Hur får du det till att jag diskuterar på samhällsnivå? Jag diskutera ju på individ nivå, men ja man måste ju träffa någon alls för att covid ska spridas.. Så på strikt individnivå går det inte att diskutera. Utan ett samhälle skulle covid inte spridas allt.Och om alla dessa kriterier är uppfyllda är munskydd bättre än inget munskydd - detta är kliniskt bevisat. Så om en individ vill på alla sätt minska risken för att själv sprida smitta är munskydd ett medel med evidens. Det är allt jag säger.
Smittspridningen på samhällsnivå är en annan sak och inte vad jag diskuterar här.
Ja givetvis om alla kriterier är uppfyllda så kan man undvika smittspridning. Men det är en del som inte vågar sig ut utan munskydd och i de fallen så bidrar munskydden till smittspridningen. Och om folk blir lite modigare och åker lite fler gånger och inte bara när det är absolut nödvändigt då riskerar den individen att sprida mer smitta. Det är variabler dina kliniska undersökning inte tar hänsyn till. Jag vet flera som hellre undviker att handla än att handlar utan munskydd exempelvis.
Och i praktiken så är det ju inte så att det verkar göra någon skillnad på samhällsnivå om man har munskyddstvång. Det är i och för sig så många variabler så det är omöjligt att avgöra.
Men ja kanske kan munskydd i kollektivtrafiken göra en viss skillnad, jag är tveksam, i synnerhet om man räknar in övrig miljöpåverkan, men kanske och då kanske det är värt det.