Covid-19 Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det kommer säkert att forskas på det. Patientjournaler är offentliga (allmän handling kanske det heter) så har man en bra anledning så kan man begära ut journalerna på alla som vårdats på iva med covid-19. De kommer att sekretessprövas, såklart, plus att de stryker personuppgifterna.
Patientjournaler är varken offentliga eller allmäna handlingar utan det finns starkt sekretesssydd åtminstone i Sverige. Ja det går förmodligen att få tillstånd till dem i anonymiserad form för forskning, efter prövning, men det gör dem inte till offentliga.

Det man ska titta på är väl ffa dödstalen? Och där är profilen som jag har förstått det annorlunda, dvs betydligt äldre och ofta med flera sjukdomar bakom. Att folk med andra sjukdomar som ligger på intensiven sedan blir friskförklarade är positivt eftersom de då får bättre immunitet.

Ja, de som dör är ju oftast de äldre. Många som dör tror jag öht inte fått intensivvård alls utan dör på annan sjukhusavdelning eller äldreboende.
Men intensivvård är ju också väldigt allvarligt även om man klarar sig. Låter hemskt att inte kunna andas. Dessutom är jag rädd att de inte lyckas hålla ordning på mitt blodsocker om jag blir inlagd, vilket säkert kan göra situationen ännu allvarligare.

Patientjournaler är varken offentliga eller allmäna handlingar utan det finns starkt sekretesssydd åtminstone i Sverige. Ja det går förmodligen att få tillstånd till dem i anonymiserad form för forskning, efter prövning, men det gör dem inte till offentliga.
För att göra det krångligt så är de både offentliga handlingar OCH sekretessklassade. Skulle du begära ut dem skulle därmed stora delar vara överstykna av sekretesskäl.

Det kommer säkert att forskas på det. Patientjournaler är offentliga (allmän handling kanske det heter) så har man en bra anledning så kan man begära ut journalerna på alla som vårdats på iva med covid-19. De kommer att sekretessprövas, såklart, plus att de stryker personuppgifterna.

Det stämmer att de är allmänna handlingar, men det betyder inte att en forskare har rätt att använda dem i forskning. För det krävs samtycke och/eller etisk prövning (om det är "och" eller bara "eller" beror på lite olika faktorer).

Ja, de som dör är ju oftast de äldre. Många som dör tror jag öht inte fått intensivvård alls utan dör på annan sjukhusavdelning eller äldreboende.
Men intensivvård är ju också väldigt allvarligt även om man klarar sig. Låter hemskt att inte kunna andas. Dessutom är jag rädd att de inte lyckas hålla ordning på mitt blodsocker om jag blir inlagd, vilket säkert kan göra situationen ännu allvarligare.
Tvivlar du på utbildad personal? Tror nog dom kan det där.

Tvivlar du på utbildad personal? Tror nog dom kan det där.
Fast det är väl inte så konstigt? Min erfarenhet är att de absolut kan det man ligger inlagd för, men inte nödvändigtvis har örnkoll på existerande åkommor. Inte för att de inte kan, utan för att ingen har fokus på det. De får man rådda lite själv. Min pappa är multisjuk, med bl a diabetes, och när han ligger inne skenar oftast blodsockret, för då ligger personalens fokus såklart inte på hans diabetes, utan på cancern eller hjärtinfarkten eller vad anledningen är till att han är inlagd. Jag har samma erfarenhet, med krockande medicinlistor från olika läkare, eller underliggande åkommor som man inte får tag på medicin till eftersom man ligger inlagd och inte kan gå till apoteket.

Fast det är väl inte så konstigt? Min erfarenhet är att de absolut kan det man ligger inlagd för, men inte nödvändigtvis har örnkoll på existerande åkommor. Inte för att de inte kan, utan för att ingen har fokus på det. De får man rådda lite själv. Min pappa är multisjuk, med bl a diabetes, och när han ligger inne skenar oftast blodsockret, för då ligger personalens fokus såklart inte på hans diabetes, utan på cancern eller hjärtinfarkten eller vad anledningen är till att han är inlagd.

Om man ligger inne för att man är i en riskgrupp som diabetiker så kommer de hålla reda på det ja. Blodsocker rusar när kroppen är under stress och då kommer de ha stenkoll på det, är jag övertygad om.

Eftersom jag har en böjelse för att vilja vrida och vända på siffror, har jag roat mig med att göra en tabell över hur fort eller långsamt virusutbrottet har gått i de olika länderna.
Här har jag listat samtliga länder som hittills nått 100 verifierat döda fall. Jag tror det är den bästa siffran vi kan gå efter idag, även om exaktheten inte är den allra bästa i totalitära länder, eller där sjukvården nu kollapsat, som i Spanien och Italien.

Men jag har räknat antal dagar där man gått från 10 döda till 100, och i förekommande fall 100 döda till 1000 - samt också Italiens 1000 döda till 10000. Plus att jag inom parentes visar hur länge Spanien promenerat mot sina 10000.
Italien är väl en bra referens i mitten på tabellen. De ovanför går fortare, och nedanför går det långsammare.

Och vi ser att nästan längst ned chillar USA. Donald Trump har coronaviruset i ett järngrepp.

Visa bifogad fil 47800
Eftersom jag har en böjelse för att vilja vrida och vända på siffror, har jag roat mig med att göra en tabell över hur fort eller långsamt virusutbrottet har gått i några av USA's stater.
Här har jag listat samtliga stater som hittills nått 100 verifierat döda fall.

Här ser vi att de båda staterna på västkusten, med sina tidiga fall, verkar ha tagit hand om utbrottet seriöst. Washington har inte kväst sitt utbrott, men det framskrider mycket långsammare än på andra håll i världen.

På Atlantsidan ser det sämre ut. New York har samma utveckling som det mest accelererande landet i världen, Spanien. Och New Jersey (dikt an mot New York) ligger hack i häl, med Louisiana strax därefter.

Men ännu snabbare spridning finns idag i Detroit och Michigan, där man går från 10 till 100 på FEM dagar...
Nej, USA chillar inte i botten på statistiken. Och coronaviruset har Donald Trump i ett järngrepp.

Visa bifogad fil 47801

(edit: och New York har inte gått över 1000 ännu, men är där när nästa county i staden New York's närhet rapporterar; thus '1000'

Jag vet att Washington State var en av de forsta att rapportera in ett fall som landade pa Seattle-Tacoma flygplats i 20 (21?) January med constaterad Covid-19 och efter vad jag forstar var det forsta fallet i USA rapporterat till CDC den 12 January.

1585597141367.png

:rofl::rofl::rofl:

"Needless to say I am not going to play with the magnets any more."

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 763
Senast: turbofling
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 892
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
Kropp & Själ Bara en liten påminnelse: Varje år, år efter år, så dör det ca 2.500.000 personer av diarrésjukdomar i världen, varav är ca 1.500.000...
98 99 100
Svar
1 993
· Visningar
109 106
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 779
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV