Är pulsen relevant? Är det för att se hur hjärtat får jobba eller vad är tanken med att ta reda på det? Det står ju inte med någonstans i råd och symtom när man läser om det.
Jag har en väldigt hög vilopuls. När jag var yngre var den perfekt, jag åt bra och tränade mycket, sen kom anorexin i tonåren och pulsen blev farligt låg. Efter många, många år i svält och med starka mediciner hände något med hjärtat, nu har jag nu istället haft ovanligt hög vilopuls i många år oavsett om jag är frisk eller inte.
Har vissa påverkningar på hjärtat som syns på EKG, förlängd qt-tid säger dom som till viss del beror på anorexin trots att jag varit normalviktig i säkert 9-10 månader och också mycket pga medicinerna jag tar men som inte går att ta bort även om vi varit tvungna att justera doserna lite så jag får vara försiktig med vilka mediciner jag tar resten av livet för hittills har hjärtat inte läkt. När jag var i svält och blev inlagd och skulle börja äta igen fick jag äta minimalt i början för att inte påfresta hjärtat, det skulle aldrig klarat av att gå från typ noll till hundra direkt utan det rörde sig om månader med mycket mindre mat än vad vården egentligen vill att man som sjuk ska få i sig.
Har en vilopuls på 100, igår hade jag 101. Så jag ligger redan väldigt högt. Har samma höga puls direkt på morgonen innan jag klivit upp ur sängen.