Cykelhjälm - Tonåringar

Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

Tycker det är tråkigt att läsa att du ej orkar ta konflikt om "varenda sak".
Nej, man kanske inte behöver det, MEN när det handlar om säkerhet och lagar så är det en skyldighet man har som förälder, (anser i alla fall jag).
Jag anser att barn får styra och ställa alldeles för mycket.
När det nu finns en lag om hjälm så är det väl vi föräldrar som ska lära barnen att lyda lagen.
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

Kan INTE hålla med om att man är mogen vi 12.
På mitt jobb har vi varje vår sk. cykeldagar.(mellanstadiet)
På en station ska eleverna cykla rakt fram, vid en markering vrida på huvudet för att se vilken färg på flaggan som visas.
Kan berätta att det inte är många som klarar av att fortsätta sin raka färd framåt, de flesta vinglar rejält och en del cyklar omkull.
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

Kan INTE hålla med om att man är mogen vi 12.
På mitt jobb har vi varje vår sk. cykeldagar.(mellanstadiet)
På en station ska eleverna cykla rakt fram, vid en markering vrida på huvudet för att se vilken färg på flaggan som visas.
Kan berätta att det inte är många som klarar av att fortsätta sin raka färd framåt, de flesta vinglar rejält och en del cyklar omkull.

det e inte jag själv som kommit på att man räknas som mogen i trafike när man e 12år, visst finns det undantag åt båda hållen...
(alla mognar olika)

alla e inte mogna att köra moped vid 15 el bil vid 18års ålder men sådan e ju lagen.

jag tycker 12år skulle va en rimmlig ålder... sen e det ju frivilligt o inte förbjudet att bära hjälm.
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

Jag förstod att det inte var du;).
Och alla är inte mogna för att köra moppe vid femton, men där kommer åter föräldraransvaret in, det är alltså upp till oss att lära dem, sen om de gör som vi lärt är ju en annan sak, men vi som vuxna har i alla fall gjort vad vi kunnat.
Och personligen tycker jag att det kan vara lag på cykelhjälm för alla.
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

Och personligen tycker jag att det kan vara lag på cykelhjälm för alla.
Det tycker jag också. Helt galet att det inte är det egentligen.
Men det är som reklamen säger, 63% av alla vuxna cyklister använder inte hjälm. 64% av alla vuxna cyklister som blir skadade i trafiken får skallskador.

Det finns några superbra länkar man kan läsa om man är intresserad.
Tex denna om Australien där man införde hjälmtvång.
I genomsnitt minskade antal döda cyklister med 45% för hela Australien två år efter hjälmlagen jämfört med två år före.
http://www.vv.se/litteraturstudier/s_summary.aspx?i_id=8

http://www.expertsvar.nu/publicIndex.asp?page=10&fromPage=public&lang=1&PRID=3930
Som beskriver hur läget ser ut i Sverige.
45 cyklister dör och ytterligare 1500 läggs in på sjukhus för skallskador årligen till följd av cykelolyckor.
Det är 365 dagar på ett år, vilket innebär att ca 4 personer läggs in på sjukhus dagligen i Sverige med skallskador de fått när de cyklat!!

Antar att det inte är sådär jättemånga som cyklar året runt, på julafton mm, så den siffran är säkerligen betydligt högre om man ser på säsongen!!

Jag fattar inte hästmänniskor som maniskt menar att man måste använda hjälm när man rider, men inte använder cykelhjälm. Hur tänker man då?
På en cykel har man oftast mycket högre fart än man har när man rider, dessutom kör medtrafikanterna (bilar, andra cyklister, mopedister etc) mycket fortare än någonting man enevtuellt skulle slå i när man ramlar av hästen.
Dessutom rider man sällan i hårt trafikerade områden, men man cyklar i dem för det mesta.
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

"hånande" utryck gör inte att fler börjar använda cykel hjälm..
Tvärtom!

Som tonåring hade jag idiotförklarat folk med sådana uttryck. Och konstaterat att det är verkligen urtöntar som känner att de är osäkra på en cykla...

Ja eller så är man rädd om det man har... Eller skall du köpa dig en ny hjärna den dagen du kör ikull??? Kanske är nåt för affärerna att börja med...
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

Ja eller så är man rädd om det man har... Eller skall du köpa dig en ny hjärna den dagen du kör ikull??? Kanske är nåt för affärerna att börja med...

Jo jag förstår ju syftet med uttryck som frigolit inne behöver inte ha frigolit ute...

Jag cyklar inte i dagsläget så mig finns det ingen anledning att tjata cykelhjälm till igentligen.

Men debatten handlade också om hur man får tonåringar att använda cykel hjälm.. Och det jag ville poängtera var är att det utrycket skulle i alla fall inte jag köpa i tonåren. Hur mycket poäng det än är i det... Just för att det ingår ett påhopp som säger att "du har ingen hjärna, bara pulver så ok så skit i hjälm".. Jag är vuxen nog att inte tänka i dem banorna nu, men hade inte varit så vuxen när jag var 14 år! Men jag representerar ju inte alla...
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

Nä jag vet inte, har aldrig varit på den nivån att nån skulle ha sagt det, för jag hade faktist även hjälm i tonåren om jag cyklade... Även om det var på 90 talet och inte var så jätte moderna hjälmar som fanns då... Men som sagt vad, jag var rädd om det jag hade även då...
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

OK! Nu förstår jag!;)


Ni som tycker att det är ok att skippa cykelhjälmen, rider era barn utan ridhjälm också? Eller spelar hockey utan hjälm?

mina barn använder alltid hjälm när de rider(spelar inte hocky)

men jag kan absolut inte se någon likhet mellan en häst o en cykel... men du använder kanske säkerhetsväst när du cyklar också?
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

Mini har en såå vettig mamma!!

Jag har inga barn men var ett för ca 10 år sen.

Tycker det är självklart som förälder att man säger nej till dumheter även om man vet att ungen troligen kommer bryta mot förbudet.
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

Jag vet inte, men det känns som lite överförmynderi och dubbelmoral när en 14 åring skall ha hjälm och en 15 åring inte behöver..

så är det med alla lagar..

Som 17åreing får du varken dricka eller köra bil, som 18åring får
du göra allt det + rösta m.m.
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

knapplån.

Men varför detta prat om lagar? Det finns väl ingen lag på att använda ridhjälm, men nästan alla gör det ändå. Enskilda ridanläggningar har regler om att man ska ha hjälm och det är bra och rimligt. Men jag tror helt ärligt att en lag för barn upp till 12 år, dvs den ålder då man faktiskt kan påverka barnen ordentligt, är det bästa. Därefter får grupptrycket och eget ansvar bestämma och då tror jag faktiskt att grupptrycket kommer att svänga över till att man har hjälm sinom tid, iom att alla har det upp till 12 års ålder.

Lagar måste man vara försiktig med, bara sätta dem som man verkligen har tid, råd och straffsatser att se till att de åtföljs. Sen ska de helst bara gälla saker där man kan påverka eller skada andra (säkerhetsbälte tex, man kan skada personen framför sig). Tex lagen om att man var tvungen att stanna för rött ljus som gångtrafikant tog de bort iom att den var orimlig till slut. Risken är att lagen urholkas annars. Det är ändå skillnad i samhällspåverkan mellan att misshandla någon annan och att själv inte ha cykelhjälm.

Håller också med om att frigolit inuti osv är kommentarer som inte hjälper alls. Jag har inte hjälm när jag cyklar och för varje person som kommenterar det överlägset och småelakt så kryper tankarna på hjälm djupare ned. En vacker dag kanske jag väljer att använda hjälm men blir det lag på det så låter jag definitivt bli.
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

Jag satt nu och kollade på trader... där finns ju super snygga hjälmar till ett bra pris:banana:
Om man då kan få barnen att vilja ha den snyggaste hjälmen kunde ju vart toppen:bump:
Själv cyklar jag inte, men rider dock utan hjälm :o.... tills jag fick min dotter vill ju inte att hon ska ha en hjärnskadad mamma.
Huvet är huvudsaken!:bump:
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

mina barn använder alltid hjälm när de rider(spelar inte hocky)

men jag kan absolut inte se någon likhet mellan en häst o en cykel...
Nej, jag ser heller inte likheten mellan häst och cykel. En häst rider man sällan bland bilar eller mopeder. En häst rider man sällan i sådana farter som man cyklar. Och på hästen tänker man säkert, vilket man inte gör när man cyklar!!

För mej är det viktigare att ha cykelhjälm än ridhjälm faktiskt. Cykelhjälmen behövs för att det är högre fart på cykeln, det är högre fart på bilarna man möter och det är hårdare att slå i asfalten än ridbanan eller stigen i skogen.

Dessutom, kommer man i trafiken på häst så har de flesta vett att sakta ner och ta det lungt, men kommer man på cykel kör andra trafikanter på som om ingenting hade hänt.

Jag skrev tidigare i tråden:
Jag fattar inte hästmänniskor som maniskt menar att man måste använda hjälm när man rider, men inte använder cykelhjälm. Hur tänker man då?
På en cykel har man oftast mycket högre fart än man har när man rider, dessutom kör medtrafikanterna (bilar, andra cyklister, mopedister etc) mycket fortare än någonting man enevtuellt skulle slå i när man ramlar av hästen.
Dessutom rider man sällan i hårt trafikerade områden, men man cyklar i dem för det mesta.


Jag är helt oförstående hur man kan skicka iväg ett barn på cykel utan hjälm, medans man maniskt menar att de måste ha hjälm när de rider!!
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

*knapplån*
Jag har aldrig behövt ta den konflikten.
Man har hjälm när man rider, cyklar, åker skridskor eller åker MC.
Och så är det bara.
Annars så får man gå.
Och det är ju jobbigare och tråkigare.

Men mina barn tycker inte om att göra sig illa.
Det gör ju ont ju.
Så de gillar skydd.
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

En häst rider man sällan i sådana farter som man cyklar.
Jag kan inte cykla lika fort som travaren springer.
Så jag rider då oftast fortare än jag cyklar.

Cykelhjälmen behövs för att det är högre fart på cykeln,
Neeeeejjje!
Den behövs för att den behövs.
Precis som ridhjälmen behövs.

och det är hårdare att slå i asfalten än ridbanan eller stigen i skogen.
En spetsig sten i skogen är väldigt hård den också.
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

En häst rider man sällan i sådana farter som man cyklar.

Beror väl på vad man har för häst i och för sig, men det går väl nästan alltid snabbare när man rider än cyklar? Min pappa var vältränad cyklist förut och kunde inte cykla snabbare än jag och min travare travar.
Jag cyklar typ lika fort som min häst joggar.
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

Hästen lever, cykeln är död!!!

Tillbaka i risktänkandet... Risken att jag åker av hästen och slår i huvudet är betydligt större än att jag skulle gå om kull med cykel.. Men nu cyklar jag inte så mycket och framför allt inte i staden..
Risker finns ju i allt man gör.. Men frågan är ju hur mycket man skall skydda sig? Var man skall dra gränsen? Hjälm vid bilkörning kanske vore på sin plats (känner åtminstonde en som fått skallskador vid krock, bältet hjälpte inte där..) Jag blir nog ensam om det då:angel: Jag känner många som dragit omkull på cykel (inkluderat mig själv) Men känner ingen som slagit i huvudet!

Jag tänker i risker.. Risken att krocka med en bil cyklandes är betydligt större där det finns bilar (I staden/trafiken inte på cykelvägen eller här ute på grusvägarna på landet)

Risken för barn att dra omkull minskar när de är mogna till att klara av att cykla och samtidigt ha koll på omvärlden... Det är förstås mycket svårare att fixa i en rörig miljö, med bilar andra cyklister (I staden/trafiken)..

Allting är inte svart eller vitt!!
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

Men oavsett vad du tycker om risker osv så är det lag på att ha cykelhjälm för ungdommarna. Om du inte tycker om det så får du väl lämna in nåt lagförslag för att avskaffa hjälmtvånget, men just nu ÄR det hjälmtvång.

Man kan inte bara strunta i vissa lagar för att man tycker att de är onödiga.
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

Och om vi tillåter dem att bryta mot lagen pga att en del tycker att det är ok att mobba den som följer reglerna, så ger vi väldigt märkliga signaler till tonåringarna.

om risken vore större hade det kanske varit lite lättare att övertala tonåringar att bära cykel hjälm.(inte bara mina utan minst 90% av alla tonåringar i min kommun)
vi känner ingen som har varit med om en allvarlig cykel olycka o har inte hört/läst om någon i kommunen(ca 17000) där jag bott i 15år.
i grann kommunen var det en 10årig flicka som dog i en cykel olycka för några år sedan men hon hade hjälm...
men jag vet många som skadat sig rejält på häst ryggen fast att dom bär både hjälm o väst.
min dotter har legat på sjukhus(rid-olycka) för 3veckor sedan då häten blev skrämd/rädd o kasta av henne,väldens snällaste häst men den e levande som alla andra hästar.(min dotter har 12års ridvana)

en cykel styr man själv men visst kan där komma en o köra på en men risken e lika stor att det skulle hända när man e ute o går också.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag ska försöka fatta mig kort. Vi är separerade sedan drygt 8 år. Barnen bor 50/50, gemensam vårdnad. Barnen är skrivna hos mig. Vi...
2
Svar
26
· Visningar
5 473
Senast: nyttnick
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
16 412
Senast: Badger
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
61 860
Senast: lundsbo
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 770
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp