , dock är det ju bara jag kvar ;) Men sen så är det ju svårt, för att dom lämmnar huset med hjälm på huvet behöver inte det betyda att dom kommer med hjälm på huvet till skolan, det är hur lätt som helst att ta av sig en hjälm. Men försök förklara för han varför du tycker han ska ha hjälm och vad som kan hända ! . Själv tyckre jag det är idiotiskt med föräldrar som inte bryr sig om barnet har hjälm, men det är ju deras ensak . Men sen så vet jag att många barn som inte har hjälm och deras föräldrar tillåter det eftersom dom tror att deras barn blir mobbade pga hjälmen .

önskar bara att även dom "coolaste,häftigaste" ungdomarna som alla ser upp till kunde ha lite vett i huvet och börja använda hjälm, då hade förmodligen alla som "försöker vara coola" hängt med och då hade det nog inte varit så stora problem :/ .

oooj, vad långt det blev ;s men nu ska jag sova, skola imorgon ju . god natt buke :D
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

På min 10 åring är det STRÄNGT med att hon ska ha cykelhjälm , ajjabajja om hon inte har det :devil: Men min 13 åring låter jag cykla utan , låtit henne göra det sedan 12 års ålder pga att i dagen läge är det tråkigt nog nästan ingen som har det i den åldern. Förstår faktiskt att min dotter inte vill vara den enda , även om det var modigt om hon hade det.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag ska försöka fatta mig kort. Vi är separerade sedan drygt 8 år. Barnen bor 50/50, gemensam vårdnad. Barnen är skrivna hos mig. Vi...
2
Svar
26
· Visningar
5 473
Senast: nyttnick
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
16 412
Senast: Badger
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
61 860
Senast: lundsbo
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 770
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp