Visst, fast där vet jag vad som gäller och i vilket sammanhang jag kommer att behöva ta med mig något att betala med. Jag skulle bli rätt förvånad om veterinären jag besöker då och då plötsligt bara tog betalt i utländsk valuta (haltande jämförelse, men ändå.).
Jag skrev ju dessutom innan att det inte är så mycet vaccinpassen per se (även om jag tycker att det är något av en fars. Folk har sådan orimlig tillit till vaccinen ) utan att det verkligen måste vara tydligt VAR det ska gälla och att det måste vara så lättillgängligt som möjligt att ordna för alla som vaccinerat sig. Jag föreslog någonting i still med ett plastkort som skickas ut automatiskt i samband med spruta nummer två eller liknande. Inte ett löst papper som man på något vis ska komma åt att skriva ut när man upptäcker att veterinären man måste in till stoppar en i dörren utan.
Ser jag till mig själv skulle jag som sagt aldrig kommit på tanken att jag skulle hamna i en situation där jag behöver ett enligt de allmänrådande bestämmelserna i Sverige idag, så jag hade inte haft ett till hands "bara för att" lika lite som jag har ett här eftersom jag vet att jag inte ska ut och resa.