Covid-19 Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej precis, det är inte alls konstigt. Problemet är att samhället ofta blundar för situationen och behoven i de utsatta områdena.
Kanske inte blundar alla gånger men att man bortser problem många gånger absolut!
Och sedan är lite rädd/handlingsförlamad och agerar för sent oavsett vad det gäller.

Ja för då skulle de ha klarat sig extremt mycket bättre än genom-svensson. Som inte är så vana av att hela samhället kollapsar, ditt hem blir sönderbombat, du ser din familj, vänner och släkt bli dödad och tvingas fly och blir överlevnadsexperter med ett otroligt större dödsiffror i procent än corona någonsin kommer upp i.
Fast det vet vi inte att de klarar sig ”extremt mycket bättre”. Vi är alla människor. Jag är övertygad att även ”medelsvensson” skulle anpassa sig vid krig.

Att somalier skulle smittats vid resor till Iran är lika otroligt som att de skulle smittats på skidresor.

Jag tog upp insändarna som ett exempel på hur jag ser folk resonera.

Jag tror verkligen inte att somalier smittats i Iran. Vi har en allmän spridning i Sverige och har haft det ett bra tag, kanske längre än vi vetat.

Jag vet exakt vad du menar, jag bor iofs inte i Stockholm just nu men är ändå ur Stockholmare. Undrar hur många näringsidkare deras anställda och familjer, på småorter, som är beroende av alla turister (från Stockholm) som tänker samma sak när de går i konkurs (eller redan gjort det) och nu skriker efter statliga pengar som till stor del generas i Stockholm. Är Stockholmare lika illa omtyckta och föraktade då?

Vi är nog till stor del illa omtyckta och föraktade redan innan corona :D Kanske inte av de som arbetar inom turistnäringen dock. Men det är ju så oerhört larvigt av vuxna människor att sitta och skriva kommentarer om att skära bort och dumpa hela Stockholm eller att alla Stockholmare är lika dumma som egoistiska. Väx upp? Det finns personer med riskbeteenden i alla städer och alla åldrar som borde ta smittan på större allvar. Vi är bara betydligt fler som dessutom bor betydligt trängre och generellt sett reser mer. Då drabbas man så hårt som vi gjort.

Hum jag har inte feber i alla fall 35,8´c och 107/71 i blodtryck!
Nå väl jag har blivit nojig av denna sjukdom, min vän som har konstaterad corona låter inget roligt alls.
Rosslar och hostar när man ringer honom. han tror att han kommer klara sig, jag är inte så säker.

Jag sitter och väntar på provsvar, inte för mig själv utan för min mamma som är på äldreboende.
De två tidigare boende som haft influensasymptom testades visserligen negativt., men man kan ju aldrig veta.
Nu är ju även vanligt influensa inget vidare för en skröplig 80-åring med alzeimers, men på något sätt känns det ändå "bättre" än Covida-19.
Mammas prov kom tillbaka negativt.
Skönt för oss och även skönt för boendet att det "bara" verkar vara säsongsinfluensa

20200330_134430_0000.webp

:D

Det var någon som jobbade med informationen i just Järva området som sa att 6-8 pers i en tvåa inte va helt ovanligt där. Nu sitter det folk i sina rymliga lägenheter och klagar på att dom inte känner sig välkomna nog att åka till lantstället för att slippa isoleringen men vi tycker att det är märkligt att det sprids i områden där 6 pers ska sitta inomhus i en tvåa? områden som dessutom inte direkt har stora naturområden runt knuten att ta sig ut i om man skulle känna paniken krypa på.

Fast hela Järvafältet finns ju i princip runt knuten. Både jobbar och bor i trakten.

Det var någon som jobbade med informationen i just Järva området som sa att 6-8 pers i en tvåa inte va helt ovanligt där. Nu sitter det folk i sina rymliga lägenheter och klagar på att dom inte känner sig välkomna nog att åka till lantstället för att slippa isoleringen men vi tycker att det är märkligt att det sprids i områden där 6 pers ska sitta inomhus i en tvåa? områden som dessutom inte direkt har stora naturområden runt knuten att ta sig ut i om man skulle känna paniken krypa på.
Fast om man bor på Järva är det väl just det man har, i form av Järvafältet? Dessutom är det ju inte husarrest som gäller, för någon frisk person i Stockholm. Snarare då att man inte har jobb där man kan jobba hemma, och smittas på jobbet eller på väg dit, och sen åker hem och smittar familjen, som i sin tur smittar andra på sina jobb/skolor etc. Ju fler man träffar, ju större risk att smittas och att sprida smitta.

Fast om man bor på Järva är det väl just det man har, i form av Järvafältet? Dessutom är det ju inte husarrest som gäller, för någon frisk person i Stockholm. Snarare då att man inte har jobb där man kan jobba hemma, och smittas på jobbet eller på väg dit, och sen åker hem och smittar familjen, som i sin tur smittar andra på sina jobb/skolor etc. Ju fler man träffar, ju större risk att smittas och att sprida smitta.

Bor du åtta i en tvåa, särskilt om det är ett generationsboende med många äldre spelar det nog inte så stor roll om du bor vid Järvafältet och kan vara ute och motionera där. Och nej, bekantingen och omgivning/släkt/familj har inte sådana arbeten att de kan jobba hemifrån

Undrar föresten vad som hände med kriget i Syrien. All rapportering har ju upphört eller så är det jag som blivit både blind och döv iom corona.
Sist var det ju turkarna som skulle in i den kurdockuperade delen och kriga igen. Hoppas verkligen att erdogan fick svår corona och ger upp med terrorismen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 763
Senast: turbofling
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 892
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
Kropp & Själ Bara en liten påminnelse: Varje år, år efter år, så dör det ca 2.500.000 personer av diarrésjukdomar i världen, varav är ca 1.500.000...
98 99 100
Svar
1 993
· Visningar
109 106
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 779
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV