Covid-19 Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det i särklass vanligaste förekommande ordet i min kalender är numera "zoom". "08.00 Zoom med X", "10.15 Zoom med Y", "13.15 Zoomföreläsning XXX".

Zoom, zoom, zoom ...

Tänk om man hade köpt aktier i zoom för 1-2 månader sedan!

Visa bifogad fil 47817
Här är de samma, zoom hela tiden så less på de faktiskt 🤣 Alla föreläsningar sker via zoom, diskussioner osv med arbetslaget..

Min lillebrors farmor har fått feber, de har två fall av Corona konstaterat på hennes boende 😣 Så de misstänker att hon med fått de nu .. Usch de är obehagligt när de verkligen kryper så nära in på.

Jag tittade nyss på svenska intensivvårdregistrets siffror över covid-19. https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/

Det var 311 personer som intensivvårdats totalt. Medelåldern är 60,7 år och medianåldern 62 år. Det var 78,1 % som hade någon riskfaktor. (Någon riskfaktor innefattar: barn med flerfunktionshinder, hypertoni, ålder över 65 år, graviditet, kronisk hjärt-lungsjukdom, kronisk lever-njursjukdom, nedsatt immunförsvar, diabetes, fetma, neuromuskulär sjukdom.)

Det innebär alltså att 21,9 % är 65 år eller yngre och helt utan dessa riskfaktorer. Tycker jag känns som rätt mycket. Själv har jag en riskfaktor (diabetes) och blir bara mer och mer rädd för detta. Från början tolkade jag infon från experterna som om detta nästan bara skulle drabba äldre äldre och de mycket svårt sjuka. Men jag kanske fattade fel?

Även bland de 78,1 % med någon riskfaktor kan det ju finnas de som ändå är ganska pigga och aktiva. T ex såna som jag i 40-års åldern med diabetes. Eller en frisk 67-åring (var det inte en sådan som var en av de första som tom dog?) Känns så skrämmande!

Det i särklass vanligaste förekommande ordet i min kalender är numera "zoom". "08.00 Zoom med X", "10.15 Zoom med Y", "13.15 Zoomföreläsning XXX".

Zoom, zoom, zoom ...

Tänk om man hade köpt aktier i zoom för 1-2 månader sedan!

Visa bifogad fil 47817

Jag som använt Zoom i flera år kallar det inte längre för Zoom vare sig i kalender eller i dagligt tal. Många här har länge kallat det "Skype som faktiskt fungerar." Numer är det det som gäller när man kallar till "möte". Ska man ha möte på en fysisk plats måste det avtalas väldigt tydligt och noga, annars sitter alla med 10 meters mellanrum och har intensiv "distans"-konferens med enormt störande av massor av kollegor som följd. :)

(Alltså istället för att de tre som har möte, hittar ett litet rum att prata i så stör alla tre flera kollegor i sina rum.)

Jag tittade nyss på svenska intensivvårdregistrets siffror över covid-19. https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/

Det var 311 personer som intensivvårdats totalt. Medelåldern är 60,7 år och medianåldern 62 år. Det var 78,1 % som hade någon riskfaktor. (Någon riskfaktor innefattar: barn med flerfunktionshinder, hypertoni, ålder över 65 år, graviditet, kronisk hjärt-lungsjukdom, kronisk lever-njursjukdom, nedsatt immunförsvar, diabetes, fetma, neuromuskulär sjukdom.)

Det innebär alltså att 21,9 % är 65 år eller yngre och helt utan dessa riskfaktorer. Tycker jag känns som rätt mycket. Själv har jag en riskfaktor (diabetes) och blir bara mer och mer rädd för detta. Från början tolkade jag infon från experterna som om detta nästan bara skulle drabba äldre äldre och de mycket svårt sjuka. Men jag kanske fattade fel?

Även bland de 78,1 % med någon riskfaktor kan det ju finnas de som ändå är ganska pigga och aktiva. T ex såna som jag i 40-års åldern med diabetes. Eller en frisk 67-åring (var det inte en sådan som var en av de första som tom dog?) Känns så skrämmande!

Det man ska titta på är väl ffa dödstalen? Och där är profilen som jag har förstått det annorlunda, dvs betydligt äldre och ofta med flera sjukdomar bakom. Att folk med andra sjukdomar som ligger på intensiven sedan blir friskförklarade är positivt eftersom de då får bättre immunitet.

Det man ska titta på är väl ffa dödstalen? Och där är profilen som jag har förstått det annorlunda, dvs betydligt äldre och ofta med flera sjukdomar bakom. Att folk med andra sjukdomar som ligger på intensiven sedan blir friskförklarade är positivt eftersom de då får bättre immunitet.
Tror inte att vi får den informationen. Det tillhör patientsekretessen.

Jag som använt Zoom i flera år kallar det inte längre för Zoom vare sig i kalender eller i dagligt tal. Många här har länge kallat det "Skype som faktiskt fungerar." Numer är det det som gäller när man kallar till "möte". Ska man ha möte på en fysisk plats måste det avtalas väldigt tydligt och noga, annars sitter alla med 10 meters mellanrum och har intensiv "distans"-konferens med enormt störande av massor av kollegor som följd. :)

(Alltså istället för att de tre som har möte, hittar ett litet rum att prata i så stör alla tre flera kollegor i sina rum.)

Jag har också använt zoom i flera år - men inte 7-8 timmar om dagen. Fysiska träffar har varit normen.

Men nu är det bara zoom, zoom, zoom, zoom ... Ännu värre från denna vecka då jag har börjat jobba helt hemifrån.

Jag har också använt zoom i flera år - men inte 7-8 timmar om dagen. Fysiska träffar har varit normen.

Men nu är det bara zoom, zoom, zoom, zoom ... Ännu värre från denna vecka då jag har börjat jobba helt hemifrån.

Mitt arbete består av många komponenter där man arbetar själv och där man behöver sitta vid svindyr utrustning. Så det kan som tur var inte bli såna mastodontmötespass.

Det var det @Gosa citerade i sitt inlägg, att profilen för de som intensivvårdas är annorlunda än faktiska dödstal, dvs de som legat inne och som har haft andra riskfaktorer och är yngre inte alls har samma dödlighet.
Jag kan inte hitta något om dödstalen på den sidan. Vart ser du dem?

Varför ska man ffa titta på dödstalen?
Intensivvårdsbehovet spelar den avgörande rollen. Det är det som tar upp resurserna och som kan få sjukvården att kollapsa.

Jag kan inte hitta något om dödstalen på den sidan. Vart ser du dem?

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7441565

Flest avlidna i covid-19 finns i åldersspannet 80 till 90 år. 65 personer har avlidit i den åldersgruppen, enligt de senaste siffrorna från Folkhälsomyndigheten.

En person har avlidit i spannet 20—29 år, 8 personer i spannet 50—59 år, 6 personer i spannet 60—69 år, 34 personer i spannet 70—79 år och 32 personer som varit 90 år eller äldre.

Alltså av ca 4000 människor som insjuknat i covid är 306 så allvarliga att de har fått intensivvård. 146 av dem har dött. 131 av dödsfallen var människor i spannet +90 - 70 år gamla.

Resterande dödstal 70-0 är 15 stycken. Vad vi inte vet är hur många av de 15 personerna som har en bakomliggande sjukdom.

Covid är en mycket allvarlig sjukdom men tittar man på de siffror som redovisats fram till nu är chansen att man blir så dålig att det krävs intensivvård relativt liten. Att man dör av den om man inte är 70+ är betydligt mindre.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7441565

Alltså av ca 4000 människor som insjuknat i covid är 306 så allvarliga att de har fått intensivvård. 146 av dem har dött. 131 av dödsfallen var människor i spannet +90 - 70 år gamla.

Resterande dödstal 70-0 är 15 stycken. Vad vi inte vet är hur många av de 15 personerna som har en bakomliggande sjukdom.

Covid är en mycket allvarlig sjukdom men tittar man på de siffror som redovisats fram till nu är chansen att man blir så dålig att det krävs intensivvård relativt liten. Att man dör av den om man inte är 70+ är betydligt mindre.
Till det ska man lägga att mörkertalet är gigantiskt. I den statistiken är ju bara de testade med och det är ju en försvinnande liten del av de som har sjukdomen ens i en allvarligare form

Jag ska montera en longhose på min dykutrustning inför nästa kurs. Den är 210 cm lång. Vitsen är att kunna "dela luft" på två meters håll. Men med tanke på att den som får den tar den från min mun så är ett nog inte optimalt ändå...
Går den inte rakt från förstasteget den också?

Till det ska man lägga att mörkertalet är gigantiskt. I den statistiken är ju bara de testade med och det är ju en försvinnande liten del av de som har sjukdomen ens i en allvarligare form

https://www.diabetes.se/diabetes/lar-om-diabetes/diabetes-i-siffror/

IDF's (International Diabetes Federation) atlas från 2017 uppskattar att 499 300 personer i åldrarna 20-79 har diabetes i Sverige, med ett "osäkerhetsförhållande" på 426 700 – 655 300.

Det finns också ett mörkertal, då många får diagnosen först flera år efter att de insjuknat i typ 2-diabetes. I Sverige räknar man med att var tredje person med typ 2-diabetes är oupptäckt.

En vanlig uppskattning, enligt olika studier de senaste tio åren, är att 4 % av den svenska befolkningen har diabetes.

Om man då tar specifikt riskgruppen diabetiker och inte räknar in de som är +70 och antar att alla de 15 som dött (vilket inte är troligt) är det 15 personer av en halv miljon+ som dött av covid. Även om man räknar alla som ligger på intensiven eller låg där är det 306 av en halv miljon+. Jag är själv i riskgruppen med diabetes, risiga njurar etc men rent statistiskt så är chanserna att jag tvingas till intensivvård pga covid mycket liten.

https://www.scb.se/hitta-statistik/...skorna-i-sverige/sveriges-befolkningspyramid/

+90-70 demografin i Sverige är 831,217. Av dessa har 131 personer dött. Ja, det är fortfarade mycket allvarligt men sätt in det i ett lite vidare sammanhang.

Tror inte att vi får den informationen. Det tillhör patientsekretessen.
Det kommer säkert att forskas på det. Patientjournaler är offentliga (allmän handling kanske det heter) så har man en bra anledning så kan man begära ut journalerna på alla som vårdats på iva med covid-19. De kommer att sekretessprövas, såklart, plus att de stryker personuppgifterna.

https://www.diabetes.se/diabetes/lar-om-diabetes/diabetes-i-siffror/

Om man då tar specifikt riskgruppen diabetiker och inte räknar in de som är +70 och antar att alla de 15 som dött (vilket inte är troligt) är det 15 personer av en halv miljon+ som dött av covid. Även om man räknar alla som ligger på intensiven eller låg där är det 306 av en halv miljon+. Jag är själv i riskgruppen med diabetes, risiga njurar etc men rent statistiskt så är chanserna att jag tvingas till intensivvård pga covid mycket liten.

https://www.scb.se/hitta-statistik/...skorna-i-sverige/sveriges-befolkningspyramid/

+90-70 demografin i Sverige är 831,217. Av dessa har 131 personer dött. Ja, det är fortfarade mycket allvarligt men sätt in det i ett lite vidare sammanhang.
Om inte Coronan smittat klart i Sverige, så är din uppskattning bara en ögonblicksbild som kommer vara annorlunda imorgon, och mer annorlunda om en vecka.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 763
Senast: turbofling
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 892
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
Kropp & Själ Bara en liten påminnelse: Varje år, år efter år, så dör det ca 2.500.000 personer av diarrésjukdomar i världen, varav är ca 1.500.000...
98 99 100
Svar
1 993
· Visningar
109 106
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 779
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV