Covid-19 del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är meningslöst att diskutera med folk som drar upp halmgubbar.

Smittspridning sker i samhället, det finns alltid ett samhällsperspektiv när man diskuterar smittspridning. Andningsskydd fungerar på individnivå, då det skyddar en själv. Vanliga munskydd skyddar andra från smitta främst, det blir svårt att diskutera det helt på individnivå.

Och varför skulle jag vilja diskutera trafikstockningar? Först drar du upp det som en ny halmgubbe och sen vill du inte ens diskutera det, bra dra upp det och låtsas som jag vill diskutera det :rofl:
Det verkar som att du inte förstår vad en halmgubbe är. Jag har då inte dragit fram några: Jag använder exempel som du sedan viftar svärd mot helt i onödan. Vill du inte diskutera sakfrågan är det helt okej - jag har förklarat vad jag menar när jag talar om individnivå och samhällsnivå, att du sedan ignorerar det för att slippa ta ställning i sakfrågan (att munskydd fungerar mot dropsmitta - vilket jag misstänker att du inte vågar bestrida eftersom det är ren idioti att göra det), ja, det är din ensak.

Skulle uppskatta om du svarade på de frågor jag ställde i förra inlägget :)

Studier handlar om hur det fungerar i samhället, inte på individnivå. En individ kan reagera olika på vaccin/infektion och det behöver inte vara representativt, i den mån att det är bevisat.
Nämen, finns det helt plötsligt både individnivå och samhällsnivå?:jawdrop:;)

Det verkar som att du inte förstår vad en halmgubbe är. Jag har då inte dragit fram några: Jag använder exempel som du sedan viftar svärd mot helt i onödan. Vill du inte diskutera sakfrågan är det helt okej - jag har förklarat vad jag menar när jag talar om individnivå och samhällsnivå, att du sedan ignorerar det för att slippa ta ställning i sakfrågan (att munskydd fungerar mot dropsmitta - vilket jag misstänker att du inte vågar bestrida eftersom det är ren idioti att göra det), ja, det är din ensak.

Skulle uppskatta om du svarade på de frågor jag ställde i förra inlägget :)

Du tilldelar mig åsikter och argumenterar emot dem. Det är prima halmgubbar. Det gör dig omöjlig att diskutera med. Vill du dra upp exempel så ta dem som dina egna och låtsas inte som det är mina och något jag står för för att ha något att argumentera mot.

Du tilldelar mig åsikter och argumenterar emot dem. Det är prima halmgubbar. Det gör dig omöjlig att diskutera med. Vill du dra upp exempel så ta dem som dina egna och låtsas inte som det är mina och något jag står för för att ha något att argumentera mot.
Men du svarar ju inte på frågan om huruvida du anser att munskydd faktiskt fungerar för att minska droppsmitta mellan två individer?

Självklart existerar individnivå, exempelvis när det gäller reaktioner på vaccin eller sjukdomar. Vilket är det jag skriver om i ditt citat.

Att tala om smittspridning som fenomen på strikt individnivå är dock löjligt.

Senast ändrad:
Självklart existerar individnivå, exempelvis när det gäller reaktioner på vaccin. Vilket är det jag skriver om i ditt citat.

Att tala om smittspridning som fenomen på strikt individnivå är dock löjligt.
Lust att svara på min fråga från mitt svar ovan...?

Du kan tycka att det är löjligt men om vi vet att något fungerar på ett sätt i liten skala och annat i stor skala (som munskydd), så är det absolut relevant att vi i diskussionen håller oss till samma parametrar. Jag har varit tydlig med vad jag har att säga i frågan och hur långt min ståndpunkt sträcker sig - att du vägrar hålla dig till det får stå för dig :)

För det första tycker jag att 'folk' är verklighetsfrånvända som alls åker utomlands där risken faktiskt finns att smittläge förändras enormt snabbt och att risken faktiskt finns att man blir instängd - det är en jättestor risk jag tycker att man tar när man tar beslut att resa till ett annat land. Jag tycker att hans råd är för mycket 'åk hem så fort ni kan!' - jag hade gärna sett inkluderat i hans uppmaning om att vara extra försiktig, hålla avstånd, använda munskydd(!), testa er innan ni åker, testa DIREKT när ni kommer hem.

En kollega åker till Thailand på lördag med man och barn. Jag förstår inte hur man vågar.

20 av 20 ankommande på Arlanda hade noll aning om att man rekommenderades att testa sig direkt vid inträde i Sverige. Rapporterades i P1 igår. FHMs QRkod som sitter i ankomsthallen hade ingen använt.

Om man reser bör man väl ta reda på lite bättre vad som gäller även om jag också kan tycka att vi är lite väl passiva med informationen.

20 av 20 ankommande på Arlanda hade noll aning om att man rekommenderades att testa sig direkt vid inträde i Sverige. Rapporterades i P1 igår. FHMs QRkod som sitter i ankomsthallen hade ingen använt.

Om man reser bör man väl ta reda på lite bättre vad som gäller även om jag också kan tycka att vi är lite väl passiva med informationen.
Jag vet inte hur pass god kunskapen är, men jag tvivlar på att den undersökningen är representativ. Bland mina bekanta vet flertalet det. Att ingen som är utomlands har koll känns inte direkt troligt.

Hur ställdes frågan och vad frågade det egentligen? Och vad räknades som ett korrekt svar?

Jag vet inte hur pass god kunskapen är, men jag tvivlar på att den undersökningen är representativ. Bland mina bekanta vet flertalet det. Att ingen som är utomlands har koll känns inte direkt troligt.

Hur ställdes frågan och vad frågade det egentligen? Och vad räknades som ett korrekt svar?
De frågade om den ankommande resenären visste att de rekommenderades att testa sig vid ankomst. Svaren var varierande, fler svarade att de var fullvaccinerade och inte behövde testa sig, vilket inte är korrekt instruktion.

Det var 20 personer som ankom igår till Arlanda om jag förstod rätt. Ingen visste att det var rekommenderat covid-test vid ankomst, oavsett om man var vaccinerad eller inte, vilket var det ”rätta” svaret.

Senast ändrad:
Så man är en idiot om man åker utomlands?
Om man är så dum att man åker i rådande tider och sen beklagar sig för man fastnar i utlandet. Då är man ju inte så värst intelligent. Åk och stanna där utan gnäll, fine. Men just ränna iväg i dessa dagar för att sen snyftande beklaga sig är man ju lite av en idiot. Coronasituationen är lixom inte ny.

Om man är så dum att man åker i rådande tider och sen beklagar sig för man fastnar i utlandet. Då är man ju inte så värst intelligent. Åk och stanna där utan gnäll, fine.
Vem har gnällt? Den familjen som nämndes som skulle till Thailand? Vad menar du med rådande omständigheter? Du tycker alltså ingen ska resa nu med omicron eller sedan corona började 2 år sen?

Vem har gnällt? Den familjen som nämndes som skulle till Thailand? Vad menar du med rådande omständigheter? Du tycker alltså ingen ska resa nu med omicron eller sedan corona började 2 år sen?
Sa inte att just DE gör det men det har ju beklagats tidigare när folk rest iväg och blivit fast. Skyll sig själv tycker jag. Kanske inte i början på utbrottet men nu. Jag anser det är idioti, andra gör ju som de vill. Men vågar man åka då ska man nog ha en plan framåt ifall de inte kan resa hem igen och inte beklaga sig, sånt får man ta med sig i beräkningen så länge man väljer att resa under pandemin som fortfarande pågår.

Det börjar klarna om hur vaccinplikten i Österrike kommer att se ut nu, lagförslaget kom igar.
* Ska gälla from 1 feb, straff delas ut from 15 mars,
* Ska gälla alla över 14 ar (vid 14 är man straffmyndig här och delvis egen "bestämanderätt"), undantag är tillfrisknade ( 6manader), gravida och om man inte kan vaccinera sig pga sjukdom.
* Straff upp till 3600€, kan delas ut var 3dje manad (baserad pa inkomsten).
* Gäller till slutet av 2024

Senast ändrad:
Sa inte att just DE gör det men det har ju beklagats tidigare när folk rest iväg och blivit fast. Skyll sig själv tycker jag. Kanske inte i början på utbrottet men nu. Jag anser det är idioti, andra gör ju som de vill. Men vågar man åka då ska man nog ha en plan framåt ifall de inte kan resa hem igen och inte beklaga sig, sånt får man ta med sig i beräkningen så länge man väljer att resa under pandemin som fortfarande pågår.
Fast läget är inte det samma nu. Och läget för de som ev fastnar är förmodligen olika.

Och det gnäll är aftonblaskornas specialitet. Det behöver inte vara att den som fastnar utomlands som "gnäller" utan tidningen som vinklar det så.

Det börjar klarna om hur vaccinplikten i Österrike kommer att se ut nu, lagförslaget kom igar.
* Ska gälla alla över 14 ar (vid 14 är man straffmyndig här och delvis egen "bestämanderätt"), undantag är tillfrisknade ( 6manader), gravida och om man inte kan vaccinera sig pga sjukdom.

Jag har inte alls hängt med i nyheterna, eftersom jag mått bättre av att inte se dem. Detta var alltså helt nytt för mig, men alltså är detta på riktigt? :O Känns ju helt 1800-tal... :S

Det låter fruktansvärt. Någon aning om hur kontrollerna kommer att se ut?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
28 854
Senast: lizzie
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära... 2
Svar
24
· Visningar
8 735
Senast: Migo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Öppet brev till dig tidigare helt friska person mellan 20-40 år. Har du hosta? Feber? Känns det tungt att andas? Då kan du har... 2
Svar
28
· Visningar
5 299
Senast: CarEr
·
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna... 18 19 20
Svar
381
· Visningar
15 910

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • FÅRtråden
  • Bråkande hundar

Hästrelaterat

Tillbaka