Covid-19 del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har inte alls hängt med i nyheterna, eftersom jag mått bättre av att inte se dem. Detta var alltså helt nytt för mig, men alltså är detta på riktigt? :O Känns ju helt 1800-tal... :S
Det är så pass att EU-kommissionen tycker att olika länder ändå bör föra diskussionen om obligatorisk vaccination (men det är såklart inte samma sak som att rekommendera det rakt av).

Vem har gnällt? Den familjen som nämndes som skulle till Thailand? Vad menar du med rådande omständigheter? Du tycker alltså ingen ska resa nu med omicron eller sedan corona började 2 år sen?

Jag tänker på de som reste till Medelhavet på charterresa all-inclusive i somras och beklagade sig i tidningar och på nyheterna om att bufféen inte var stor som den brukar, allt mycket är stängt osv. No shit Sherlock! Vi är i en pandemi. Resandet kommer inte vara likadant som det är när det inte är en pandemi.

Sa inte att just DE gör det men det har ju beklagats tidigare när folk rest iväg och blivit fast. Skyll sig själv tycker jag. Kanske inte i början på utbrottet men nu. Jag anser det är idioti, andra gör ju som de vill. Men vågar man åka då ska man nog ha en plan framåt ifall de inte kan resa hem igen och inte beklaga sig, sånt får man ta med sig i beräkningen så länge man väljer att resa under pandemin som fortfarande pågår.
Så du tycker också folk är idioter som åkt och hälsat på familj och vänner i andra länder under den här tiden?

Jag har rest några gånger under pandemin. Har varit mycket tryggare i vissa andra länder än att vara i Sverige där få bryr sig om rekommendationerna (folk utan munskydd i kollektivtrafiken, går till jobbet fast de är sjuka, trängsel i butiker osv). Finns ingen som kontrollerar att folk följer rekommendationerna. Sverige är ett anarkiland när det gäller corona.

Jag tänker på de som reste till Medelhavet på charterresa all-inclusive i somras och beklagade sig i tidningar och på nyheterna om att bufféen inte var stor som den brukar, allt mycket är stängt osv. No shit Sherlock! Vi är i en pandemi. Resandet kommer inte vara likadant som det är när det inte är en pandemi.
Jag va i Grekland i somras. Det måste varit den tryggaste resan någonsin. Förutom att corona ligger lågt på sommaren så hade jag långa stränder helt för mig själv. Det va underbart! Var något unikt.

Det börjar klarna om hur vaccinplikten i Österrike kommer att se ut nu, lagförslaget kom igar.
* Ska gälla from 1 feb, straff delas ut from 15 mars,
* Ska gälla alla över 14 ar (vid 14 är man straffmyndig här och delvis egen "bestämanderätt"), undantag är tillfrisknade ( 6manader), gravida och om man inte kan vaccinera sig pga sjukdom.
* Straff upp till 3600€, kan delas ut var 3dje manad (baserad pa inkomsten).
* Gäller till slutet av 2024

SÅ de som är rika har väl förspänt kan välja att betala en vaccinationsskatt. Ska man ha tvång så borde det vara lika för alla åtminstone.

SÅ de som är rika har väl förspänt kan välja att betala en vaccinationsskatt. Ska man ha tvång så borde det vara lika för alla åtminstone.

Jag vet inte exakt hur det kommer att fungera, men även för de rika blir det rätt mkt med 3400€ var tredje manad.
Tex. dagsböter fungerar väl lite pa samma sätt, hur mkt man behöver betala beror pa inkomsten fast man begatt samma brott (även om det känns lite fel att se icke vaccin som ett brott)

Jag va i Grekland i somras. Det måste varit den tryggaste resan någonsin. Förutom att corona ligger lågt på sommaren så hade jag långa stränder helt för mig själv. Det va underbart! Var något unikt.

Då var du inte en av dem som gnällde i både tidningar och nyheter om att utbudet på all inclusive buffén inte var som det brukade och att alla affärer var stängda och att hotellet i princip kändes som ett fängelse.

Det låter fruktansvärt. Någon aning om hur kontrollerna kommer att se ut?

De som inte är vaccinerade kommer att fa kallelser till vaccination, vaccinerar man sig inte pa den tiden (eller egen vald tid) sa kommer man fa betala bötern. Men exakt hur det kommer ga till är inte helt klart och vad som händer om man inte betalar vet jag inte heller.

De som inte är vaccinerade kommer att fa kallelser till vaccination, vaccinerar man sig inte pa den tiden (eller egen vald tid) sa kommer man fa betala bötern. Men exakt hur det kommer ga till är inte helt klart och vad som händer om man inte betalar vet jag inte heller.
Okej, tack. :) Vad säger folk om saken därborta?

Jag vet inte exakt hur det kommer att fungera, men även för de rika blir det rätt mkt med 3400€ var tredje manad.
Tex. dagsböter fungerar väl lite pa samma sätt, hur mkt man behöver betala beror pa inkomsten fast man begatt samma brott (även om det känns lite fel att se icke vaccin som ett brott)
50 euro är "dyrare" för vissa än 3400 euro för andra.

Det jag protesterar mot möjligheten att kunna betala för att slippa. Då är det automatiskt en klassfråga.

50 euro är "dyrare" för vissa än 3400 euro för andra.

Det jag protesterar mot möjligheten att kunna betala för att slippa. Då är det automatiskt en klassfråga.
Det haller jag med om.
Hur man än gör blir det ju ända sa att man kan betala för att slippa, en vaccinplikt utan straff fungerar ju inte heller.

Man är ända noga med att patala att det inte är vaccintvang (ingen kommer komma hem till dig, halla fast dig och sticka en spruta i dig) utan en plikt.

20 av 20 ankommande på Arlanda hade noll aning om att man rekommenderades att testa sig direkt vid inträde i Sverige. Rapporterades i P1 igår. FHMs QRkod som sitter i ankomsthallen hade ingen använt.

Om man reser bör man väl ta reda på lite bättre vad som gäller även om jag också kan tycka att vi är lite väl passiva med informationen.
Jag kom till Landvetters flygplats igår och där stod det en skylt att testning och karantän till provsvar rekommenderades för ovaccinerade och de äldre än 65.
Sen vid bagageutlämningen stod det en hög med människor från regionen som sa att rekommendationen var att alla testar sig som varit utanför EU mer än 7dgr och så delade de ut test-kit. Tog självklart ett.

Summa, inte helt lätt att veta vad som gäller men hellre testa en gång för mycket än en gång för lite.

Suck, även om man inte vet allvarlighetsgraden av Omikron, så känner jag mig ändå lite bekymrad. Dels när man läser att en tredje dos kan vara viktig, och att jag vet med mig att mina antikroppsnivåer är låga trots en tredje dos, förmodligen lägre än de flesta får vid två doser liksom. Nu har det rapporterats att ett antal trippelvaccinerade insjuknat också, även om det också verkar lindrigt än så länge. Men står man på en behandling som beräknas ge 2-3 gånger högre risk för allvarligt sjukdomsförlopp sedan innan, så inser man också att det förmodligen är en större risk att det där lindriga förloppet inte garanterat är lindrigt för en själv.

Okej, tack. :) Vad säger folk om saken därborta?

Blandat, men majoriteten verkar stödja det.
Manga tycker att det är trakigt att det ska behövas men när det inte är tillräkligt manga som vaccinerar sig ända sa anser manga att det är det som tyvärr krävs för att vi ska komma ur den här karusellen med lockdowns och restriktioner.

Sen finns ju saklart vaccinmotstandare som protesterar högljut och det är demostrationer varje helg.

Läste nyss en artikel ocksa om att läkare kräver polisskydd pa vaccinationsplatserna för att hoten mot läkarna ökar i takt med att fler som egentligen inte vill vaccinera sig mer eller mindre tvingas till det.

Det haller jag med om.
Hur man än gör blir det ju ända sa att man kan betala för att slippa, en vaccinplikt utan straff fungerar ju inte heller.

Man är ända noga med att patala att det inte är vaccintvang (ingen kommer komma hem till dig, halla fast dig och sticka en spruta i dig) utan en plikt.
Ja man kan ju alltid hävda att det inte är tvång om någon väljer mellan att ha skor på fötterna och mat i magen och ta vaccin.

Så mina ögon är man noga med att ljuga om att det inte är tvång om nu den lägsta avgiften inte är 0 euro. Jag kan inte tänka mig att det inte finns folk i Österrike som har svårt att få pengarna att räcka.

Blandat, men majoriteten verkar stödja det.
Manga tycker att det är trakigt att det ska behövas men när det inte är tillräkligt manga som vaccinerar sig ända sa anser manga att det är det som tyvärr krävs för att vi ska komma ur den här karusellen med lockdowns och restriktioner.

Sen finns ju saklart vaccinmotstandare som protesterar högljut och det är demostrationer varje helg.

Läste nyss en artikel ocksa om att läkare kräver polisskydd pa vaccinationsplatserna för att hoten mot läkarna ökar i takt med att fler som egentligen inte vill vaccinera sig mer eller mindre tvingas till det.
Har det hänt något med vaccinationsstatistiken sedan ni stängde ner, och beskeden om vaccinationstvång? Jag har för mig att jag läste något om att det ändå var förhållandevis många unga som kavlat upp för dos ett nu i samband med vaccinationsbevis på större evenemang här i Sverige.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
28 855
Senast: lizzie
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära... 2
Svar
24
· Visningar
8 735
Senast: Migo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Öppet brev till dig tidigare helt friska person mellan 20-40 år. Har du hosta? Feber? Känns det tungt att andas? Då kan du har... 2
Svar
28
· Visningar
5 299
Senast: CarEr
·
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna... 18 19 20
Svar
381
· Visningar
15 910

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rehabtid dragna tänder
  • FÅRtråden
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka