Cushing sydrome

J

JennyPettersson

(vet inte om tråden ligger rätt, flytta den gärna om det är fel)

Finaste islandshästen på jorden har nu fått domen "cushing syndrome" och ska nu medicineras på livstid med pergolid. Jag vet vad sjukdomen innebär, men vad vi kan se nu så verkar det gå åt rätt håll.

Men jag tänkte att ni som har eller har haft en häst med denna sjukdom kanske kunde skriva några ord här. Hur gick det för er?

Jenny

Sv: Cushing sydrome

(vet inte om tråden ligger rätt, flytta den gärna om det är fel)

Finaste islandshästen på jorden har nu fått domen "cushing syndrome" och ska nu medicineras på livstid med pergolid. Jag vet vad sjukdomen innebär, men vad vi kan se nu så verkar det gå åt rätt håll.

Men jag tänkte att ni som har eller har haft en häst med denna sjukdom kanske kunde skriva några ord här. Hur gick det för er?

Jenny

Min förra häst fick diagnosen Cushings syndrom hon medicinerades med pergolid men jag tog bort henne med stor sorg i hjärtat då hon fick återkommande hovbölder och inte ville längre och då hade vi kämpat med henne i 1,5 år. Hon hade gått så lång i sjukdomen innan den upptäcktes hon fick fånganfall två gånger innan hon fick diagnos och då hade jag haft ut 7(!!!) olika veterinärer som inte såg ett smack(!!) medans jag knappt han in på klinik innan hon fick diagnosen cushing syndrom.. Hon vart även fotad på Strömsholm eftersom hon hade alla tydliga symtom på cushings.

Och så har jag en kompis vars häst är 28 år (fyller 29år i juni) och har cushings syndrom sedan två år tillbaka är lika pigg och kry som vilken häst som helst utom att han medicineras med pergolid! Kom ihåg att hålla koll på humöret och allmäntillståndet för ev reglering av dosen. Var uppe i som mest 4tabletter när det var som värst.
Lycka till!

Delvis Kl
Jag blir lite konfunderad för sist när jag var på Strömsholm sades det att man har frångått uttrycket Cushing o istället delat upp det i 2 varianter.

PPID o ngt mer:angel:

KL.
Förlåt en ovan, men vad är Cushing?

Eftersom man då tydligen har börjat få lite annan syn på enligt tidigare inlägg. SÅ kör jag bara en kort variant till förklaring ;)
Det är en hjärnsjukdom som kan drabba äldre hästar. Hjärna tillåter binjurarna att producerar för mycket kortisol, som påverkar bl a deras päls. Så om man ser en gammal häst med massor av lång päls mitt i sommaren så har den med stor sannolikhet Cushing. Dom får också som skrivet här innan lättare fång pga kortsol ökningen i kroppen.

Kortisol är ett steroidhormon.

Delvis kl

Sjukdomen leder även till insulinresistens såsmåningom och mig veterligen är det den vanligaste bakomliggande orsak till den återkommande fångproblematiken hos dessa hästar. Eftersom de är insulinresistenta kan man ofta se de typiska fettdepåerna (nacke, rumpa, bogar).

Som sagt är det bra om diagnosen ställs tidigt, om hästen hunnit få upprepade fånganfall blir prognosen sämre.
Det är viktigt att följa upp behandlingen med blodprover så man vet att man ger rätt mängd pergolid. Att Rebeccas häst fick återkommande hovbölder väcker en misstanke att den eventuellt inte fick rätt mängd Pergolid då hovbölder kan tyda på att det inte står rätt till i hoven (och då syftar jag på fång"sjuk" hov). Det är bara en spekulation från min sida.

Sjukdomen är intressant och man kan aldrig sluta läsa om den! Till TS har jag inte så mkt att tillföra. De hästar jag sett har fått diagnosen för sent (alla vettar har inte denna sjukdom i bakhuvudet, utan behandlar "bara" den återkommande fången) och i de allra flesta fall har ägaren inte ens valt att behandla. Så jag skulle ljuga om jag säger att mina erfarenheter är goda.

Jag hoppas att ni, TS, fick diagnosen i ett tidigare stadie och önskar er lycka till!!

Ja, det är det alla gånger.
Äldre, raggig (som Masse beskriver = vinterpäls som inte fälls under sommaren), svettningar, ökad törst, ökad urinering samt återkommande fång är några av de typsika symtom som gör att man ska misstänka cushing. Det är en av mina "favorit-sjukdomar" om man nu får säga så.
Den återkommande fången är ofta svårbehandlad (de blir aldrig riktigt av med dem innan ett nytt anfall kommer) eftersom man inte kommer till rätta med grundproblemet (PPID el. cushings syndrome) innan man hittat diagnosen och satt in korrekt behandling. Sedan kan graden av fång vara varierande. Vissa får väldigt kraftig och andra får lättare varianter.

tack för all svar, det är intressant att läsa om andras erfarenheter.
För våran del upptäcktes det väl relatvit tidigt, han fick ett fånganfall, men då trodde vetrinärerna det var fång, så han blev behandlad för det i flera omgångar, men sen konstaterades cushing. han är nu satt på medicin, han har varit riktigt illa däran, men nu börjar det gå frammåt. han är satt på pergolid och i nästa vecka kommer vetrinär och tar prover, för att se om dosen behöver ändras. Jah hoppas verkligen han skall kunna bli den hästen jag saknar så enormt mycket, eller iallafall en del av honom.

Är det någon där ute som har en häst som idag har chusing, men som klarar att leva ett relativt "normalt" liv och framför allt hur gör ni? Något väldigt speciellt man ska tänka på?

Jenny

han fick ett fånganfall, men då trodde vetrinärerna det var fång, så han blev behandlad för det i flera omgångar, men sen konstaterades cushing.

för att undvika missförstånd

Cushing är en sjukdom där hästen får höga halter av kortisol i blodet. Detta tillstånd ökar sedan risken för ett fånganfall.

Det är inte så att en häst har antingen Cushing eller fång. Fång är mer som en följdsjukdom till Cushing.

Cushing är en komplicerad sjukdom som jag inte är så insatt i.

Delvis Kl
Jag blir lite konfunderad för sist när jag var på Strömsholm sades det att man har frångått uttrycket Cushing o istället delat upp det i 2 varianter.

PPID o ngt mer:angel:

Ekvint metaboliskt syndrom tror jag att man kallar tillståndet nu.
Fast det verkar råda en del begreppsförvirring. Jag tror att man numer tänker sig att en form drabbar yngre hästar och den andra formen äldre hästar.

PPID = Pituitary Pars Intermedia Dysfunction. (Kan kanske vara till hjälp om någon vill googla.)

En kompis som bodde i Dalarna hade en islänning med cushing...
Hästen var 21 år, och hade precis som någon beskrivit mängder av vinterpäls (ca 1dm lång, tät) mitt i juli. Hon svettades kopiösa mängder av att gå ett par meter.
Hon var hängig och deppig, orkade ingenting och blev utstött av de andra hästarna.
Mot slutet hade tumören vuxit sig så stor att balanssinnet rubbades, och hon stod och vinglade i hagen. Riktigt hemskt att se... Vissa dagar var bättre, andra sämre, då kunde hon inte gå utan stod bara still på samma ställe hela dagen och vinglade...
Hon var väldigt långt gången i sjukdomen när den upptäcktes och det kunde inte hejdas. Hon togs bort för ett år sedan.

Fast det verkar råda en del begreppsförvirring. Jag tror att man numer tänker sig att en form drabbar yngre hästar och den andra formen äldre hästar.

PPID = Pituitary Pars Intermedia Dysfunction. (Kan kanske vara till hjälp om någon vill googla.)
OK. EMS menar du.

Tack.

.)

Det är det svenska namnet på equine metabolic syndrome EMS, dvs det handlar om de hästar som är insulinresistenta. En sådan häst har anlag för en annorlunda metabolism troligen pga en anpassning till ett klimat med ont om föda.

Det är alltså inte samma sak som Cushing. De hästarna kan också vara IR, de kan ha EMS men behöver inte ha det.

Fast vissa hävdar att man inte ska kalla det Cushings när det gäller häst längre, utan att det ska kallas EMS.
Men som sagt, de verkar inte riktigt ha bestämt sig själva, de där endokrinologerna.

Jag har en grabb med EMS/cushings gående ute i min hage -hästen är inte min utan min kusins men det är jag som tar hand om honom just nu.

Han heter Matti, är född 1993. Jag tror han blev sjuk för typ två år sedan. Han äter inga mediciner nu. Han har ju sin enorma päls- går under smeknamnet Mammut- och får inte gå på gräs då han även haft hovbensrotation(fång) av sjukdomen, även om det var bra länge sedan nu. Då när han hade problem med hovarna så skoddes han med sula o silikon en gång i månaden. Nu går han barfota och verkar väldigt nöjd o glad med livet! Han går som ridhäst på skogsturer i alla gångarter utan hinder. Lite gammal o stel såklart men det beror mest på avsaknaden av "dressyrträning" tror jag.

Det lilla jag känt honom, sedan i december, så har han inte verkat det minsta sjuk. UTOM när plusgraderna kom här för två/tre veckor sedan. Då kunde han stå helt apatisk på dagarna, han var genomsvettig typ jämt. Droppen var när jag hitade honom svettig mitt i natten i minusgrader, o då menar jag verkligen svettig- hela kroppen inkl ansiktet o benen. Dagen efter fick jag lov att klippa en halsklippning och sedan dess har han varit torr och framförallt glad igen! Han får egentligen inte gå på gräs, men nu de senaste veckorna så har han fått gå ut i stora flocken på dagtid för att leka o umgås. Han var rent ut sagt deprimerad ett tag för att han stod själv. När det är plusgrader kan jag bara ha honom i grusruta o där får han ju stå själv. Under vintern gick han i en större hage med sällskap, men då var det ju fruset och massor av snö.

Fler saker som gör att man märker att han inte är normal det är att han blir svullen över nosen, och att han är mager trots en go hängbuk. Han är nästan läskigt mager o jag fasar för när vinterpälsen försvinner... Men det är ju tydligen så- det spelar ingen roll hur mycket foder han äter, de tillgodogör sig det inte utan de förblir magra.

Här har ni mammuten
mattihalmruska.jpg

wpid-imag1111.jpg

Han är oxå en av de busigaste i hagen, han älskar att leka, det galopperas, bockas, stegras och framförallt står de o biter varandra fula i skägget
goagubba.jpg

O som ridhäst:
wpid-imag0997.jpg

Jag hoppas att Matti kan vara en inspiration för andra, han har ju varit riktigt dålig i omgångar säger kusinen, men som han är nu så skulle jag säga att han är som vilken annan häst som helst i flocken. Utom att han inte får äta gräs eller hösilage med de andra.

Senast ändrad:

Fast vissa hävdar att man inte ska kalla det Cushings när det gäller häst längre, utan att det ska kallas EMS.
Men som sagt, de verkar inte riktigt ha bestämt sig själva, de där endokrinologerna.

Där blandar du ihop det. Cushing har bytt namn till ppid.
EMS är annat och syftar på insulinresistens, som vissa PPID-hästar också ofta får pga sjukdommen.

Tack för att du delar med dig och det var verkligen glädjande att höra att det går så pass bra för er. När satte ni ut medicinen (och vilken var det)?
Cushing, eller PPID, ska man ju medicinera licslångt då sjukdomen inte kan "botas".

Hej. Det råder mig veterligen inte någon begreppsförvirring hos endokrinologerna, utan det är nog mer på hästägarfronten den förvirringen råder. Det är egentligen inte så konstigt då EMS och PPID (gamla benämningen cushing) i mångt och mycket påminner om varandra vad gäller symtom. Eftersom båda sjukdomarna involverar insulinresistens så är det inte så konstigt att de kan se lika ut. Samtidigt finns många skillnader, ffa i patogenesen, alltså vad som händer och varför.

PPID kallade man förr för Cushings sjukdom eller cushings syndrom. Cushings sjukdom är inte helt ovanligt på hund och när man studerade sjukdomen mer noggrannt på häst så såg man att det var helt olika sjukdomar med helt olika etiologi. Så, därför valde man att döpa om sjukdomen till PPID istället, för att inte förvirra.

Dock har man aldrig menat att EMS och PPID är samma sak. Det är helt fel, jag garanterar.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 187
Senast: Kilauea
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 677
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 231
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 813
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka