Cykelhjälm - Tonåringar

Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

Jag tycker det ser mycket konstigt ut när föräldrarna tvingar på barnen hjälm, men de själva cyklar utan hjälm bakom barnen, eller med barnen i barnsits bakom sig... Men det är ju det där med frigolit inuti... Det kanske inte är nåt att vara rädd om sitt eget huvud, bara barnens...
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

min 11åring bär cykelhjälm när han cyklar på vägarna men jag skulle aldrig kunna få min 16 el 18åring till detta.
där jag bor finns det nog ingen i den åldern som har cykelhjälm o det e typ bara 50%av min 11årins vänner som har cykelhjälm....

vist e det bra med cykelhjälm men jag får erkänna att jag äger ingen själv o kommer aldrig köpa en.
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

Min 14-åring har till 99% hjälm på sig när han cyklar (det jag ser iaf) och han vet också att om jag skulle komma på honom flera gånger utan hjälm så ställs cykeln in i förrådet.
När han fyllde 10 önskade han sig SJÄLV en ny hjälm:banana::banana: den han hade var, i hans tycke, lite barnslig, så nu har han en egenvald, i "vuxenmodell"

Jag har hjälm själv också när jag cyklar, hur ska jag annars kräva att barnen har det?

*äger ingen bil-cyklar dit jag/vi ska*
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

KL

Går det att hitta någon som skadat sig allvarligt i cykelolycka utan hjälm som kan komma till skolans klasser och vara ett skräckexempel. Jag har hört om så många som skadat sig otroligt illa och som skulle ha klarat sig bra mycket bättre med cykelhjälm. Brukar dra sådana exempel för mina elever. Har bara år 5 men de tycker att hjälm är en självklarhet. Har själv börjat använda hjälm som vuxen, är för rädd om mitt viktiga innehåll för att riskera det i onödan.
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

Och om vi tillåter dem att bryta mot lagen pga att en del tycker att det är ok att mobba den som följer reglerna, så ger vi väldigt märkliga signaler till tonåringarna.

Samhället är mer än lagar och regler.. Och skall man "överleva" får men delvis spela rävspelet.. Och framförallt tror jag inte man orkar annat i vissa perioder av livet. Tonåren kan vara en sån period. I den åldern tyckte jag också att jag var fullt kapabel till att bestämma själv på vilket sätt jag ville uppfattas av mina skolkamrater. Jag hade känt mig kränkt om mina föräldrar tryckt på mig en cyckelhjälm.
Jag skulle deffenetivt inte känna att jag mina föräldrar var "tillräckligt med i matchen" för att känna förtroende till att prata och berätta de vissentliga sakerna som jag hade behov av.. Det skulle vara alldeles för förbjudna saker..

Det är klart att cyckelhjälm är någonting bra. Och lagen finns ju.. Så självklart borde man som förälder kräva av sina barn att andvända den.. Att vara laglydiga.. Men min uppfattning om tonåringar idag är att det finns betydligt farligare grejer att hållas med som är olagligt.. Som jag kommer att oroa mig någe gräsligt över, så jag vet inte men cyckelhjälms frågan är lite för oskyldig för mig att ta riktigt på allvar.. Det är förstås ingen ursäkt heller för att strunta i strid om hjälm, men...

Jag tror inte heller att det finns någon som igentligen tycker att det är ok att mobbning förekommer oavsett varför människor mobbas.. Men skolan ÄR en hård värld, som är mycket fördömmande.. i vår by finns det 14 åringar som prostituerat sig för att få droger. De går på samma skola som alla andra... En hård verklighet.. De anser sig själva som mogna och vuxna.. Gängbildningar och ibland riktigt otäcka slagsmål... Inget som sker öppet förstås.. Ingenting som föräldrar känner till.. Samma tonåringar är förstås på discon som anordnas från 7:an - 9:an.. Eller fritidsgården som är öppen kvällstid.. Jag vill inte att mina barn skall vara med i sådana sammanhang (såklart). Men jag vill inte att de skall stanna hemma och inte våga iväg på arangemang som är "drogfria" i rädsla för att få en känga eller två heller.. Jag vill att mina barn skall lära sig leva i den här världen, att de kan gå på krogen när de är 18 utan att vara orolig för att de skall "luras" i nånting.. Att de tacklar världen som den är helt enkelt..

Har jag ett barn på 14 år så är det inte att hon cycklar om kull som jag är rädd för i första taget.. Det är att hon inte skall kunna stå imot droger och att hon inte lär sig ta hand om sig själv....

Det vart långt! Jag minns tonåren med fasa:(
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

Slutade att cykla med hjälm rätt så tidigt, jag minns inte när dock. Men även om man har hjälmtvång så är det ju svårt att veta om dom sköter det då föräldrarna inte ser.
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

Har jag ett barn på 14 år så är det inte att hon cycklar om kull som jag är rädd för i första taget.. Det är att hon inte skall kunna stå imot droger och att hon inte lär sig ta hand om sig själv....

Men att man kräver cykelhjälm betyder väl knappast att man accepterar droger?

Hade alla föräldrar slutat tjaffsa om hjälmarna och sett till att barnen använde hjälm hade inte prablemet med mobbing pga hjälm inte funnits. Så genom att låta era barn slippa bidrar ni faktiskt till att hjälmmobbingen kan fortsätta.

Vill man inte ha hjälm så är det ju bara att gå istället.
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

Men att man kräver cykelhjälm betyder väl knappast att man accepterar droger?

Hade alla föräldrar slutat tjaffsa om hjälmarna och sett till att barnen använde hjälm hade inte prablemet med mobbing pga hjälm inte funnits. Så genom att låta era barn slippa bidrar ni faktiskt till att hjälmmobbingen kan fortsätta.

