Cykelhjälm - Tonåringar

Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

Ja just nu är det lag på cykel hjälm til man är 15 år..

Den här tråden har handlat om hur man skall få tonåringar att bära cykelhjälm. Även om hur man önskar att det skulle vara. Någon tyckte gränsen skulle ligga vid 12 år.. Andra vill ha hjälmtvång för alla...

Och jag vet inte vad jag tycker om lagen om lagen idag!
Det är inte förbjudet att ha åsikter och fundera över hur samhället fungerar och styrs. Tvärtom tror jag att det är bra, det är därför man angagerar sig och röstar..

Sen är det ju så, lagar och regler i all ära. Men det måste finnas en möjlighet till att eftersträva dem. tonåringar under 15 år är inte straffmyndiga. Föräldrarna kan inte gå och ta dem i hand hela tiden, altså rör de sig ute utan att man ser.. Hur mycket skall man bråka med dem.. Och vad skall man göra åt det man inte ser?

Personligen vill jag bygga upp ett förhållande till mina barn som bygger på tillit, respekt och förståelse. Hade jag varit mamma åt någon av dem som slänger hjälmen bakom knuten. Hade jag inte kommit mitt barn närmre för att jag bråkat om hjälmen! (Detta är inte barn som kommer från struliga familjer, utan barn av stabilt läge, med föräldrar som bryr sig..) Trots det finns det mycket värre saker att bråka om och oroa sig för som förälder till dessa ungar...

Kontentan har blivit att dessa tonåringar gömmer sig när de är ute för föräldrar, släckt och vuxenbekanta.. Gömmer sig av samma anledning som jag gjorde när jag tjyvrökte...

Risken att polisen skulle kopplas in för vägran av cyklehjälm är lika stor om hjälmen ligger i buskarna som någon annanstans.

Det enda det handlar om är moral. Man skall följa lagen för att det är en lag..
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

Sen är det ju så, lagar och regler i all ära. Men det måste finnas en möjlighet till att eftersträva dem. tonåringar under 15 år är inte straffmyndiga. Föräldrarna kan inte gå och ta dem i hand hela tiden, altså rör de sig ute utan att man ser.. Hur mycket skall man bråka med dem.. Och vad skall man göra åt det man inte ser?

Det här stycket är i mina ögon helt vansinnigt. Du skriver att barn under 15 är inte straffmyndiga och därför är det inte lönt att ha lagar för dem. Du har fel. Det är föräldrarnas ansvar att se till att barn följer regler och lagar.

Du kommer inte att se när 14-åringen snattar, kör bil, gör inbrott, super eller slår ner åldringar heller. Är det också ok eftersom de inte är straffmyndiga och du inte ser det?

Personligen vill jag bygga upp ett förhållande till mina barn som bygger på tillit, respekt och förståelse

Ja du, det har jag också. Och min dotter kan ändå skilja på rätt och fel.
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

*delvis kl*

Apropå det här med cykelhjälm eller inte..

Det där med att hästar är levande och därmed skulle innebära en större risk tycker jag bara är ett nonsensargument. Jag tillhör själv en generation som vuxit upp utan cykelhjälm och i många år som vuxen insåg jag ändå att den är bra att ha. Men jag cyklade utan... :crazy:

När jag var kring 24 år eller så skaffade jag en moped att ha till stallet. Och på moped har man ju hjälm; även i min generation. :smirk: Jag kom åkande på en mopedbana och skulle åka över en övergång på en väg där det var en parkering på höger sida. På parkeringen ser jag på håll en bil. Men jag uppfattar att bilen är på väg att stanna framför övergången (eftersom jag kom där och han hade väjningsplikt). När jag redan är ute i gatan inser jag att han inte kommer att stanna! Resultatet: påkörd och ett benbrott som gav mig gips och annat skydd runt benet i 6 månaders tid. Min tanke var: tänk om jag inte åkt moppen utan som tidigare cyklat. Då hade jag inte haft hjälm. Och mitt huvud hade fortfarande slagit i asfalten lika hårt som det gjorde med moppehjälmen på huvudet. Resultatet hade troligen inte bara blivit benbrott utan troligen en skallskada; i värsta fall en allvarlig sådan.... i värsta fall hade jag kunnat varit DÖD.

Nu cyklar jag väldigt sällan. Men när jag gör det har jag hjälm.

Att ramla av en häst är farligt. Att ramla av en cykel (eller moped) är lika farligt. Vem låter sin tonåring köra moppe utan hjälm? Och även om man har mer egen kontroll över en cykel än en häst så har man fortfarande lika lite (ingen alls!) kontroll över sina medtrafikanter!!

Att bli påkörd som gångtrafikant finns det också en risk för; men på cykel kommer du mycket fortare och blir därmed mer svår att upptäcka för en ouppmärksam bilist.

Lag är lag. Jag kommer inte tumma en milimeter på att vårt framtida barn ska ha cykelhjälm!
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

Det här stycket är i mina ögon helt vansinnigt. Du skriver att barn under 15 är inte straffmyndiga och därför är det inte lönt att ha lagar för dem. Du har fel. Det är föräldrarnas ansvar att se till att barn följer regler och lagar.


Du kommer inte att se när 14-åringen snattar, kör bil, gör inbrott, super eller slår ner åldringar heller. Är det också ok eftersom de inte är straffmyndiga och du inte ser det?

Ja du, det har jag också. Och min dotter kan ändå skilja på rätt och fel.


Nej det har jag aldrig påstått! Jag har spekulerat i om VAD och HUR mycket man skall bråka med tonåringar om? Vad som skälper alternativt hjälper till en bra relation som gör att man kan påverka hur mycket inflytande man får som förälder i den värld tonåringarna lever i.... Föräldrarna måste lära barnen att ta ansvar själva! Har man inte lärt dem det innan de är 18 år är det försent! Frågan är hur man går tillväga?

Lägg till narkotika i listan.... som är helt legitimt i många kretsar! Det är precis det jag menar, går inte att jämföra cykelhjälm med att misshandla andra, göra inbrott och supa.

Men som sagt allt är inte svar eller vitt! Jag kommer att se till att det finns cykelhjälm åt alla till och med de är 15 år. Och jag kommer att insistera på att de skall ha den på. Men mer kan jag inte göra! och jag kommer inte bråka och strida om det.... Det man kan göra är ju att ta bort cykeln och låta dem gå.. Hade det drabbat mig i tonåren hade jag stulit en ny..( nu pratar du med tjejen som var regält på glid i tonåren!)
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

Atoxa skrev:
Det enda det handlar om är moral. Man skall följa lagen för att det är en lag..
Men det är också ganska så bra att lära sig.
Då de flesta lagar finns där av en eller annan orsak.

Lagen om cykelhjälm finns där för att skydda huvudet på unga människor vars hjärnor är mycket känsligare än äldres.
Den är där för att vara snäll inte för att jäklas.

.( nu pratar du med tjejen som var regält på glid i tonåren!)

Och varför hamnade du där då?
Det är ju något som borde förebyggas.
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

Olyckor styrs av tillfället.. Och kan ske när som helst. Och oavsett om du går, cyklar, kör bil eller rider.. Ju fler tillfällen desto större risk..
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

Olyckor styrs av tillfället.. Och kan ske när som helst. Och oavsett om du går, cyklar, kör bil eller rider.. Ju fler tillfällen desto större risk..

Men de kan bli mycket värre när farten är högre eller fallhöjden.

Det finns ju en anledning till att vi har lag om bilbälte, cykelhjälm för barn mm.

Jag pluggade med en tjej som liksom jag cyklade utan hjälm som liten (som alla på den tiden). Hon föll av sin cykel när hon var 6-7 år. Och hon drabbades av en skallfraktur som förorsakade att hon tappade minnet totalt från hela sitt liv före olyckan. Hon mindes inte ens sin mamma, pappa, syster eller hemmet. När hon kom hem från sjukhuset kom hon till en för henne främmande familj och fick lära känna dem på nytt. Minnet återkom aldrig.
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

Men genom att använda olika sorters skydd så kan man begränsa skadorna av dessa olyckor.
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

ja självklart! men frågan är om man insisterar på hjälm för att det är lag på det eller för att man är snäll...


Jag var på glid för att jag var oerhört depremerad i tonåren.
Jag har fantastiska föräldrar som gjorde allt för mig.. Så det hade inget med familjen att göra..

Jag vet att jag var så otroligt ledsen och arg för att jag fick ha det så bra när jag hade vänner som inte hade det. Ett par incest fall till vänner, någon dålig familjehemsplacering, alcholister till föräldrar osv..

Jag hade en lycklig barndom som skyddade mig från elände, Det gick inte upp för mig förrén i tonåren hur jävlig världen kunde vara. Jag var arg över mycket på den tiden, det mesta handlade om varför människor blev så orättvist behandlade. Under en period så tyckte jag inte att det spelade någon roll hur man själv betedde sig i världen, allt skulle ju gå åt helv*** ändå.. Folk var snälla med varandra ändå.. Sen kom knarket och förgiftade många i min omgivning. En dog i överdos. (jag har aldrig provat någon form av narkotika, mkt tack vare mina föräldrar)

Mina föräldrar var ett stort stöd för mig så detta berodde inte på någonting annat än en tonårskris..

En utav mina gammla vänner tog sig i kragen och blev fritidsledare. jag pratar med honom ibland och den verklighet han presenterar för mig om skolorna i vår lilla by idag är skrämmande. Det har inte blivit bättre sedan min tid...

Kan också tala om att "det duktiga gänget" som pluggade som de skulle, skötte sig är idag festmissbrukare av partydroger...

Man kan hamna på glid oavsett hur och vad föräldrarna gör!

Sorry, känns som att man kommit ifrån ämnet... Men ville bara svara på frågan.
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

Men lagarna är ju till för alla.
T.ex. så finns socialtjänstlagarna för att hjälpa de som har det svårt.

Lagar är i sin princip bra.
Och det tycker jag att man skall lära sina barn.
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

ja visst är dem till för att skydda oss.. och visst skall man lära sina barn det.

Därmed inte sagt att alla lagar är nödvändiga eller rätt utformade. Det var också det vi diskuterade. ( Nån tyckte gränsen gick vid 12 år, någon annan tyckte att alla skulle ha hjälm). Jag vet inte riktigt var jag står i den frågan!
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

*KL*
TS här.
Kan berätta att grabben alldeles nyss cyklade iväg MED hjälm på knoppen.:banana:
Efter en veckas dividerande så har han tydligen insett att det nu under sommarlovet tar tid att gå, busskortet gäller inte under sommaren, och vi vuxna skjutsar inte överallt.
Det lönar sig alltså att vara bestämd, visa att man inte ger med sig, trots att "inga andra har hjälm", "alla andra får ju", "det är skämmigt".
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

Vad bra!! :banana:

Annars hade jag rekommenderat dej en sväng till Göteborg och Sahlgrenskas neuro-avdelning. Där ligger motorcykelolyckorna och de värsta cykelolyckorna. En avdelning ingen människa vill hamna på!
Det hade varit bra för alla som vägrar cykelhjälm att se.

Precis som alla som röker borde ta sej en koll på hjärt och lung där lungcancerpatienterna ligger. Jag började aldrig röka pga att min morfar dog i lungcancer när jag var 14 år gammal. Då låg han och hostade upp små bitar av sina lungor, blod etc. Jag som inte är ett dugg äckelmagad tyckte att det var lite väl mycket.
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

ja visst är dem till för att skydda oss.. och visst skall man lära sina barn det.

Därmed inte sagt att alla lagar är nödvändiga eller rätt utformade. Det var också det vi diskuterade. ( Nån tyckte gränsen gick vid 12 år, någon annan tyckte att alla skulle ha hjälm). Jag vet inte riktigt var jag står i den frågan!

Men var du står i frågan är oväsentligt.
Lagen säger hjälm på under 15 år.
Hur förklarar man för ett barn eller ungdom att det är ok att skippa vissa lagar men andra inte?
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

Detta är en tråd på ett forum där man har rätt att tycka och tänka hur ovissentligt det än är.. Det var fler än jag som diskuterade...

Och har jag någonstans i tråden skrivit att det är ok att skita i vissa lagar? Nä du ställ den frågan till någon annan! tyc
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

Detta är en tråd på ett forum där man har rätt att tycka och tänka hur ovissentligt det än är.. Det var fler än jag som diskuterade...

Och har jag någonstans i tråden skrivit att det är ok att skita i vissa lagar? Nä du ställ den frågan till någon annan! :cool:
 
Sv: Cykelhjälm - Tonåringar

Låter man sitt barn bryta mot en lag så är nog risken stor att de gör det mot andra också.
Sen måste vi vuxna vara bra förebilder!
Våran äldsta dotter, 18 år, frågade förra veckan om vi kunde köpa några öl åt henne.
ALDRIDG i livet, visst, hon får gå på krogen och dricka, men det är ändå langning om vi köper ut åt henne.
Vart en liten sur min, men när jag hade förklarat så var det ok.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag ska försöka fatta mig kort. Vi är separerade sedan drygt 8 år. Barnen bor 50/50, gemensam vårdnad. Barnen är skrivna hos mig. Vi...
2
Svar
26
· Visningar
5 473
Senast: nyttnick
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
16 412
Senast: Badger
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
61 860
Senast: lundsbo
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 770
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp