Sv: Cushing sydrome
Jag har en grabb med EMS/cushings gående ute i min hage -hästen är inte min utan min kusins men det är jag som tar hand om honom just nu.
Han heter Matti, är född 1993. Jag tror han blev sjuk för typ två år sedan. Han äter inga mediciner nu. Han har ju sin enorma päls- går under smeknamnet Mammut- och får inte gå på gräs då han även haft hovbensrotation(fång) av sjukdomen, även om det var bra länge sedan nu. Då när han hade problem med hovarna så skoddes han med sula o silikon en gång i månaden. Nu går han barfota och verkar väldigt nöjd o glad med livet! Han går som ridhäst på skogsturer i alla gångarter utan hinder. Lite gammal o stel såklart men det beror mest på avsaknaden av "dressyrträning" tror jag.
Det lilla jag känt honom, sedan i december, så har han inte verkat det minsta sjuk. UTOM när plusgraderna kom här för två/tre veckor sedan. Då kunde han stå helt apatisk på dagarna, han var genomsvettig typ jämt. Droppen var när jag hitade honom svettig mitt i natten i minusgrader, o då menar jag verkligen svettig- hela kroppen inkl ansiktet o benen. Dagen efter fick jag lov att klippa en halsklippning och sedan dess har han varit torr och framförallt glad igen! Han får egentligen inte gå på gräs, men nu de senaste veckorna så har han fått gå ut i stora flocken på dagtid för att leka o umgås. Han var rent ut sagt deprimerad ett tag för att han stod själv. När det är plusgrader kan jag bara ha honom i grusruta o där får han ju stå själv. Under vintern gick han i en större hage med sällskap, men då var det ju fruset och massor av snö.
Fler saker som gör att man märker att han inte är normal det är att han blir svullen över nosen, och att han är mager trots en go hängbuk. Han är nästan läskigt mager o jag fasar för när vinterpälsen försvinner... Men det är ju tydligen så- det spelar ingen roll hur mycket foder han äter, de tillgodogör sig det inte utan de förblir magra.
Här har ni mammuten
Han är oxå en av de busigaste i hagen, han älskar att leka, det galopperas, bockas, stegras och framförallt står de o biter varandra fula i skägget
O som ridhäst:
Jag hoppas att Matti kan vara en inspiration för andra, han har ju varit riktigt dålig i omgångar säger kusinen, men som han är nu så skulle jag säga att han är som vilken annan häst som helst i flocken. Utom att han inte får äta gräs eller hösilage med de andra.