Vill man inte ha hjälm så är det ju bara att gå istället.

:bow::bow:
Varför dansa efter mobbarnas pipa och sätta dem som norm? Hellre uppfostrar jag ett barn som blir så jagstarkt att han kan med att bära cykelhjälm trots tråkningar och går stärkt ut i livet, för ärligt talat är tonårstiden en begränsad del av sitt liv, man ska rusta sig för att klara även resten av livet. Jag vill inte ha ett barn som måste göra som alla andra, se ut som alla andra, klä sig som alla andra etc för vilken hemskt tråkig och osäker vuxen han då riskerar att bli.

Jag tillhörde själv varken poppisgänget eller de töntigaste men hade ett starkt kompisgäng så vi tex stod emot att måsta supa sig full flera år. Vi hade inte cykelhjälm men det hade man inte på vår tid.
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

visst e det bra med cykelhjälm... men jag tycker men läser fler olycker om människor som blivit påkörda när dom e ute o går än när dom cyklar.
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

Mm det var ju precis det jag skrev.. Att det igentligen inte är rätt att skita i strid om cyckel hjälm...

Och självklart så struntar man vell inte i hurvida barn tar droger bara för att man kräver cyckel hjälm... Men verkligheten ser ut som den gör... Och som jag skrev MIN oro ligger inte i första hand i om de cycklar om kull och slår i huvudet..
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

Det blir väldigt jobbigt och svårt för tonåringen om föräldrar skall bestämma över hurvida tonåringen sticker ut eller inte..

Visst skall man peppa barnen att stå på sig, våga vara sig själva.. Att de inte behöver vara som alla andra. Rätta sig efter grupptryck osv.. Att de skall vara sig själva/hitta sig själva...

Men jag tror inte att någon mår bra över att andra fattar beslut över hurvida man "klär sig" (jag uppfattade hjälm som klädsel).. Sen är det ju så att det är inte vi föräldrar som sätter normen i skolan i första hand, det är eleverna i övre årskurserna som gör!

Alternativet finns ju, man kan ju gå!

Hur man än vänder och vrider på sig har man arslet där bak..:crazy:
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

jag ska börja åttan nu i höst och har inte cyklat med hjälm sen i sexan. det är helt enkelt fult, obekvämt och omodernt.
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

Och själv börjar jag i nian i höst och använder en hjälm som både är snygg, bekväm och modern. Det blir vad man gör det till, man behöver ju inte köpa hjälmen i leksaksaffären.
(nu cyklar jag inte till skolan eftersom den ligger så långt bort, men när vi snackat om det i skolan har jag stått för att jag gör det och jag har aldrig fått höra något negativt när jag lagt ut någon bild. är absolut inte mobbad, tillhör snarare "de populära")
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

Ja det beror vell på vem man är och var man bor gissar jag...

Det skiljer ganska mycket på vad som är inne och ute i mellan skolorna har jag märkt...
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

Cykelhjälm är väl i högsta grad modernt? Fanns knappt när jag var liten.

Kan iofs förstå att tonåringarna protesterar. Jag började inte använda cykelhjälm regelbundet förrän jag var 23.
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

-kl- Grabben, som nu fyllt 15 och får bestämma själv över detta svåra problem, har nog inte använt cykelhjälm sen 7:an. Naturligtvis har jag sagt att han måste, men...Visst kunde jag gömt cykeln, men det hade ju bara fått till följd att jag hade fått skjutsa i tid och otid. (Bor utanför stan) Jag kände det som att jag hade viktigare konflikter att ta. Vad det gäller moped har han deklarerat att han vill inte ha moppe för det går för sakta, "jag kan ju cykla snabbare", så han inväntar med stor iver 16-årsdagen för att få ta mc-kort istället. Naturligtvis rider vi alla med hjälm, kör mc med hjälm mm. Tyvärr har inte "traditionen" hunnit i kapp på cykel än, känns det som.
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

jag ska börja åttan nu i höst och har inte cyklat med hjälm sen i sexan. det är helt enkelt fult, obekvämt och omodernt.

För det är ju så jäkla snyggt, bekvämt och modernt att ha en krossad skalle för att man cyklat utan hjälm och ramlat.

Du glömmer nog att det finns en anledning till att man ska ha hjälm när man cyklar. Det är inte ett klädesplagg, det är ett skydd!
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

Hej den här tråden har blivit riktigt intresant många inlägg berör den stenhårda verklighet som gäller min son har nog hällre slängt cyckeln i sjön än haft hjälm nu lever han i moppeåldern och då känns cyckelhjälmen som en fis i en snöstorm det kändes underbart när polisen jagade moppar då hade föräldrarna stöd
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

*KL*

Det som gäller här hos oss är och kommer att vara: Hjälm på vid cykling, annars får man gå.
Men en sak jag reagerar mycket på är hur föräldrar tänker, "Nej, han/hon får cykla utan hjälm, annars kan han/hon bli mobbad":eek:.
Tyvärr anser jag att MÅNGA vuxna inte törs vara just vuxna, utan låter barnen styra och ställa.
Att låta barnen cykla utan hjälm är dåligt vuxenansvar, likväl som att tillåta barnen köra trimmade mopeder, köpa ut alkohol osv.
Undrar hur dessa vuxna tänker den dagen det händer någonting med deras barn.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 322
Övr. Barn Jag ska försöka fatta mig kort. Vi är separerade sedan drygt 8 år. Barnen bor 50/50, gemensam vårdnad. Barnen är skrivna hos mig. Vi...
2
Svar
26
· Visningar
5 473
Senast: nyttnick
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
16 412
Senast: Badger
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
61 860
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp