Covid-19 Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Äta på restaurang nu eller ta take away istället? Jag orkar knappt läsa om corona längre (eller jag har slutat läsa, ser bara rubrikerna) och normalt sett är jag hur osocial som helst, men mår dåligt och känner att jag verkligen skulle behöva komma ut och träffa och se folk. Jag är frisk, tillhör ingen riskgrupp och det är i Åre det gäller i så fall.

Förresten, jag kollar på folkhälsomyndighetens hemsida för att se om de där ändringarna/tilläggen de talade om under en presskonferens förra veckan har kommit upp, typ hjälp för restauranger etc..? Men jag hittar inte riktigt någon skillnad? Söker vidare men någon annan kanske vet?

Folkhälsomyndigheten hanterar bara smitto/hälsoaspekterna. På regeringens hemsida kan du se alla politiska åtgärder som beslutas (de brukar lägga upp de viktigare presskonferenserna också).

Att något är en allmän handling innebär bara att det är en handling upprättad eller inkommen och diarieförd. Det som avgör om den ska lämnas ut eller inte är om den är offentlig eller sekretessbelagd. Att rätten bestämmer att något är en allmän handling innebär alltså inte att det per automatik ska lämnas ut, men man har rätt att begära att det lämnas ut och i så fall sker en sekretessprövning (som i sig är väldigt resurskrävande). En sådan prövning kan mycket väl resultera i att inget lämnas ut alls.

För att göra det krångligt så är de både offentliga handlingar OCH sekretessklassade. Skulle du begära ut dem skulle därmed stora delar vara överstykna av sekretesskäl.

Kan (nutida) journaler verkligen vara offentliga handlingar? Gäller inte alltid stöd för skydd för enskild enligt Offentlighets- och sekretesslagen, så att de möjligen klassas som sekretessbelagd eller delvis sekretessbelagd allmän handling i så fall (och i så fall lämnas ut maskerade)? Jag har inte läst just 25 kap. OSL eftersom jag inte jobbar med minsta vårdberöring.

Det var som fan, ska man ha några heltidsanställda under år för att fixa det. Det blir inte lätt.

Och så finns det folk som sätter i system att begära ut precis allt möjligt, av vilka anledningar som helst. Ibland med det uttryckliga syftet att sätta just den enheten i skiten så att andra uppgifter blir lidande (eftersom utlämnande av handlingar prioriteras så högt enligt förvaltningslagen).Sånt sjukt slöseri med skattemedel!

Folkhälsomyndigheten hanterar bara smitto/hälsoaspekterna. På regeringens hemsida kan du se alla politiska åtgärder som beslutas (de brukar lägga upp de viktigare presskonferenserna också).

@Asko avser FHMs föreskrifter och allmänna råd. Som svar på själva frågan så har de inte publicerats än. De senaste publikationerna publicerades i onsdags.

Äta på restaurang nu eller ta take away istället? Jag orkar knappt läsa om corona längre (eller jag har slutat läsa, ser bara rubrikerna) och normalt sett är jag hur osocial som helst, men mår dåligt och känner att jag verkligen skulle behöva komma ut och träffa och se folk. Jag är frisk, tillhör ingen riskgrupp och det är i Åre det gäller i så fall.

Jag går ut på restaurang regelbundet är också symptomfri och ingen riskgrupp. Går ut lite oftare nu för att stötta det lokala restaurangerna.

Jag jobbar iofs på restaurang, jag hade lätt kunna gå ut o äta.
Fick jag välja hade jag tagit en jag har bra förtroende för, och sen som extra- där man inte behöver sitta och vistas trångt.

Alla vill ju överleva och jag tror att man följer rekommendationer men jag tror man i regel även gör mer än så. Det är ett serviceyrke där även hygien är a och o alltid.
Jag känner mej säker att äta ute, myndigheterna (miljö och hälsa) kollar också så allt fungerar och försöker nog cirkulera ute mer nu för att stötta och kolla.

Vad menar IVA-sjuksköterskan i TV med att det är ”en storm i ett vattenglas” ?? Jag trodde vården var bekymrade över hur det kan utveckla sig och vill att samhället tar det hela på fortsatt stort allvar, inte tvärtom? Vad har jag missat? Någon som såg, förstod och kan förklara?

Vad menar IVA-sjuksköterskan i TV med att det är ”en storm i ett vattenglas” ?? Jag trodde vården var bekymrade över hur det kan utveckla sig och vill att samhället tar det hela på fortsatt stort allvar, inte tvärtom? Vad har jag missat? Någon som såg, förstod och kan förklara?

Vilken kanal?

Att något är en allmän handling innebär bara att det är en handling upprättad eller inkommen och diarieförd. Det som avgör om den ska lämnas ut eller inte är om den är offentlig eller sekretessbelagd. Att rätten bestämmer att något är en allmän handling innebär alltså inte att det per automatik ska lämnas ut, men man har rätt att begära att det lämnas ut och i så fall sker en sekretessprövning (som i sig är väldigt resurskrävande). En sådan prövning kan mycket väl resultera i att inget lämnas ut alls.

Kan (nutida) journaler verkligen vara offentliga handlingar? Gäller inte alltid stöd för skydd för enskild enligt Offentlighets- och sekretesslagen, så att de möjligen klassas som sekretessbelagd eller delvis sekretessbelagd allmän handling i så fall (och i så fall lämnas ut maskerade)? Jag har inte läst just 25 kap. OSL eftersom jag inte jobbar med minsta vårdberöring.

Och så finns det folk som sätter i system att begära ut precis allt möjligt, av vilka anledningar som helst. Ibland med det uttryckliga syftet att sätta just den enheten i skiten så att andra uppgifter blir lidande (eftersom utlämnande av handlingar prioriteras så högt enligt förvaltningslagen).Sånt sjukt slöseri med skattemedel!

Ja om de (journalerna) finns på en regiondriven vårdinrättning så räknas de som allmän handling. Men sekretessprövningen lär i typ 99.9% av fallen resultera i att de inte lämnas ut för annat än forskning och då med maskade personuppgifter.

Som jag förstod det så märkte de inte det på så sätt att de tog hand om en patient i taget som de brukar. Patienter får mao samma vård som innan. Däremot skulle de ju nu gå upp och jobba 12,5 timmars skift.

Om man ligger inne för att man är i en riskgrupp som diabetiker så kommer de hålla reda på det ja. Blodsocker rusar när kroppen är under stress och då kommer de ha stenkoll på det, är jag övertygad om.
Man blir ju inte inlagd bara för att man tillhör en riskgrupp. Han har givetvis varit inlagd för andra saker, operationer eller annat.

Mer att det är inte så mycket mening att ha någonstans att vara ute och motionera om man sitter i karantän om man är såpass trångbodd i ett generationsboende
Poängen med att vara ute och motionera är ju just att vara ute och få motion. Den effekten får man väl oavsett hur man bor? Jag förstår inte.

Är man trångbodd och sitter i karantän gör det väl potentiellt jättestor skillnad att ha tillgång till ett stort friluftsområde?

Givetvis lär man fortfarande smitta varandra därhemma, men så är det ju för alla som bor ihop. Även om man inte är trångbodd så tenderar man ju att umgås med dem man bor med.

Stockholmarna klarar sig inte utan att åka till fjällen eller till Gotland (vet inte om det varit uppe i tråden men de har också bönat om att få slippa horder av folk som kommer dit)
Men vi andra klarar oss hyfsat bra utan att drälla ner till Stockholm i onödan.
Ungefär som det brukar vara i den asymmetriska relationen, med andra ord... :D
Och Skåne. Min svåger åkte dit för att golfa eftersom det var så trist att behöva sitta hemma och jobba hela tiden.
Vad händer? Jo han får Corona eller troligen så har han tagit med sig det från Stockholm. Sitter i karantän nu. :banghead:
Min syster, hans fru alltså och min andra syster tyckte att vi skulle åka på vår planerade spavistelse ända fram till i måndags. Nu är det ombokat till hösten tack och lov.

Samma här i UK där folk uppmanas till att stanna i sitt "primary residence" och ändå är det driver med människor som åkt till sina "lantställen". Det är inte riktigt samma kultur som i Sverige där många har små stugor med begränsat bekvämlighet utan oftast är det fullt fungerande villor och stugor med alla moderna bekvämligheter som ligger i vackra områden i landet - denna snubben hade t.o.m. mage att gå ut i BBC och klaga på att de nästan utsatts för hatbrott då de fått en lapp i brevlådan som typ sa "Åk hem, följ regeringens guidelinjer"

https://www.bbc.co.uk/news/uk-england-52067211

Värt att påpeka att dessa semesterhus också oftast ligger i områden där helårsbefolkningen är av mycket hög medelålder, och sjukvården är inte anpassad för större befolkningsmängder...

Krokodiltårar..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 763
Senast: turbofling
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 892
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
Kropp & Själ Bara en liten påminnelse: Varje år, år efter år, så dör det ca 2.500.000 personer av diarrésjukdomar i världen, varav är ca 1.500.000...
98 99 100
Svar
1 993
· Visningar
109 106
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 779
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV