Cremello o gulanlag?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Luchador
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 125
  • Visningar Visningar 11 595

Luchador

Trådstartare
Finns det några halvblodshingstar godkända för avel med gulanlag?
Isabell - cremello etc! Eller är det helt slut på sådana?
Länka gärna till hemsidor om dem o berätta om avkommor osv.

Sv: Cremello o gulanlag?

Ravell e. Bernstein är gulbrun och godkänd i ASVH (antar att det var det du menade med godkänd). Kanske finns det kvar fryst av Bernstein också... Det finns en tråd som heter nåt i stil med Gulanlaget, på väg att försvinna?, orkar du leta reda på och läsa genom den får du säkert reda på om det finns fler.

Ooooh tackar så mkt..
Du vet inte om det finns isabeller eller andra godkända? Behöver ju inte va svenskt. något måste ju finnas? Eller jag e helt efter?

Finns ju de hingstar av halvblodstyp som inte är godkända i ASVH. Bland annat Perlino E.

Perlino E är vad jag vet den enda cremellohingsten som finns i Sverige, han ger ju inte gröna papper i Asvh dock.

Kan passa på att länka till den stora gulanlagstråden också, är alltid roligt att diskutera för oss med speciell kärlek till gulingar..

Läste den andra tråden om gulanlaget. (tog några timmar).. och blev egentligen mer förvirrad än vad jag var tidigare.

Perlino E - vad blir det för färg på papperna med sto med gröna papper? Eller det går bara att regga dem i tyskland som det står på hemsidan om honom?!

Just For Fun - Är han godkänd alls på något vis? Vad blir det för papper av detta?

Löjtnantshjärta - Vem e han? Såg bara att han gett gula avkommor men nån info om honom har ni inte gett..

Banquo - Samma sak där...

Men finns det inte tyska o holländska hingstar med gulanlaget? De är ju en enorm nation, någon måste väl va godkänd för sv avel? Eller?

Ingen av hingstarna du nämner ger gröna papper utan grå. Mammans stam betyder ingenting för färgen på papprena. Är hingsten inte godkänd blir det grå papper.

Jag känner tyvärr inte tll några gula tyskar eller holländare. Den ende utländske gula hingsten jag kan komma på nu är torin Opaal som jag har för mig att jag skrivit om i den andra tråden.

Ingen av hingstarna du nämner ger gröna papper utan grå. Mammans stam betyder ingenting för färgen på papprena. Är hingsten inte godkänd blir det grå papper.

Jag känner tyvärr inte tll några gula tyskar eller holländare. Den ende utländske gula hingsten jag kan komma på nu är torin Opaal som jag har för mig att jag skrivit om i den andra tråden.

så dom får åtmindstonde grå papper? Detta får dom väl tävla på? Även gå 3-års väl? Är inte så insatt i just färger på papperna?;)

Alla hästar har någon färg på papprena och grå är de med lägst värde. Alla hästar få tävla oavsett färg på papprena, ras och stam, bara de har pass och licens.

Från och med 2006 är deltagande i ASVH’s unghästbedömningar förbehållet hästar registrerade i Grundstambok I, II och III , dvs med grönt, vitt eller gult pass.

Det finns lite fryst kvar från Bernstein, jag har dock ingen aning om kvaliteten på den.

Från och med 2006 är deltagande i ASVH’s unghästbedömningar förbehållet hästar registrerade i Grundstambok I, II och III , dvs med grönt, vitt eller gult pass.

så på ren svenska så får en med grå papper inte delta i fölvisningar, unghästbedömningar osv.?

Läste på Perlinos hemsida att man kan registrera fölen i tyskland. Får de då visas på våra unghästbedömningar eller det är bara för ASVH reggade föl?

Blir den över ponnymåttet får den i alla fall inte raskod 04 utan är fortfarande en ponny. Det finns ju många övervuxna connemaror som ändå är connemaror!

Så även om den blir kanske 155 cm så blir den ändå sv ridponny? hmmm, skumt.

Precis. Connemaror är connemaror även om de är 160. Och ett halvblod är ett halvblod även om det är 147.

Det handlar inte om storlek utan om stam.

jo men menade iomed att den har halvblod på mamman så var det väl ett gränsfall. Ajja skit samma. tack för svaret. Hur e det med papperna på Perlino avkommorna som får tyskreggas?

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 700
Senast: ildiko
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 971
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 910
Senast: Ninnurur
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 743
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka