Covid-19 Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är nog väldigt svårt att säga. Det finns ju allt från de som verkligen sitter i karantän d.v.s. sjuka i corona. Sen finns det alla de som är snuviga, hostiga, förkylda väldigt milt men som måste stanna hemma för säkerhetsskull. Sen finns det alla desom är fullt friska men som uppmanas att jobba hemifrån. Iaf de två första grupperna kan vara svårt dra gränser mellan.
Ja det är klart, det finns olika kategorier, jag tänkte mer på samhället i stort hur många som inte kan gå till jobb, skola eller pensionärer och vi som är sjuka. Jag kan inte räknas in i någon av grupperna eftersom jag har sjukersättning så jag "saknas" ju inte någonstans men sitter ju ändå i karantän och det finns fler än mig men det borde väl finnas någon sorts siffra tänker jag men det kanske är helt omöjligt att veta.

Det är mycket prat om att segregerade områden, somalier i Järva osv har svårt att ta till sig och förstå informationen som kommer från myndigheterna, men det ansvaret kan väl knappast läggas på fhm?? Finns ju hur mkt information som helst om man googlar. Och har man bott i sverige i flera år så är det ens eget ansvar att lära sig svenska och följa myndigheternas rekommendationer.

Det är ju tur att det är Corona och inte ett riktigt krig vi drabbats av.

Det är mycket prat om att segregerade områden, somalier i Järva osv har svårt att ta till sig och förstå informationen som kommer från myndigheterna, men det ansvaret kan väl knappast läggas på fhm?? Finns ju hur mkt information som helst om man googlar. Och har man bott i sverige i flera år så är det ens eget ansvar att lära sig svenska och följa myndigheternas rekommendationer.

Jag läste ett inlägg som någon länkade på fb angående detta. Hon sa att Corona var högsta nyhet även på de kanaler de tittade på sitt språk och att problemen snarare berodde på trångboddhet. De kanske inte kan ta till sig de explicit svenska råden men grunderna är ju desamma överallt. tvätta händerna och håll avstånd

Jamen, företagare ex som blir av med allt pga av massiv nedstängning o isolering, minns Gudrun där flera tog självmord då skogen blåste ner .
En gilla som i att jag instämmer.

Bara isoleringen och oron för både ekonomi och hälsa är nog tillräckligt för att driva en hel del människor över kanten, särskilt som ingen myndighet kan spå en ände på eländet. Helt riktigt givetvis, de kan ju inte gå ut och bara gissa, men om jag var inlåst i som säg Italien eller Spanien och ingen kunde tala om för mig när jag sulle släppas ut ur fängelse igen skulle jag nog fara rätt illa också.

Oj, jag kan förstå hans desperation. Ett helt land som han skulle bära på sina axlar. Men att det skulle gå så långt är väldigt, väldigt tragiskt. Hoppas folk tar till sig det och behandlar t.ex. våra politiker och FHM och liknande myndigheter och enskilda individer på ett respektfullt sätt. Man behöver inte hålla med om allt men man kan bete sig vänligt och respektfullt i alla fall.
Naja inte ett helt land, ett Bundesland vilket ungefär är som de svenska landskapen. Trots detta såklart tragiskt även om jag tror annat ligger bakom.

Och nu ska vi visst öka paniken ännu mer genom rubriken
"26-årig kvinna uppges ha dött"
"Enligt DN"

Först när man klickar på länken så är tredje rubriken att det fanns riskfaktorer :banghead:

Lite som en artikel för ca 10 dar sen. En sjuksköterska: _ Det värsta som jag sett/ hänt under alla mina år. Låg i kant med coronarapporteringen. Och så var det en händelse som hänt för flera år sedan. ( minns inte exakt)

En annan sak att ta med i beräkning - alla har inte internet! Minst 500 000 människor i Sverige använder inte internet (enligt Svenskarna och internet 2019)

Vi vet inte hur många år personerna bott i Sverige, men det är jättesvårt för folk från Östafrika att komma in i det svenska samhället. De kan komma från kulturer som saknar eget skriftspråk. Många människor som kommer hit gör ett enormt arbete för att skapa sig en tillvaro här. Tyvärr så lyckas inte ens alla de som försöker. Innebär det att de förtjänar att dö?

Många människor i Sverige har ont om pengar och är trångbodda.

Du får ursäkta, men det här viruset har verkligen underblåst xenofobin och jag är arg. Idag har jag läst två insändare om hur hemskt det hade varit om Coronan hade kommit under flyktingvågen 2015 (men kommer den från Ischgel är det OK?) om att man nu verkligen borde lära sig att screna alla flyktingar för att hindra smittspridning (OK nu kom smittan hit med sportlovsfirare som varit i Alperna - så screna flyktingar hade verkligen hjälpt)

Du får ursäkta, men det här viruset har verkligen underblåst xenofobin och jag är arg. Idag har jag läst två insändare om hur hemskt det hade varit om Coronan hade kommit under flyktingvågen 2015 (men kommer den från Ischgel är det OK?)

Det hade inneburit enorma problem med att ta emot folk om en epidemi hade härjat samtidigt. Sjuka alpresenärer har ett eget hem, egna medel att ta hand om sig och förstår åtminstone en grundläggande del av svenska språket.

Hur skulle man ha arrangerat mottagning och logistik om man samtidigt ska minimera både resor och transporter? Vi ska nog vara väldigt glada att det inte sammanfallit, ur väldigt många synvinklar.

En annan sak att ta med i beräkning - alla har inte internet! Minst 500 000 människor i Sverige använder inte internet (enligt Svenskarna och internet 2019)

Vi vet inte hur många år personerna bott i Sverige, men det är jättesvårt för folk från Östafrika att komma in i det svenska samhället. De kan komma från kulturer som saknar eget skriftspråk. Många människor som kommer hit gör ett enormt arbete för att skapa sig en tillvaro här. Tyvärr så lyckas inte ens alla de som försöker. Innebär det att de förtjänar att dö?

Många människor i Sverige har ont om pengar och är trångbodda.

Du får ursäkta, men det här viruset har verkligen underblåst xenofobin och jag är arg. Idag har jag läst två insändare om hur hemskt det hade varit om Coronan hade kommit under flyktingvågen 2015 (men kommer den från Ischgel är det OK?) om att man nu verkligen borde lära sig att screna alla flyktingar för att hindra smittspridning (OK nu kom smittan hit med sportlovsfirare som varit i Alperna - så screna flyktingar hade verkligen hjälpt)

Jag håller med dig om att det är bedrövligt med den växande xenofobin, men en fundering. Vad vet vi om smittspridningen i Järvaområdet? Kom smittan verkligen dit genom skidåkare som varit i Alperna? Tillåt mig tvivla. Hur är det med smittan i Iran? Det har varit så väldigt stort fokus på våra skidåkare, Sverige har liksom helt förträngt situationen i Iran och vad en smittspridning därifrån skulle kunna få för följder.

Allt prat har kretsat kring skidåkarna, den bemedlade medelklassen från t.ex Bromma och Danderyd. Tydligen helt aningslöst kring vad som kan tänkas pågå i Järva. De bortglömda förorterna som ingen bryr sig om, annat än när de signalerar problem.

Jag håller med dig om att det är bedrövligt med den växande xenofobin, men en fundering. Vad vet vi om smittspridningen i Järvaområdet? Kom smittan verkligen dit genom skidåkare som varit i Alperna? Tillåt mig tvivla. Hur är det med smittan i Iran? Det har varit så väldigt stort fokus på våra skidåkare, Sverige har liksom helt förträngt situationen i Iran och vad en smittspridning därifrån skulle kunna få för följder.

Allt prat har kretsat kring skidåkarna, den bemedlade medelklassen från t.ex Bromma och Danderyd. Tydligen helt aningslöst kring vad som kan tänkas pågå i Järva. De bortglömda förorterna som ingen bryr sig om, annat än när de signalerar problem.

De i Järva arbetar kanske hemma hos de som varit på skidresa och har blivit smittade den vägen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 763
Senast: turbofling
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 891
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
Kropp & Själ Bara en liten påminnelse: Varje år, år efter år, så dör det ca 2.500.000 personer av diarrésjukdomar i världen, varav är ca 1.500.000...
98 99 100
Svar
1 993
· Visningar
109 106
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 779
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25