Covid-19 del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har det hänt något med vaccinationsstatistiken sedan ni stängde ner, och beskeden om vaccinationstvång? Jag har för mig att jag läste något om att det ändå var förhållandevis många unga som kavlat upp för dos ett nu i samband med vaccinationsbevis på större evenemang här i Sverige.
Inte mkt, ngr % mer. Jag tror att manga väntar och ser om det verkligen blir ett vaccinkrav.
Däremot läste jag nu att Österrike är näst bäst i Europa pa att ge dos 3 sa dom som vill vaccinera sig har bra skydd iaf.

Ett djursjukhus går ut med att de kräver vaccinpass för de som besöker dem. Ovaccinerade djurägare får låta någon annan komma in med djuret dvs de nekar inga djur vård. Blir helt mörkrädd när jag läser kommentarerna.

Ett djursjukhus går ut med att de kräver vaccinpass för de som besöker dem. Ovaccinerade djurägare får låta någon annan komma in med djuret dvs de nekar inga djur vård. Blir helt mörkrädd när jag läser kommentarerna.

Bra tycker jag! Det skulle bli ett stort problem för djurvälfärden om veterinärerna blev sjuka. Vi har redan veterinärbrist.

Det räcker med en enda orsak:

Man bidrar till att sprida smittor, genom långa och onödiga förflyttningar.

Jag tycker man ska följa rekommendationer från experter och om de avråder från att resa till vissa länder pga t.ex. spridning av en mutation ska man följa det. Vill de att man ska testa sig efter resan eller vara i karantän så ska man följa det.

Däremot ser jag inte problem i att resa allmänt särskilt inte inom Europa och när smittspridningen är låg. Man måste ju testa sig eller ha pass när man åker, ha munskydd på resan osv. Det är mer strikta regler än om man är kvar hemma. Jag ser inte problemet i att man är i ett annat land.

Tja, min uppfattning har väl varit att vaccinpassen än så länge gäller offentliga sammankomster. Så vem som helst, t.ex. en mataffär, skulle kunna välja att kräva vaccinpass? Eller en vårdcentral/ett sjukhus?
Offentlig verksamhet som vård/sjukhus arbetar efter myndighetsbeslut, alltså kan de inte kräva vaccinpass. Mataffärer räknas som handelsplats/allmän plats och de kan inte kräva vaccinpass utan lagstöd.

Offentlig verksamhet som vård/sjukhus arbetar efter myndighetsbeslut, alltså kan de inte kräva vaccinpass. Mataffärer räknas som handelsplats/allmän plats och de kan inte kräva vaccinpass utan lagstöd.
Men är det lagligt att kräva att få ta del av sjukvårdsuppgifter (att man är vaccinerad) på eget bevåg?

Om vi vänder på det då, vilka FÅR kräva vaccinpass?

Som fullvaccinerad - och som helt utan problem skulle kunna visa upp ett vaccinpass - känns det jättemärkligt att behöva göra det t.ex. hos veterinären. Inte är det väl ett ställe där det vanligtvis samlas över 100 besökare, och där det finns risk för trängsel? Nä, det känns tokigt helt enkelt!

• Gilla
Reactions: Sel
Men är det lagligt att kräva att få ta del av sjukvårdsuppgifter (att man är vaccinerad) på eget bevåg?
Du menar om det är lagligt att fråga efter vaccinpass? För offentlig tillställning är det nog det, med bakgrund av att flera festivalarrangörer gjort det under sommaren, utöver myndighetskravet på vaccinpass för offentliga tillställningar med fler än 100 deltagare, och det verkar ju vara okej.

Du menar om det är lagligt att fråga efter vaccinpass? För offentlig tillställning är det nog det, med bakgrund av att flera festivalarrangörer gjort det under sommaren, utöver myndighetskravet på vaccinpass för offentliga tillställningar med fler än 100 deltagare, och det verkar ju vara okej.
Sant!
Jag tänkte utifrån att man inte ens får fråga tex anställda eller studenter om de vaccinerat sig, men då är ju det ju en helt annan situation.

Som fullvaccinerad - och som helt utan problem skulle kunna visa upp ett vaccinpass - känns det jättemärkligt att behöva göra det t.ex. hos veterinären. Inte är det väl ett ställe där det vanligtvis samlas över 100 besökare, och där det finns risk för trängsel? Nä, det känns tokigt helt enkelt!
Trängsel kan det väl definitivt bli. Och man kan behöva vara nära veterinärer osv när man håller i djuret.

Jag har inte kunskap nog för att kunna svara på den frågan. Länka gärna till information om var de gör det så är det lättare att söka efter svar på det.

Jag tror bara det är evenemang än så länge, men man utreder för införa på bland annat restauranger och i kollektivtrafiken. Jag är inte för något av alternativen, framförallt för att det framstår som att man vill undkomma åtgärder om avstånd.

Blandat, men majoriteten verkar stödja det.
Manga tycker att det är trakigt att det ska behövas men när det inte är tillräkligt manga som vaccinerar sig ända sa anser manga att det är det som tyvärr krävs för att vi ska komma ur den här karusellen med lockdowns och restriktioner.

Sen finns ju saklart vaccinmotstandare som protesterar högljut och det är demostrationer varje helg.

Läste nyss en artikel ocksa om att läkare kräver polisskydd pa vaccinationsplatserna för att hoten mot läkarna ökar i takt med att fler som egentligen inte vill vaccinera sig mer eller mindre tvingas till det.

Låter skrämmande alltsammans. Jag hade nog hoppat i livbåten och lämnat landet, jag hppas att det i slutänden beslutas att lagen inte kommer träda i kraft.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
28 858
Senast: lizzie
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära... 2
Svar
24
· Visningar
8 736
Senast: Migo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Öppet brev till dig tidigare helt friska person mellan 20-40 år. Har du hosta? Feber? Känns det tungt att andas? Då kan du har... 2
Svar
28
· Visningar
5 299
Senast: CarEr
·
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna... 18 19 20
Svar
381
· Visningar
15 910

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka