Covid-19 del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tror bara det är evenemang än så länge, men man utreder för införa på bland annat restauranger och i kollektivtrafiken. Jag är inte för något av alternativen, framförallt för att det framstår som att man vill undkomma åtgärder om avstånd.
Det är ju vilka som måste kräva vaccinpass (eller göra andra åtgärder). Frågan här gällde vilka som får kräva, även om de inte måste.

Jag blev nyfiken och googlade runt lite. Kom fram till samma som @honung , dvs att det är lagligt sålänge det inte rör sig om tex matbutik (handelsplats).

Jag tror bara det är evenemang än så länge, men man utreder för införa på bland annat restauranger och i kollektivtrafiken. Jag är inte för något av alternativen, framförallt för att det framstår som att man vill undkomma åtgärder om avstånd.
Fast det är svårt med avstånd i kollektivtrafiken, så jag kan ju i och för sig förstå tanken där. Men det kan ju inte ens vara görbart egentligen. Inte om vi inte ska lägga ner hela dagar på att ta oss fram och tillbaka till jobben osv...

Det är ju vilka som måste kräva vaccinpass (eller göra andra åtgärder). Frågan här gällde vilka som får kräva, även om de inte måste.

Jag blev nyfiken och googlade runt lite. Kom fram till samma som @honung , dvs att det är lagligt sålänge det inte rör sig om tex matbutik (handelsplats).
Jag undrar då varför regeringen har en remiss om att utreda båda nu? Eller det kanske är frivilligt hos restaurangägare i dagsläget, men att det inte ska vara det sen?

Fast det är svårt med avstånd i kollektivtrafiken, så jag kan ju i och för sig förstå tanken där. Men det kan ju inte ens vara görbart egentligen. Inte om vi inte ska lägga ner hela dagar på att ta oss fram och tillbaka till jobben osv...
Jo, det är svårare, men också väldigt hårda åtgärder att stänga ute människor ifrån.

Jo, det är svårare, men också väldigt hårda åtgärder att stänga ute människor ifrån.
Det och att det inte skulle fungera, kostnaderna i både tid och rena pengar skulel vara för höga för vinsten med det, gör att jag inte tror på att det är något som genomförs. Det verkar otänkbart.

Det och att det inte skulle fungera, kostnaderna i både tid och rena pengar skulel vara för höga för vinsten med det, gör att jag inte tror på att det är något som genomförs. Det verkar otänkbart.
Jo, precis. Sedan känns det svårare att motivera för att minska smittspridning med tanke på hur mycket det sprids ändå, men jag kan väl överlag (fast inte hos saker som kollektivtrafik) se behovet att ge fler en anledning att vaccinera sig, för det är en vinst i sig.

Jag tycker man ska följa rekommendationer från experter och om de avråder från att resa till vissa länder pga t.ex. spridning av en mutation ska man följa det. Vill de att man ska testa sig efter resan eller vara i karantän så ska man följa det.

Däremot ser jag inte problem i att resa allmänt särskilt inte inom Europa och när smittspridningen är låg. Man måste ju testa sig eller ha pass när man åker, ha munskydd på resan osv. Det är mer strikta regler än om man är kvar hemma. Jag ser inte problemet i att man är i ett annat land.
Ju fler som reser runt, på icke nödvändiga resor, desto större risk att någon bland de resande bär med sig smitta i onödan, och någondera hållet.

Det handlar inte om vart man reser, utan om frekvensen av resande på populationsnivå.

Att det kan finnas extraordinära skäl att resa för jobbändamål, eller för att besöka en svårt sjuk nära anhörig, må vara hänt.

Att resa runt på semesterresor och andra nöjesresor, är så fruktansvärt onödigt medan en pandemi pågår.

Särskilt denna pandemi, där det uppstår nya varianter titt som tätt, som kan vara värre än de befintliga, och där smittspridning av nya varianter verkar kunna gå med rasande fart.

Vi är många som dessutom drar ner radikalt på resor runt om i Sverige, för att inte röra till det i vare sig vården, eller smittspridning.

Om man vill att skiten med den pandemin ska ta slut snart, så bör vi alla dra vårt strå till stacken.

Din argumentation, liknar den som någon som varit ute och festat ordentligt har, för att kunna räkna ut när hen har blivit tillräckligt nykter för att kunna köra bil...

@MiniLi Jag har tänkt lite på bekymren du återgett med vaccinationsskeptiska svärisar (har själv turen att sakna den typen mitt eget liv för tillfället)! Inte för att det här är en lösning på problemet... bara kom att tänka på det i relation till att jag själv (och andra med min behandling) fått höra av vårdpersonal att det är viktigt att personer i min omgivning är fullvaccinerade, eftersom att vaccinationseffekten kan vara lite begränsad. Skulle de tagit hänsyn till det om det rört dig eller din sambo, tror du?

Sant!
Jag tänkte utifrån att man inte ens får fråga tex anställda eller studenter om de vaccinerat sig, men då är ju det ju en helt annan situation.
Jo som arbetsgivare får du fråga men medarbetaren har rätten att inte svara. Men det är kutym att inte fråga heller...

Vaccinpass gäller, om man vill, för offentliga tillställningar eller allmänna sammankomster för över 100 pers. Men det är inget krav.

@MiniLi Jag har tänkt lite på bekymren du återgett med vaccinationsskeptiska svärisar (har själv turen att sakna den typen mitt eget liv för tillfället)! Inte för att det här är en lösning på problemet... bara kom att tänka på det i relation till att jag själv (och andra med min behandling) fått höra av vårdpersonal att det är viktigt att personer i min omgivning är fullvaccinerade, eftersom att vaccinationseffekten kan vara lite begränsad. Skulle de tagit hänsyn till det om det rört dig eller din sambo, tror du?
Nej jag tror tyvärr inte det. En av dem är dessutom i riskgrupp själv.. De tror att vaccinet är farligt och är helt ovilliga att ta in nya perspektiv. Väldigt mycket skygglappar..

Edit. Plus att de är generellt misstänksamma mot sjukvården, myndigheter osv. Mkt konspirationsteori så de skulle nog inte ens tro på det. Skulle förmodligen koka ihop någon koko ide om att läkaren är köpt av läkemedelsbolaget som vill sälja sitt vaccin.

Jo som arbetsgivare får du fråga men medarbetaren har rätten att inte svara. Men det är kutym att inte fråga heller...

Vaccinpass gäller, om man vill, för offentliga tillställningar eller allmänna sammankomster för över 100 pers. Men det är inget krav.
Okej! Jag har hört att arbetagivare inte får fråga, men det kanske är policyz på universitetet får inte lärare fråga om studenterna är vaccinerade..

Det är ju ett slags krav, antingen vaccinpass eller andra åtgärder. Det är ju inte frivilligt helt utan något av de två måste finnas.

Nej jag tror tyvärr inte det. En av dem är dessutom i riskgrupp själv.. De tror att vaccinet är farligt och är helt ovilliga att ta in nya perspektiv. Väldigt mycket skygglappar..
Sedan får ju inte alla riskgrupper det direktivet heller tror jag, blev lite förvånad när det faktiskt stod så i ett brev. Lite mer svart på vitt än att man skulle kollat upp själv och pekat på det. Samtidigt, om man har den låga tilltron till vaccin så kanske inte tilltron till vården överlag finns där..

Okej! Jag har hört att arbetagivare inte får fråga, men det kanske är policyz på universitetet får inte lärare fråga om studenterna är vaccinerade..

Det är ju ett slags krav, antingen vaccinpass eller andra åtgärder. Det är ju inte frivilligt helt utan något av de två måste finnas.
Man får fråga, men som arbetstagare får man låta bli att svara, men om man tex jobbar vårdnära kan man då bli omplacerad till andra uppgifter.

Jo, precis. Sedan känns det svårare att motivera för att minska smittspridning med tanke på hur mycket det sprids ändå, men jag kan väl överlag (fast inte hos saker som kollektivtrafik) se behovet att ge fler en anledning att vaccinera sig, för det är en vinst i sig.
Ett vaccinpass för att göra saker som inte är nödvändiga kan jag tycka är helt ok. Restaurang, bio, teater osv oavsett antal människor. Men inte kollektivtrafik eller när man ska handla.

Ett djursjukhus går ut med att de kräver vaccinpass för de som besöker dem. Ovaccinerade djurägare får låta någon annan komma in med djuret dvs de nekar inga djur vård. Blir helt mörkrädd när jag läser kommentarerna.
Ingår hjälp med att skaffa vaccinpass.
Vet några som har tagit 3 doser men inget vaccinpass då personerna ifråga inte är på ställen som kräver vaccinpass. Två av har ingen minidator till telefon, den tyckte det blev för dyrt efter pajat 3 på mindre än ett halvår😃

• Gilla
Reactions: Sel
Ingår hjälp med att skaffa vaccinpass.
Vet några som har tagit 3 doser men inget vaccinpass då personerna ifråga inte är på ställen som kräver vaccinpass. Två av har ingen minidator till telefon, den tyckte det blev för dyrt efter pajat 3 på mindre än ett halvår😃
Det här är ju också en rätt viktig fråga. Jag har ingen smartphone och ingen skrivare, så hur ska jag bära mig åt för att få vård till mitt djur?

Det här är ju också en rätt viktig fråga. Jag har ingen smartphone och ingen skrivare, så hur ska jag bära mig åt för att få vård till mitt djur?
Haha, jag har inte bank-id på min telefon... så jag har skrivit ut mitt, och nu vet jag inte riktigt hur enkelt det är att få till det rent tekniskt hos er? Men att låna en skrivare borde inte vara så svårt? :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
28 854
Senast: lizzie
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära... 2
Svar
24
· Visningar
8 735
Senast: Migo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Öppet brev till dig tidigare helt friska person mellan 20-40 år. Har du hosta? Feber? Känns det tungt att andas? Då kan du har... 2
Svar
28
· Visningar
5 299
Senast: CarEr
·
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna... 18 19 20
Svar
381
· Visningar
15 910

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka