Covid-19 Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bor du åtta i en tvåa, särskilt om det är ett generationsboende med många äldre spelar det nog inte så stor roll om du bor vid Järvafältet och kan vara ute och motionera där. Och nej, bekantingen och omgivning/släkt/familj har inte sådana arbeten att de kan jobba hemifrån
Jag hänger inte med. På vilket sätt spelar det ingen roll att man bor nära ett friluftsområde för möjligheten att vara ute i naturen? Ingen i Stockholm förväntas sitta inne i sin bostad.

Jag hänger inte med. På vilket sätt spelar det ingen roll att man bor nära ett friluftsområde för möjligheten att vara ute i naturen? Ingen i Stockholm förväntas sitta inne i sin bostad.

Mer att det är inte så mycket mening att ha någonstans att vara ute och motionera om man sitter i karantän om man är såpass trångbodd i ett generationsboende

Någon från MSB sa "Vi har nått minst halva Sveriges befolkning på sociala medier." och allt jag kunde tänka var "MSB? :confused::confused:"

Fick googla :o Kände igen det hela namnet dock! :angel::rofl:

Undrar föresten vad som hände med kriget i Syrien. All rapportering har ju upphört eller så är det jag som blivit både blind och döv iom corona.

All nyhetsrapportering är på en skala vad som är värst och ett virus som gör att i sak om man generaliserar slår ut äldre gravt överviktiga med hjärt/kärlproblem, högt blodtryck,kol, etc mm i I-LÄNDER är såklart mkt mer fasansfullt än det många länders befolkning varje dag utsätts för med långt högre dödlighet, krig, tortyr, svält, barndödlighet, andra lättbehandlade sjukdomar som orsakar död.

Det är egentligen aldrig intressant med ex kriget i Syrien, folk ömkar lite här, och det är stackars lite där, men när det väl gäller så ligger de länders fruktansvärda problem långt nere på listorna om vad som VERKLIGEN är en fara.

Nja, kriget i Syrien är hundra gånger värre något virus oavsett vart man befinner sig. Så tycker det är väldigt konstigt att all rapportering tycks ha upphört.

All nyhetsrapportering är på en skala vad som är värst och ett virus som gör att i sak om man generaliserar slår ut äldre gravt överviktiga med hjärt/kärlproblem, högt blodtryck,kol, etc mm i I-LÄNDER är såklart mkt mer fasansfullt än det många länders befolkning varje dag utsätts för med långt högre dödlighet, krig, tortyr, svält, barndödlighet, andra lättbehandlade sjukdomar som orsakar död.

Det är egentligen aldrig intressant med ex kriget i Syrien, folk ömkar lite här, och det är stackars lite där, men när det väl gäller så ligger de länders fruktansvärda problem långt nere på listorna om vad som VERKLIGEN är en fara.

Förresten, jag kollar på folkhälsomyndighetens hemsida för att se om de där ändringarna/tilläggen de talade om under en presskonferens förra veckan har kommit upp, typ hjälp för restauranger etc..? Men jag hittar inte riktigt någon skillnad? Söker vidare men någon annan kanske vet?

Det i särklass vanligaste förekommande ordet i min kalender är numera "zoom". "08.00 Zoom med X", "10.15 Zoom med Y", "13.15 Zoomföreläsning XXX".

Zoom, zoom, zoom ...

Tänk om man hade köpt aktier i zoom för 1-2 månader sedan!

Covid.webp

För övrigt så noterar jag att siffran 50% av antalet intensivvårdade fortfarande tycks korrelera med antalet avlidna. Det överensstämmer även med siffror i en ganska nylig artikel ur Läkartidningen: https://lakartidningen.se/klinik-oc...9-uppdatering-om-klinisk-bild-och-behandling/

HUVUDBUDSKAP
Sars-cov-2 orsakar covid-19 genom att infektera celler i luftvägarna via ACE-2-receptorn.
Inkubationstiden är 4–6 dagar i median men kan vara upp till 14 dagar.
Majoriteten får inga eller lindriga symtom men ett fåtal blir kritiskt sjuka. Mortaliteten bland intensivvårdade patienter är hög (40–60 procent) och orsakas ofta av chock, ARDS och kardiella besvär.
Behandlingarna är fortfarande experimentella, och studier pågår. Både virusläkemedel (remdesivir, klorokinfosfat) och immunmodulerare (IL-6-hämmare) prövas.
/QUOTE]

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 763
Senast: turbofling
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 892
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
Kropp & Själ Bara en liten påminnelse: Varje år, år efter år, så dör det ca 2.500.000 personer av diarrésjukdomar i världen, varav är ca 1.500.000...
98 99 100
Svar
1 993
· Visningar
109 106
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 779
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV