Covid-19 Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tänker likadant, det kan ju verkligen bli jättefel. Ca 1,5 km bort har jag början på ett stort naturreservat. Dvs jag skulle kunna gå en flera mil lång promenad i princip enbart i skogen. Ska jag istället gå samma sträcka max 2 km hemifrån så skulle 90% av promenaden vara i tätbebyggt område... Känns extremt ogenomtänkt.

Samma sak här. De allra flesta som bor här i samhället har en eller ett par kilometer till de mest fantastiska naturområden med nästan oändligt utrymme. Noll smittrisk förutom när man möts på varsin sida av gatan på vägen dit, men om man skulle tränga ihop samma mängd människor som rörde sig i skogen idag i en av parkerna? Wow.

Eftersom jag har en böjelse för att vilja vrida och vända på siffror, har jag roat mig med att göra en tabell över hur fort eller långsamt virusutbrottet har gått i de olika länderna.
Här har jag listat samtliga länder som hittills nått 100 verifierat döda fall. Jag tror det är den bästa siffran vi kan gå efter idag, även om exaktheten inte är den allra bästa i totalitära länder, eller där sjukvården nu kollapsat, som i Spanien och Italien.

Men jag har räknat antal dagar där man gått från 10 döda till 100, och i förekommande fall 100 döda till 1000 - samt också Italiens 1000 döda till 10000. Plus att jag inom parentes visar hur länge Spanien promenerat mot sina 10000.
Italien är väl en bra referens i mitten på tabellen. De ovanför går fortare, och nedanför går det långsammare.

Och vi ser att nästan längst ned chillar USA. Donald Trump har coronaviruset i ett järngrepp.

corona-from-10-to-100-to-1000.jpg

Eftersom jag har en böjelse för att vilja vrida och vända på siffror, har jag roat mig med att göra en tabell över hur fort eller långsamt virusutbrottet har gått i några av USA's stater.
Här har jag listat samtliga stater som hittills nått 100 verifierat döda fall.

Här ser vi att de båda staterna på västkusten, med sina tidiga fall, verkar ha tagit hand om utbrottet seriöst. Washington har inte kväst sitt utbrott, men det framskrider mycket långsammare än på andra håll i världen.

På Atlantsidan ser det sämre ut. New York har samma utveckling som det mest accelererande landet i världen, Spanien. Och New Jersey (dikt an mot New York) ligger hack i häl, med Louisiana strax därefter.

Men ännu snabbare spridning finns idag i Detroit och Michigan, där man går från 10 till 100 på FEM dagar...
Nej, USA chillar inte i botten på statistiken. Och coronaviruset har Donald Trump i ett järngrepp.

corona-from-10-to-100-to-1000-us.jpg

(edit: och New York har inte gått över 1000 ännu, men är där när nästa county i staden New York's närhet rapporterar; thus '1000'

Senast ändrad:
Eftersom jag har en böjelse för att vilja vrida och vända på siffror, har jag roat mig med att göra en tabell över hur fort eller långsamt virusutbrottet har gått i de olika länderna.
Här har jag listat samtliga länder som hittills nått 100 verifierat döda fall. Jag tror det är den bästa siffran vi kan gå efter idag, även om exaktheten inte är den allra bästa i totalitära länder, eller där sjukvården nu kollapsat, som i Spanien och Italien.

Men jag har räknat antal dagar där man gått från 10 döda till 100, och i förekommande fall 100 döda till 1000 - samt också Italiens 1000 döda till 10000. Plus att jag inom parentes visar hur länge Spanien promenerat mot sina 10000.
Italien är väl en bra referens i mitten på tabellen. De ovanför går fortare, och nedanför går det långsammare.

Och vi ser att nästan längst ned chillar USA. Donald Trump har coronaviruset i ett järngrepp.

Visa bifogad fil 47800
No offence, men det var ju just det här som du dissade rätt hårt igår. Men dina siffror stämmer ju väl överens med de i bloggen så ni räknar på samma sätt. ;) Cred till att ha fler länder med dock. :up:

No offence, men det var ju just det här som du dissade rätt hårt igår. Men dina siffror stämmer ju väl överens med de i bloggen så ni räknar på samma sätt. ;) Cred till att ha fler länder med dock. :up:
för ref - här är längen till bloggartikeln:
https://www.motherjones.com/kevin-d...-growth-in-western-countries-march-27-update/

Om mitt första inlägg går hand i hand med bloggaren, tycker du att inlägg två gör det också?

Mitt syfte med båda inläggen är bl.a att påvisa hur fel det blir att stirra sig blind på en administrativ gräns, då det dumma men effektiva viruset skiter högaktningsfullt i gränser, och arbetar i kluster istället.

Helst skulle jag vilja se statistik på Metropolitan Areas istället, men gå ned en administrativ nivå på stora länder för att de jämförda enhetena åtminstone ska bli i samma härad när man jämför, är i varje fall ett steg i rätt riktning.

Bortsett från NY-Times-länken jag gav igår har jag inte sett statistik på några Metropolitan Areas alls nånstans.

Och nej, jag är ungefär lika oimponerad av bloggaren idag som igår. Sorry.

Så? Vad exakt är meningen med ditt utfall mot min kommentar? Måste jag dela på den sorts syn som du gällande läkares "kunskaper"?

Så vida dessa läkare inte har tillgång till typ någon sorts apparat som kan mäta luftens virushalter och ge info om luften är fri från covid-19 eller ej? Samt testar sig själva ständigt. Hur exakt skall dem vara säkra på sin sak?
Retorisk fråga.
Smittan är INTE luftburen, utan sprids med aerosol (droppar), t.ex. när man hostar eller nyser.

Det allra sämsta slutsatsen bloggaren har, är att USA kommer att peaka två veckor efter Italien, i mitten på april. Det ser ju troligt ut, om man följer ländernas grafer.

Men,
felet med denna slutsats är att Lombardiet kommer peaka enligt plan. Det beror på att viruset börjar få slut på folk att infektera i det området. Det som kommer peaka i mitten på april är New York City. Och möjligtvis en handfull andra stora städer (Detroit, Chicago, New Orleans) som försöker springa ikapp NYC.

I mitten på maj kommer andra stora städer att peaka i USA, och i mitten på juni finns det fler andra stora städer att ta av, som sovit i starten på det här racet.

Och - som jag skulle vilja ha fel i det här ämnet.

Idag har en ortopedläkare i grannstaden gått ut i tidningen med att man ska plocka bort studsmattor, sluta rida och åka motocross. Om ett barn (hans egna ord) får en "banal fraktur" så kommer det inte prioriteras att denne får adekvat vård, utan det kan hända att de bara gipsas ihop och därmed förmodligen läker fel.
Jag förstår kontentan i det han menar, att man ska eliminera så mycket risker man kan för att inte belasta vården. Men att göra folk mer nervösa än vad de redan är i dagsläget känns rätt onödigt. Det går inte att binda fast barn, olyckor kan hända oavsett situation.

Bifogade filer

• Screenshot_20200329_233022.webp
    Screenshot_20200329_233022.webp
    77,5 KB · Visningar: 39
Det här är rätt annoying, och visar med emfas varför vi måste vara duktiga med social distansiering.

Angående Italiens statistik - här jämför man hur många mer som dött i Bergamo och omnejd under utbrottet jämfört med ett snitt på tidigare år, och sedan jämför det med hur många av dem som faktiskt hamnade i landets Corona-statistik.

https://www.corriere.it/politica/20...eb-11ea-925b-a0c3cdbe1130.shtml?refresh_ce-cp

Det finns tabeller mitt i den engelskspråkiga artikeln, bilder med tabeller finns både på italienska och engelska. Här finns den jobbigaste:

Bergamo, 121.600 inv (2018)
Förväntade avlidna 01.01-03.19: 628
Officiellt avlidna i Covid-19 den 2020.03.19: 48
Verkligt avlidna 01.01-03.19: 1128
Förhållande mellan överdödligheten och rapporterade Covid-19-avlidna: 10.4

Och nej, jag har inte verifierat några siffror, men tidskriften är Milanobaserade Corriere della Sera, som var den dagstidning som läckte lockdownen över Lombardiet - så folk flydde hals över huvud söderut.
Dagen den 19/3, som är referens här, den dagen rapporterade Italien en total på 3405 döda. Till skillnad från 10779 just nu, tio dagar senare.

Det allra sämsta slutsatsen bloggaren har, är att USA kommer att peaka två veckor efter Italien, i mitten på april. Det ser ju troligt ut, om man följer ländernas grafer.

Men,
felet med denna slutsats är att Lombardiet kommer peaka enligt plan. Det beror på att viruset börjar få slut på folk att infektera i det området. Det som kommer peaka i mitten på april är New York City. Och möjligtvis en handfull andra stora städer (Detroit, Chicago, New Orleans) som försöker springa ikapp NYC.

I mitten på maj kommer andra stora städer att peaka i USA, och i mitten på juni finns det fler andra stora städer att ta av, som sovit i starten på det här racet.

Och - som jag skulle vilja ha fel i det här ämnet.
Jag tycker du är väl vågad med dina förutspådda peakar men givetvis måste du ha rätt om att USA knappast kan peaka så snart, inte hela landet.

Hur tolkar ni det här? https://www.visitnorway.se/planera-resan/coronaviruset-och-resor-till-norge/ (eller annan info som är relevant). Sambon jobbar i Norge vanligtvis men har nu jobbat inom Sveriges gränser ett tag. Han har inget samhällsviktigt jobb utan det handlar om underhåll av infrastrukturen som precis lika gärna kan vänta några månader. De (hans arbetslag) reser alltså kors och tvärs genom Norge och Sverige då de kommer från olika delar av de båda länderna, sammanstrålar där de för stunden ska jobba, bor på hotell oftast, på camping i stugor eller husvagn ibland och åker sedan vidare till nästa ställe eller hem för att sedan upprepa det hela några dagar senare och enligt deras norska chef är det helt okej. Personligen tycker jag att det är vansinne att fara runt även inom Sveriges gränser i dagsläget men det blir ju arbetsvägran och gissningsvis sparken om han inte åker och han ersätts snart med någon annan så det hjälper ju knappast. Men hur tolkar ni texten i länken ovan? (Eller annan som är relevant.)

Beror ju lite på vad din fråga är, men om vi enbart utgår ifrån din sambo så ska han sättas i karantän i 14 dgr när han kommer tillbaka till Norge

Jag tycker du är väl vågad med dina förutspådda peakar men givetvis måste du ha rätt om att USA knappast kan peaka så snart, inte hela landet.
Nej, det handlar ju egentligen om hur den amerikanska staten kommer hantera utbrottet. Och vissa stater kommer vara betydligt bättre än andra. Tror jag.
Men det kommer inte räcka - för många fler kommer vara kassa på riktigt. Redan nu får man nog släppa de uppräknade fyra meropolitan areas.

och jag förutspår inga synliga peakar i statistiken på landsnivå - bara att storstadsområde efter storstadsområde kommer smittas efter varandra.

Beror ju lite på vad din fråga är, men om vi enbart utgår ifrån din sambo så ska han sättas i karantän i 14 dgr när han kommer tillbaka till Norge
Du tolkar det så. Han har ju inget hem att sättas i karantän i i Norge då han bor i Sverige men lite så har jag också tolkat det. Undrar när jag får träffa honom nästa gång 🤷‍♀️

Usch, chattade lite med en bekant som bor i Tensta, där är det tydligen betydligt fler som har fått corona än riksgenomsnittet. Det är ju liknande Italien, mer trångbott och med flergenerationsboende. :down:
Agenda hade igår om smittspridningen i Järva. Har inte sett det än men måste nog se det vid tillfälle. Nu har de gått ut med mer information på 15 olika språk riktat just mot Järvaborna.

Såg på nyheterna nu att Tyskland flyger in sjuka personer från Italien för att hjälpa till nu när Italien inte klarar krisen själva. Det tycker jag är fint och hoppas vi kan fortsätta samarbeta över landsgränserna och inte bara stänga alla gränser helt.

Jag hörde på nyheterna att den rådande situationen med alla lock-downs och inskränkningar runt om i världen och även Sverige kan ta 6 månader till att bli så pass hanterbara att man kan säga att det värsta är över och livet kan börja återgå till lite mer normalt. Det är en väldigt lång tid. Jag undrar verkligen hur landet ska gå runt och hur tokiga vi kommer känna oss av så lång karantän och isolering och alla regler. Och om den sen kommer tillbaka igen med samma kraft blir det ju samma sak om igen. Jag hoppas och tror att vi kommer ha kommit en bra bit på vägen med behandling och vaccin då men det är ändå lite skrämmande.

Jag som är född på 80-talet har liksom ingen erfarenhet av något så här stort, visst det har funnits fågelinfluensa, SARS, svininfluensa och liknande, terrorkrig och rädsla kring det i världen. Men inget som påverkat mig och dom runt mig på samma sätt, dom sista siffrorna jag hörde som kan ha ökat var att det sitter 1 miljard människor i 50 länder i karantän. Det är helt sjukt.

Har ni varit med om någon samhällskris på den här nivån?

Jag hörde på nyheterna att den rådande situationen med alla lock-downs och inskränkningar runt om i världen och även Sverige kan ta 6 månader till att bli så pass hanterbara att man kan säga att det värsta är över och livet kan börja återgå till lite mer normalt. Det är en väldigt lång tid. Jag undrar verkligen hur landet ska gå runt och hur tokiga vi kommer känna oss av så lång karantän och isolering och alla regler. Och om den sen kommer tillbaka igen med samma kraft blir det ju samma sak om igen. Jag hoppas och tror att vi kommer ha kommit en bra bit på vägen med behandling och vaccin då men det är ändå lite skrämmande.

Jag som är född på 80-talet har liksom ingen erfarenhet av något så här stort, visst det har funnits fågelinfluensa, SARS, svininfluensa och liknande, terrorkrig och rädsla kring det i världen. Men inget som påverkat mig och dom runt mig på samma sätt, dom sista siffrorna jag hörde som kan ha ökat var att det sitter 1 miljard människor i 50 länder i karantän. Det är helt sjukt.

Har ni varit med om någon samhällskris på den här nivån?

Jag tror mer och mer på den svenska metoden. Total lockdown är omöjlig i det långa loppet. Funkar bara ytterst korttid innan det fallerar. Men den svenska modellen kan man upprätthålla under betydligt längre tid. Sverige klarar sig. Men jo, det känns helt sjukt. Jag är också född på 80-talet och det här känns helt surrealistiskt. Men jag tror också att, när det här är över, så kommer samhället att återhämta sig och vi kommer veta mer om hur vi ska förbereda oss för nästa gång det här händer. Det kommer hända igen. Klimatforskare säger att en av konsekvenserna av uppvärmningen är fler pandemier.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 763
Senast: turbofling
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 891
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
Kropp & Själ Bara en liten påminnelse: Varje år, år efter år, så dör det ca 2.500.000 personer av diarrésjukdomar i världen, varav är ca 1.500.000...
98 99 100
Svar
1 993
· Visningar
109 106
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 779
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar