Covid-19 del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast varför det? Som arbetsgivare är man dessutom skyldig att säkerställa en bra och säker arbetsmiljö. Veterinärer, djurvårdare mm möter ju massa folk hela dagarna. De kan inte jobba hemifrån, de måste vara på arbetsplatsen, och att då vidta åtgärder för att försöka säkerställa att covid inte kommer in tycker jag inte är märkligt. Hade policyn kommit i våras när ytterst få ännu hade fått möjlighet att vaccinera sig så hade jag tyckt policyn varit märkligt/svåruppfylld. Men idag har alla som velat kunnat vaccinera sig.

Jag kan jobba hemifrån och väljer jag att jobba från kontoret så sitter vi med goda avstånd. Jag träffar inga externa kunder (jobbar mot organisationen). Så på min arbetsplats finns inte samma behov av vaccinationsbevis. Men jag förstår absolut att krav på vaccinationsbevis kan behövas i de arbeten där arbetstagarna i deras jobb träffar "allmänheten".

Det är ju inte heller så att djuren vägras vård utan endast att ägaren inte får följa med. Tycker du ägarens rätt att följa med är större än veterinärernas, djurvårdarnas rätt till en tryggare arbetsmiljö?
Även jag jobbar med att möta kunder under min arbetsdag och kan inte välja att inte göra det då jag lastar deras lastbilar, igår träffade jag 8 olika chaufförer från 6 olika länder. Jag vill inte att jobbet inför krav på vaccinpass.

• Gilla
Reactions: Sel
Jag tycker också att det är en jättemärklig policy. Att gå från att kräva vaccinpass på stora event (vilket jag tycker är HELT förståeligt) till att kräva det på ett djursjukhus tycker jag är väldigt, väldigt skumt. Och, ja, jag kan förstå folks reaktioner (även om tonen i kommentarerna inte är okej).
håller med. Och för mig handlar det om att samhället förändras snabbt nu, inte bara för ett djursjukhus vill sätta lappar på och segregera människor utan att man faktiskt anser att det är ok att göra det, det är ok att dela människogrupper pga deras medicinska status. Vad kommer sedan? Stegen är inte långt borta från att dela ännu mer och jag ser med förskräckelse på när tex ovaccinerade måste bära något synligt märke.. Jag tror inte OM utan NÄR.
Redan nu pratas det ju om att ovaccinerade får sitta vid andra bord än vaccinerade på tex julbord osv...
Och nej, jag är fortfarande inte mot vaccin osv MEN detta börjar gå mot något helt annat.

I rutan Sel la in står det att de tar emot djuret på utsidan och ägaren får vänta ute och ha kontakt per telefon. Det var också det jag tänkte på innan det las in, det vore en självklarhet om man begär vaccinpass, att inte neka djuren vård. Dessutom meddelar de i tid innan bokade besök vad som gäller så att man kan tacka nej till besöket eller fixa antingen vaccinbevis eller någon annan som kan komma dit med djuret.

Jag ser inte heller det som ett problem, där är alltid så mycket folk hos min veterinär att det skulle vara en fördel att inte få komma in!
Det jag tänker på är främst akuta besök och inte planerade.

Så mataffärer, skolor, förskolor, banker, apotek, klädaffärer, posten....osv?? Vi är VÄLDIGT många som träffar "allmänheten", så också jag.
Absolut är det många som träffar "allmänheten" i sitt jobb. En del av den service som utförs av dessa jobb/arbetsplatser går att utföra digitalt eller via en anna person. Och i den mån den inte går det så tycker jag man får vara beredd på att skaffa vaccinationsbevis, undantaget så klart den promille av befolkningen som pga medicinska skäl inte får/kan vaccinera sig. Sen, som jag skriver nedan, har ju dock skola en särställning här.

Min mamma jobbar på bank. Av 28 anställda på kontoret har 24 haft covid, bla min mamma. I princip alla blev smittades av kunder (smittspårning). Min mamma var sängliggandes i 5 veckor och dras fortfarande idag, ett år senare, med negativa effekter från sjukdomen.

Jag tycker inte din rätt till service är större än dessa anställdas rätt till sin hälsa.

Jag säger inte att alla dessa arbetsplats ska införa vaccinationsbevis UTAN vad jag skriver är att jag förstår om arbetsplatser gör det gentemot kunder. Dock har skola här en särställning, både med hänsyn till skolplikten etc men även i och med att det finns en åldersgräns för vaccineringen om jag minns rätt (tror rekommendation är 12 år, eller). Likaså förskola. Men den särställningen är mot eleverna/barnen inte dess föräldrar.

Krav på att vaccinationsbevis är ingen lätt fråga men anställdas hälsa är en mycket viktig fråga.

Förmodligen. Men måste en arbetstagare verkligen svara på om hon/han är vaccinerad?
Nej med största sannolikhet inte, det är ju var och ens rätt att välja hur man vill göra. Arbetsgivare har ju rätten att fråga, arbetstagaren har rätten att inte svara. Men kan också omplaceras om det är så att den sitter i en position med nära arbete med många andra människor. Man kan däremot inte bli uppsagd.

Var lite det jag undrade över. Blir djur utan vård?
Nu har ju flera skrivit att så inte är fallet, utan bara den som åker in med djuret som måste stanna på utsidan.

Personligen ser jag ju det som en fördel att inte behöva följa med in när det beskrivs hur mycket folk det kan vara inne på kliniken så det är problem med att hålla rekommenderat avstånd.
Jag tycker de är inte alls så tydliga "Om vi kan kommer vi att ta emot ditt djur utan dig och kommunicera med dig per telefon"
"Om du behöver vård för ditt djur och är ovaccinerad kommer vi göra allt vi förmår för att hjälpa dig ändå genom att ta in djuret på djursjukhuset och kommunicera med dig via telefon"

Jag tycker de är inte alls så tydliga "Om vi kan kommer vi att ta emot ditt djur utan dig och kommunicera med dig per telefon"
"Om du behöver vård för ditt djur och är ovaccinerad kommer vi göra allt vi förmår för att hjälpa dig ändå genom att ta in djuret på djursjukhuset och kommunicera med dig via telefon"
Och jag tolkar det som att djuret får vård men att telefonkommunikationen är det som kan brista, tex genom tidsbrist kanske.

Huvuddelen av mitt turistande sker i mitt närområde. Både i de 2 närmaste städerna, och i området runtikring. Jag kallar mig turist när jag beger mig till en stad jag inte känner väl, och bor gärna på hotell i mina närmaste städer.

Kanske beror det på att jag inte ser själva tragglandet i buss/bil/flyg som särskilt angenäm, det är liksom mer av ett nödvändigt ont. Det är liksom inte avgörande för värdet av vare sig min upplevelse eller min ledighet (snarare tvärtom) att avståndet mellan bostadsplats och resmål maximeras.

Jag håller med dig, det är rejält okunnigt att påstå att turism inte är en viktig näring i Sverige och att man inte kan turista på hemmaplan. Dessutom slightly otursamt att känna så om man nu vill turista vidare i denna tid av klimatutmaningar.
Det är nog få som sätter något värde i just att det är långt bort, få gillar själva resandet. Sverige har mycket att erbjuda, men inte nödvändigt vis det folk är intresserade av, även om det uppenbarligen passar dina intressen. Och ja Sverige har en stor turistnäring, men vi lever inte nästan enbart av turismen vilket det finns en del länder som gör och som är extremt hårt drabbade av Corona

Nej, krav på vaccinpass men - "vi gör vårt bästa att kringgå det vid behov" är inte så värst tydligt det håller jag med om.

Jag litar på att djuret får bra vård trots att ägaren är kvar på utsidan.

Jag har viss förståelse för det du skriver, men samtidigt, om du ska tex till en affär så måste du ju ha med dig betalmedel. Jag kan inte se att det är svårare att ta med ett vaccinationsbevis än pengar/bankkort.
Visst, fast där vet jag vad som gäller och i vilket sammanhang jag kommer att behöva ta med mig något att betala med. Jag skulle bli rätt förvånad om veterinären jag besöker då och då plötsligt bara tog betalt i utländsk valuta (haltande jämförelse, men ändå.).
Jag skrev ju dessutom innan att det inte är så mycet vaccinpassen per se (även om jag tycker att det är något av en fars. Folk har sådan orimlig tillit till vaccinen ) utan att det verkligen måste vara tydligt VAR det ska gälla och att det måste vara så lättillgängligt som möjligt att ordna för alla som vaccinerat sig. Jag föreslog någonting i still med ett plastkort som skickas ut automatiskt i samband med spruta nummer två eller liknande. Inte ett löst papper som man på något vis ska komma åt att skriva ut när man upptäcker att veterinären man måste in till stoppar en i dörren utan.

Ser jag till mig själv skulle jag som sagt aldrig kommit på tanken att jag skulle hamna i en situation där jag behöver ett enligt de allmänrådande bestämmelserna i Sverige idag, så jag hade inte haft ett till hands "bara för att" lika lite som jag har ett här eftersom jag vet att jag inte ska ut och resa. 🤷‍♀️

håller med. Och för mig handlar det om att samhället förändras snabbt nu, inte bara för ett djursjukhus vill sätta lappar på och segregera människor utan att man faktiskt anser att det är ok att göra det, det är ok att dela människogrupper pga deras medicinska status. Vad kommer sedan? Stegen är inte långt borta från att dela ännu mer och jag ser med förskräckelse på när tex ovaccinerade måste bära något synligt märke.. Jag tror inte OM utan NÄR.
Redan nu pratas det ju om att ovaccinerade får sitta vid andra bord än vaccinerade på tex julbord osv...
Och nej, jag är fortfarande inte mot vaccin osv MEN detta börjar gå mot något helt annat.
Det här är min känsla också och jag tycker det är skitobehagligt.

Det görs också. Det är inte så att vi enbart kräver covidpass utan självklart tillämpas social distansering, handhygien och munskydd också. Vi använder alla verktyg som finns att tillgå.
Isf har jag lättare att acceptera det (även om jag kan förstå att man som kund kan bli lite förvånad eftersom det inte är enhetligt med rekommendationer från FHM), vad jag förstår så verkar samtalen från restauranger och handel ofta innefatta att man vill ha vaccinationsbevis för att slippa andra åtgärder. Det är jag skeptisk emot.

Appropå att jämföra krav på vaccinpass med nazism. Är ju viss skillnad på att ALLA invånare erbjuds och uppmanas ta GRATIS vaccin för att man inte vill att de ska bli allvarligt sjuka. Den inställningen hade man ju inte riktigt i nazisternas Tyskland... 😕Tycker man kan jämföra covidpass med körkort för bil - jag kan tycka att jag kan köra bil hur bra och säkert som helst utan att ha tagit kortet. Jag får ändå inte köra bil utan det. Är det diskriminering att jag inte får det för att jag valt att inte göra uppkörningen?

Visst, fast där vet jag vad som gäller och i vilket sammanhang jag kommer att behöva ta med mig något att betala med. Jag skulle bli rätt förvånad om veterinären jag besöker då och då plötsligt bara tog betalt i utländsk valuta (haltande jämförelse, men ändå.).
Jag skrev ju dessutom innan att det inte är så mycet vaccinpassen per se (även om jag tycker att det är något av en fars. Folk har sådan orimlig tillit till vaccinen ) utan att det verkligen måste vara tydligt VAR det ska gälla och att det måste vara så lättillgängligt som möjligt att ordna för alla som vaccinerat sig. Jag föreslog någonting i still med ett plastkort som skickas ut automatiskt i samband med spruta nummer två eller liknande. Inte ett löst papper som man på något vis ska komma åt att skriva ut när man upptäcker att veterinären man måste in till stoppar en i dörren utan.

Ser jag till mig själv skulle jag som sagt aldrig kommit på tanken att jag skulle hamna i en situation där jag behöver ett enligt de allmänrådande bestämmelserna i Sverige idag, så jag hade inte haft ett till hands "bara för att" lika lite som jag har ett här eftersom jag vet att jag inte ska ut och resa. 🤷‍♀️
De flesta människor har en smartphone och bank-id trots ålder. Bokar man en tid hos veterinären får man veta vad som gäller, antingen kan man få hjälp av granne eller släkting eller säkert personal på plats eller om man inte har sådan telefon och därmed inte kan visa upp det på telefonen får man beställa pappret och ha med sig. Då får man det hemskickat, eller om man har skrivare, skriva ut själv. Är det akut får man vänta utanför bara. Att begränsa antalet i väntrummet gör ingen skillnad om någon är smittad, då kan flera ur personalen bli nersmittade ändå.

Att skicka ut ett plastkort är nog inte så bra eftersom det ska uppdateras vid varje spruta, antar det snarare blir som våra frikort, en bit papper i storlek med ett plastkort.

Jag tror egentligen inte folk har en orimlig tillit till vaccinet utan att man ser det som en del av en lösning, man ser munskydd som en del av en lösning, avstånd som en del, arbeta hemifrån som en del, testa sig som en del. Allt tillsammans blir en, men att vi behöver alla delarna.

Och jag förstår att man blir irriterad på de som inte vill vaccinera sig, inte vill hålla avstånd, inte vill använda munskydd, inte vill testa sig, inte håller sig hemma vid symptom osv. Då känns det ju som om de människor som inte vill göra detta, inte vill bidra till lösningen.

Det är nog få som sätter något värde i just att det är långt bort, få gillar själva resandet. Sverige har mycket att erbjuda, men inte nödvändigt vis det folk är intresserade av, även om det uppenbarligen passar dina intressen. Och ja Sverige har en stor turistnäring, men vi lever inte nästan enbart av turismen vilket det finns en del länder som gör och som är extremt hårt drabbade av Corona
Personliga intressen övertrumfar inte automatiskt allmänna intressen i min värld. Antingen får man då hållbarhetsanpassa sina intressen eller i hög grad avstå från dem, alltså se till att det blir hållbart att ha högbelastningsintresse genom begreppet sällan.

Jag tror inte att det går att behålla nuvarande massturismindustri på ett hållbart sätt, utan volymerna måste ned kraftigt - särskilt på långväga flygande turister.

Just nu innehåller det allmänna intresset dessutom smittspridningsfaktorer av covid-19 som man måste beakta.

Men det är hemskt OT nu.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
28 856
Senast: lizzie
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära... 2
Svar
24
· Visningar
8 735
Senast: Migo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Öppet brev till dig tidigare helt friska person mellan 20-40 år. Har du hosta? Feber? Känns det tungt att andas? Då kan du har... 2
Svar
28
· Visningar
5 299
Senast: CarEr
·
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna... 18 19 20
Svar
381
· Visningar
15 910

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka