Covid-19 Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Läste just att vår kommuns (fyra) öppna förskolor är för tillfället stängda, då de anställda behövdes i andra verksamheter. Missade visst det totalt då det varit så sen förra veckan.

Björn Eriksson, hälso- och sjukvårdsdirektör i Stockholm säger:

– Vi visste inte när stormen skulle komma. Nu är stormen här och den tilltar i styrka.

– Tittar vi på de senaste sju dagarna är trenden mycket tydlig. Behovet av vård ökar snabbt dag för dag. På de sju dagarna har det skett ungefär en fördubbling av sjukhusvård och intensivvården.
Undra om de redan har börjat använda de där tillfälliga sjukhusen som militären ställde upp med.

Edit: Oops, man ska hinna läsa lite mera innan man har för bråttom. Fanns mera info:
Mer från pressträffen vid fältsjukhuset i Älvsjö som hölls klockan 10.30.

Hälso- och sjukvårdsdirektör Björn Eriksson sa bland annat:

– Vi ser ingen avmattning av takten. Tvärtom. Målet här i Älvsjö var att frigöra kapacitet och vi kommer att bemanna upp här. Vårdpersonal måste känna den nya vårdmiljön. Inom en vecka kommer att vi att kunna ta emot patienter här.

– De patienter som ska ligga här är de som ska ha vanlig sjukhusvård. Under veckan har vi haft en dialog med ledningen för akutsjukhusen och det här är det bästa sättet att höja kapaciteten för sjukvården. Fältsjukhuset är flexibelt och vi har beredskap för intensivvårdskapacitet.

– Antalet vårdplatser här är i första steget 140 men ska kunna ökas till 600. Allt beror på sjukdomsutvecklingen.
Vanlig sjukhusvård, undra om det innebär att de som är sjuka i corona får ligga inne på sjukhusen medan de som har övriga problem får ligga på fältsjukhusen eller är jag bara dum?

De i Järva arbetar kanske hemma hos de som varit på skidresa och har blivit smittade den vägen.

Ja kanske, eller så har kanske smittan kommit från Iran i ett tidigare skede än vad Sverige uppmärksammat. Oavsett har det som vanligt ägnats alldeles för lite tid, tanke och information åt Järvaområdet.

Undrar också, men vore ju ytterst märkligt ifall flyktinglägren var förskonade. Snarare borde allt peka på motsatsen.
Beror ju på om nya flyktingar har tagit med smittan eller om det kommer ifrån någon som jobbar på någon hjälporganisation, annars kan jag tänka mej att de är ganska så isolerat.

Läste just att vår kommuns (fyra) öppna förskolor är för tillfället stängda, då de anställda behövdes i andra verksamheter. Missade visst det totalt då det varit så sen förra veckan.
Men det är väl inte konstigt att öppna förskolan stängs? Öppna förskolan är ju öppen för alla barn upp till 5 år om vuxen (förälder etc) är med, dvs det är hela tiden olika barn och vuxna där. Öppna förskolan är som jag har uppfatta den främst riktad mot föräldralediga. Att använda de resurser som finns i öppna förskolan till den "vanliga" förskolan (vilket jag antar man gör) låter för mig helt rimligt i dagens läge.

Men det är väl inte konstigt att öppna förskolan stängs? Öppna förskolan är ju öppen för alla barn upp till 5 år om vuxen (förälder etc) är med, dvs det är hela tiden olika barn och vuxna där. Öppna förskolan är som jag har uppfatta den främst riktad mot föräldralediga. Att använda de resurser som finns i öppna förskolan till den "vanliga" förskolan (vilket jag antar man gör) låter för mig helt självklart i dagens läge.
Aha, jag hade ingen koll på vad som var skillnad på öppen och inte :angel:😅

Naja inte ett helt land, ett Bundesland vilket ungefär är som de svenska landskapen. Trots detta såklart tragiskt även om jag tror annat ligger bakom.
Aha, jag och tyska är ingen kombo som någonsin provats på. Kan typ noll och nada. Jag tror också att det säkert ligger annat bakom, åtminstone någon eller några sårbarhetsfaktorer och så blev det här lite pricken över i.

Det är mycket prat om att segregerade områden, somalier i Järva osv har svårt att ta till sig och förstå informationen som kommer från myndigheterna, men det ansvaret kan väl knappast läggas på fhm?? Finns ju hur mkt information som helst om man googlar. Och har man bott i sverige i flera år så är det ens eget ansvar att lära sig svenska och följa myndigheternas rekommendationer.

Det är ju tur att det är Corona och inte ett riktigt krig vi drabbats av.
Det är inte bara språk som kan vara problemet, utan även hur saker tolkas. Som exempel togs det upp "värna om de äldre", som skulle kunna tolkas som att "var hos de äldre och se till att de har det bra", typ.
Eller som en släkting till mig berättade i helgen, hen undervisar nyanlända och hade visat upp en buss där alla satt utspridda på svenskt manér (dvs en per säte). Hens elever reagerade med "De är arga"

Jag håller med dig om att det är bedrövligt med den växande xenofobin, men en fundering. Vad vet vi om smittspridningen i Järvaområdet? Kom smittan verkligen dit genom skidåkare som varit i Alperna? Tillåt mig tvivla. Hur är det med smittan i Iran? Det har varit så väldigt stort fokus på våra skidåkare, Sverige har liksom helt förträngt situationen i Iran och vad en smittspridning därifrån skulle kunna få för följder.

Allt prat har kretsat kring skidåkarna, den bemedlade medelklassen från t.ex Bromma och Danderyd. Tydligen helt aningslöst kring vad som kan tänkas pågå i Järva. De bortglömda förorterna som ingen bryr sig om, annat än när de signalerar problem.
Att somalier skulle smittats vid resor till Iran är lika otroligt som att de skulle smittats på skidresor.

Jag tog upp insändarna som ett exempel på hur jag ser folk resonera.

Herregud, jag måste verkligen sluta läsa kommentarsfälten i sociala medier. Det finns inget slut på Stockholmsföraktet just nu. Bosse 57 i Vetlanda visste visst att smittan skulle sprida sig från norra Italien innan Anders Tegnell, dumma Stockholmare som ändå åkte. På Södermalm festar idioterna som vanligt. Vi kan visst isoleras här resten av året tycker någon. Tänk när alla dumma Stockholmare ska till Åre, Gotland och sen ÖSTERLEN?!?! De är visst inte helt 100 de där Stockholmarna säger någon annan, nu passar det visst att uppskatta landsbygden tycker någon tredje osv osv osv.

Mognaden hos många vuxna människor verkar ha stannat på ungefär 13 år. När jag läser de där kommentarerna så känner jag för att svara att jag gärna isoleras här resten av livet om de representerar genomsnittsnivån för sin byhåla :devil: Men jag vet bättre än att göra det här till en fråga om vi och dom. Alla drabbas, alla är oroliga, alla måste ta ansvar. Varför måste folk börja veva.

Jag vet exakt vad du menar, jag bor iofs inte i Stockholm just nu men är ändå ur Stockholmare. Undrar hur många näringsidkare deras anställda och familjer, på småorter, som är beroende av alla turister (från Stockholm) som tänker samma sak när de går i konkurs (eller redan gjort det) och nu skriker efter statliga pengar som till stor del generas i Stockholm. Är Stockholmare lika illa omtyckta och föraktade då?

Det var någon som jobbade med informationen i just Järva området som sa att 6-8 pers i en tvåa inte va helt ovanligt där. Nu sitter det folk i sina rymliga lägenheter och klagar på att dom inte känner sig välkomna nog att åka till lantstället för att slippa isoleringen men vi tycker att det är märkligt att det sprids i områden där 6 pers ska sitta inomhus i en tvåa? områden som dessutom inte direkt har stora naturområden runt knuten att ta sig ut i om man skulle känna paniken krypa på.

Men alltså så himla konstigt är det väl inte att just utsatta områden är extra utsatta?!!
Sen är det skitsamma vem som smittar vem, från Italien, Iran, Kina osv.
Viktiga är att alla gör det de kan och att ffa riskgruppen har all nödvändig info!

Nej precis, det är inte alls konstigt. Problemet är att samhället ofta blundar för situationen och behoven i de utsatta områdena.

Det var någon som jobbade med informationen i just Järva området som sa att 6-8 pers i en tvåa inte va helt ovanligt där. Nu sitter det folk i sina rymliga lägenheter och klagar på att dom inte känner sig välkomna nog att åka till lantstället för att slippa isoleringen men vi tycker att det är märkligt att det sprids i områden där 6 pers ska sitta inomhus i en tvåa? områden som dessutom inte direkt har stora naturområden runt knuten att ta sig ut i om man skulle känna paniken krypa på.
Det finns iofs rätt bra med naturområden hyfsat nära där men det hjälper ju föga när man bor många och litet.

Det är mycket prat om att segregerade områden, somalier i Järva osv har svårt att ta till sig och förstå informationen som kommer från myndigheterna, men det ansvaret kan väl knappast läggas på fhm?? Finns ju hur mkt information som helst om man googlar. Och har man bott i sverige i flera år så är det ens eget ansvar att lära sig svenska och följa myndigheternas rekommendationer.

Det är ju tur att det är Corona och inte ett riktigt krig vi drabbats av.

Ja för då skulle de ha klarat sig extremt mycket bättre än genom-svensson. Som inte är så vana av att hela samhället kollapsar, ditt hem blir sönderbombat, du ser din familj, vänner och släkt bli dödad och tvingas fly och blir överlevnadsexperter med ett otroligt större dödsiffror i procent än corona någonsin kommer upp i.

Undrar också, men vore ju ytterst märkligt ifall flyktinglägren var förskonade. Snarare borde allt peka på motsatsen.

Därför i flyktingläger dör folk av så otroligt mycket mer än corona så det märks inte i statistiken.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 763
Senast: turbofling
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 892
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
Kropp & Själ Bara en liten påminnelse: Varje år, år efter år, så dör det ca 2.500.000 personer av diarrésjukdomar i världen, varav är ca 1.500.000...
98 99 100
Svar
1 993
· Visningar
109 106
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 779
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV